Hop til indhold

SKAL JEG HAVE HUND NR 2????


Gæst HELLRIK
 Share

Recommended Posts

Gæst HELLRIK

Jeg har en Amstaff på 2,5 år. En han som er kastreret. Han har været noget af en vildbasse og en ordentlig håndfuld at have med at gøre hehe :-) Han er dog endelig faldet lidt ned, men er stadig meget aktiv og spriger rundt og lader sjældent en være i mere end et par minutter. Han er meget kærlig og venlig men meget hyperaktiv. Har det fint nok med hun-hunde og har ALDRIG opført sig aggresivt over for andre hunde, KUN når andre hunde har angrebet ham, har han forsvaret sig kraftigt. Han starter altså ALDRIG et slagsmål, men leger ret så vildt. Det er meget sjældent at han får lov at lege med andre hunde og han tilbringer meget at dagen alene i en stor hundegård i min have (mens jeg er på arbejde).

 

Jeg har længe synes det var synd for ham at han tit er meget alene og at han aldrig rigtig får set noget til andre hunde. Jeg har længe tænkt over at jeg gerne ville anskaffe en Dobermann tæve (hvalp) til ham. I håb om at de kunne lege sammen, gå i hundegården sammen og aktivere ham også, så han ikke hele tiden behøvede at kræve min konstante opmærksomhed, da det godt kan være lidt meget. Tænkte også at nu når han var kastreret at hun så måske også ville kunne sætte ham lidt på plads når hun blev voksen.

 

Lyder det som en god ide også mht racer?

 

Mvh Henrik :-)

Redigeret af HELLRIK
Link til indlæg
Del på andre sites

Måske burde du tænke over at få en voksen tæve i stedet?

Det lyder som om din hund godt kunne være for voldsom for en hvalp - men det ved du selvfølgelig bedst selv.

 

Mht. racevalg, så kan Dobermann være en lidt nervøs hund med let til aggression - og hvis din hanhund også er typen der tænder af hvis de andre gør det, er der langt op til problemer selv om de er hvert sit køn.

 

Men min holdning er farvet af at jeg aldrig selv ville have en Dober...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Amstaff på 2,5 år. En han som er kastreret. Han har været noget af en vildbasse og en ordentlig håndfuld at have med at gøre hehe :-) Han er dog endelig faldet lidt ned, men er stadig meget aktiv og spriger rundt og lader sjældent en være i mere end et par minutter. Han er meget kærlig og venlig men meget hyperaktiv. Har det fint nok med hun-hunde og har ALDRIG opført sig aggresivt over for andre hunde, KUN når andre hunde har angrebet ham, har han forsvaret sig kraftigt. Han starter altså ALDRIG et slagsmål, men leger ret så vildt. Det er meget sjældent at han får lov at lege med andre hunde og han tilbringer meget at dagen alene i en stor hundegård i min have (mens jeg er på arbejde).

 

Jeg har længe synes det var synd for ham at han tit er meget alene og at han aldrig rigtig får set noget til andre hunde. Jeg har længe tænkt over at jeg gerne ville anskaffe en Dobermann tæve (hvalp) til ham. I håb om at de kunne lege sammen, gå i hundegården sammen og aktivere ham også, så han ikke hele tiden behøvede at kræve min konstante opmærksomhed, da det godt kan være lidt meget. Tænkte også at nu når han var kastreret at hun så måske også ville kunne sætte ham lidt på plads når hun blev voksen.

 

Lyder det som en god ide også mht racer?

 

Mvh Henrik :-)

 

Nej, jeg synes ikke at du skal få en hund mere! Det markerede lyder til at han ville have bedre af noget mere kvalitetstid/aktivering sammen med DIG.

 

Hvis du fik en hund mere, så ville det bare kræve endnu mere af dig, og det lyder ikke som om du har den fornødne tid til 2 hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Jeg har selv 2 rottweiler tøser og de har umådelig meget glæde af hinanden, og jeg tror på at de har noget sammen som vi mennesker aldrig ville kunne give dem:-D

 

MEN det kræver altså sit, både i tid og overskud at have 2 hunde også selvom de bruger en del energi på hinanden, kan det ikke helt erstatte den aktivering vi bør give dem:-) og alt andet lige er der mere uro med 2 hunde.

 

Racemæssigt betyder det nok mindre hvilke hunde det er, men det er i min verden vigtigt at de 2 hundes energiniveau er nogenlunde ens, ellers kan det måske skabe unødig uro og konflikt hundene imellem:-)

 

Hundene lære desuden også unoder af hinanden, så allerede der kræver det lidt mere med 2.

 

Men fungerer hundene sammen og der er styr på opdragelsen så er der væsentligt større fordele end ulemper ved at have 2 hunde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nok heller ikke anbefale dig at få en hund mere - og er generelt meget enig i det Hailey skriver.

 

Du skal sørge for at aktivere ham godt, altså hans hjerne ikke en masse motion - det giver blot mere energi og når hunden har sundet sig i ca. 5 minutter, så er den klar igen.

 

Jeg vil personligt aldrig lade to hunde gå sammen når de er alene - og specielt slet ikke når det er den type hunde (racer) der er tale om.

 

Hvis det er for at dulme en evt. dårlig samvittighed, at du vil anskaffe dig en hund mere - så er det eneste du giver dig selv, endnu en hund at have dårlig samvittighed over for.

 

Velkommen herinde :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i det, der skrives med aktivering, og jeg vil også gerne høre det, som gryn spørger ind til :-D

 

Jeg ville ellers bare tilføje, at mange har den (forkerte) opfattelse, at 2 hunde = det samme, eller det halve arbejde. Det er IKKE tilfældet. Og føler du, at du har svært ved at give ham opmærksomhed og aktivering hver gang han kommer, så ønsker du ikke en anden hund/hvalp også. Især bør du tænke på, at 2 hunde ikke kan gøre alting sammen, men bør få oplevelser hver for sig. Det vil sige, at de ikke altid skal gå tur sammen, de bør køre i bil hver for sig engang imellem, og de skal også have lov at have nogen af den store spændende oplevelser i livet uden at den anden er med. Det er skønt for hunden at have en enden hund, at dele livet med, men den skal også have lov at stå uden den anden- den ene vil jo f.eks. dø på et tidspunkt, og så skal den anden gerne have prøvet ting alene. Og så styrker det også oplevelsen og selvtilliden at komme ud alene til noget hunden godt kan lide. Selvom det helt bestemt er skønt at have en rolig voksen hund ved hånden, når en ny hvalp skal ud og se verden.

 

Håber du forstår hvad jeg mener med mit indlæg, det blev vist lidt rodet :blink:

 

Og velkommen til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Hej, og velkommen til!

Vi skal da se et billede af din hund :blink:!

 

- Jeg må tilslutte mig korret og foreslå at du får aktiveret din hund mentalt frem for at anskaffe en hund mere.

Der er umådelig mange gode måder at gøre dette på. Hvis du mangler inspiration, så er der en smule aktiverings-ideér på min hjemmeside, der står i min signatur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...