Hop til indhold

Forsøg på at ændre folks syn på Muskelhunde!!


Gæst Martin Buddha Hansen
 Share

Recommended Posts

Lige med hensyn til kamp-/ muskelhundene,... hvad er det så at du vil have forsket i?. Jeg har lært at det er 50/ 50 men selvom arven er nede på 25% kan den jo godt komme til udtryk alligevel.

 

Det der er interessant for mig i denne sammenhænge er, om hvorvidt en hund der er oppe at slås kan standse sit forehavende når den anden signalerer overgivelse. Det har jeg med egne øjne set hvordan en hund ikke kunne og det er det der bekymrer mig,.... når den samtidig er så stærk at den er uhåndterbar for mennesket..... og lige det, kan jeg ikke forestille mig at man skal kunne forske i med mindre man er tilhænger af dyremishandling.

 

Det er jo ikke kun kamphunde der overser overgivelsessignaler, så spørgsmålet er vel, hvad er det der gør at nogen hunde totalt overser disse signaler, er det manglende impulskontrol (miljø) eller ligger det i deres gener (arv).

 

Vores nabos hund, som ikke er en kamphund, har lige overfaldet en 5 måneder gammel schæfer hvalp, denne hvalp kom gående på den anden side af gaden, og uden varsel sprang min nabos hund frem og tog fat i hovedet på denne hvalp, hvorefter den forsatte med at ruske hvalpen indtil de med tvang fik den til at slippe. Hvalpen "slap" med bidsår i ansigtet og de psykiske mén, men hvad får en hund der aldrig har gjort den slags før, og som er vant til at komme i hundeskov, til pludselig at gøre den slags?

 

Det vil jeg gerne have at vi forsker i, så vi kan finde ud af hvornår og hvorfor det sker, så vi bedre kan forhindre at det sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 753
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Det er jo ikke kun kamphunde der overser overgivelsessignaler, så spørgsmålet er vel, hvad er det der gør at nogen hunde totalt overser disse signaler, er det manglende impulskontrol (miljø) eller ligger det i deres gener (arv).

 

Vores nabos hund, som ikke er en kamphund, har lige overfaldet en 5 måneder gammel schæfer hvalp, denne hvalp kom gående på den anden side af gaden, og uden varsel sprang min nabos hund frem og tog fat i hovedet på denne hvalp, hvorefter den forsatte med at ruske hvalpen indtil de med tvang fik den til at slippe. Hvalpen "slap" med bidsår i ansigtet og de psykiske mén, men hvad får en hund der aldrig har gjort den slags før, og som er vant til at komme i hundeskov, til pludselig at gøre den slags?

 

Det vil jeg gerne have at vi forsker i, så vi kan finde ud af hvornår og hvorfor det sker, så vi bedre kan forhindre at det sker.

 

Hvis det er den tæve jeg så lege med Tyson, så mente jeg dengang at hun bevægede sig betænkeligt. Så smerter kan være udløseren

Det kan det så også hvis det er en anden hund :-D

 

 

Eller frustrationer, eller, eller... Der kan være mange årsager og hvad der direkte er udløseren kan være uhyre vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at påvise

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er den tæve jeg så lege med Tyson, så mente jeg dengang at hun bevægede sig betænkeligt. Så smerter kan være udløseren

Det kan det så også hvis det er en anden hund :-D

 

 

Eller frustrationer, eller, eller... Der kan være mange årsager og hvad der direkte er udløseren kan være uhyre vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at påvise

 

Hun havde smerter, eller det vil sige hun var i smertestillende behandling, men denne hvalp var slet ikke i nærheden af hende, og udgjorde absolut ingen trussel, som sagt var den på den anden side af vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hun havde smerter, eller det vil sige hun var i smertestillende behandling, men denne hvalp var slet ikke i nærheden af hende, og udgjorde absolut ingen trussel, som sagt var den på den anden side af vejen.

 

Det er rigtig fælt når sådan noget sker, utrolig synd for hvalpen og dens ejer.

 

Selvom hunden er på smertemidler kan hun godt have smerter alligevel.

