Hop til indhold

Mental beskrivelse/test


Aslan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

..Du kan se en liste over mentalbeskrivelses-arrangementer på DKK's hjemmeside. Jeg tror, den ligger på Hundeweb.

 

Hunden skal helst være mellem 10 mdr og 2 år, hvis man vil bruge den til at sammenligne sin hund med racestandard.

 

--Faktisk er der udarbejdet raceønskebeskrivelser for en lang række racer..

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/623

Link til indlæg
Del på andre sites

Linket virker ikke, men er det noget alle kan få lavet? Og hvad koster sådan noget? Er det KUN ved DKK man kan få lavet dem?

 

 

Jeg har læst mig til at testen er den samme for alle racer, og bedømmes med samme skala 1-5, og så har man selv sagt om 1 eller 5 er det rigtige for de forskellige racer.

 

Jeg så en film med sådan en test, og jeg kan klart finde de steder hvor jeg ved Aslan ville stor dumpe (visuel og spøgelser), og selv om han ikke skal avles på, så syntes jeg det kunne være okay morsomt at se om han er en broholmer af sind :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Linket virker ikke, men er det noget alle kan få lavet? Og hvad koster sådan noget? Er det KUN ved DKK man kan få lavet dem?

 

 

Jeg har læst mig til at testen er den samme for alle racer, og bedømmes med samme skala 1-5, og så har man selv sagt om 1 eller 5 er det rigtige for de forskellige racer.

 

Jeg så en film med sådan en test, og jeg kan klart finde de steder hvor jeg ved Aslan ville stor dumpe (visuel og spøgelser), og selv om han ikke skal avles på, så syntes jeg det kunne være okay morsomt at se om han er en broholmer af sind :mrgreen:

 

Det der bliver kaldt en unghundementaltest (UHM) er en DKK-ting (altså vovse skal have tavle) og man laver den for at se, hvor vovse ligger i forhold til den af DKK udarbejdede raceønskeprofil. Den test har jo ikke nogen funktion i hverdagen, men den er rigtig godt for opdrættere, når de skal finde et match til deres tæve.

 

Vi skal have lavet beskrivelse på Bassen i efteråret (vi satser lidt på at få den lavet i Vejen fordi deres dato passer os rigtig godt) og det er jo udelukkende fordi vi egentlig regner med, at han skal avlsgodkendes, hvis hans HD-status er til det (det må tiden vise).

 

Og så kan en hund - ej heller vores alle sammens Aslan - dumpe. Hundens reaktion og afreaktion bliver bare noteret ned på et lap papir for hver øvelse kræet gennemgår og det bliver så sendt ind til DKK, der smider det op på hundeweb.

 

Jo, og så også lige: For nogle racer er det et krav at hunden UHM-testes. For andre ikke. F.eks. er der ikke krav om test for Bernere, men Bassen kan lige så godt blive testet, når han nu gerne skulle avlsgodkendes. Så mange facts på bordet som muligt...agtigt.

Redigeret af Zaz-zaz
Link til indlæg
Del på andre sites

Det der bliver kaldt en unghundementaltest (UHM) er en DKK-ting (altså vovse skal have tavle) og man laver den for at se, hvor vovse ligger i forhold til den af DKK udarbejdede raceønskeprofil. Den test har jo ikke nogen funktion i hverdagen, men den er rigtig godt for opdrættere, når de skal finde et match til deres tæve.

 

Hvorfor mener du det er rigtigt godt?

 

Jeg ved godt hvad en UHM test indeholder, og hvordan den fungerer, jeg kan bare ikke se fidusen i den.

Helt ærligt mener jeg ikke den på nogen måde har nogen "ret" i avlssammenhænge.

 

Et eksempel herpå har jeg fra retrieverfolket, hvor en retriever gjorde hvad den var trænet til at gøre ifm. skarpe/pludselige lyde: den markerede.

