Hop til indhold

Mental beskrivelse/test


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg kender ikke til nogen på nettet udover, at jeg engang fandt testens udførsel online (kan desværre ikke huske hvor :().

 

Jeg faldt dog over dette link http://www.hh-hundecenter.dk/mentaltest/index.htm som lyder lidt i den retning du gerne ville - synes heller ikke at det er så dyrt, og så er det IKKE DKK ;-)

Overvejer faktisk selv at få sådan en lavet på Mio - det er da et godt tip til om man træner sin hund mest optimalt :-)

 

 

Det kunne jo egentlig være okay at få lavet en trænings mentalitets test, for at se om martin og aslan er på samme bølge længde og om det hele kunne gøres meget nemmere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er det ikke den samme test og de samme tal de sætter.

 

Der er jo sat en standard for racen, og der kan jeg se der står alt fra 1-5.

 

Så en hund kan få 3 og ved shcæferne siger de 3 og ved broholmeren siger de 1 og så skal hunden racen ligge til de tal.

 

Det er samme test til de forskellige racer. Og det er de samme 5 tal, der står for de samme 5 ting. Men racerne er jo forskellige, så et 2 tal kan være ideelt for én race og dumpekarakter for en anden.

 

Det er derfor, man kan blive klog ved at kikke på DKK's "ønskeprofiler".

En schæferhund og en golden kan gå til den samme prøve, og få helt forskellige karakterer..... Og alligevel begge to have den helt rigtige mentalitet/temperament.. -For lige netop DERES race.

 

Har du f.eks. kikket på Broholmeren?

 

http://dansk-kennel-klub.cms123.com/0/1002

 

På samme måde er der lavet ønskeprofil på en række forskellige racer:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/623

 

Faktisk kan ønskeprofilerne også bruges hvis man ikke rigtig ved hvilken race, man skal købe... Profilen fortæller jo noget om, hvad man måske kan forvente hvis man køber en hvalp af den race.

 

---Det er en mere objektiv bedømmelse af en race end man får af en opdrætter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser heller ikke så voldsom meget fidus i UHM, som man kan deltage i, når hunden er mellem 10 og 24 måneder - altså hvad der er rigelig tid til at træne visse problemområder væk.

 

Selv var jeg oppe med min gamle hund, som var min første egen hund. Hunden var vel knap et år, og jeg knap 22 og ny hundeejer. Her havde UHM for mig en "funktion", der dog ikke var årsagen til at jeg meldte til. At jeg deltog skyldtes at man var dygtige i den pågældende region til at overtale folk til at deltage i arrangementer og aktiviteter, og at man manglede hunde, for at kunne lave en raceprofil.

 

Hvad jeg fik med hjem, var en øget viden omkring min egen hund. Hvilke situationer den ville reagere på, og hvor den havde brug for hjælp til en afreaktion. Så i bakspejlet var UHM et godt værktøj for mig, til at kunne aflæse min hund, og til at kunne hjælpe dem med at overvinde visse situationer. Og generelt hvilken type hund hun var og hvilket sind hun var udstyret med. Men jeg har ikke behov for at gøre det med andre af mine hunde - hverken nu eller fremover. Jeg kan godt selv aflæse dem, og se hvordan jeg bedst hjælper dem i en given situation.

 

For spaniels giver det også problemer rundt omkring på banen, da man ret tidligt opdrager dem til, at de skal fungere på en given måde i en given situation. Jagtdelen gav min hund fingeren til. Dels fordi hun har lært at der skal gives fri af den sit jeg havde sat hende i. Og dels fordi hunden har luret, at der ikke er meget sjov i at løbe efter en hvid klud på en snor. Desuden ville en spaniel ikke skulle optage jagten på sådan en "hare", men her er der nok nærmere tale om et mismatch mellem ønskeprofil og egentlig ønske til hunden. Ja, vi vil gerne se jagt i dem, men de skal jo også respektere vildtet og have ro i flugt og opfløj.

 

For min race har den nogle delelementer, som ikke giver mening, og generelt er jeg ikke sikker på, at resultatet afspejler hundens reelle temperament og væsen, hvis den er trænet til at matche ønskeprofilen. Spørgsmålet er naturligvis så, om man kan tale om, at man helt og aldeles kan træne sig ud af et nervøst sind, og det derved ikke nedarves. Eller om man blot skjuler det, og alligevel risikerer at sidde med nogle tyndslidte temperamenter generationen efter.

