Hop til indhold

Hvalp skal sove i..?


Gæst Deaddollface
 Share

Recommended Posts

Men der er også stor forskel på, at have en kravlegård med et tissehjørne og en seng i hver sit hjørne. Den har jeg også set anbefalet i en bog.. (godt nok som noget, man kunne gøre i dagtimerne).

 

Men jeg har ingen steder læst at man skal sætte den i bur/ kasse...

 

Når jeg taler om kravlegård, så er det jo til et helt kuld hvalpe og ikke bare en enkelt man får hjem som 8-10 ugers, jeg ser ingen grund til hvorfor man skulle have én hvalp i kravlegård med et tissehjørne, i stedet for at lære den at skulle udenfor..

Med mindre at man er nød til at lade hvalpen alene hjemme i længere tid end at man kan forvente at den kan holde sig, der skal den naturligvis have mulighed for at tisse og hvad den nu skal. Men det er jo en anden sag :-) Der hvor buret kommer ind i billedet er om natten, hvor man selv er lige ved siden af og går udenfor med hvalpen når den skal ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ahhh, det er jeg nu godt nok ikke helt enig i.. Så "dumme" er de færreste hvalpe, de ved godt fra det øjeblik at lågen bliver lukket, at de ikke kan komme ud og at de derfor må sige til verbalt når de skal ud -og taget i betragtning af hvor tit man ser spørgsmålet: "hvordan får jeg min hvalp til at sige til når den skal ud?" Kan jeg ikke se problemet ;-)

Der ud over har rigtig mange opdrættere deres hvalpe i en kravlegård om natten, hvis de ikke er hjemme eller når det er slappe af tid for hvalpene, hvilket vil sige at situration med at være lukket inde og sige til når man skal ud, ikke er helt ukendt for hvalpene når man får den hjem :5up:

 

Jeg har selv haft et kuld hvalpe (indtil videre :blink: ) der var i kravlegård om natten og når det var slappe af tid og de begyndte meget hurtigt at sige til når de var i kravlegården og skulle ud, i starten var det mest når de skulle s**** men senere gjorde de det også når de skulle tisse, på trods af at kravlegården var rigelige stor til at de kunne gå et godt stykke væk fra deres sovested og ordne deres sager -hvilket de selvfølgelig også gjorde i starten inden de begyndte at komme udenfor, men hver morgen blev jeg vækket ved at de begyndte at gå rundt og små pive hvorefter jeg naturligvis sprang op af sengen (eller sofaen hvor jeg sov til de flyttede herfra :lol: ) og lukkede dem udenfor og de LØB direkte ud og tisse og så videre, inden de overhovedet interesserde sig for morgenmælken hos deres mor :mrgreen: Men okay, om mine hvalpe bare var ekstremt renlige fordi jeg holdt MEGET rent hos dem, eller hvad, det ved jeg ikke, men jeg ved at de i hvert fald ikke har fået traumer over selv at sige til når de skulle ud ;-)

 

Med hensyn til at hvalpen skulle blive utryg ved store rum af at sove i bur om natten, så er det godt nok aldrig noget jeg har oplevet, fra de er et sted mellem 4-6 mdr. afhænig af den enkelte hvalp, går de frit rundt i køkken, gang og spisestue om natten og når de er alene og jeg har aldrig haft alene hjemme -eller natte problmer! :-) Og jeg har heller ingen hunde der er utrygge ved store rum... :-)

Hvis en hund skulle blive utryg ved store rum, pga. bur, vil min påstand være at den har været aaaalt for meget i bur, både om dagen og om natten!!! :( Og det er jo slet ikke det der er tale om her, der er tale om et sted mellem 5-8 timer om natten i et par mdr.

JEg er enig med dig.. Jeg kan ikke se problemet i at de lærer at sove i et bur/transportkasse om natten..

Hos os gør vi sådan her:I starten mens de sover sammen med deres mor sover de i en kæmpe transportkasse.. Der holder mor dem rene.. Når de er omkring 3½-4 uger (alt efter hvornår de kommer rigtigt op på benene og hvordan vejret er) kommer de ud.. Startende om morgenen.. Der går ikke mange dage før de holder sig hele natten og styrter ud og ordner sagerne udenfor. Når de er ca 7 uger gider mor ikke sove hos dem mere.. når de er 8 uger flytter vi dem over i hver deres kasse.. Der sover de om natten og der er de når vi kører i bil. Der er ingen piveri selvom de nu er alene.. Fra 8 ugers alderen holder de sig snildt 7-8 timer, medmindre de har tyndskid selvfølgelig.. Har de det så piver de.. jeg står op og lukker dem ud... og de kommer ind og sover videre..