 

Nogle beroligende medikamenter ophæver endvidere hundens hæmninger, muligvis kan nogle smertestillende midler virke ligesådan??

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig fælt når sådan noget sker, utrolig synd for hvalpen og dens ejer.

 

Selvom hunden er på smertemidler kan hun godt have smerter alligevel.

 

Nogle beroligende medikamenter ophæver endvidere hundens hæmninger, muligvis kan nogle smertestillende midler virke ligesådan??

 

Det kan sagtens være, men så er det jo også jeg syntes det er vigtigt at forske i, så dyrlægen kan advarer sammen med udleveringen af medicinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et forbud vil jo også give mulighed for at konfiskere "Kenneths" hund, så et forbud er da en god og effektiv løsning. Det har jo osse virket i Norge.

 

"Lottes" hund vil så også blive taget fra hende. Det er der ingen fidus i, da hun godt kan finde ud af at holde hund af sådan en race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke forbud vil hjælpe.

 

 

Bare se på den fornuftige hunde ejer, eller jeg ville da mene at størstedelen herinde er fornuftige hunde ejere.

 

Hvor mange vil tage deres hund i snor HELE tiden HVIS loven sagde DET SKAL I?

Det er FORBUDT at have hunden løs. I må aldrig nogen sinde tage snoren af, hundeskovene blev til "I skal have snor på"

 

Hvilken tråd var det lige at en hel del meldte ud at de ville ikke overholde et line påbud - og var der ikke også nogle som sad og fortalte hvordan de har deres hund løs i en park, hvor man ikke måtte have hunden løs?

 

 

 

Hvorfor skulle folk så rette sig efter at der er visse hunde der bliver forbudt? :hmm:

 

 

 

Nej, jeg tror heller ikke der findes en løsning som vil løse problemet med at nogle hunde (uanset race) bider, både mennesker og hunde.

 

Jeg synes ikke, at man kan sammenligne de to ting. Når man ikke har snor på sin hund, så bryder man loven, mens det står på. Hvis man har en ulovlig race, er man jo lovbryder konstant. Dertil kommer konsekvensen. Der er forskel på at risikere en plovmand i bøde, eller hvor meget det nu er, og så at få konfiskeret sin hund.

 

Med mindre at alle kamphundeejere er kriminelle, hvilket jeg har svært ved at forestille mig, så vil et forbud få bestanden ned og dermed have en positiv virkning, som man har set det i Norge. Det handler bare om at få de rigtige racer med, så man ikke kan "omdøbe" sin hund, som man ser nu, at folk kalder deres pitbulls for amstaffs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu ikke dyrlægerne har noget imod at være busse mand jeg kan bare ikke se de skal indblandes.

 

Det er vist fordi du ikke helt forstår hvad jeg mener. Een eller anden skal jo afgøre hvornår hunden går under eller over en tænkt grænse. Ellers kunne folk jo bare udsulte deres hunde, når det skulle afgøres (det kan jo ikke lade sig gøre mens hvalpen er lille med mindre der er stambog på hunden).

 

Din udregning kan jeg så heller ikke se skulle virke.

 

Mille er 56 høj og vejer 40 kg. = 0,71

Tex er 25 høj og vejer 8 kg = 0,32

Der ville være problemer med alle ekstremt kortbenede hunde men ellers tror jeg de fleste ville blive sorteret i den rigtige bunke.

 

Nu er det jo ikke noget jeg har funderet dybere over men efter dine hundes tal (og min egen, hvis tal er 0,49) kunne man forestille sig at ejere til hunde med et tal på over 0,6 skulle have en speciel tilladelse.

 

Hvilken hun vil være tilladt?

 

Hvad mener du med tilladt?, for det kan da ikke have noget at gøre med det jeg har skrevet.

 

Da hunde er så forskellige tror jeg ikke at du kan stille det regne stykke op på den måde.