 

Det værste er søreme at dem som lavede profilen på spaniels mente testen skulle være et avlsværktøj og nogen har taget det alvorligt, hvilket man kan man se på visse hunde til træning !!!!!!!

Glem den test til spaniels - den duer simpelthend ikke - da dem som har lavet den åbenbart ikke har forstand på spaniels.

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvem der har ment, at det skulle bruges som avlsværktøj hos spaniels. Det eneste jeg ved er dog, at vi herovre "hos mig" har haft en mand, der var og er meget ivrig omkring UHM, og længe, længe, længe har ment og arbejdet for, at det skulle være et krav for avl. Faktisk så han hellere det, end at prøvekravet blev genindført...

 

Heldigvis er han ikke typen, der formår at sætte tingene i de helt store svingninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg låner lige denne tråd til et relateret spørgsmål :oops:

 

Jeg har gået og leget med tanken om at udsætte tøsen for en UHM, men kan ikke finde en Kreds i schæferhundeklubben, der tilbyder UHM :???:

 

Kan jeg tilmelde tøsen i en anden special klub?? og vil resultatet være nogenlunde retvisende for hende??

 

Det kan man, men man får ingen eksteriørbedømmelse - Eller sådan er det i Rottweilerklubben - andre racer får UHM og det er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man, men man får ingen eksteriørbedømmelse - Eller sådan er det i Rottweilerklubben - andre racer får UHM og det er det.

 

Eksteriørbedømmelse :confused: :confused: :confused:

 

Øøøøh, er det ikke den man får ved et skue eller :confused: :confused: Der smed du lige helt og aldeles af, jeg ligger nede i sidste kurve med hudafskrabninger på knæ og hænder :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan "udsætte" sin hund for en UHM indtil den er 8 år :mrgreen:

 

Jeg syntes det er et godt redskab i forbindelse med en avlskåring feks. Og kan sagtens bruges når man udvælger avlspartner.

 

En UHM/mentaltest er jo mange ting - Jeg er jo godt klar over når jeg slæber min afsted (7½ år) så giver det ikke et helt oprigtigt billed af min hund netop fordi hun er en gammel kælling og lært en masse ting og sager - men jeg mener stadig jeg kan bruge den til en lille smule.

 

Hvis min hund feks ikke løber efter kludden/skindet hvad de nu end bruger - ja så vil jeg påstå, at min hund er fuldstændig uden drifter - dette er hvad jeg vil kalde en "refleks" (det hedder sikkert noget andet fint med rigtigt hundesprog ;-)) Men der er noget der bevæger sig hurtigt gennem græsset - ergo skal min hund hvis den har puls faneme også løbe efter det........ Gør hun ikke det, så har hun ingen puls bagefter :blink:

 

Jo mere trænet en hund er - jo mindre "rigtigt" vil testen være.

 

Jeg har været med ude at teste hvalpe. En øvelse fik jeg at vide at hvis hunden gjorde sådan og sådan, så ville det give en pind ved overspringshandling - Jeg indrømmer gerne jeg tænkte: Ja, ja slap da af - Men rent faktisk skete dette og testen blev gentaget et par gange og ingen var i tvivl det var overspringshandling og ikke blot fordi hvalpen ikke havde set genstanden.

Så alt i alt er det nok ikke så tosset det de gør når der testes.

 

Desuden mener jeg også man kan stille en blandingshund til DKK' UHM'er. (ved ikke om dette er vendt :oops: har ikke lige læst alle indlægene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvem der har ment, at det skulle bruges som avlsværktøj hos spaniels. Det eneste jeg ved er dog, at vi herovre "hos mig" har haft en mand, der var og er meget ivrig omkring UHM, og længe, længe, længe har ment og arbejdet for, at det skulle være et krav for avl. Faktisk så han hellere det, end at prøvekravet blev genindført...

 

Heldigvis er han ikke typen, der formår at sætte tingene i de helt store svingninger.

 

Jeg kan ikke være mere enig med dig; men vedkommende har jo også haft andre skøre ideer. Det er vel ovre nu - heldigvis !

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Eksteriørbedømmelse :confused: :confused: :confused:

 

Øøøøh, er det ikke den man får ved et skue eller :confused: :confused: Der smed du lige helt og aldeles af, jeg ligger nede i sidste kurve med hudafskrabninger på knæ og hænder :oops:

 

I Rottweilerklubben får hunden også en eksteriørbedømmelse - ikke noget der tæller i det store billed til feks avlsgodkendelsen, men man kan få et fingerpeg om hvordan ens hund er skruet sammen - Så vidt jeg husker er den meget mere dybdegående end til feks udstillinger.

