Hop til indhold

Vil gerne dele min oplevelse med at have en FT spaniel.


Gæst Noanoa
 Share

Recommended Posts

Gæst Noanoa

Hejsa..

 

Nogle af jer husker mig måske. En helt ny hunde ejer som troede hun købte en springer spaniel/ cocker spaniel, som så var en blanding af begge.

 

Jeg fik mange advarsler om denne race, da de kender for at have krudt i røven..

 

Men men men..

 

Vi fik Sofus 8 uger gammel. Den blev desværre syg og meget svag, og fik en meget streng behandling..Den blev rask, og vi fik endelig vores hund tilbage, som vi nu skulle lærer at kende.

 

 

Men det er noget at den skønneste hund.

 

Den slapper af når vi slapper af.

Den er altid frisk på en gå tur, og gå altid pænt.

Den kan gå uden snor, og elsker at løbe vildt på marken og frie store pladser. med det samme vi siger den skal sætte sig, så sætter den sig, og bliver siddende indtil vi kommer hen til den.

 

Den sover hele natten, og i weekenden når vi sover længe, sover den også længe.

 

Den kan nu være alene hjemme, uden problemer, og ødelægger ingenting.

 

Den tigger ikke ved bordet, og den giver pote hver gang inden den får servereret mad.

 

Den er god mod alle, børn, ældre, ja alle.

 

Den frygter ingen andre hunde, og elsker at lege med andre hunde.

 

Den har aldrig været til hundetræning, vi fandt aldrig et godt sted, og nu er den 7 mdr, og vi snakker stadig om vi skal lede mere..Men den bliver aktivret godt, og trives bare rigtig godt..

 

Den er slet ik en hund der render på væggene. Den er så rolig og rar og kærlig, og så opdragen..

 

ja vi elsker det lille væsen...

 

Det var lige en update fra en førstegangs hundeejer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm...

 

Så har du jo en blanding, og ikke en FT'er. (Som står for Field Trial, ikke trail. Trial er prøve, trail er en sti :blink:)

 

Men glad for du har en almindeligt tilpasningsdygtig hund. Håber i vil lede efter et sted at træne og også rent faktisk vil træne der. Ikke så meget for hunden, for den tilpasser sig nok, men visse ting er nu nememre, med et par andre øjne på sagen

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm...

 

Så har du jo en blanding, og ikke en FT'er. (Som står for Field Trial, ikke trail. Trial er prøve, trail er en sti :blink:)

 

Men glad for du har en almindeligt tilpasningsdygtig hund. Håber i vil lede efter et sted at træne og også rent faktisk vil træne der. Ikke så meget for hunden, for den tilpasser sig nok, men visse ting er nu nememre, med et par andre øjne på sagen

 

:blink:

Når folk spørger, så siger vi det er blanding af cocker / springer..men den ligner en cocker..eller det siger det fleste der ser den..men for os er racen lige meget..vi har fået jordens bedste hund, dog ik fra den fra bedste opdrætter, men det er da heldigvis os den bor hos...og den har det super..

 

men kan skam aldrig huske hvad I kalder den race herinde..:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa..

 

Nogle af jer husker mig måske. En helt ny hunde ejer som troede hun købte en springer spaniel/ cocker spaniel, som så var en blanding af begge.

 

Jeg fik mange advarsler om denne race, da de kender for at have krudt i røven..

 

Men men men..

 

Vi fik Sofus 8 uger gammel. Den blev desværre syg og meget svag, og fik en meget streng behandling..Den blev rask, og vi fik endelig vores hund tilbage, som vi nu skulle lærer at kende.

 

 

Men det er noget at den skønneste hund.

 

Den slapper af når vi slapper af.

Den er altid frisk på en gå tur, og gå altid pænt.

Den kan gå uden snor, og elsker at løbe vildt på marken og frie store pladser. med det samme vi siger den skal sætte sig, så sætter den sig, og bliver siddende indtil vi kommer hen til den.

 

Den sover hele natten, og i weekenden når vi sover længe, sover den også længe.

 

Den kan nu være alene hjemme, uden problemer, og ødelægger ingenting.

 

Den tigger ikke ved bordet, og den giver pote hver gang inden den får servereret mad.

