Hop til indhold

Der er forskel på (dræber)hunde


Umulia
 Share

Recommended Posts

De to Malinois'er, der forleden dag dræbte to drægtige får, skal nu mentaltestes før politiet afgør hvad der skal ske med dem.

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-20723424.html

 

Det lokale politi beskriver dem som "to rolige og søde hunde af racen belgisk hyrdehund". Det er så ikke som jeg kender den race, men jeg kan jo bare have været uheldig med dem jeg har mødt...

 

Er jeg den eneste der tror, at hvis det havde drejet sig om en anden type hund - f.eks. Amstaff - så var de blevet dømt aflivet med det samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Hmm, kommer til at tænke på udsendelsen om politihunden Qato på hans besøg i USA... det amerikanske politi brugte jo malinois'er og de kunne bare SLET ikke stoppe igen når først de var blevet sendt frem mod figuranter/bad guys, men måtte fysisk fjernes fra bideærmerne fordi de var helt oppe at køre. Det er også mit indtryk af 'mallerne', at de kører ekstremt højt og er meget svære at få kontakt med når de er 'i aktion'. Det korte af det lange er, at jeg må erklære mig enig med dig, i og med min oplevelse af 'maller' bestemt ikke handler om 'rolige og fredelige' hunde (og dette er altså ikke ondt ment, bare en konstatering) - naturligvis er der da individuelle forskelle, men det kommer bestemt ikke bag på mig at der her er tale om netop malinois'er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Ups, glemte at tage stilling til trådens hovedspørgsmål :-P Jeg tror ikke en 'f.eks. amstaff' ville være blevet aflivet med det samme, nej faktisk VED jeg det af erfaring, men den ville nok være tættere på sprøjten end en race med et mindre 'blakket' omdømme. Det hedder sig jo, at man skal tage individuelt stilling, men de briller der bruges ifm. denne stillingtagen er nok ikke altid helt neutrale og det vil for visse racer være lettere at finde hhv. positive og negative indikatorer, for om hunden skal leve eller dø.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Er jeg den eneste der tror, at hvis det havde drejet sig om en anden type hund - f.eks. Amstaff - så var de blevet dømt aflivet med det samme?

Tror slet ikke aflivning kommer på tale i sådanne tilfælde, det gør det jo heller ikke når det går ud over andre hunde. Ejeren får en bøde, muligvis med påbud om at hunden altid skal være i snor, (eller noget lignende) om det er den ene eller den anden slags hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, kommer til at tænke på udsendelsen om politihunden Qato på hans besøg i USA... det amerikanske politi brugte jo malinois'er og de kunne bare SLET ikke stoppe igen når først de var blevet sendt frem mod figuranter/bad guys, men måtte fysisk fjernes fra bideærmerne fordi de var helt oppe at køre. Det er også mit indtryk af 'mallerne', at de kører ekstremt højt og er meget svære at få kontakt med når de er 'i aktion'. Det korte af det lange er, at jeg må erklære mig enig med dig, i og med min oplevelse af 'maller' bestemt ikke handler om 'rolige og fredelige' hunde (og dette er altså ikke ondt ment, bare en konstatering) - naturligvis er der da individuelle forskelle, men det kommer bestemt ikke bag på mig at der her er tale om netop malinois'er.

Grunden til at de ikke kan stoppe dem, er at de ikke lærer det! I USA bliver man altså bidt hvis politiet sender hunden efter dig, ikke alt det pjat med at de kun bider hvis du l¢ber :lol:

Hvis du kigger på Utube, IPO/Schutzhund pr¢ver kan mall'erne altså også godt lære at både stoppe og slippe, men jo de er da skarpe, og det overrasker mig slet ikke at to hunde sammen kan piske en rigtig god stemning op, overladt til fåreflok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det hele stod og faldt med at ejeren kunne kalde dem til sig da hun fattede at hun blev bedt om at kalde dem til sig - det er der vise hunde der ikke lystrer på.

 

Bortset fra det undrer det mig at hundene og ikke ejeren er sendt til psykolog (hvis det passer hvad jeg læste, at hun selv havde sendt dem efter fårene)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Politi hundene i USA og Danmark trænes på to helt forskellige måder - generelt set.

 

I Danmark er politiet (mange steder) nået så langt at de har indset fordelen ved de nye træningsmetoder og træner via motivation og byttedrift.

I USA bliver forsvar og angreb stadig trænet via hundes naturlige forsvar og angrebsdrifter

 

Det giver to typer af "angrebshunde".

 

I Danmark udfører hundene angreb fordi de har lært at det er en sjov øvelse, som er trænet ind i dem fra hvalpe af og meget langsomt bygget op til den færdige øvelse; deres drift er dog så stor at de ikke registere de fysiske angreb der kommer fra f.eks. slag med kniplen. De danske hunde vil deraf - generelt set - ikke fortsætte med at bide når "øvelsen" er afsluttet.

I USA udfører hundene angreb af frygt/aggression. En hund som går ud og bider fordi den er bange eller kørt op i "angrebs-mode", kan derimod være meget svær at stoppe.

 

Det er jo faktisk ikke så forfærdelig mange år siden at det danske politi hunde, havde problemer med at deres hunde også bed uhensigsmæssigt, men det hører man ikke rigtig om mere efter indførsel af de nye træningsmetoder.