 

I avlskåringen tæller den med i den samlede pointscore. Ofte bruges UHM også til kuldfremstilling, så der kommer der vist nok også en fælles bedømmelse af hele kuldet - så kan man måske blive en smule klogere på om det var en god kombination man lavede og om hundene er ens.

 

Men lørdag aften - kan jeg sikkert fortælle meget mere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan "udsætte" sin hund for en UHM indtil den er 8 år :mrgreen:

 

Jeg syntes det er et godt redskab i forbindelse med en avlskåring feks. Og kan sagtens bruges når man udvælger avlspartner.

 

En UHM/mentaltest er jo mange ting - Jeg er jo godt klar over når jeg slæber min afsted (7½ år) så giver det ikke et helt oprigtigt billed af min hund netop fordi hun er en gammel kælling og lært en masse ting og sager - men jeg mener stadig jeg kan bruge den til en lille smule.

 

Hvis min hund feks ikke løber efter kludden/skindet hvad de nu end bruger - ja så vil jeg påstå, at min hund er fuldstændig uden drifter - dette er hvad jeg vil kalde en "refleks" (det hedder sikkert noget andet fint med rigtigt hundesprog ;-)) Men der er noget der bevæger sig hurtigt gennem græsset - ergo skal min hund hvis den har puls faneme også løbe efter det........ Gør hun ikke det, så har hun ingen puls bagefter :blink:

 

Jo mere trænet en hund er - jo mindre "rigtigt" vil testen være.

 

Jeg har været med ude at teste hvalpe. En øvelse fik jeg at vide at hvis hunden gjorde sådan og sådan, så ville det give en pind ved overspringshandling - Jeg indrømmer gerne jeg tænkte: Ja, ja slap da af - Men rent faktisk skete dette og testen blev gentaget et par gange og ingen var i tvivl det var overspringshandling og ikke blot fordi hvalpen ikke havde set genstanden.

Så alt i alt er det nok ikke så tosset det de gør når der testes.

 

Desuden mener jeg også man kan stille en blandingshund til DKK' UHM'er. (ved ikke om dette er vendt :oops: har ikke lige læst alle indlægene).

 

NU tror jeg nok man må erkende at det er godt til nogle racer og mindre godt til andre. Hvis man så samtidig ikke formår at opstille idealværdien efter det som burde være målet for racen så er den da helt galt.

 

Du nævner selv "den flygtende klu" som skal angive hundes jagtlyst hvor man har sat idealværdien for springerspaniels til 5 og for at få 5 skal hunden springe efter kluden.

Sagen er bare at en springer med de rette medfødte egenskaber ganskevist har stor stor jagtlyst; men også har en nedarvet lyst til at respektere vildt i opfløf og spring.

Man kan selvfølgelig nemt hos den unge hund ødelægge denne egenskab med forkert træning.

Så hvis en springer får max point i kludeøvelsen er den enten trænet forkert eller besidder ikke denne vigtige egenskab !!!!!

 

Bl.a. derfor er testen total ubruge som avlsredskab !

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

NU tror jeg nok man må erkende at det er godt til nogle racer og mindre godt til andre. Hvis man så samtidig ikke formår at opstille idealværdien efter det som burde være målet for racen så er den da helt galt.

 

Du nævner selv "den flygtende klu" som skal angive hundes jagtlyst hvor man har sat idealværdien for springerspaniels til 5 og for at få 5 skal hunden springe efter kluden.

Sagen er bare at en springer med de rette medfødte egenskaber ganskevist har stor stor jagtlyst; men også har en nedarvet lyst til at respektere vildt i opfløf og spring.

Man kan selvfølgelig nemt hos den unge hund ødelægge denne egenskab med forkert træning.

Så hvis en springer får max point i kludeøvelsen er den enten trænet forkert eller besidder ikke denne vigtige egenskab !!!!!

 

Bl.a. derfor er testen total ubruge som avlsredskab !

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Eller også har specialklubben ikke formået at få tilpasset profilen ordentligt til racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også har specialklubben ikke formået at få tilpasset profilen ordentligt til racen.

 

Eller også er det de "forkerte" folk i specialklubben der har stået for at tilpasse profilen.

 

Specialklubben for både spaniels og retrievere er mestenddels repræsenteret ved folk der IKKE har brugsegenskaber i højsædet. Og de tests der er, bærer tydeligt præg af det. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også er det de "forkerte" folk i specialklubben der har stået for at tilpasse profilen.