 

Tror ihvertfald det ville virke bedre end at forbyde x antal racer (man alligevel ikke kan holde styr på) eller smide en snor på alle almindelige hunde,.... med øget "surhedsgrad" til følge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver igen:

 

Hvad skal der gøres ved de kamphunde som overfalder/dræber andre hunde? Hvad skal man gøre ved alle de ejere af disse racer som ikke kan forstå hvad det er de har købt?

hvordan skal man løse problemet?

 

Når eksperter skriver negativt om kamphunde er der altid et kor det siger/skriver "såkaldte eksperter". Hvis dem der kalder sig eksperter ikke er det, hvem er så? Jer der ejer hundene?

 

Det gad jeg også godt vide Gryn, og hvis jeg lige må indskyde: hvad kan der så gøres for at forebygge at det sker?.

 

Folk tror ikke på race/-type forbud, de tror ikke på mundkurvepåbud, de tror tilgengæld åbenbart at Brian vil overholde et generelt linepåbud og så er den ged barberet. :vedikke:...... :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke noget jeg har funderet dybere over men efter dine hundes tal (og min egen, hvis tal er 0,49) kunne man forestille sig at ejere til hunde med et tal på over 0,6 skulle have en speciel tilladelse.

 

Luna er 45 cm høj og vejer 22 kg = 0,48

 

Som voksen vil hun veje ca. 24-25 kg være 46 m høj= 0,52 - 0,54

 

En voksen Amstaff han vil vejer ca. 26-27 kg og er ca. 47 cm = 0,55 - 0,57

 

Så hvis du vil have det til at virke på denne race, så skal du sætte dit minimums tal ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna er 45 cm høj og vejer 22 kg = 0,48

 

Som voksen vil hun veje ca. 24-25 kg være 46 m høj= 0,52 - 0,54

 

En voksen Amstaff han vil vejer ca. 26-27 kg og er ca. 47 cm = 0,55 - 0,57

 

Så hvis du vil have det til at virke på denne race, så skal du sætte dit minimums tal ned.

 

 

Til gengæld skal der så speciel tilladelse til at have en bassethound

 

Den er mellem 33 til 38 cm høj

 

33 cm 28 kg = 0,84

38 cm 35 kg = 0,92

Så jeg tror ikke at idéen vil virke, du vil få speciel tilladelser til nogen du ikke havde regnet med, og nogen som du havde regnet med vil ikke skulle have denne tilladelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna er 45 cm høj og vejer 22 kg = 0,48

 

Som voksen vil hun veje ca. 24-25 kg være 46 m høj= 0,52 - 0,54

 

En voksen Amstaff han vil vejer ca. 26-27 kg og er ca. 47 cm = 0,55 - 0,57

 

Så hvis du vil have det til at virke på denne race, så skal du sætte dit minimums tal ned.

 

Det virker godt nok underligt, i og med at min race skal være ca. 51 cm og veje omkring 25 kg. Og ellers ikke går under betegnelsen muskelhund.

 

Men så skal det vel sættes ned,...... som sagt er det ikke noget jeg har siddet og regnet på.

 

Til gengæld skal der så speciel tilladelse til at have en bassethound

 

Den er mellem 33 til 38 cm høj

 

33 cm 28 kg = 0,84

38 cm 35 kg = 0,92

Så jeg tror ikke at idéen vil virke, du vil få speciel tilladelser til nogen du ikke havde regnet med, og nogen som du havde regnet med vil ikke skulle have denne tilladelse.

 

Hvilket jeg også skrev her:

 

Der ville være problemer med alle ekstremt kortbenede hunde men ellers tror jeg de fleste ville blive sorteret i den rigtige bunke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker godt nok underligt, i og med at min race skal være ca. 51 cm og veje omkring 25 kg. Og ellers ikke går under betegnelsen muskelhund.

 

Hvad er det du mener der er underligt?

 

De oplysniger jeg har givet dig er standarden for racen.

 

Baldur vejede i sine velmagtsdage ikke over 26 kilo, og han var fuldvoksen på det tidspunkt, jeg har aldrig målt hans højde, men han var vel ca. 47 (midt i standarden), og det giver et tal på 0,55.