Det blev bedømt som en overspringshandling.

 

Min søster har lige haft hendes islænder oppe, og ved en "station" hvor den åbenabrt skulle tage noget i munden/jagte det, gik den over, duttede til det (det har den lært), og gik hen i skyggen og lagde sig istedet. dette blev også bedømt som en overspringshandling.

Jeg kender min søsters hund, og i dén hede, kan jeg sgu godt forstå den gik over og lagde sig istedet for at tæske rundt.

 

Ikke mindst vil jeg da påstå at man kan træne sin hund i de situationer der er på en UHM, og hvor der er noget der har betydning for noget som helst, vil der også være incitament til at træne på det. Andet ville da være underligt.

 

Så jeg forstår det ganske enkelt ikke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor mener du det er rigtigt godt?

 

Jeg ved godt hvad en UHM test indeholder, og hvordan den fungerer, jeg kan bare ikke se fidusen i den.

Helt ærligt mener jeg ikke den på nogen måde har nogen "ret" i avlssammenhænge.

 

Et eksempel herpå har jeg fra retrieverfolket, hvor en retriever gjorde hvad den var trænet til at gøre ifm. skarpe/pludselige lyde: den markerede.

Det blev bedømt som en overspringshandling.

 

Min søster har lige haft hendes islænder oppe, og ved en "station" hvor den åbenabrt skulle tage noget i munden/jagte det, gik den over, duttede til det (det har den lært), og gik hen i skyggen og lagde sig istedet. dette blev også bedømt som en overspringshandling.

Jeg kender min søsters hund, og i dén hede, kan jeg sgu godt forstå den gik over og lagde sig istedet for at tæske rundt.

 

Ikke mindst vil jeg da påstå at man kan træne sin hund i de situationer der er på en UHM, og hvor der er noget der har betydning for noget som helst, vil der også være incitament til at træne på det. Andet ville da være underligt.

 

Så jeg forstår det ganske enkelt ikke :blink:

 

Selvfølgelig kan du i et meget stort omfang træne en hund til at te sig som raceprofilen vil det, men jeg kan så ikke - i hvert fald for min egen hunds vedkommende - se fidusen i at give et andet billede af hans sind end det de faktiske forhold er. Jeg mener; så vigtigt er det jo heller ikke, at det præcis er ham, der kommer til at sprede sine gener over det ganske land ...og nej, virkelig heller ikke på grund af pengene for eventuelle parringer.

 

Jeg opfatter UHM´en som endnu et redskab for opdrætterne. Om man vil være ærlig er op til den enkeltes samvittighed. Jeg vil helst være så ærlig som muligt, da jeg nødig ville sidde og krumme tær, hvis min hanhund leverede det ene skammelig kuld hvalpe efter det andet, men igen det er jo et samvittighedsspørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg det sådan at jeg da kigger på hundens UHM resultat hvis jeg leder efter en hund til avl, er det flere ting i den test jeg bare ikke kan lide, så går jeg udenom den hund rent avlsmæssigt. Men omvendt sortere jeg heller ikke en hund fra bare fordi den ikke er Unghunde Mental testet, så jeg er vel egentlig lidt dobbeltmoralsk på det punkt :roll:

 

Som opdrætter har jeg heller ikke krav om at mine hvalpe skal op til UHM, men jeg ser da gerne at de bliver testet, HVIS ejeren mener at hunden kan klare det -og her bekymre jeg mig ikke om testens resultat eller om hunden dumper, eller testen afbrydes som det jo hedder, det er ikke fordi jeg som opdrætter er 'bange' for et dårligt resultat! Når jeg siger "hvis hunden kan klare det", tænker jeg på den effekt en UHM kan have på hunden, hvis man fx. VED at hunden er enormt skudræd, syntes jeg ikke at der er nogen grund til bevist at sætte hunden i en situration man med 99% sikkerhed kan forudsige vil betyde at hunden går i panik og man kommer til at stå på test arialet uden hund, det syntes jeg simpelthen ikke man skal byde hverken sig selv eller sin hund. Hvis man på forhånd ved at ens hund har det sådan, skulle det også gerne være noget man tager alvorligt med i sine overvejelser om evt. avl, test eller ej...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens følge dig zaz-zaz.

