Hop til indhold

Farvetråden


kennel-lowchen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Uh, alle de dejlige løver jeg fik nusset og holdt og redt i dag :hjerte: Kæft, de er søde alle sammen på hver deres måde. Og jeg fik også nusset lille Halfdan på 10 uger og de to lidt ældre sort/hvide hvalpe.. Nøj altså, de var alle sammen for søde.

 

Og ikke at forglemme Delica :lun:

 

Efter at have set dem live er mine favoritfarver helt sikkert gylden (Heartbeat :hjerte:) og sort/hvid particolour (nonfading).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Uh, alle de dejlige løver jeg fik nusset og holdt og redt i dag :hjerte: Kæft, de er søde alle sammen på hver deres måde. Og jeg fik også nusset lille Halfdan på 10 uger og de to lidt ældre sort/hvide hvalpe.. Nøj altså, de var alle sammen for søde.

 

Og ikke at forglemme Delica :lun:

 

Efter at have set dem live er mine favoritfarver helt sikkert gylden (Heartbeat :hjerte:) og sort/hvid particolour (nonfading).

 

Fik du set min hvalp??:engel: En af de 4 sort/sølv tæver fra sidste kuld? Uha jeg skal op og se dem på næste søndag..7 dage endnu..suk:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, de var desværre ikke med deroppe. Uh, kan godt forstå, at du ikke kan vente.. Små nusere..

 

Til gengæld mødte du vel Born Perfect a.k.a. Pumpkin? Hun blev snuppet af en jeg kender (en af trænerne fra agilityklubben). :engel: Hun har ellers længe sagt, at hun skulle have en coton, men efter at jeg gennem længere tid har tudet hende ørene fulde om löwchen, måtte hun jo mødes med kennel-lowchen på udstillingen. Og så kan man jo ikke sige nej til sådan en uldtot. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til gengæld mødte du vel Born Perfect a.k.a. Pumpkin? Hun blev snuppet af en jeg kender (en af trænerne fra agilityklubben). :engel: Hun har ellers længe sagt, at hun skulle have en coton, men efter at jeg gennem længere tid har tudet hende ørene fulde om löwchen, måtte hun jo mødes med kennel-lowchen på udstillingen. Og så kan man jo ikke sige nej til sådan en uldtot. :lun:

 

Nåh, endte hun med at vælge Pumpkin? De stod godt nok også længe ved løvelejren og var meget i tvivl om det skulle være en hvalp eller en voksen omplaceringsløve. Men da de så hvor rolige hvalpene var, tror jeg det gjorde beslutningen lidt lettere. Og så har hun jo vildt lange ben hende Pumpkin = perfekt agilityløve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh, endte hun med at vælge Pumpkin? De stod godt nok også længe ved løvelejren og var meget i tvivl om det skulle være en hvalp eller en voksen omplaceringsløve. Men da de så hvor rolige hvalpene var, tror jeg det gjorde beslutningen lidt lettere. Og så har hun jo vildt lange ben hende Pumpkin = perfekt agilityløve.

 

Ja, det er jo det. Så er der snart to små løver i agilityklubben! :banan: Når Pumpkin er blevet lidt ældre, altså. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo det. Så er der snart to små løver i agilityklubben! :banan: Når Pumpkin er blevet lidt ældre, altså. :blink:

 

Ej, hun var altså også virkelig sød. Og hendes bror også.. Havde på et tidspunkt rigeligt at se til, da de begge sad ovenpå mig og skiftevis forsøgte at se deres snit til at slippe fri og gå på opdagelse :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan man vide om en hund er nonfading eller ej? :vedikke:

 

:lol:

Man kan kigge på forældrene.. hvis de er non-fading er der store chancer for hvalpen også er det..

Og man kan se non-fading hvalpene begynder hurtigt at skifte farve i bunden af pelsen..

Chokoladehvalpene er pænest når de er non-fading.. De andre farver kan jeg godt lide selvom de fader..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, alle de dejlige løver jeg fik nusset og holdt og redt i dag :hjerte: Kæft, de er søde alle sammen på hver deres måde. Og jeg fik også nusset lille Halfdan på 10 uger og de to lidt ældre sort/hvide hvalpe.. Nøj altså, de var alle sammen for søde.

 

Og ikke at forglemme Delica :lun:

 

Efter at have set dem live er mine favoritfarver helt sikkert gylden (Heartbeat :hjerte:) og sort/hvid particolour (nonfading).

Med rødt..Sådan går det når man pludselig befinder sig midt i det hele og der ikke er hænder nok :mrgreen: Du kan ligeså godt komme på alle udstillinger fremover, så du kan holde hunde.

Ja Delica er en fremragende repræsentant for racen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh, endte hun med at vælge Pumpkin? De stod godt nok også længe ved løvelejren og var meget i tvivl om det skulle være en hvalp eller en voksen omplaceringsløve. Men da de så hvor rolige hvalpene var, tror jeg det gjorde beslutningen lidt lettere. Og så har hun jo vildt lange ben hende Pumpkin = perfekt agilityløve.

 

Gæt hvem jeg skal besøge på fredag. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Man kan kigge på forældrene.. hvis de er non-fading er der store chancer for hvalpen også er det..

Og man kan se non-fading hvalpene begynder hurtigt at skifte farve i bunden af pelsen..

Chokoladehvalpene er pænest når de er non-fading.. De andre farver kan jeg godt lide selvom de fader..

