Hop til indhold

Renlighedstræning med Cairn Terrier


Gæst MoL
 Share

Recommended Posts

Halløjsa...

 

Min kæreste og jeg har netop fået en "familieforøgelse" i form af en pragtfuld Cairn Terrier tæve (hun er snart 9 uger). Det er selvfølgelig forbundet med træning, træning og atter træning. Det går alt sammen faktisk meget, meget fint, men vi døjer med renlighedstræningen. Fra kennelen er hun vant til at besørge på en avis på gulvet, hvilket selvfølgelig er bedre end tæppet. Vi har hidtil forsøgt at skælde hende ud, når hun har besørget ved siden af avisen. Dette har vi dog droppet igen, da vi frygter, at det kan medføre, at hun ikke vil besørge med os i nærheden. Nu sørger vi i stedet for at rose hende MEGET, når hun gør det udendørs.

 

Problemet er, at dette sker meget sjældent. Selvom vi er ude tit (6-7 gange om dagen), og selvom vi er ude længe, så besørger hun ikke - kun meget sjældent. Vi er gode til at få hende ud umiddelbart efter hun har spist, og ligeledes når hun har sovet. Alligevel er det meget svært at få hende til at besørge udendørs. Tilgengæld gør hun det næsten altid LIGE når vi er kommet tilbage i lejligheden. Hvad gør vi forkert? Bør vi bare væbne os med tålmodighed?

 

Venlig hilsen os alle tre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til:)

 

Det er godt i har indset at det ikke hjælper at skælde ud, hun ved nemlig ikke hvad hun gør forkert:)

 

Og en hvalp på den alder kan slet ikke være renlig endnu, så hun er helt normal:)

 

Jeg vil forslå jer at i lufter som i plejer, men når i kommer ind holder i et vågent øje med hende og ser hun ud til at skulle igen, så straks ud med hende, stille og roligt. Gå gerne til det samme sted hver gang. Mnage hunde kan godt lide visne blade..

 

Det gælder om at have gevinst udendørs også selvom i skal ud nogle gange efter hinanden:)

 

God fornøjelse :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Velkommen :)

 

Jeg har også cairner, det er dejlige hunde :D

 

 

Aldrig skælde ud, hunde kan ikke bruge skæld ud til noget som helst, cairner er selvstændige og præcist derfor er det endnu vigtigere ikke at skælde ud, eller være fysisk, afstraffe m.m..

 

Har i have ?

 

Hvor lufter i hende og kan hun være tryg der?

 

I kan vende om med det samme når i kommer ind og gå ud igen, lad være med at være ude i en evighed , gør alt roligt og tålmodigt:)

 

Og ros, ros og ros når hun gør noget ude :)

 

Jeres skæld ud kan godt gøre processen længere :)

 

Husk at hvalpe er uskyldige, de gør som de gør fordi de er hvalpe :)

 

Jeg vil rigtigt gerne anbefale nogle gode bøger, fx Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Greva, Hvalpen, Lone Greva, Familiehunden, Anders Hallgren, Forstår du din hund?

 

Du kan evt bestille dem på dit bibliotek, der er gode råd om aktivering, træning, renlighed, stoppe bidderi (også en helt naturlig hvalpeting), hundesprog m.m..

 

Her på siden kan du også finde en del om hvalpe, alenehjemmetræning og meget andet :)

 

Eller bare spørg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tog os lang tid at gøre renlig. ½ år. (Det er dog ikke helt ualmindeligt med min hunds race).

 

Luckylunas tip med at gå til det samme sted brugte vi med god virkning. Det var som om hun var usikker på om hun måtte tisse på fortovet udenfor huset og fremmede steder. Der var jo nok dufte fra andre hunde. Når vi gik ture besørgede og tissede hun også først når vi var kommet hjem i haven.

Det gik over af sig selv i takt med at hun lærte vores område at kende.

 

Men da vi havde hende med på ferie sydpå i en alder af 1 år, kom denne usikkerhed op i hende igen, og vi måtte finde et fast sted udenfor ferielejligheden. Og hun kunne holde sig i MANGE timer, hun ville åbenbart helst undgå at tisse og besørge i udlandet, det var tilsyneladende FOR fremmedartet og måske dermed farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også prøve at tage avisen med ud. Find et roligt sted og læg avisen, og ros når hun gør noget på den. Så kan i efterhånden fjerne avisen.