Men billedet sådan en mentaltest giver af hunden, er jo forkert når man bedømmer en markering fra en retriever som værende en overspringshandling.

 

ELler at man bedømmer en afbalanceret og tillidsfuld hund som en hund der har så og så mange overspringshandlinger, når alt den egentlig gør er at tage det hele emd en ophøjet ro, for der er skutte noget farligt nogen steder.

 

I begge tilfælde er det jo hunde der reelt bare falder tilbage på hvad de har lært igennem deres opvækst, og UHM'ens bedømmelse er dermed fuldstændig ved siden af.

 

Og det der med om man træner momenter op til en test, og om det er ærligt elelr ej, den mener jeg ikke helt holder.

Den eneste måde man ville kunne få et "ægte" billede af sådan en test, ville jo være hvis alle hunde var holdt på nøjagtig samme måde over hele landet.

 

Eksemplet med retrieveren er jo tydelig nok. Det er en hund der er trænet til dét racen reelt er lavet til. Hvis IKKE den markerede ved skarpe lyde, så ville føreren nok klø sig i nakken og tænke: hvor gik det galt?

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK's test er jo netop begrænset til hunde i en bestemt alder. Det må vel være for at der ikke skal være tale om årelang træning af de forskellige momenter.

 

Og man "dumper" vel ikke sådan en test. Man får lidt ide om, hvordan éns hund fungerer indenfor forskellige ting, --hvor hurtigt den stresser af, hvordan den reagerer på uventede trusler osvosv.

Og så får man et tal mellem 1og 5 for hver prøvedel.

 

Man har så også opsat nogle idealer for de forskellige racer. Det er jo noget, man kun kan lave ved at teste en masse hunde af hver race, så man kan se racens kendetegn.

 

Prøven skal jo helst være objektiv, og dommeren skal netop IKKE kende hunden på forhånd.

 

Linket til DKK's liste over prøverne virker ikke, fordi man ikke kan linke til en side under Hundeweb. Du skal bare gå ind på Hundeweb og derfra ved "prøvetype" vælge "Mentalbeskrivelse".

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_prover.html?ARTICLE_ID=1162455856296

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens følge dig zaz-zaz.

Men billedet sådan en mentaltest giver af hunden, er jo forkert når man bedømmer en markering fra en retriever som værende en overspringshandling.

 

ELler at man bedømmer en afbalanceret og tillidsfuld hund som en hund der har så og så mange overspringshandlinger, når alt den egentlig gør er at tage det hele emd en ophøjet ro, for der er skutte noget farligt nogen steder.

 

I begge tilfælde er det jo hunde der reelt bare falder tilbage på hvad de har lært igennem deres opvækst, og UHM'ens bedømmelse er dermed fuldstændig ved siden af.

 

Og det der med om man træner momenter op til en test, og om det er ærligt elelr ej, den mener jeg ikke helt holder.

Den eneste måde man ville kunne få et "ægte" billede af sådan en test, ville jo være hvis alle hunde var holdt på nøjagtig samme måde over hele landet.

 

Eksemplet med retrieveren er jo tydelig nok. Det er en hund der er trænet til dét racen reelt er lavet til. Hvis IKKE den markerede ved skarpe lyde, så ville føreren nok klø sig i nakken og tænke: hvor gik det galt?

 

:blink:

 

Tjah, en UHM-test er vel omtrent lige så troværdig som et HD/AD resultat.

