Hop til indhold

Indførelse af hund fra Tyskland til DK


Gæst Deaddollface
 Share

Recommended Posts

Gæst Deaddollface

Håber i lige kan hjælpe mig med nogle spørgsmål ang. indførelse af hvalp fra Tyskland til Danmark.. Alle de oplysninger, der kan findes på nettet forvirrer mig, og synes også de er en anelse forskellige.

 

 

Den skal have:

1. Sundhedsattest..

2. Hundepas..

3. Rabbiesvacination..

 

 

MEN: Rabbiesvacinationen skal ske, hvor lang tid inden afrejse?

Og hvor gammel skal en hvalp være før den kan få den?

 

OG: Skal den have taget en blodprøve, for at bevise dannelse af antistoffer mod rabbies inden vacinen er "godkendt"?

For hvis dette er tilfældet, ender hvalpen jo med at blive gammel inden den kan indføres (vacine, blodprøve, ventetid, svar fra dyrlæge mm.) :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber i lige kan hjælpe mig med nogle spørgsmål ang. indførelse af hvalp fra Tyskland til Danmark.. Alle de oplysninger, der kan findes på nettet forvirrer mig, og synes også de er en anelse forskellige.

 

 

Den skal have:

1. Sundhedsattest..

2. Hundepas..

3. Rabbiesvacination..

 

 

MEN: Rabbiesvacinationen skal ske, hvor lang tid inden afrejse?

Og hvor gammel skal en hvalp være før den kan få den?

 

OG: Skal den have taget en blodprøve, for at bevise dannelse af antistoffer mod rabbies inden vacinen er "godkendt"?

For hvis dette er tilfældet, ender hvalpen jo med at blive gammel inden den kan indføres (vacine, blodprøve, ventetid, svar fra dyrlæge mm.) :neutral:

Sundhedsattest skal den ikk have..

rabies 3 uger inden (eller også skal du søge fødevareregionnen om dispensation) Rabies skal hvalpen være 3 måneder når den får.. ingen blodprøve for rabiestiter..

SKal den omregistreres til DKK? Så skal du have en bestemt blanket fra VDH..hvis DKK skal skrive efter den koster omregistreringen 650 ekstra

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Sundhedsattest skal den ikk have..

rabies 3 uger inden (eller også skal du søge fødevareregionnen om dispensation) Rabies skal hvalpen være 3 måneder når den får.. ingen blodprøve for rabiestiter..

SKal den omregistreres til DKK? Så skal du have en bestemt blanket fra VDH..hvis DKK skal skrive efter den koster omregistreringen 650 ekstra

 

Super..

Er lige lidt langsom idag? Det vil sige, at den skal være: 3 måneder, have en vacination og så kan den rejse til Danmark, når den har fået vacinationen.. :cool:

 

Det er en Biewer yorkie, ikke godkendt i DKK , desværre ;-)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Hunden skal være ID mærket med en godkendt Chip. Chip nr. skal fremgå af hundepasset.

 

Du kan godt få en hvalp hjem - hvis den er under 12 uger - men så skal du søge din lokale fødevareregion om tilladelse. Dette kan godt tage et godt stykke tid, så det skal gøres senest når den er 7-8 uger, hvis du vil have den hjem når den er 11 år.

Opdrætter skal skrive en erklæring på at ved kommende har haft hvalpen hos sig hele tiden og den på intet tidspunkt har forladt han/hendes varetægt, at den ikke har haft kontakt med vilde dyr samt andre dyr der kan udgøre en smittefare og at der ikke har været nogen udbrud af rabies i området. Denne erklæring skal medsendes ansøgningen. Tid og sted for indførelse skal så vidt jeg husker også anføres.

 

Hvalpe over 12 over skal rabies vacineres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Hunden skal være ID mærket med en godkendt Chip. Chip nr. skal fremgå af hundepasset.

 

Du kan godt få en hvalp hjem - hvis den er under 12 uger - men så skal du søge din lokale fødevareregion om tilladelse. Dette kan godt tage et godt stykke tid, så det skal gøres senest når den er 7-8 uger, hvis du vil have den hjem når den er 11 år.

Opdrætter skal skrive en erklæring på at ved kommende har haft hvalpen hos sig hele tiden og den på intet tidspunkt har forladt han/hendes varetægt, at den ikke har haft kontakt med vilde dyr samt andre dyr der kan udgøre en smittefare og at der ikke har været nogen udbrud af rabies i området. Denne erklæring skal medsendes ansøgningen. Tid og sted for indførelse skal så vidt jeg husker også anføres.