 

Den er god mod alle, børn, ældre, ja alle.

 

Den frygter ingen andre hunde, og elsker at lege med andre hunde.

 

Den har aldrig været til hundetræning, vi fandt aldrig et godt sted, og nu er den 7 mdr, og vi snakker stadig om vi skal lede mere..Men den bliver aktivret godt, og trives bare rigtig godt..

 

Den er slet ik en hund der render på væggene. Den er så rolig og rar og kærlig, og så opdragen..

 

ja vi elsker det lille væsen...

 

Det var lige en update fra en førstegangs hundeejer..

 

Hvor er det bare dejligt at høre at det går godt, tillykke med det.:-D :5up:Og tak fordi du gav os en opdatering, det er altid meget rart at få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror nu Noanoa mente field trial. :engel:

 

Jooo. Den er jeg skam med på.

 

Men det ér jo ikke en Field Trial spaniel, når det er en blanding af cocker spaniel og springer spaniel, dét kan vi vel godt blive enige om.

 

En FT'er er en FT'er, selvom jeg er af den klare overbevisning om at spanielfolk selv har ødelagt den betegnelse for dem selv. Field Trial betyder Markprøve, og hundene med denne betegnelse bør i så fald være markprøvepræmierede hunde, eller af markprøvepræmierede linjer. Hvad langt de færreste ifølge mine observationer reelt ér.

 

Heldigt der findes en klub som DJR, hvor en FT'er rent faktisk ER en hund af markprøvepræmierede linjer. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam ingen FT'ere i DKK. Så tror ikke der er nogen, der har udvandet udtrykket FT indenfor spanielkredse.

 

Kun i den retning, at det er en betegnelse der bruges ligeså løseligt som Formel 1 indenfor retrievere; altså i den brede befolknings øjne noget der ikke helt ligner "det rigtige" (standarden indenfor DKK).

 

En FT er i spanielkredse en spaniel, der udelukkende er avlet efter jagtlige egenskaber (prøver eller ej) og er stambogsført i DJR (hvis der er en stambog).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam ingen FT'ere i DKK. Så tror ikke der er nogen, der har udvandet udtrykket FT indenfor spanielkredse.

 

Kun i den retning, at det er en betegnelse der bruges ligeså løseligt som Formel 1 indenfor retrievere; altså i den brede befolknings øjne noget der ikke helt ligner "det rigtige" (standarden indenfor DKK).

 

 

Formel 1 betegnelsen er ikke løs. Den er faktisk meget specifik.

 

En lab af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. ALt uden tavle kan derfor ikke være en formel 1.

 

 

En FT er i spanielkredse en spaniel, der udelukkende er avlet efter jagtlige egenskaber (prøver eller ej) og er stambogsført i DJR (hvis der er en stambog).

 

Og det er jo derfor jeg mener udtrykket er udvandet. Field Trial = Mark prøve. Uagtet hvad klub man hører under :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har en hund, og er bedøvende lige glad med hvad dens race hedder...Det kan da være lige meget, så længe vi har en hund vi er glad for.

Troede bare efter sidste gang den hed en FT..

 

men kan i ikke snakke race osv i et andet indlæg, har ikke skrevet indlæg for at få viden om jagt, markprøver osv...

 

Håber i forstå...men dette forum finder der bare så mange med så mange meninger, og mange erfaringer...der er ikke plads til os der ik ved en skid..men som bare gerne vil have en hund...Beklager igen..men altså..der er en grund til jeg ikke er fast bruger her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har en hund, og er bedøvende lige glad med hvad dens race hedder...Det kan da være lige meget, så længe vi har en hund vi er glad for.

Troede bare efter sidste gang den hed en FT..

Den hedder ikke noget racenavn, da det er en blanding mellem en cocker spaniel og en springer spaniel.

 

men kan i ikke snakke race osv i et andet indlæg, har ikke skrevet indlæg for at få viden om jagt, markprøver osv...

Selvfølgelig kan vi dét, men eftersom der var tvivl om hvad en FT'er er, så er det da temmeligt væsentligt at få dét på plads hér.

 

Håber i forstå...men dette forum finder der bare så mange med så mange meninger, og mange erfaringer...der er ikke plads til os der ik ved en skid..men som bare gerne vil have en hund...Beklager igen..men altså..der er en grund til jeg ikke er fast bruger her.