Og husk det er en terrier, de kan være ret så stædige, og skæld ud hjælper slet ikke på terrier

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Du kan også prøve at tage avisen med ud. Find et roligt sted og læg avisen, og ros når hun gør noget på den. Så kan i efterhånden fjerne avisen.

Og husk det er en terrier, de kan være ret så stædige, og skæld ud hjælper slet ikke på terrier

 

Nej, her kommer de frie valg og de bløde metoder virkelig til deres ret, jeg har lært meget af at have terrier :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hejsa.

 

håber der der nogle som kan hjælpe mig med min lille cairn terrier. Jeg fik ham forærende for 2 uger siden. Jeg er nr. 4 som ejer ham inden for 5 uger. Han er en sjov lille fætter men der er bare det ene problem. Han besørger indenfor hele tiden. Han er 16 mdr. så han skulle jo egentlig være renlig. Jeg ved at en af de forrige ejere lod ham være alene hjemme i flere dage ad gangen og der var han jo nødt til at besørge indenfor. Jeg lukker ham ud i haven flere gange om dagen og vi går med ham 3-4 gange om dagen. Hver gang han har spist, drukket, leget eller sovet kommer han ud, enten i haven eller på gåtur. MEN selvom vi gør det og vi roser ham hver gang og giver ham en godbid og han lige har været ude, kan vi ikke få ham til at være renlig. Han kan nemlig gå lige ind og så besørge. Hvad skal vi gøre for det er lige som om han er stolt af han har besørget indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

håber der der nogle som kan hjælpe mig med min lille cairn terrier. Jeg fik ham forærende for 2 uger siden. Jeg er nr. 4 som ejer ham inden for 5 uger. Han er en sjov lille fætter men der er bare det ene problem. Han besørger indenfor hele tiden. Han er 16 mdr. så han skulle jo egentlig være renlig. Jeg ved at en af de forrige ejere lod ham være alene hjemme i flere dage ad gangen og der var han jo nødt til at besørge indenfor. Jeg lukker ham ud i haven flere gange om dagen og vi går med ham 3-4 gange om dagen. Hver gang han har spist, drukket, leget eller sovet kommer han ud, enten i haven eller på gåtur. MEN selvom vi gør det og vi roser ham hver gang og giver ham en godbid og han lige har været ude, kan vi ikke få ham til at være renlig. Han kan nemlig gå lige ind og så besørge. Hvad skal vi gøre for det er lige som om han er stolt af han har besørget indenfor.

 

Tillykke med en dejlig hund!

 

Han har jo opbygget vane for at gøre sig ren inde og skal derfor lære det om helt fra bunden.

Og det nytter ikke at skælde ham ud.

 

Bær hans efterladenskaber ud i haven hvor du vil foreslå ham at det skal ske.

Sug urinen op med køkkenrulle og læg også dette ud i haven, så han får duftinformationer til inspiration der.

 

Letter han ben inde eller står på alle 4?

 

Inde er det vældig vigtigt, at han ikke har fri adgnag til andre rum end det I er i, da han ellers ikke kan observeres og har fri adgang til at rense sig på usete steder. Dette holder gang i rutinen og vanskeliggør renlighedstræningen.

 

Han har været meget igennem i sit korte liv, men som cairn kan han heldigvis sikkert klare det :)

 

Tag ham gerne på længere ture hvor han er sammen med andre rare hunde, og se om ikke dette inspirerer ham til at besørge mere ude.

Og/eller ture i skov og andre steder hvor mange hunde kommer for at give ham lyst til at "signere" der også :)

Jo mere han får tømt af på disse ture des mindre har han at lave "ulykker" med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ninjamor.

 

Tak for dine gode råd. :D

 

Jeg tror at han bare står på alle fire når han tisser inde. Problemet er tit det at jeg går ud i min rum for at ryge for det vil jeg ikke gøre indenfor. Jeg er væk kort tid ad gangen og min søn er stadig hjemme men optaget af sin computer. Når jeg så kommer ind er der rimelig tit sket uheld. Han kan gøre begge dele når vi går med ham. Altså lette ben men også bare stå og tisse. Det samme gør han ude i haven. Det er ikke fordi han er urenlig hele tiden men det jeg ikke kan forstå er at når han lige har været ude går han lige ind og gør det. Han kan have tisset udenfor og så gå ind og tisse igen. Han er bare så glad når han får ros og snurrer rundt om sig selv og nogle gange vil han også lukkes ud og så lige ind igen for at få godbiden. For han er jo klog nok :wink:

 

Jeg spekulere efterhånden om han kan gøres renlig eller vi bare må finde os i det. Vil jo gerne give det lille pus et bedre liv end det han har haft, men da jeg har en kronisk sygedom som gør at jeg ikke er på toppen tit, er det meget svært at leve med nogle gange. Der er dage hvor alene det at gå med ham er nok for mig. :(

 

Han passer ellers perfekt til os. Nem at gå med. Sjov hund at lege med og den mest kælesyge hund. :D

 

Vi har haft hund før og den var meget nem at gøre renlig. Vi fik ham nemlig som hvalp men Oliver her har jo lært af andre og det er jo nok ikke så let at lære ham det så. :?

 

Jeg må nok bare give ham mere tid men jeg sidder som på nåle hele tiden og overvåger ham. Det gør ham sommetider rastløs men jeg kan bare ikke slappe af.

 

Jeg spærer af til køkkenet for det er der han gør det mest. Ellers er vores hus ikke så stort at vi ikke kan se ham hele tiden, heldigvis. Vi har ikke rigtigt taget ham nogle steder hen endnu da han har været meget på vagt og rastløs og vi ville lige lade ham vænne sig til os og vores omgivelser. Men det kan da godt være at det er på tide at han kommer ud og ser noget mere af verdenen igen :D Det kunne vi også trænge til :wink:

 

Men endnu engang tusind tak for de gode råd. Vi vil afprøve dem :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

håber der der nogle som kan hjælpe mig med min lille cairn terrier. Jeg fik ham forærende for 2 uger siden. Jeg er nr. 4 som ejer ham inden for 5 uger. Han er en sjov lille fætter men der er bare det ene problem. Han besørger indenfor hele tiden. Han er 16 mdr. så han skulle jo egentlig være renlig. Jeg ved at en af de forrige ejere lod ham være alene hjemme i flere dage ad gangen og der var han jo nødt til at besørge indenfor. Jeg lukker ham ud i haven flere gange om dagen og vi går med ham 3-4 gange om dagen. Hver gang han har spist, drukket, leget eller sovet kommer han ud, enten i haven eller på gåtur. MEN selvom vi gør det og vi roser ham hver gang og giver ham en godbid og han lige har været ude, kan vi ikke få ham til at være renlig. Han kan nemlig gå lige ind og så besørge. Hvad skal vi gøre for det er lige som om han er stolt af han har besørget indenfor.

 

Jeg synes ikke Ninjamors forslag behøver nogle kommentarer men jeg vil bare lige sige, at jeg da håber du beholder ham. Stakkels lille mand. Sikken start på livet. Håber du får løst problemet, så han kan få et godt og blivende hjem.

 

Alene hjemme i flere dage... :evil: ... Hvad tænker folk dog på og hvorfor anskaffer de sig dyr overhovedet, når de alligevel er ligeglade med det?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hvor er det trist at folk kan finde på at behandle hunde sådan :cry:

 

Velkommen :)

 

Jeg har to cairner, det er dejlige hunde :)

 

Jeg er helt enig med Ninjamoren :)

 

Ham skal du have meget tålmodighed med, hvordan klarer han at være alene nu?

 

Træner i alenehjemme forfra med ham også?

 

I skal opbygge tillid med ham, så vær meget blide overfor ham, dejligt i bruger godbidder til ham :)

 

Jeg har erfaring for at kogt kød -godbidder virker rigtigt godt på de selvstændige cairner :D

 

Hvis du vil læse nogle gode bøger så kan jeg anbefale Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning og Lone Grevas bøger :)

 

Fortæl endeligt mere om ham, og måske kunne du sætte et lille billede banan19.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ninjamor.

 

Tak for dine gode råd. :D

 

Jeg tror at han bare står på alle fire når han tisser inde. Problemet er tit det at jeg går ud i min rum for at ryge for det vil jeg ikke gøre indenfor. Jeg er væk kort tid ad gangen og min søn er stadig hjemme men optaget af sin computer. Når jeg så kommer ind er der rimelig tit sket uheld. Han kan gøre begge dele når vi går med ham. Altså lette ben men også bare stå og tisse. Det samme gør han ude i haven. Det er ikke fordi han er urenlig hele tiden men det jeg ikke kan forstå er at når han lige har været ude går han lige ind og gør det. Han kan have tisset udenfor og så gå ind og tisse igen. Han er bare så glad når han får ros og snurrer rundt om sig selv og nogle gange vil han også lukkes ud og så lige ind igen for at få godbiden. For han er jo klog nok :wink:

 

Jeg spekulere efterhånden om han kan gøres renlig eller vi bare må finde os i det. Vil jo gerne give det lille pus et bedre liv end det han har haft, men da jeg har en kronisk sygedom som gør at jeg ikke er på toppen tit, er det meget svært at leve med nogle gange. Der er dage hvor alene det at gå med ham er nok for mig. :(

 

Han passer ellers perfekt til os. Nem at gå med. Sjov hund at lege med og den mest kælesyge hund. :D

 

Vi har haft hund før og den var meget nem at gøre renlig. Vi fik ham nemlig som hvalp men Oliver her har jo lært af andre og det er jo nok ikke så let at lære ham det så. :?

 

Jeg må nok bare give ham mere tid men jeg sidder som på nåle hele tiden og overvåger ham. Det gør ham sommetider rastløs men jeg kan bare ikke slappe af.

 

Jeg spærer af til køkkenet for det er der han gør det mest. Ellers er vores hus ikke så stort at vi ikke kan se ham hele tiden, heldigvis. Vi har ikke rigtigt taget ham nogle steder hen endnu da han har været meget på vagt og rastløs og vi ville lige lade ham vænne sig til os og vores omgivelser. Men det kan da godt være at det er på tide at han kommer ud og ser noget mere af verdenen igen :D Det kunne vi også trænge til :wink:

 

Men endnu engang tusind tak for de gode råd. Vi vil afprøve dem :D

 

Selv tak

 

I stedet for at køre ham op ved selv at være på dupperne, kan du give ham en line på nogle meter i selen og binde den anden ende om livet på dig. Så kan han ikke forlade rummet og gøre sig ren.

 

Det er noget skidt hvis han mærker sig overvåget i sit nye hjem og kan betyde, han får sværere ved at slappe af og falde til. Og dette igen kan øge urenligheden.

 

At han kommer lige udefra og tisser, kan være et tegn på, at han er ikke er tryg nok dette nye sted og derfor duftmarkerer han, så huset lugter af ham selv - trygt.

 

Dette kan forsøges ændret ved at opsætte en DAP i stikkontakten. Det er en dispenser, som kontstant udsender beroligende feromoner (duftstof) som har en god beroligende virkning på mange hunde.

Kan købes hos dyrlægen.

 

Medmindre du ryger meget ofte, vil jeg foreslå, at du lukker vapsen ud i haven når du ryger. Giv han nogle få lækre godbidder at gå og søge imens. Så kan du slappe af imens og lillehunden er i en god aktivitet.

Du undgår, at han renser sig inde, og at blive irriteret på din søn over at han ikke kan holde øje med hunden :) Godt for husfreden

 

Hvis du ikke allerede ved det, så er gode dagalige hundeaktiviteter at søge sit foder to gange om dagen i mindst 25 minutter hver gang.

Dette kan give en ro, hvis han ellers kan koncentrere sig, og den ro er der behov for, når han igen har flyttet hjem.

 

Undgå vilde lege som træk/slåskamp da dette stresser og dermed øger risikoen for urenlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

I de bøger jeg har anbefalet er der mange gode ting og råd til hvad i kan lave med ham og som han kan lave selv :)

 

Han har jo brug for fornuftig aktiviering og motion :)

 

Fx kan i lave søg som Irene foreslår, det er at sprede hans mad (hvad får han?) på græsplænen sådan at han skal bruge sin næse til at finde det, så græsset må gerne være lidt højt :D

 

Det er også en god ide at købe nofle konger, som du kan fylde med leverpostej og foder og evt putte i fryseren og give ham frossen, det vil beskæftige ham godt i en times tid, det er populært her :D

 

Det er sådan en her http://loppetjansen.dk/legetoej/hundeartikler/kong/original_kong_roed_medium_4326_da.html han skal have medium :)

 

Og denne er også god, den fylder jeg med små stykker kogt kyllinge-kalkunbryst eller kogt lever i små stykker der passer til hullerne :)

 

http://loppetjansen.dk/legetoej/hundeartikler/aktivitetslegetoej/canine_genius_leomini_lyseblaa_7610_da.html

 

Og denneher kan bruges med hans tørfoder http://loppetjansen.dk/legetoej/hundeartikler/aktivitetslegetoej/buster_cube_mini_3599_da.html

 

Hvad leger i med ham ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...