 

Specialklubben for både spaniels og retrievere er mestenddels repræsenteret ved folk der IKKE har brugsegenskaber i højsædet. Og de tests der er, bærer tydeligt præg af det. :blink:

 

Så er det jo stadig specialklubben man skal gå efter og ikke testen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo stadig specialklubben man skal gå efter og ikke testen :blink:

 

Øhm... Man er da nødt til at gå efter testen også, hvis folk tror den er "guld værd" i avlssammenhænge, når den ganske enkelt ikke er det.

 

Fred være med at folk gerne vil UHM teste deres hunde, men de er da nødt til at vide at resultatet for nogle racer måske ikke siger så meget om hvordan racen reelt burde være.

 

Ganske som med dem der tror en brugsprøve ved retrieverne siger noget om en retrievers brugsegenskaber.

 

Man bliver alvorligt snydt hvis man tror på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm... Man er da nødt til at gå efter testen også, hvis folk tror den er "guld værd" i avlssammenhænge, når den ganske enkelt ikke er det.

 

Fred være med at folk gerne vil UHM teste deres hunde, men de er da nødt til at vide at resultatet for nogle racer måske ikke siger så meget om hvordan racen reelt burde være.

 

Ganske som med dem der tror en brugsprøve ved retrieverne siger noget om en retrievers brugsegenskaber.

 

Man bliver alvorligt snydt hvis man tror på det.

 

Altså skal du stadig gå efter de personer der fastsætter ønskeprofilen for den enkelte race og ikke selve testen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså skal du stadig gå efter de personer der fastsætter ønskeprofilen for den enkelte race og ikke selve testen ;-)

 

Ja. Hvis jeg ønsker at ændre testen.

Dem der lader deres hund gå op til testen, skal stadig informeres om at den test ikke nødvendigvis siger noget om hvordan racen reelt burde være. Altså er jeg også nødt til at gå efter testen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Hvis jeg ønsker at ændre testen.

Dem der lader deres hund gå op til testen, skal stadig informeres om at den test ikke nødvendigvis siger noget om hvordan racen reelt burde være. Altså er jeg også nødt til at gå efter testen.

 

Testen siger ingen ting det gør resultatet af den - altså ønskeprofilen som er udarbejdet af personer i specialklubben :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
NU tror jeg nok man må erkende at det er godt til nogle racer og mindre godt til andre. Hvis man så samtidig ikke formår at opstille idealværdien efter det som burde være målet for racen så er den da helt galt.

 

Du nævner selv "den flygtende klu" som skal angive hundes jagtlyst hvor man har sat idealværdien for springerspaniels til 5 og for at få 5 skal hunden springe efter kluden.

Sagen er bare at en springer med de rette medfødte egenskaber ganskevist har stor stor jagtlyst; men også har en nedarvet lyst til at respektere vildt i opfløf og spring.

Man kan selvfølgelig nemt hos den unge hund ødelægge denne egenskab med forkert træning.

Så hvis en springer får max point i kludeøvelsen er den enten trænet forkert eller besidder ikke denne vigtige egenskab !!!!!

 

Definér Max point ifb. med UHM?! :confused:

 

Bl.a. derfor er testen total ubruge som avlsredskab !

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Er det ikke skrevet før i denne tråd, at det ikke er testen, men de der fastlægger værdierne for deres racer der skal klandres?! :blink:

 

Jeg synes det er en spændende test der for mig kan hjælpe med at tilrettelægge min træning, da den kan afsløre eksempelvis svagheder. Ligesom Campbelltesten jeg fik lavet på min hund da den var 7 uger har hjulpet mig til at kortlægge hvad jeg skulle bruge flest kræfter på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Testen siger ingen ting det gør resultatet af den - altså ønskeprofilen som er udarbejdet af personer i specialklubben :-D

 

Og når testens resultat, som følge af testens opbygning og tolkninger siger noget der er i direkte strid med racens egentlige funktion, så er det bidende nødvendigt at folk er bekendt med dette.

 

Man kan jo kun frygte at folk begynder at bruge en UHM til at selektere avlsdyr udfra, uden at have kendskab til de konflikter der er i hele testen, og det deraf følgende resultat, for enkelte racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og når testens resultat, som følge af testens opbygning og tolkninger siger noget der er i direkte strid med racens egentlige funktion, så er det bidende nødvendigt at folk er bekendt med dette.