 

Der er jo folk, som går rundt og er overpylrede. Hunden går til svømning, kommer ikke ud og gå længere tid end den er gammel i uger (bliver muligvis endda sat i bur en stor del af dagen, for at undgå at hvalpen laver for meget), går aldrig på trapper i voksealderen, får super premium foder, der måske endda er tilpasset den specifikke race osv.osv., mens andre ikke tænker så meget over det - hunden får bare et ok foder, lidt rester fra bordet - det er jo så hyggeligt - kommer med over i parken og gå og lege med de andre vovser og skal da også lige klare turen op og ned af trappen fra første sal, osv.

 

Det giver jo også et fuldstændigt forkert billede, for førstnævnte hund kan jo være et skravl uden lige, men alt er bare tilpasset perfekt, så risikoen for problemer nærmest er lig nul. Den anden kan være en super sund hund, som grundet uvidenhed er endt med halvdårlige hofter og albuer.

 

Og hvem vælger opdrætteren, som søger efter hanhund at få hvalpe på sin tæve efter? Jo, selvfølgelig A-hofterne, som egentlig ikke er det papir værd, som resultatet er skrevet på, mens C-hoftehunden egentlig har et meget bedre anlæg - den har jo virkeligt bevist sit "værd" ved ikke at have fået værre hofter.

 

Og jep, jeg har lige valgt et par ekstremer :blink: Men nu blev der jo også nævnt noget om, at træne hundi op til UHM-testen, såeh, det er vel ikke så forskelligt, når man tvinger hvalpen under forhold, som minimerer risikoen for HD.

 

Og ja, selvfølgelig er det et problem, når de kategoriserer indlært adfærd som overspringshandling, der er vi dog ikke uenige. Men synes alligevel at det kan være et godt redskab for størsteparten. Måske dem der tester hundene også skulle få nogle mere nuancerede briller på :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens følge dig zaz-zaz.

Men billedet sådan en mentaltest giver af hunden, er jo forkert når man bedømmer en markering fra en retriever som værende en overspringshandling.

 

ELler at man bedømmer en afbalanceret og tillidsfuld hund som en hund der har så og så mange overspringshandlinger, når alt den egentlig gør er at tage det hele emd en ophøjet ro, for der er skutte noget farligt nogen steder.

 

I begge tilfælde er det jo hunde der reelt bare falder tilbage på hvad de har lært igennem deres opvækst, og UHM'ens bedømmelse er dermed fuldstændig ved siden af.

 

Og det der med om man træner momenter op til en test, og om det er ærligt elelr ej, den mener jeg ikke helt holder.

Den eneste måde man ville kunne få et "ægte" billede af sådan en test, ville jo være hvis alle hunde var holdt på nøjagtig samme måde over hele landet.

 

Eksemplet med retrieveren er jo tydelig nok. Det er en hund der er trænet til dét racen reelt er lavet til. Hvis IKKE den markerede ved skarpe lyde, så ville føreren nok klø sig i nakken og tænke: hvor gik det galt?

 

:blink:

 

Det er jo så også en af de ting vi har haft oppe og vende, når vi har snakket UHM og Basse-grisen. Hvor meget er instinkt og hvor meget er træning / opdragelse / gode manerer. Han må f.eks. ikke eje skyggen af jagtinstinkt, men det gør han og det er så det vil noget. Følger han sin natur pilker han efter den hvide klud, der bliver trukket over græsset. Husker han derimod sine gode manerer fra træningspladsen skal han nok blive siddende, når far har sagt sit.

 

Det er ikke det perfekte billede af hundens psyke man kan få gennem en UHM (set ud fra et profilønskesyn), men det er vel det bedste, der kan gøres for de racer, der ikke - som f.eks. Berneren - har et naturligt arbejdsområde. Det er ikke helt godt nok at kyle Bassen i avl, fordi han er åh så fint tegnet og nydeligt bygget, hvis han er kugleskør. På en eller anden måde, så svag den end er, er man nød til at danne sig et billede af hundens mentale tilstand, når den nu f.eks. ikke kan bevise sin stabilitet og mentale sundhed på samme niveau som f.eks. en jagthund gennem prøveaflægning.