 

Hvalpe over 12 over skal rabies vacineres.

 

Ja, men hvad nu hvis man får afslag på at indføre den, under 12 uger og uden rabies vaccine? Er det så ikke muligt at indføre en hvalp under 12 uger, som HAR fået vaccinen? Altså, kan man ikke få en rabies vaccine til hunde under 12 uger? Eller.. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal være ID mærket med en godkendt Chip. Chip nr. skal fremgå af hundepasset.

 

Du kan godt få en hvalp hjem - hvis den er under 12 uger - men så skal du søge din lokale fødevareregion om tilladelse. Dette kan godt tage et godt stykke tid, så det skal gøres senest når den er 7-8 uger, hvis du vil have den hjem når den er 11 år.

Opdrætter skal skrive en erklæring på at ved kommende har haft hvalpen hos sig hele tiden og den på intet tidspunkt har forladt han/hendes varetægt, at den ikke har haft kontakt med vilde dyr samt andre dyr der kan udgøre en smittefare og at der ikke har været nogen udbrud af rabies i området. Denne erklæring skal medsendes ansøgningen. Tid og sted for indførelse skal så vidt jeg husker også anføres.

 

Hvalpe over 12 over skal rabies vacineres.

:mrgreen: JA de danske myndigheder er jo ikke just kendt for at arbejde hurtigt :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men hvad nu hvis man får afslag på at indføre den, under 12 uger og uden rabies vaccine? Er det så ikke muligt at indføre en hvalp under 12 uger, som HAR fået vaccinen? Altså, kan man ikke få en rabies vaccine til hunde under 12 uger? Eller.. :confused:
Jeg har aldrig hørt nogen har fået afslag.. Man kan godt vaccinere før den er 12 uger, men den er ikke godkendt før hvalpen er 12 uger.. Der har lige været en fandens ballade i Sverige med en dyrlæge som havde vaccineret inden hvalpen fyldte 3 måneder
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Jeg har aldrig hørt nogen har fået afslag.. Man kan godt vaccinere før den er 12 uger, men den er ikke godkendt før hvalpen er 12 uger.. Der har lige været en fandens ballade i Sverige med en dyrlæge som havde vaccineret inden hvalpen fyldte 3 måneder

 

Så det vil sige, at jeg ikke kan få min hvalp til påske, fordi den ikke må indføres når den er under tolv uger? Eller..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
jo, men så skal du søge dispensation hos fødevarestyrelsen i din region, at du indfører hvalpen uden rabiesvaccine... det står i aussies for evers indlæg :-)

 

Ja okay. Nu forstår jeg :mrgreen:

 

Sorry, ikke så meget søvn = langsom tankegang = brug for at få tingene tyve gange..

 

:oops:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men hvad nu hvis man får afslag på at indføre den, under 12 uger og uden rabies vaccine? Er det så ikke muligt at indføre en hvalp under 12 uger, som HAR fået vaccinen? Altså, kan man ikke få en rabies vaccine til hunde under 12 uger? Eller.. :confused:

 

 

Den mest sansynlige grund til et afslag er at der har været et rabiesudbrud i nærheden af hvor din hund boede, og så er det vel også det rigtige at give afslag. Der burde normalt ikke være problemer med denne fremgangsmåde, så bare kom i gang ;)

 

Sidste efterår importerede jeg en unghund fra Tyskland, han var 5 mdr og havde fået sin vaccination, der havde opdrætteren ordnet det hele, og vi så ikke en sjæl ved grænsen.

 

I 2003 importerede jeg en 8 ugers hvalp fra Finland, der kom igennem uden problemer med dyrlægekontrollen.

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Den mest sansynlige grund til et afslag er at der har været et rabiesudbrud i nærheden af hvor din hund boede, og så er det vel også det rigtige at give afslag. Der burde normalt ikke være problemer med denne fremgangsmåde, så bare kom i gang ;)

 

Sidste efterår importerede jeg en unghund fra Tyskland, han var 5 mdr og havde fået sin vaccination, der havde opdrætteren ordnet det hele, og vi så ikke en sjæl ved grænsen.

 

I 2003 importerede jeg en 8 ugers hvalp fra Finland, der kom igennem uden problemer med dyrlægekontrollen.

 

Hilsen Kim

 

Lyder super godt. Tak for svaret..

Ville bare være ked af, at gå den vej, og så ende med et afslag.. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder super godt. Tak for svaret..

Ville bare være ked af, at gå den vej, og så ende med et afslag.. :rolleyes:

 

Skulle det ende med et afslag må du se det som værende til alles bedste, og så er muligheden jo stadig efter en vaccination.