Så holder vi lige engang. Der er plads til alle her, og dét der er altså en noget tøsefornærmet ytring der ikke rigtig hører noget sted hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jooo. Den er jeg skam med på.

 

Men det ér jo ikke en Field Trial spaniel, når det er en blanding af cocker spaniel og springer spaniel, dét kan vi vel godt blive enige om.

 

En FT'er er en FT'er, selvom jeg er af den klare overbevisning om at spanielfolk selv har ødelagt den betegnelse for dem selv. Field Trial betyder Markprøve, og hundene med denne betegnelse bør i så fald være markprøvepræmierede hunde, eller af markprøvepræmierede linjer. Hvad langt de færreste ifølge mine observationer reelt ér.

 

Heldigt der findes en klub som DJR, hvor en FT'er rent faktisk ER en hund af markprøvepræmierede linjer. :mrgreen:

 

Nej du DJR er en stambogsførings organisation (Dansk jagthunderegistrering) som varetager stambogsføring for klubben for FT spaniels (og for den sags skyld også for Retrievernes jagthundeklub)

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam ingen FT'ere i DKK. Så tror ikke der er nogen, der har udvandet udtrykket FT indenfor spanielkredse.

 

Kun i den retning, at det er en betegnelse der bruges ligeså løseligt som Formel 1 indenfor retrievere; altså i den brede befolknings øjne noget der ikke helt ligner "det rigtige" (standarden indenfor DKK).

 

En FT er i spanielkredse en spaniel, der udelukkende er avlet efter jagtlige egenskaber (prøver eller ej) og er stambogsført i DJR (hvis der er en stambog).

 

DU har ret der er ingen FT spaniels i DKK af den simple grund at man i DKK/SPK har et præmieringskrav på udstilling, for opnåelse af stambogsføringsret (efter min mening ret tåbeligt)

 

En FT spaniel er en cocker eller springer spaniel efter engelskeIirske jagt og markprøvelinier, med en stambog der viser dette. og som jo i Danmark udstedes gennem DJR på grund af ovennævnte tåbelige regel i DKK/SPK.

Har hunden ingen stambog er det ikke nogen FT spaniel.

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men er en FT-fidus så en hvilken som helst cocker, der er af de og de linier og har bestået de og de prøver ? Altså av min hjerne....men det lyder som om I siger, at f.eks. både en Springer og en eller anden skummel typer cocker i praksis kunne være en FT-spaniel, hvis den bare opfylder de og de krav.

 

Ja-ja sorry for OT, men man kan virkelig aldrig lære for meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

DU har ret der er ingen FT spaniels i DKK af den simple grund at man i DKK/SPK har et præmieringskrav på udstilling, for opnåelse af stambogsføringsret (efter min mening ret tåbeligt)

 

En FT spaniel er en cocker eller springer spaniel efter engelskeIirske jagt og markprøvelinier, med en stambog der viser dette. og som jo i Danmark udstedes gennem DJR på grund af ovennævnte tåbelige regel i DKK/SPK.

Har hunden ingen stambog er det ikke nogen FT spaniel.

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Jooo, er der ikke nogen med DKK stambog? -Jeg kan da se at der er registreret (importeret) of Dashhill hunde. De er da mig bekendt af ft-typen.

 

Jeg er godt klar over vi er ude i gråzonen her, så du behøver ikke komme efter mig :mrgreen: -ville bare være drillepind på denne her :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber i forstå...men dette forum finder der bare så mange med så mange meninger, og mange erfaringer...der er ikke plads til os der ik ved en skid..men som bare gerne vil have en hund...Beklager igen..men altså..der er en grund til jeg ikke er fast bruger her.

 

Der er skam masser af plads, til folk der er nye hundeejere. Og heldigvis bliver mange også hængende. Men det kræver nok, at man ikke er så sensitiv. Som det ofte vil ske i en diskussion/meningsudveksling, vil et emne ikke blive gennemgået i en lige linje, fordi der af en deltager pludselig kommer et statement eller andet, som nogle andre finder interessante, og derfor har lyst til at få uddybet.