 

Mht. til de to maller som har bidt får ihjel:

 

Her er det byttedriften som har taget overhånd.

Faktisk har rigtig mange hunde "potentiallet" for at blive fåredræbere og man ser det desværre rimelig ofte. Det har ofte ikke så meget med racer at gører, fåredræbere er registreret i mange racer inden for både hyrdehunde, jagthunde, slædehunde, kamphunde mv.

 

Omstrejfende hunde, især hunde som normalt ikke er vant til at strejfe og især hunde i flok, er ofte ret tændte.

Kommer de forbi en mark med får og disse stikker af ved synet af hundene, kan hundene starte med at løbe efter dem i leg.

Fårenes paniske flugt bevirker dog mange gange at hundene går fra leg til slet og ret jagt.

Om jagten så ender i dræb afhænger af hvor højt hunden kører i denne "jagt-tilstand". Mange ejere er blevet forbavset over at deres lille Fido kunne finde på sådan noget.

 

Omstrejfende hunde var derfor min store frygt da jeg havde får.

 

Ansvaret for denne handling er fuldt ud ejerens - hunde skal ikke, uanset race, strejfe rundt!

 

Jeg syne sikke det vil være rimeligt at aflive nogen som helt hund (uanset race) for sådan en handling, med mindre det gentager sig.

Det giver heller ikke så meget mening at kræve en mental test - hvis det er engangs forseelse: hunden har handlet efter sine naturlige drifter.

 

Hvad der skal til er et krav om at ejeren skal betale erstatning, derudover en bøde for forseelsen samt et krav om båndpligt til hundene.

 

Det er bare min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
(hvis det passer hvad jeg læste, at hun selv havde sendt dem efter fårene)

Sådan forstod jeg det nu ikke, læste mere som om at hun i sin berusede tilstand "overså" at der var får på den mark som hun slap hundene løs på.

 

Efter min mening temmelig tåbeligt:

 

1) slippe hundene når man er beruset, din reaktions evne er begrænset under påvirkning er spiritus, så tænkt hvis der kom en situation hvor det krævede du var helt klar i hovedet (som her)

 

2) slippe hundene på en mark man ikke har ordentlig kendskab til. Der er hegn om, så det kan ikke komme som en overraskelse for hende, at det var en privat mark - uanset hvor fuld hun var.

 

Hele denne episode er dybt tragisk for fårene - og hundene afhængig af hvad dommen bliver - og det hele er 100% ejerens skuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Stygt nok at de har dræbt to får alligevel...så har de sgu gået til den...troede kun det var kamphunde der flåede struben ud og lavede haggish ud af offeret med det samme...

 

Et eller andet sted skal hun da næsten have et skulderklap for at hun har formået at få så mange genstande indenbords at hun kunne overse 25 får...

 

og så til det alvorlige: Stakkels får...nogen mennesker burde lære at respektere andres ejendom, marker osv...ved sgu ik lige hvad jeg synes om hunde der går amok og flår to får...

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt man havde aflivet hvis det var kamphunde, det vurderes jo nok fra sag til sag...men det er da et eller andet sted rart ikke at høre ordet "igen" for en gangs skyld...dog synes jeg det bedste havde været, at være sådan en historie foruden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det byttedriften som har taget overhånd.

Faktisk har rigtig mange hunde "potentiallet" for at blive fåredræbere og man ser det desværre rimelig ofte. Det har ofte ikke så meget med racer at gører, fåredræbere er registreret i mange racer inden for både hyrdehunde, jagthunde, slædehunde, kamphunde mv.

 

Omstrejfende hunde, især hunde som normalt ikke er vant til at strejfe og især hunde i flok, er ofte ret tændte.

Kommer de forbi en mark med får og disse stikker af ved synet af hundene, kan hundene starte med at løbe efter dem i leg.

Fårenes paniske flugt bevirker dog mange gange at hundene går fra leg til slet og ret jagt.

Om jagten så ender i dræb afhænger af hvor højt hunden kører i denne "jagt-tilstand". Mange ejere er blevet forbavset over at deres lille Fido kunne finde på sådan noget.

 

Jeg er simpelthen chokeret over hvor mange hundeejere, der slet ikke er klar over at det er et rovdyr, de har anskaffet sig. Hvad tror de hunden nedstammer fra - plyshjemmesko med ører? :evil:

 

Bare se på Hundegalleri, hvor der altid er et helt kor der hyler på aflivning hvis en eller andens lille vovse har forgrebet sig på familiens hamster el. lign. En Dogo Argentino blanding blev sidste år aflivet fordi den havde dræbt en ged (selvfølgelig efter at ejeren havde fået hvalpe på den :roll:). Prøv lige at læse racens historie - den er opdrættet til storvildtsjagt, hallo! :stupid:

 

 

Ansvaret for denne handling er fuldt ud ejerens - hunde skal ikke, uanset race, strejfe rundt!

 

Jeg syne sikke det vil være rimeligt at aflive nogen som helt hund (uanset race) for sådan en handling, med mindre det gentager sig.

Det giver heller ikke så meget mening at kræve en mental test - hvis det er engangs forseelse: hunden har handlet efter sine naturlige drifter.

 

Hvad der skal til er et krav om at ejeren skal betale erstatning, derudover en bøde for forseelsen samt et krav om båndpligt til hundene.

 

Det er bare min mening.

 

Helt enig! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...