 

 

Er det kun Löwchen som kan være fading- eller er det normalt for andre racer også? Jeg synes ikke at have hørt om det før..men mit fokus har jo også været mest på labradors:engel:

 

Hvad er forældrene til kuldet vi skal have hvalp fra - de er vist fading ikke?

Er det mest normalt at hunden er fading - sådan generelt?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Er det kun Löwchen som kan være fading- eller er det normalt for andre racer også? Jeg synes ikke at have hørt om det før..men mit fokus har jo også været mest på labradors:engel:

 

Hvad er forældrene til kuldet vi skal have hvalp fra - de er vist fading ikke?

Er det mest normalt at hunden er fading - sådan generelt?:vedikke:

 

Tror også at hvalpenes forældre begge er fading :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Tror også at hvalpenes forældre begge er fading :genert:

 

..men hvad farve tror du så de bliver? En blanding af sort og grå :lun: Eller over i det hvide? Det er måske ikke til at sige - jeg synes det er lidt forvirrende :vedikke: :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
..men hvad farve tror du så de bliver? En blanding af sort og grå :lun: Eller over i det hvide? Det er måske ikke til at sige - jeg synes det er lidt forvirrende :vedikke: :stupid:

 

Hmm ja, tænker umiddelbart at de kommer til at ligne forældrene med det sorte og grålige/lyse i hovedet og på poterne... -Det er i hvert fald mit gæt :genert: Der er sikkert nogen som kan svare lidt bedre på det, for jeg synes heller ikke at det er helt let at gennemskue..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det kun Löwchen som kan være fading- eller er det normalt for andre racer også? Jeg synes ikke at have hørt om det før..men mit fokus har jo også været mest på labradors:engel:

 

Hvad er forældrene til kuldet vi skal have hvalp fra - de er vist fading ikke?

Er det mest normalt at hunden er fading - sådan generelt?:vedikke:

Ja..det vil jeg tro

Nej

og Nej :mrgreen:

Jeg skal prøve at uddybe det

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også at hvalpenes forældre begge er fading :genert:
Bounty er født i den grå farve..Og har ikke skiftet farve siden hun var hvalp..

Danne er født helt sort..Og eftrhånden har det cremefarvede overtaget mere og mere af hans pels..

Hvertfald en af hvalpene bliver samme farve som Danne..Sort med beige sokker og ansigt..

Redigeret af kennel-lowchen
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Bounty er født i den grå farve..Og har ikke skiftet farve siden haun var hvalp..

Danne er født helt sort..Og eftrhånden har det cremefarvede overtaget mere og mere af hans pels..

Hvertfald en af hvalpene bliver samme farve som Danne..Sort med beige sokker og ansigt..

 

Hehe, så hverken mor eller far er fading... Det er sørme indviklet synes jeg.. Uh, er især helt vild med Dannes udseende, han er rigtig smuk:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal prøve at uddybe det

QUOTE=kennel-lowchen;3858249]Jeg skal prøve at uddybe det

Der findes kun 4 gener for farver : Sort (dominerende), rød, Black/tan, ..

Sort og zobel

Rød er (selvfølgelig) de røde hunde, men gylden, fawn, champagne er fortyndet rød..

Bicolor er sort med aftegninger..Aftegningerne er af det røde gen.. creme, sølv, tan,rød..

Zobel er 2 tonet grå..

 

Så er der også 4 alleler(det er dem der giver mønster fx hvide pletter).

de 4 aslleler er:

Self-colour: Så er der kun den oprindelige gen-farve og næsten intet hvidt (måske lidt på tæerne)

Irish spotted..Bordercollie-farvet

Spotted/piebald: En grundfarve med hvidt hvor overgangen mellem farve og hvidt er meget skarp (parti colour)

Extreme white spotting.. helt hvid elelr hvertfald meget hvid hund med kun farve påfx ørerne.. EWS er det mest recessieve af allelerne..Og kommer kun hvis hunden får det når der er en dobbel recessiv.

 

Så er der 2 fortyndingsgener (fading) som påvirker farven i både pels, øjene, hud osv..

B-locus og D-locus..

B-locus giver chokoladefarvede hunde (hunde som uden locus B ville blive sorte)..Det kender man hvertfald også fra labradoren.

D-locus giver blåt i stedet for sort..

 

Der er også 4 alleler i Extension serien (aner ikke hvad det hedder på dansk)..Det er de 4 alleler som har indflydeslse på fordelingen af sorte(eller sort fortyndede)hår på områder af tan..

fx maske elelr sorte dækhår ala schæfer.

 

Chincilla-gen serien (aner heller ikke hvad man kan oversætte det med) består af 3 alleler som påvirker rødt (lever og blå)

Det mest dominerende gen i serien giver intensiv rød (lever/blå)

Andet allel giver medium rød

Og det sidste giver en fortyning (gylden, champagne)

 

Så nåede vi endelig til det sidste..

Graying(fading)

Merle

Ticking

 

Merle Löwchen har vi aldrig hørt om.

Men fading hvor sort bliver grå efterhånden, eller chokolade bliver grålilla, forekommer rigtig meget. (fading gælder kun pelsen. Næsen forbliver sort/brun)

Ticking giver brogede hunde (små pletter i det hvide i samme farve som grundfarven)

 

Så når man kigger på det jeg lige har skrevet er der ingen generel tommefingerregel for om hunden bliver fading eller nonfading :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...