 

I denne tråd er der åbenbart et behov for at blive klogere på, hvad FT udtrykket dækker over, og det syntes jeg egentlig ikke der er noget galt i. Faktisk syntes jeg det er rimelig misforstået, at fordi man har startet en tråd, syntes man at man kan bestemme, hvad alle deltagere skal skrive i deres indlæg gennem resten af tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er skam masser af plads, til folk der er nye hundeejere. Og heldigvis bliver mange også hængende. Men det kræver nok, at man ikke er så sensitiv. Som det ofte vil ske i en diskussion/meningsudveksling, vil et emne ikke blive gennemgået i en lige linje, fordi der af en deltager pludselig kommer et statement eller andet, som nogle andre finder interessante, og derfor har lyst til at få uddybet.

 

I denne tråd er der åbenbart et behov for at blive klogere på, hvad FT udtrykket dækker over, og det syntes jeg egentlig ikke der er noget galt i. Faktisk syntes jeg det er rimelig misforstået, at fordi man har startet en tråd, syntes man at man kan bestemme, hvad alle deltagere skal skrive i deres indlæg gennem resten af tråden.

 

Hvor er min spam-tråd når jeg mangler den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jooo, er der ikke nogen med DKK stambog? -Jeg kan da se at der er registreret (importeret) of Dashhill hunde. De er da mig bekendt af ft-typen.

 

Jeg er godt klar over vi er ude i gråzonen her, så du behøver ikke komme efter mig :mrgreen: -ville bare være drillepind på denne her :mrgreen:

 

Det kan du sikkert have ret i, for køber man en FT cocker eller springer i england, eller for den sags skyld i sverige kan man jo umiddelbart få den omregistreret til DKK.

 

Det giver jo bare ikke ret meget mening da man ikke kan bruge den i avl medmindre den kan opnå en 2. præmie (ja det hedder det jo ikke mere) på udstilling og prøver kan man ikke rigtig gå til da der simpelt hend ikke er det store udbud i spk/dkk når man taler jagt/markprøver.

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig altså også, at man i SKK kan formå at registrere begge typer - så vidt jeg har forstået.

 

Jeg må virkelig sætte mig ned og blive klogere på det en dag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig altså også, at man i SKK kan formå at registrere begge typer - så vidt jeg har forstået.

 

Jeg må virkelig sætte mig ned og blive klogere på det en dag...

 

Ganske simplet, der er ikke noget krav om udstillingspræmiering for stambogsføring af spaniels i Sverige. Det er jo dette krav som har ført til etableringen ad DJR. Der stod en flok opdrættre at FT spaniels som med et slag var udelukket fra at avle på deres hunde, da SPK vedgik sig DKK præmieringskrav på udstilling for opnåelse af stambogsføringret. Alstå måtte man etablere egen stambogsføring (DJR) og også en specialklub, klubben for FT spaniels, som jo vel at bemærke i dag er dobbelt så stor som spanielklubben.

 

Det jeg synes du skal blive klogere på er hvordan SPK kan være så meget klogere en englænderne som jo har kunnet leve med to typer de sidste 100 år. KUnne det tænkes at der sad nogle få og plejede egne interesser ?

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det syntes jeg ikke nødvendigvis der er, og gider egentlig ikke bruge min energi på at skulle lave konspirationsteorier. Nu er virkeligheden som den er, og jeg tror ikke vi får samlet de to typer igen. Primært fordi jeg tror (understreger tror, for jeg ved det ikke), at FT spaniels ikke ønsker at komme ind under DKK. Heller ikke selvom der var præmieringskrav til dem.

 

Men hvordan formår SKK fortsat at adskille de to? For jeg ville stadig syntes, at det var problematisk at have de to typer under "en betegnelse" eftersom der er den forskel i typerne. Sind, temperament, arbejdsevner med mere. Eller er kærligheden til "egen type" så dybtfølt, at ingen blander working og showtype? Ville man overhovedet ved at samle de to, skabe større forståelse grupperingerne i mellem, eller ville man stadig have den samme holdning, som jeg føler er herskende i dag? Jeg syntes ikke have hørt, at forholdet var bedre i "gamle dage", men det er halve historier dels fra min mor, der dog først fik spaniel i 82.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...