 

Amstaff'en er jo ikke så stor, jeg vil nærmest kalde den en mellemstørrelse hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna's far er 48 cm høj og vejer 28 kilo, og det giver 0,58

 

Men jeg tror da godt at det kan lade sig gøre at finde amstaffs på 29-30 kilo, hvor de så lige sniger sig over 0,6, dette skyldes at der i racestandarden jo ikke står hvor meget hunden max må veje, kun at vægt og højde skal være harmonisk. Og hvis man så vælger at avle på de lidt mere brede typer, så kan man da nok lige snige sig over 0,6

 

Hvis vi nu for sjovs skyld siger 30 kilo og 48 cm, så får vi 0,63

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna's far er 48 cm høj og vejer 28 kilo, og det giver 0,58

 

Men jeg tror da godt at det kan lade sig gøre at finde amstaffs på 29-30 kilo, hvor de så lige sniger sig over 0,6, dette skyldes at der i racestandarden jo ikke står hvor meget hunden max må veje, kun at vægt og højde skal være harmonisk. Og hvis man så vælger at avle på de lidt mere brede typer, så kan man da nok lige snige sig over 0,6

 

Hvis vi nu for sjovs skyld siger 30 kilo og 48 cm, så får vi 0,63

 

Bo har lige korrigeret mig lidt, og har fortalt at det afhænger af hvilke linier man avler efter, og han mener at de max kan komme op på 35 kilo, og det giver jo et lidt andet billede

 

35 kilo 48 cm = 0,73

 

Men her der så også tale om de linier hvor man virkelig går efter bully typen, og hvis de er over 35 kilo, så er det altså fordi der er blandet noget andet end amstaff i.

 

Men så vil din regel kun komme til at gælde nogle af linierne inden for racen, og ikke alle inden for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pels kan jo ikke veje ret meget og at en amstaff stort set ikke har mere massefylde end en springer, er jeg lidt overrasket over.

 

Men lad den bare ligge, det var bare et forsøg på at komme med et forlag der kunne virke forebyggende, så vi ikke behøvede at høre om alle de overfald på hunde, uden at der skal forbud på bordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men lad den bare ligge, det var bare et forsøg på at komme med et forlag der kunne virke forebyggende, så vi ikke behøvede at høre om alle de overfald på hunde, uden at der skal forbud på bordet.

 

Jeg forstår dig godt, men jeg tror at det er helt umuligt at finde en formel der kan sørge for at forhindre overfald, dybest set drejer det sig jo om at gøre mennesker ansvarlige, og det er forbandet svært når de ikke selv kan finde ud af det...

 

Forbud eller særregler af enhver art vil jo altid komme til at inkluderer nogen der ikke burde have været inkluderet, og samtidig vil der ikke kunne tages højde for alt, medmindre man selvfølgelig forbyder alt.

 

Min egen holdning er, at jeg syntes der skulle sættes flere resourcer af til at overholde den allerede eksisterende lov, og så skulle bøderne sættes gevaldigt op, så de folk der brød loven rent faktisk kunne mærke at der var en konsekvens. Og så skulle det være lettere at forbyde folk overhovedet at holde hund, så dybest set er jeg enig i den betænkning hundeudvalget er kommet med, det er nemlig netop de forslag flertallet bakker op om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår dig godt, men jeg tror at det er helt umuligt at finde en formel der kan sørge for at forhindre overfald, dybest set drejer det sig jo om at gøre mennesker ansvarlige, og det er forbandet svært når de ikke selv kan finde ud af det...

 

Forbud eller særregler af enhver art vil jo altid komme til at inkluderer nogen der ikke burde have været inkluderet, og samtidig vil der ikke kunne tages højde for alt, medmindre man selvfølgelig forbyder alt.

 

Min egen holdning er, at jeg syntes der skulle sættes flere resourcer af til at overholde den allerede eksisterende lov, og så skulle bøderne sættes gevaldigt op, så de folk der brød loven rent faktisk kunne mærke at der var en konsekvens. Og så skulle det være lettere at forbyde folk overhovedet at holde hund, så dybest set er jeg enig i den betænkning hundeudvalget er kommet med, det er nemlig netop de forslag flertallet bakker op om.