Ingen af mine er bange for store rum. Ingen af mine piver når de flytter et nyt sted hen. De er jo vant til at ligge alene.. Samt de får deres "soveværelse" med.. Om folk så vil lade dem sove der eller ej er op til folk selv. Men alle melder tilbage at deres hvalp ikke har pevet og ledt efter sine søskende/mor samt at hvalpen allerede fra starten har været næsten helt renlig. De har måske haft 2-3 uheld indendøre. Hvalpene er 10 uger når de flytter.

En anden fordel ved at hvalpen har lært at sove i kasse er at den forbinder kassen med "nu slapper vi af".. Så kan den nemt komme med på fx udstillinger uden at stresse helt vildt op.. Eller komme med tog eller fly..

Hvalpen/hunden skal selvfølgelig ikke være i kassen hvis den er utryg ved det..

Vi har en tæve som ikke kan tåle at være lukket inde, hverken i bur, kasse eller kravlegård.. Da hun var lillebitte hvalp og boede i Tyskland faldt hendes kasse ned oppefra mens hun sad i den.. Opdrætter havde stablet kasserne 4 etager op og ikke sikret dem.. Hende tror jeg ikke man nogensinde kan lære at sidde i en kasse igen. Men vi har gjort det at da hun havde hvalpe var hun i en babyweekendseng hvor vi lavede et hul i siden. Så kan hun selv komme ind og ud.. Og når bare der er en åben vej ud er der ikke noget. Da hendes hvalpe var 8 uger lærte de uden problemer at sove i kasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Ja netop.

 

Det er jo heller ikke til at sige, hvordan trådstarters hund vil reagere - synes bare, at hun skal have mulighed for at få forskellige synsvinkler på det.

 

Selvfølgelig skal hun da have flere muligheder og synsvinkler, og nej, ingen hunde er ens, men stadig har jeg ikke haft/set/mødt nogen hunde der har fået traumer af at være i bur 5-8 timer om natten i et par mdr. og selv sige til når den skal tisse ;-) Jeg har kun oplevet de positive sider ved den metode, hvor hvalpen lære at sove om natten og ikke render og laver ballade, siger til når den skal ud og bliver meget hurtig 'natterenlig' :5up:

 

Men hvilken metode man vælger er jo helt op til en selv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Hvorfor stiller du ikke bare vækkeuret? Så er du da et stykke af vejen..

Mon ikke du ud over det vågner, hvis den begynder at bevæge sig rundt og blive urolig... Jeg læste et sted, at man kunne lægge aviser ud på gulvet, for så var det lettere at høre, hvis den bevægede sig rundt og var urolig. Ved ikke, om det er nogen god idé (hvis den har været vant til at tisse på aviser hos opdrætteren...

 

 

Selvfølgelig må den pibe, men der er forskel på at sidde i et bur/ i sin seng og ikke kunne komme væk, når den skal tisse. (Tror det er det, Zarina mener, hvis du læser hendes sidste indlæg med).:-)

 

Jeg stiller skam også vækkeuret, og netop dét, at jeg gør det burde jo sikre, at hvalpen ikke kommer til at føle sig "buret" inde, når den skal tisse, fordi den bliver lukket ud.. Og hvis den så skal tisse ud over det, giver den jo nok lyd?

 

Og nej jeg vågner helt sikkert IKKE, ved at den bevæger sig rundt, jeg sover tungt, også derfor jeg helst ikke vil have den i sengen i starten.. :mrgreen:

 

^Ja netop.

 

Det er jo heller ikke til at sige, hvordan trådstarters hund vil reagere - synes bare, at hun skal have mulighed for at få forskellige synsvinkler på det.

 

Er skam også glad for de forskellige synsvinkler.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Selvfølgelig skal hun da have flere muligheder og synsvinkler, og nej, ingen hunde er ens, men stadig har jeg ikke haft/set/mødt nogen hunde der har fået traumer af at være i bur 5-8 timer om natten i et par mdr. og selv sige til når den skal tisse ;-) Jeg har kun oplevet de positive sider ved den metode, hvor hvalpen lære at sove om natten og ikke render og laver ballade, siger til når den skal ud og bliver meget hurtig 'natterenlig' :5up:

 

Men hvilken metode man vælger er jo helt op til en selv :-D

 

 

Netop..