Redigeret af Zaz-zaz
Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg det sådan at jeg da kigger på hundens UHM resultat hvis jeg leder efter en hund til avl, er det flere ting i den test jeg bare ikke kan lide, så går jeg udenom den hund rent avlsmæssigt. Men omvendt sortere jeg heller ikke en hund fra bare fordi den ikke er Unghunde Mental testet, så jeg er vel egentlig lidt dobbeltmoralsk på det punkt :roll:

 

Som opdrætter har jeg heller ikke krav om at mine hvalpe skal op til UHM, men jeg ser da gerne at de bliver testet, HVIS ejeren mener at hunden kan klare det -og her bekymre jeg mig ikke om testens resultat eller om hunden dumper, eller testen afbrydes som det jo hedder, det er ikke fordi jeg som opdrætter er 'bange' for et dårligt resultat! Når jeg siger "hvis hunden kan klare det", tænker jeg på den effekt en UHM kan have på hunden, hvis man fx. VED at hunden er enormt skudræd, syntes jeg ikke at der er nogen grund til bevist at sætte hunden i en situration man med 99% sikkerhed kan forudsige vil betyde at hunden går i panik og man kommer til at stå på test arialet uden hund, det syntes jeg simpelthen ikke man skal byde hverken sig selv eller sin hund. Hvis man på forhånd ved at ens hund har det sådan, skulle det også gerne være noget man tager alvorligt med i sine overvejelser om evt. avl, test eller ej...

 

Det var så også årsagen til at vi brugte en eftermiddag sidste efterår på, at se hvad sådan en UHM er i virkeligheden. Vi har hørt mange, der nægter at sende deres Bernere til UHM, fordi det er for psykisk belastende for dyrene.

 

Og havde der været bare et eneste punkt, hvor vi havde syntes at det gik for vidt, så var det ikke det Bassen skulle, men så skulle han heller ikke avlsgodkendes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo så også en af de ting vi har haft oppe og vende, når vi har snakket UHM med Basse-grisen. Hvor meget er instinkt og hvor meget er træning / opdragelse / gode manerer. Han må f.eks. ikke eje skyggen af jagtinstinkt, men det gør han og det er så det vil noget. Følger han sin natur pilker han efter den hvide klud, der bliver trukket over græsset. Husker han derimod sine gode manerer fra træningspladsen skal han nok blive siddende, når far har sagt sit.

 

Det er ikke det perfekte billede af hundens psyke man kan få gennem en UHM (set ud fra et profilønskesyn), men det er vel det bedste, der kan gøres for de racer, der ikke - som f.eks. Berneren - har et naturligt arbejdsområde. Det er ikke helt godt nok at kyle Bassen i avl, fordi er åh så fint tegnet og nydeligt bygget, hvis han er kugleskør. På en eller anden måde, så svag den end er, er man nød til at danne sig et billede af hundens mentale tilstand, når den nu f.eks. ikke kan bevise sin stabilitet og mentale sundhed på samme niveau som f.eks. en jagthund gennem prøveaflægning.

 

Dén argumentation kan jeg så forstå.

 

Selvom jeg da vil mene man burde opdage det inden man overhovedet stiller hunden på en UHM, om den er kuleskør eller ej :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var så også årsagen til at vi brugte en eftermiddag sidste efterår på, at se hvad sådan en UHM er i virkeligheden. Vi har hørt mange, der nægter at sende deres Bernere til UHM, fordi det er for psykisk belastende for dyrene.

 

Og havde der været bare et eneste punkt, hvor vi havde syntes at det gik for vidt, så var det ikke det Bassen skulle, men så skulle han heller ikke avlsgodkendes.