Det virker bare ikke særlig forebyggende. Folk kører jo også for stærkt selvom de får bøder og frakendt kortet. Ansvar er jo ikke noget man kan lære folk ved at lave love, så derfor mener jeg helt klart at der bør laves regler for folk der skider på alle andre,... om ikke andet så for at beskytte almindelige hundeejere. At det så måske kommer til at ramme enkelte andre, det må man så justere bagefter, men at lade det gå ud over samtlige hunde (ved linepåbud) synes jeg er uheldigt, når det kun er en meget lille gruppe hundeejere der er årsag til problemerne.

 

Overfald har man jo altid hørt om (ofte fordi folk kalder et simpelt mundhuggeri for overfald,... og gerne den største hund for "overfaldsmand") men hvis jeg bare skal forholde mig til mine egne erfaringer (og altså ikke artikler i EB og BT), så er der altså noget der har ændret sig de sidste 5 år. Jeg gik ihvertfald ikke og spejdede efter om der nu kom en rottweiler i horizonten og undgik dem kun hvis hunden så mistænkelig ud. Nu springer jeg for livet hvis jeg spotter en tigerstribet hund jeg kan se, ikke er en boxer. :cry::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er jo ikke kun kamphunde der overser overgivelsessignaler, så spørgsmålet er vel, hvad er det der gør at nogen hunde totalt overser disse signaler, er det manglende impulskontrol (miljø) eller ligger det i deres gener (arv).

 

Vores nabos hund, som ikke er en kamphund, har lige overfaldet en 5 måneder gammel schæfer hvalp, denne hvalp kom gående på den anden side af gaden, og uden varsel sprang min nabos hund frem og tog fat i hovedet på denne hvalp, hvorefter den forsatte med at ruske hvalpen indtil de med tvang fik den til at slippe. Hvalpen "slap" med bidsår i ansigtet og de psykiske mén, men hvad får en hund der aldrig har gjort den slags før, og som er vant til at komme i hundeskov, til pludselig at gøre den slags?

 

Det vil jeg gerne have at vi forsker i, så vi kan finde ud af hvornår og hvorfor det sker, så vi bedre kan forhindre at det sker.

 

 

i bund og grund handler det jo om at hundeejere glemmer at deres hunde er pack animals og derfor også er et tæmmet rovdyr og den måde mange hunde handler på er jo bare en måde som er naturligt for en floklevende dyr

 

og samt er det mangel på viden og kendskab til sine egne hunde at man lever i en verden hvor ejerne ikke kender nok til deres hunde og hundene adfærd,for hvis de gjorde det så ville sådanne uheld sjældnere ske pga hundeejeren kender sin hund og dens adfærd at de kan forebygge uheld istedetfor at alt for ofte står ejeren tilbage med dette det har den aldrig gjort før:damn::damn: eller sådan plejer han ikke og reagere

 

jeg kender mine hunde ud og ind og jeg ved hvilke situationer hvor jeg skal holde dem til mig for og undgå en konfrontation og jeg ved lige præcis hvornår og hvornår de må hilse og ikke

 

samt så ved jeg også lige præcis ved synes af en bestemt hund om de ville kunne enes :-D og i de få tilfælde hvor jeg er i tvivl undgår jeg en situationen eller læser min hundes tydelige signaler med deres kropssprog hvilket mange ejere er altfor dårlige til

 

så ejer kend din hund og deres adfærd det ville gøre at mange af sådanne overfald kunne undgåes istedet for at ejeren benægter og tror deres hunde er en engel:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker bare ikke særlig forebyggende. Folk kører jo også for stærkt selvom de får bøder og frakendt kortet. Ansvar er jo ikke noget man kan lære folk ved at lave love, så derfor mener jeg helt klart at der bør laves regler for folk der skider på alle andre,... om ikke andet så for at beskytte almindelige hundeejere. At det så måske kommer til at ramme enkelte andre, det må man så justere bagefter, men at lade det gå ud over samtlige hunde (ved linepåbud) synes jeg er uheldigt, når det kun er en meget lille gruppe hundeejere der er årsag til problemerne.