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og nej jeg vågner helt sikkert IKKE, ved at den bevæger sig rundt, jeg sover tungt, også derfor jeg helst ikke vil have den i sengen i starten.. :mrgreen:

:

 

Jeg havde det nok lidt ligesom dig - jeg var bange for, at jeg ville skubbe hvalpen ud af sengen eller komme til at lægge mig på den - jeg sover også tungt.

 

Derfor lagde jeg mig på en madras på gulvet. Oskar kan nu selv vælge, om han vil være hos mig i "sengen" eller være i sin egen seng. Jeg har også transportkassen stående åben, og det sker faktisk næsten hver aften, at han i starten vælger kassen. Senere, når jeg er færdig med at læse, kommer han snigende over til mig. - Og jeg vågner, hvis han begynder at gå rundt, fordi han vil ud (det sker nu højst 1 gang hver nat)

Samtidig er jeg fri for at være nervøs for, at han skal falde ud af sengen.

 

- Og nu kan jeg se, at det ikke vare længe, før han selv kan komme op og ned, og så rykker vi væk fra gulvet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Selvfølgelig skal hun da have flere muligheder og synsvinkler, og nej, ingen hunde er ens, men stadig har jeg ikke haft/set/mødt nogen hunde der har fået traumer af at være i bur 5-8 timer om natten i et par mdr. og selv sige til når den skal tisse ;-) Jeg har kun oplevet de positive sider ved den metode, hvor hvalpen lære at sove om natten og ikke render og laver ballade, siger til når den skal ud og bliver meget hurtig 'natterenlig' :5up:

 

Men hvilken metode man vælger er jo helt op til en selv :-D

 

Nej, DU har ikke, men det har jeg ;-)

 

Min underbo har brugt metoden med det resultat, at hunden følte sig tvunget til at tisse i buret og lå og krøb sammen i den anden ende. Hun var ude med den om natten, men der gjorde den ikke noget. Åbenbart pev den ikke eller gjorde det ikke så højt, at hun vågnede.

 

Til gengæld kan jeg ikke forstå, at folk er bange for at ligge på deres hvalp. For det første vil det nok ikke være særligt bekvemt - for det andet skal den da nok stikke i et hyl, hvis den bliver klemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, DU har ikke, men det har jeg ;-)

 

Min underbo har brugt metoden med det resultat, at hunden følte sig tvunget til at tisse i buret og lå og krøb sammen i den anden ende. Hun var ude med den om natten, men der gjorde den ikke noget. Åbenbart pev den ikke eller gjorde det ikke så højt, at hun vågnede.

 

Til gengæld kan jeg ikke forstå, at folk er bange for at ligge på deres hvalp. For det første vil det nok ikke være særligt bekvemt - for det andet skal den da nok stikke i et hyl, hvis den bliver klemt.

Sådan en hund ville jeg søge dyrlæge med.. Måske den har urinvejsinfektion eller måske den er bange i buret.. Det er ikke en hunds natur at besørge i sin rede.. Sådan en hund er det sq direkte hundeplageri at sætte i et bur
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michael
^Ja netop.

 

Det er jo heller ikke til at sige, hvordan trådstarters hund vil reagere - synes bare, at hun skal have mulighed for at få forskellige synsvinkler på det.

 

Jeg synes at en hvalp skal betraktes som et uskydigt individ og skal sove med flokken det vil sige os. også senere sove for selv. Jeg høre til dem der synes at man skal ligge den tid man er adskildt fra hunden skal lægges til alenetid. At sove med hunden er det ypperligste makkerskab spørg selv en hjemløs eller vagabond:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Jeg havde det nok lidt ligesom dig - jeg var bange for, at jeg ville skubbe hvalpen ud af sengen eller komme til at lægge mig på den - jeg sover også tungt.

 

Derfor lagde jeg mig på en madras på gulvet. Oskar kan nu selv vælge, om han vil være hos mig i "sengen" eller være i sin egen seng. Jeg har også transportkassen stående åben, og det sker faktisk næsten hver aften, at han i starten vælger kassen. Senere, når jeg er færdig med at læse, kommer han snigende over til mig. - Og jeg vågner, hvis han begynder at gå rundt, fordi han vil ud (det sker nu højst 1 gang hver nat)

Samtidig er jeg fri for at være nervøs for, at han skal falde ud af sengen.