 

Den høre vi så også blandt aussiefolket :roll: Dét syntes jeg så er noget fis for at sige det rent ud, der er flere der mener at UHM er alt for skrapt for aussien og at momenter og ønskeprofil slet ikke tager hensyn til denne "specielle race"... Det syntes jeg er en over generelisering, der vil noget - Ja Aussien er ikke en hund for alle og ja, aussien kan være lidt følsom på nogle punkter, meeen, så er den altså helt ærligt heller ikke mere 'speciel' eller 'sart' efter min mening og jeg mener også at en almindelig gennemsnits aussie bør kunne klare en UHM uden ligefrem at få traumer af det -som den ellers helt bestemt vil få i følge flere aussiefolk.. :neutral:

 

Men uanset race, mener jeg som før nævnt at hvis man på forhånd med sikkerhed ved at ens hund vil få store problmer, psysisk ved et eller flere af momenterne i en UHM, så er der ingen grund til at slæbe hunden gennem en UHM, men så ved man jo også at hunden har disse problemer hvis man tænker avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens følge dig zaz-zaz.

Men billedet sådan en mentaltest giver af hunden, er jo forkert når man bedømmer en markering fra en retriever som værende en overspringshandling.

 

ELler at man bedømmer en afbalanceret og tillidsfuld hund som en hund der har så og så mange overspringshandlinger, når alt den egentlig gør er at tage det hele emd en ophøjet ro, for der er skutte noget farligt nogen steder.

 

I begge tilfælde er det jo hunde der reelt bare falder tilbage på hvad de har lært igennem deres opvækst, og UHM'ens bedømmelse er dermed fuldstændig ved siden af.

 

Og det der med om man træner momenter op til en test, og om det er ærligt elelr ej, den mener jeg ikke helt holder.

Den eneste måde man ville kunne få et "ægte" billede af sådan en test, ville jo være hvis alle hunde var holdt på nøjagtig samme måde over hele landet.

 

Eksemplet med retrieveren er jo tydelig nok. Det er en hund der er trænet til dét racen reelt er lavet til. Hvis IKKE den markerede ved skarpe lyde, så ville føreren nok klø sig i nakken og tænke: hvor gik det galt?

 

:blink:

 

Det er jo så der du skal have fat i dem der har sat standarden for hunden :mrgreen:

Tror faktisk du ville kunne udrette (er ikke vågen, det ord ser forkert ud?) lidt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jeg har engang haft 2 af mine hunde til mentaltest (bare for sjov, de skulle ikke anvendes i avl) og jeg var mildt sagt IKKE imponeret af prøvebedømmerne.

Jeg oplevede nemlig ligesom DKweikert at de bedømte adfærd forkert. At hunde som tog tingene med ophøjet ro, og ikke gad fise efter en hvid klud, blev bedømt som uden jagtinstinkt! Det sagde mere om bedømmerne end om hundene. Vi var nogen stykker som forsøgte at diskutere det med dem, og der var deres holdning meget unuanceret.

Så de der tests giver jeg ikke ret meget for (men det var da meget sjovt at prøve, så ved man i hvert fald hvad der foregår).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser heller ikke så voldsom meget fidus i UHM, som man kan deltage i, når hunden er mellem 10 og 24 måneder - altså hvad der er rigelig tid til at træne visse problemområder væk.

 

Selv var jeg oppe med min gamle hund, som var min første egen hund. Hunden var vel knap et år, og jeg knap 22 og ny hundeejer. Her havde UHM for mig en "funktion", der dog ikke var årsagen til at jeg meldte til. At jeg deltog skyldtes at man var dygtige i den pågældende region til at overtale folk til at deltage i arrangementer og aktiviteter, og at man manglede hunde, for at kunne lave en raceprofil.