 

Man kan jo kun frygte at folk begynder at bruge en UHM til at selektere avlsdyr udfra, uden at have kendskab til de konflikter der er i hele testen, og det deraf følgende resultat, for enkelte racer.

 

Hvis folk udelukkende bruger sådan en test til udvælgelse af avlsdyr - så siger det igen mere om personen bag end det gør om testen :-D

 

Stadig er det personerne der har fastsat ønskeprofilen du skal gå efter og ikke testen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Stadig er det OGSÅ testen man skal "gå efter", i den forstand at man gør folk bekendt med at testen ikke giver det rigtige billede af alle racer.

 

Det er ønskeprofilen der ikke er som du syntes - ikke selve testen - Så gå efter folkene der har udarbejdet ønskeprofilen for racen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ønskeprofilen der ikke er som du syntes - ikke selve testen - Så gå efter folkene der har udarbejdet ønskeprofilen for racen :-D

 

Igen: Jeg har ikke noget ønske om at ændre testen.

 

Jeg mener (og jeg tror du læser hvad jeg skriver, forkert) det er temmeligt væsentligt at folk ved havd testen er, hvad den siger, og hvad den ikke siger, såvel som hvilke konflikter der er i forhold til de enkelte racer.

 

Såsom at spaniels faktisk helst ikke skal jagte den klud, selvom de får topscore i forhold til deres ønskeprofil for at gøre netop dette.

 

Eller at en retriever der markerer for skud, og kigger efter faldet/faldende vildt rundt omkring sig, faktisk, på trods af ringe score for at gøre dette, netop SKAL gøre det..... hvis det da er en brugshund man mener man har købt sig engang.

 

 

Der hvor jeg "går efter en test", er når folk mener testen er perfekt, og at det så må være alt andet end testen det er galt med, (eller ønskeprofilen, det er vel indlysende hvad jeg snakker om) når der er et problem/en konflikt.

 

Ingen test, ingen prøve er perfekt. Og det er viden omkring de problemer og misvisende scorer der ER i sådan en test, såvel som fejlmuligheder i testen selv og bedømmelsen heraf der gør en test anvendelig i første omgang.

 

AT sige "gå efter specialklubben" er noget hø. Det er ikek specialklubben man skal gå efter, medmindre man ønsker at ændre noget.

Det er netop testen man skal gå efter, det er testen man skal kommentere og komme med ens forbehold på, hvis man vil fortælle folk at det sådan set slet ikke er så skidt at kræet ikke jagtede den klud, for det må den sådan set slet ikke, hvis hunden er avlet ordentligt, og trænet ordentligt.

 

Nu kan jeg vist ikke skrive det mere tydeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen: Jeg har ikke noget ønske om at ændre testen.

 

Jeg mener (og jeg tror du læser hvad jeg skriver, forkert) det er temmeligt væsentligt at folk ved havd testen er, hvad den siger, og hvad den ikke siger, såvel som hvilke konflikter der er i forhold til de enkelte racer.

 

Såsom at spaniels faktisk helst ikke skal jagte den klud, selvom de får topscore i forhold til deres ønskeprofil for at gøre netop dette.

 

Eller at en retriever der markerer for skud, og kigger efter faldet/faldende vildt rundt omkring sig, faktisk, på trods af ringe score for at gøre dette, netop SKAL gøre det..... hvis det da er en brugshund man mener man har købt sig engang.

 

 

Der hvor jeg "går efter en test", er når folk mener testen er perfekt, og at det så må være alt andet end testen det er galt med, (eller ønskeprofilen, det er vel indlysende hvad jeg snakker om) når der er et problem/en konflikt.

 

Ingen test, ingen prøve er perfekt. Og det er viden omkring de problemer og misvisende scorer der ER i sådan en test, såvel som fejlmuligheder i testen selv og bedømmelsen heraf der gør en test anvendelig i første omgang.

 

AT sige "gå efter specialklubben" er noget hø. Det er ikek specialklubben man skal gå efter, medmindre man ønsker at ændre noget.

Det er netop testen man skal gå efter, det er testen man skal kommentere og komme med ens forbehold på, hvis man vil fortælle folk at det sådan set slet ikke er så skidt at kræet ikke jagtede den klud, for det må den sådan set slet ikke, hvis hunden er avlet ordentligt, og trænet ordentligt.

 

Nu kan jeg vist ikke skrive det mere tydeligt.

 

Det er jo specielklubben der udarbejder ønskeprofilen - ergo er det også der man skal henvende sig hvis man mener der er noget galt - noget man vil have ændret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...