 

Overfald har man jo altid hørt om (ofte fordi folk kalder et simpelt mundhuggeri for overfald,... og gerne den største hund for "overfaldsmand") men hvis jeg bare skal forholde mig til mine egne erfaringer (og altså ikke artikler i EB og BT), er der altså noget der har ændret sig de sidste 5 år. Jeg gik ihvertfald ikke og spejdede efter om der nu kom en rottweiler i horizonten og undgik dem kun hvis hunden så mistænkelig ud. Nu springer jeg for livet hvis jeg spotter en tigerstribet hund jeg kan se, ikke er en boxer. :cry::vedikke:

 

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så er ændringen at det er blevet meget mere populært at have hund, det er den nye måde at vise at man har overskud osv. (før i tiden var det børn der viste dette), og det betyder så at antallet af hunde er steget gevaldigt, fordi at en masse mennesker køber hund uden egentlig at sætte sig ind i hvordan det er at have hund, de gør det bare fordi, at det er altså det man gør (ligesom nogen fik/får børn, fordi det er en del af normen).

 

Samtidig med at det er blevet så populært at have hund, så er de muskuløse hunde blevet rigtig populære, og den kombination er altså ikke god.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
[ bund og grund handler det jo om at hundeejere glemmer at deres hunde er pack animals og derfor også er et tæmmet rovdyr og den måde mange hunde handler på er jo bare en måde som er naturligt for en floklevende dyr

 

Hunde er ikke tæmmede dyr, de er domesticerede hvilket er noget

andet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så er ændringen at det er blevet meget mere populært at have hund, det er den nye måde at vise at man har overskud osv. (før i tiden var det børn der viste dette), og det betyder så at antallet af hunde er steget gevaldigt, fordi at en masse mennesker køber hund uden egentlig at sætte sig ind i hvordan det er at have hund, de gør det bare fordi, at det er altså det man gør (ligesom nogen fik/får børn, fordi det er en del af normen).

 

Samtidig med at det er blevet så populært at have hund, så er de muskuløse hunde blevet rigtig populære, og den kombination er altså ikke god.

 

Det tror jeg også du har ret i, især ser man mange yngre mennesker med modehunde (enten ærme- eller kamphunde). Tror bare det ville gøre en forskel hvis man skulle have en tilladelse til at holde den sidst nævnte type.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har slet ikke nogen løsning på problematikken "kamphunde i vores samfund", men noget skal der bare gøres.

 

Ligegyldigt hvilke tiltag der nævnes, falder det altid tilbage på opretholdelsen af eventuelle regler og forbud. Altså ressourcer - penge.

 

Et dyrepoliti kunne passende have opgaven, udover dyrevelfærd, at være synligt og tjekke tilladelser eller hvad det nu ender med.

 

Som altid mener jeg, der skal oplysning til og så meget gerne, at man for at måtte holde hund skulle have en tilladelse.

 

At beboer- og grundejerforeninger havde som krav at hundeejere, udover en afgift pr. hund, årligt skulle deltage i kursus.

 

At disse foreninger som krav havde at hundeejere årligt skulle afslutte kurset med en prøve, som viser at hundeejeren faktisk kan håndtere sin hund, at der er en vis lydighed til stede samt en forståelse fra hundeejerens side overfor hvad det er vedkommende har med at gøre.

 

Dette vil give ekstra arbejde, der skal betales for gennem nævnte afgift.

 

Jeg synes egentlig ikke det er tragisk, som en skrev, hvis nogle racer blev forbudte, heller ikke hvis det var min egen race. Jeg ville være ærgerlig over ikke at måtte have labrador, men racen som sådan skulle nok bestå selvom jeg ikke måtte have en!

 

Jeg kunne sagtens finde en anden race som ligger så tæt op af det jeg får fra labradoren, at jeg ville være lykkelig med den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...