 

Hvad jeg fik med hjem, var en øget viden omkring min egen hund. Hvilke situationer den ville reagere på, og hvor den havde brug for hjælp til en afreaktion. Så i bakspejlet var UHM et godt værktøj for mig, til at kunne aflæse min hund, og til at kunne hjælpe dem med at overvinde visse situationer. Og generelt hvilken type hund hun var og hvilket sind hun var udstyret med. Men jeg har ikke behov for at gøre det med andre af mine hunde - hverken nu eller fremover. Jeg kan godt selv aflæse dem, og se hvordan jeg bedst hjælper dem i en given situation.

 

For spaniels giver det også problemer rundt omkring på banen, da man ret tidligt opdrager dem til, at de skal fungere på en given måde i en given situation. Jagtdelen gav min hund fingeren til. Dels fordi hun har lært at der skal gives fri af den sit jeg havde sat hende i. Og dels fordi hunden har luret, at der ikke er meget sjov i at løbe efter en hvid klud på en snor. Desuden ville en spaniel ikke skulle optage jagten på sådan en "hare", men her er der nok nærmere tale om et mismatch mellem ønskeprofil og egentlig ønske til hunden. Ja, vi vil gerne se jagt i dem, men de skal jo også respektere vildtet og have ro i flugt og opfløj.

 

For min race har den nogle delelementer, som ikke giver mening, og generelt er jeg ikke sikker på, at resultatet afspejler hundens reelle temperament og væsen, hvis den er trænet til at matche ønskeprofilen. Spørgsmålet er naturligvis så, om man kan tale om, at man helt og aldeles kan træne sig ud af et nervøst sind, og det derved ikke nedarves. Eller om man blot skjuler det, og alligevel risikerer at sidde med nogle tyndslidte temperamenter generationen efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg låner lige denne tråd til et relateret spørgsmål :oops:

 

Jeg har gået og leget med tanken om at udsætte tøsen for en UHM, men kan ikke finde en Kreds i schæferhundeklubben, der tilbyder UHM :???:

 

Kan jeg tilmelde tøsen i en anden special klub?? og vil resultatet være nogenlunde retvisende for hende??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg låner lige denne tråd til et relateret spørgsmål :oops:

 

Jeg har gået og leget med tanken om at udsætte tøsen for en UHM, men kan ikke finde en Kreds i schæferhundeklubben, der tilbyder UHM :???:

 

Kan jeg tilmelde tøsen i en anden special klub?? og vil resultatet være nogenlunde retvisende for hende??

 

Ja, det kan du sagtens og selvom hun bliver testet i Beagelklubben fx. så er det jo ikke beaglens ønskeprofil der bliver brugt på din hund, det er stadig Schæferens :blink:

 

Chivas blev testet i Speciel klubben for Belgiske Hyrdehunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan du sagtens og selvom hun bliver testet i Beagelklubben fx. så er det jo ikke beaglens ønskeprofil der bliver brugt på din hund, det er stadig Schæferens :blink:

 

Chivas blev testet i Speciel klubben for Belgiske Hyrdehunde :-)

 

 

Er det ikke den samme test og de samme tal de sætter.

 

Der er jo sat en standard for racen, og der kan jeg se der står alt fra 1-5.

 

Så en hund kan få 3 og ved shcæferne siger de 3 og ved broholmeren siger de 1 og så skal hunden racen ligge til de tal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der kender til sådan en på nettet?

Free?

 

Vi skal jo ikke noget som helst med Aslan, men jeg kunne godt tænke mig at se en test, fordi jeg er nysgerrig :mrgreen:

 

Jeg kender ikke til nogen på nettet udover, at jeg engang fandt testens udførsel online (kan desværre ikke huske hvor :().

 

Jeg faldt dog over dette link http://www.hh-hundecenter.dk/mentaltest/index.htm som lyder lidt i den retning du gerne ville - synes heller ikke at det er så dyrt, og så er det IKKE DKK ;-)

Overvejer faktisk selv at få sådan en lavet på Mio - det er da et godt tip til om man træner sin hund mest optimalt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...