Hop til indhold

Vil gerne dele min oplevelse med at have en FT spaniel.


Gæst Noanoa
 Share

Recommended Posts

Nej, det syntes jeg ikke nødvendigvis der er, og gider egentlig ikke bruge min energi på at skulle lave konspirationsteorier. Nu er virkeligheden som den er, og jeg tror ikke vi får samlet de to typer igen. Primært fordi jeg tror (understreger tror, for jeg ved det ikke), at FT spaniels ikke ønsker at komme ind under DKK. Heller ikke selvom der var præmieringskrav til dem.

 

Men hvordan formår SKK fortsat at adskille de to? For jeg ville stadig syntes, at det var problematisk at have de to typer under "en betegnelse" eftersom der er den forskel i typerne. Sind, temperament, arbejdsevner med mere. Eller er kærligheden til "egen type" så dybtfølt, at ingen blander working og showtype? Ville man overhovedet ved at samle de to, skabe større forståelse grupperingerne i mellem, eller ville man stadig have den samme holdning, som jeg føler er herskende i dag? Jeg syntes ikke have hørt, at forholdet var bedre i "gamle dage", men det er halve historier dels fra min mor, der dog først fik spaniel i 82.

 

Det har du helt ret i. Jeg startede i 1976, inden FT'ernes ankomst og allerede dengang var der to lejre, en for udstilling og en for jagt. Sådan tror jeg altid det vil være. Jeg tror heller ikke man kan undgå at typerne blandes, hvilket der allerede da de første FT springere var kommet til danmark sås eksempler på.

DKK har jo selv vist interesse for at overtage stambogsføringen af FT typen, hvlket jeg godt kan forstå; men de kræver der skal laves en ny standard, hvilket jo er helt hen i skoven da en sådan jo findes allerede. Med den "elastik" som er i den der findes kan den også sagtens bruges på FT typen, ingen problem i det for det vil aldrig blive en klasse på udstilling.

Det er jo blot at benæne hundene som FT springer og FT cocker.

 

Jeg tror en samling af de to klubber er urealistisk, FT klubben har ingen incitamenter til at gå sammen med SPK og SPK har vel heller ikke nogen interesse i et samarbejde da det vil betyde slut med de prøver man kender i det regi i dag.

Det var mere realistisk at gøre som man har gjort i sverige, hvor SKK stambogsfører og man acceptere en selvstændig specialklub for FT typen.

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men er en FT-fidus så en hvilken som helst cocker, der er af de og de linier og har bestået de og de prøver ? Altså av min hjerne....men det lyder som om I siger, at f.eks. både en Springer og en eller anden skummel typer cocker i praksis kunne være en FT-spaniel, hvis den bare opfylder de og de krav.

 

Ja-ja sorry for OT, men man kan virkelig aldrig lære for meget...

 

Du skal ikke undskylde ! I england avler man cocker og springer spaniels i to typer på samme stamtavle og under samme navn, henholdsvis engelsk cocker spaniel og engelsk springer spaniel. Standard typen er dem som udstilles; men også et mindre antal bliver ført på prøver. FT typen er de hunde som bruges til jagt og afprøves på jagtprøver og dem som opdrætter dem udstiller ikke deres hunde, man avler alene på brugsværdien.

Man har altså groft sagt forfinet Standardtypen til udstilling/show og FT typen til jagt.

Det har man kunnet finde ud af i england i 100 år; men i Danmark kan man ikke finde ud af det, for her har man krav om udstillingspræmiering på spaniels for stambogsføring (indført for at fjerne FT typen). Opdrætterne med FT typen har så startet deres egen stambogsregistrering (DJR).

En FT spaniel (cocker eller Springer) er altså i Danmark en hund registreret i DJR og avlet på rene (oprindelig) engelske/irske jagtlinier. Man kan dog godt importere en hund af FT type fra england eller sverige og registrere den i DKK; men man kan altså ikke avle på den.

Håber det gav dig klarhed over hvad FT er !

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Noanoa
Øv altså :(

 

Må man spørge hvad det var for en sygdom?

 

Håber i klare det ok :ae:

Første sygdom var puppy strangle.

 

Herefter blodmangel, altså den dannede ikke nye blodlegemer, så den nedbrød sig selv.

 

Det blev opdaget da blodtabet var meget meget stort, og der var intet at stille op. Så vi fik sagt pænt farvel..Det har været meget hårdt, og min mand som jeg ellers aldrig oplever græde, kunne slet ikke klare det. Vi har aldrig oplevet så stor smerte. men smerten af se Sofus syg, var også hård og frustrende.

 

Så vi prøver at komme videre, og finde den rette hund til os. Som nok ender med en blive en cocker spaniel, ren race, og fra en ordenligt kennel denne gang. Ikke flere smuttere herfra.

 

Vil ikke sige vi klarer det ok..Ingen af os kan rigtig tage os sammen til noget, og vi sidder meget og stener, her er meget meget tomt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Første sygdom var puppy strangle.

 

Herefter blodmangel, altså den dannede ikke nye blodlegemer, så den nedbrød sig selv.

 

Det blev opdaget da blodtabet var meget meget stort, og der var intet at stille op. Så vi fik sagt pænt farvel..Det har været meget hårdt, og min mand som jeg ellers aldrig oplever græde, kunne slet ikke klare det. Vi har aldrig oplevet så stor smerte. men smerten af se Sofus syg, var også hård og frustrende.

 

Så vi prøver at komme videre, og finde den rette hund til os. Som nok ender med en blive en cocker spaniel, ren race, og fra en ordenligt kennel denne gang. Ikke flere smuttere herfra.

 

Vil ikke sige vi klarer det ok..Ingen af os kan rigtig tage os sammen til noget, og vi sidder meget og stener, her er meget meget tomt..

 

Årh det kan jeg godt forstå :ae: men det var jo den rigtige beslutning i tog istedet for at han skulle lide :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...