 

- Og nu kan jeg se, at det ikke vare længe, før han selv kan komme op og ned, og så rykker vi væk fra gulvet :5up:

 

Det lyder da rigtig godt.. :5up: Hvor gammel er han .. :-)

 

 

Nej, DU har ikke, men det har jeg ;-)

 

Min underbo har brugt metoden med det resultat, at hunden følte sig tvunget til at tisse i buret og lå og krøb sammen i den anden ende. Hun var ude med den om natten, men der gjorde den ikke noget. Åbenbart pev den ikke eller gjorde det ikke så højt, at hun vågnede.

 

Til gengæld kan jeg ikke forstå, at folk er bange for at ligge på deres hvalp. For det første vil det nok ikke være særligt bekvemt - for det andet skal den da nok stikke i et hyl, hvis den bliver klemt.

 

Ja, ligesom den nok skal pive hvis den skal tisse.. Det er jo lidt samme issue? At den er nødsaget til at reagere, hvad enten den vil tisse eller bliver mast.. :-)

 

 

Sådan en hund ville jeg søge dyrlæge med.. Måske den har urinvejsinfektion eller måske den er bange i buret.. Det er ikke en hunds natur at besørge i sin rede.. Sådan en hund er det sq direkte hundeplageri at sætte i et bur

 

Ja, lyder ikke så godt.. :eek: Og hvis min hund var sådan, siger det også lidt sig selv, at jeg ikke ville bruge bur/transportkasse-metoden.. Men indtil videre er det den jeg regner med.. :blink:

 

Jeg synes at en hvalp skal betraktes som et uskydigt individ og skal sove med flokken det vil sige os. også senere sove for selv. Jeg høre til dem der synes at man skal ligge den tid man er adskildt fra hunden skal lægges til alenetid. At sove med hunden er det ypperligste makkerskab spørg selv en hjemløs eller vagabond:-)

 

Ja, men hvad nu, hvis jeg ikke ønsker at hunden skal sove i min seng, så er det ikke det smarteste at vænne den til det fra starten af.. Så kommer den da aldrig ud af sengen.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, DU har ikke, men det har jeg ;-)

 

Min underbo har brugt metoden med det resultat, at hunden følte sig tvunget til at tisse i buret og lå og krøb sammen i den anden ende. Hun var ude med den om natten, men der gjorde den ikke noget. Åbenbart pev den ikke eller gjorde det ikke så højt, at hun vågnede.

 

Til gengæld kan jeg ikke forstå, at folk er bange for at ligge på deres hvalp. For det første vil det nok ikke være særligt bekvemt - for det andet skal den da nok stikke i et hyl, hvis den bliver klemt.

 

Det er nu heller ikke så meget det med at komme til at lægge sig på hvalpen der bekymre mig sig meget, det jeg er mest bekymret for ved at have hvalpen i sengen, er at den skal falde ned og komme til skade, den risiko tør jeg simpelthen ikke løbe :( Man har hørt om hvalpe -og voksne hunde for den sags skyld der er faldet ned og har brækket ryggen eller nakken... En af mine egne hvalpekøberes hvalp har også være faldet ned af sengen -dog ikke om natten men i et ubevogtet øjeblik i løbet af dagen, hun brækkede en vækstknogle under det ene knæ ved faldet.. :cry:

 

Hvad angår din underbo, siger jeg heller ikke at der ikke kan være hvalpe i ny og næ hvor buret ikke er optimalt, men jeg tror personligt der er temmelig langt i mellem dem.. :-) Og jeg hælder nu også lidt til at der måske enten er noget fysisk galt med hvalpen; urinvejsproblmer eller lign. Eller den mest sandsynlige; at opdrætteren ikke har gjort et godt nok arbejde med renlighedstræningen af hvalpene og/eller holdet ordenligt rent hvor kuldet har opholdt sig, det har som regel temmelig meget at sige.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu heller ikke så meget det med at komme til at lægge sig på hvalpen der bekymre mig sig meget, det jeg er mest bekymret for ved at have hvalpen i sengen, er at den skal falde ned og komme til skade, den risiko tør jeg simpelthen ikke løbe :( Man har hørt om hvalpe -og voksne hunde for den sags skyld der er faldet ned og har brækket ryggen eller nakken... En af mine egne hvalpekøberes hvalp har også være faldet ned af sengen -dog ikke om natten men i et ubevogtet øjeblik i løbet af dagen, hun brækkede en vækstknogle under det ene knæ ved faldet.. :cry:

 

Hvad angår din underbo, siger jeg heller ikke at der ikke kan være hvalpe i ny og næ hvor buret ikke er optimalt, men jeg tror personligt der er temmelig langt i mellem dem.. :-) Og jeg hælder nu også lidt til at der måske enten er noget fysisk galt med hvalpen; urinvejsproblmer eller lign. Eller den mest sandsynlige; at opdrætteren ikke har gjort et godt nok arbejde med renlighedstræningen af hvalpene og/eller holdet ordenligt rent hvor kuldet har opholdt sig, det har som regel temmelig meget at sige.. ;-)

 

Der er jo masser, der klarer sig strålende uden bur, så jeg synes ikke, der er nogen grund til, at du skal prøve at få det til at se ud som om, at hunde der ikke trives med bur må være syge eller komme fra dårlige opdrættere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo masser, der klarer sig strålende uden bur, så jeg synes ikke, der er nogen grund til, at du skal prøve at få det til at se ud som om, at hunde der ikke trives med bur må være syge eller komme fra dårlige opdrættere ;-)

 

Det var nu heller ikke hensigten, det er bare den tanke jeg får da det ikke er naturligt for en hvalp at besøge i sin seng, HVIS der ellers har været holdt ordenlig rent hos opdrætteren, vi ved vel alle at hvalpe der ofte har gået i deres eget skidt hos opdrætteren generelt er noget sværre at gøre renlige både med og uden bur...

Og jeg har jo også allerede sagt at der selvfølgelig kan være en hvalp i ny og næ hvor buret ikke er optimalt, jeg tror bare stadig at der er rimeligt langt mellem dem ;-)

Og jo, der er da masser der klare sig fint uden bur, som vi har været inde på før, så er det jo helt op til folk selv hvilken løsning de vælger! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu heller ikke hensigten, det er bare den tanke jeg får da det ikke er naturligt for en hvalp at besøge i sin seng, HVIS der ellers har været holdt ordenlig rent hos opdrætteren, vi ved vel alle at hvalpe der ofte har gået i deres eget skidt hos opdrætteren generelt er noget sværre at gøre renlige både med og uden bur...

 

Selvfølgelig er det ikke naturligt for den, men det er jo en logisk konsekvens af at være i bur, hvis dens menneske ikke finder ud af, at den vil ud.

 

Og jeg har jo også allerede sagt at der selvfølgelig kan være en hvalp i ny og næ hvor buret ikke er optimalt, jeg tror bare stadig at der er rimeligt langt mellem dem ;-)

 

Jeg tror ikke, at der findes nogle statistikker, men naturligt er det da i hvert fald ikke ;-)

 

Og jo, der er da masser der klare sig fint uden bur, som vi har været inde på før, så er det jo helt op til folk selv hvilken løsning de vælger! :-)

Ja bestemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Vi har altså lagt os ovenpå Petrine, hun sover lige så dybt som os - nu lægger hun sig altid oppe ovenfor hovedpuden så hun ikke risikerer at blive mast igen (hun overlevede selvom jeg ikke er nogen sylfide)

 

 

:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michael

Nu tror jeg også det er tid, Carla er et år d. 23-4. hun har sovet hos os siden hun var hvalp. Pladsen er blevet for trang så vi mokker og måkker så må hun sove i sin hundeseng som er lige uden for soveværelset døren:roll: ved godt at alt nærvær er guld værd men......

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tror jeg også det er tid, Carla er et år d. 23-4. hun har sovet hos os siden hun var hvalp. Pladsen er blevet for trang så vi mokker og måkker så må hun sove i sin hundeseng som er lige uden for soveværelset døren:roll: ved godt at alt nærvær er guld værd men......

I unne jo flytte hendes seng ind ved siden af jeres egen, så springet ikke bliver så stort ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michael
I unne jo flytte hendes seng ind ved siden af jeres egen, så springet ikke bliver så stort ;-)

 

Tja.. men hun bliver der nok ikke så længe, og en hel nat eller flere med hoppen op og ned... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...