 

På den anden side skal du ikke forvente at fødevareregionen uopfordret tilsender dig en tilladelse uden at du først har skrevet en ansøgning ;)

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg indførte en 11 uger gammel hvalp fra Tyskland sidste efterår.

 

Altså uden rabiesvaccination. Det tog ca 1 mdr at få godkendelsen fra fødevareregionen, så det kan du vel godt nå, hvis du får fingrene ud. :-D

 

Iøvrigt synes jeg du skulle spørge hos din opdrætter, de fleste gode opdrættere er bekendte med at eksportere deres hunde, og dermed som regel også med hvorledes man skal forholde sig.

 

Men for at summere: du skal have en tilladelse til indførsel, hunden SKAL være chippet, men behøver ikke at være rabiesvaccineret hvis den er under 12 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Skulle det ende med et afslag må du se det som værende til alles bedste, og så er muligheden jo stadig efter en vaccination.

 

På den anden side skal du ikke forvente at fødevareregionen uopfordret tilsender dig en tilladelse uden at du først har skrevet en ansøgning ;)

 

Hilsen Kim

 

Jeg har skam allerede skrevet ansøgningen, nu venter jeg bare på en erklæring fra opdrætteren.. :mrgreen:

 

Jeg indførte en 11 uger gammel hvalp fra Tyskland sidste efterår.

 

Altså uden rabiesvaccination. Det tog ca 1 mdr at få godkendelsen fra fødevareregionen, så det kan du vel godt nå, hvis du får fingrene ud. :-D

 

Iøvrigt synes jeg du skulle spørge hos din opdrætter, de fleste gode opdrættere er bekendte med at eksportere deres hunde, og dermed som regel også med hvorledes man skal forholde sig.

 

Men for at summere: du skal have en tilladelse til indførsel, hunden SKAL være chippet, men behøver ikke at være rabiesvaccineret hvis den er under 12 uger.

 

Den er chippet fra opdrætter af, har pas og nu har jeg skrevet ansøgningen.. Har også lige snakket med Fødevarestyrelsen, for at være sikker, på at jeg havde det hele med :mrgreen:

 

Jeg har fået fingeren ud :-P Nu skal jeg bare høre svar fra opdrætteren, om de er villige til at gå af med deres hvalp, lidt for tidligt ;-)

 

Jo jo du kan godt få den når den er under 12 uger, du skal bare søge om det, og alle jeg kender der har søgt har fået lov, så det er bare med at komme i gang med ansøgningen

 

Det var dejligt at høre.. Tak :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi så ikke en sjæl ved grænsen.

 

Hver gang jeg har henvendt mig ved grænsen og på rystende skoleengelsk sagt at jeg gerne vil 'deklarere en hund' har de gloet på mig som om jeg var idiot, ingen har ville beundre passet eller noget som helst - så vær forberedt på at stå med en masse fine papirer og stempler som ingen er interesseret i ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Hver gang jeg har henvendt mig ved grænsen og på rystende skoleengelsk sagt at jeg gerne vil 'deklarere en hund' har de gloet på mig som om jeg var idiot, ingen har ville beundre passet eller noget som helst - så vær forberedt på at stå med en masse fine papirer og stempler som ingen er interesseret i ;-)

 

Haha, tænkte det nok.. Den skal jo hentes i bil.. Så vi kører jo bare igennem de åbne grænser? :rolleyes:

 

Hm, forresten.. Det kan ikke skade at indsende sådan en ansøgning vel? Jeg ved jo ikke med 10000 % sikkerhed endnu, om det skal være dén hvalp.. Men, hvis ansøgningen skal nåes at blive behandlet, skal den jo sendes indenfor et par dage.. Men hvis det så ikke bliver den hund, så har det vel ingen skade gjort, vel? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget svært ved at se hvad der kan ske ved at du får en tilladelse og så ikke bruger den, de er forøvrigt vildt flinke derinde i fødevaredirektoratet, jeg har fået mange rigtigte avancerede fine tilladelser (til import af rotter fra USA blandt andet), så evt kan du samle dine spørgsmål og så sende en mail eller ringe, de har altid svaret mig lynhurtigt og ekstremt grundigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hver gang jeg har henvendt mig ved grænsen og på rystende skoleengelsk sagt at jeg gerne vil 'deklarere en hund' har de gloet på mig som om jeg var idiot, ingen har ville beundre passet eller noget som helst - så vær forberedt på at stå med en masse fine papirer og stempler som ingen er interesseret i ;-)
Ja men hellere stå med papirer der ikke bliver brugt end uden papirer der skal bruges
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...