Hop til indhold

Øv træningsdag og gåture


Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Havde en rigtig skidt dag til agility i går. Jeg havde hovedpine og var nok ikke helt på toppen og Jodie reagerer med det samme og forsøger at gætte sig til hvad hun skal gøre. Så hun drejer rundt, løber rundt om mig, og mellem benene og zigzag og alt hvad hun overhovedet kan finde på.

Hver gang jeg er for langsom til at holde kontakt, så er hun i gang med noget andet. En af de gange det glippede, fordi min dreng lige skulle sige noget der tog for lang tid i Jodies øjne, spænede hun op ad vippen (som vi overhovedet ikke må prøve endnu eller har øvet noget med endnu) Vi fik skideballe af intruktøren fordi hundene ikke må tage vippen endnu :(

 

Åbenbart opdagede de andre på holdet intet, for bagefter blev jeg spurgt hvordan det kunne være at Jodie var så dygtig - Må indrømme at det lysnede en del i min dag :-D

 

Noget helt andet. Hvad laver I helt præcist med jeres hunde, når I går tur?

Jeg er ved at være lidt irriteret over at Jodie ikke bare kan gå en tur uden at skulle noget hele tiden. Jeg kan ikke stoppe to sek. for at kigge efter en spætte uden at Jodie har stablet 10-15 pinde foran mig i håb om at mindst én af dem vil få mig til at kaste. Hun snuser ikke, som jeg ser andre hunde gør. Hun er ikke interesseret i at lege med andre hunde (hilser og løber væk igen. Det er de færreste hun gider og kun dem med virkelig gang i)

 

Jeg laver fodersøg i skovbunden. Kaster pinde. Øver balance på træstammer. Får Jodie til at sætte sig op på en bænk. Øver 'bliv' mens jeg kaster pinde eller gemmer mig. Lige så snart jeg bliver for kedelig, fordi jeg bare går, så løber Jodie enten frem og tilbage og stresser sig selv helt op eller hun samler pinde til mig. Hvis jeg forbliver kedelig for længe og siger nej til at kaste flere pinde, så render hun en ½ km i forvejen og det synes jeg er for langt. Hun slipper mig dog aldrig af syne.

 

Hvad laver I med jeres hunde når I går tur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Morgen gåturen er 100% snifle snuse tid. Her er jeg knap vågen, så jeg kan ikke koncentrere mig om at være interessant :lol: Al forsøg på eller initiativ på leg kvitteres kun med lidt kæl og lidt tørfoder som godbidder... Evt. får hun lidt tørfoder som fodersøg... men det er ikke altid hun gider det...

 

Eftermiddagsturen er "den store tur" hvor jeg træner forskellige lydighedsmomenter - plads, fri ved fod, dæk, bliv osv. hvor vi øver balance på bænke og til Karlas udelte fryd "leger" vi med bold.. eller dvs. vi træner, forkryds, bagkryds, postturns og agilityhjemkald ... men i hendes hoved er det boldleg ;-) derudover arbejder vi også med vores TTouch groundwork... eller laver alternative fodersøg, hvor jeg går rundt og smatter træer og buske ind i små klatter lillebror ostehaps :mrgreen:

 

Alt dette bliver selvfølgelig ikke gjort hver dag - og det er kun i små sessioner af få minutter...

 

Aftenturen gik før i tiden med hundeleg, men nu gider hun ikke lege.. hun hilser og så går hun ellers bare rundt og snuser og hygger i de andre hundes selskab...

Hvis der ingen andre hunde er på aftenturen, så kan vi godt finde på at træne lidt istedet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Måske skulle du slappe lidt af, og lade være med hele tiden at aktivere hende på turen. Så meget som du aktiverer hende, er det jo klart at hun forventer det, og stresser hvis der ikke sker noget.

Prøv i en periode bare at gå tur, uden at træne undervejs.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænker måske faktisk at topsytop har ret? at du har vænnet hende til al for megen aktivering på gåture...?

 

På en halv times gåtur, kommer Karla hen til mig mange gange, men det er mest bare for lige at dutte mig, bede om en godbid el. lign. hun kan sagtens trisse rundt og hygge og snuse...

Jeg har ikke fornemmelsen af, at hun synes det er kedeligt... hun synes selvfølgelig det er sjovt når vi laver noget sammen, men er lige så glad og tilfreds når vi bare går hyggetur...

 

Jeg tror at jeg, som dig, ville være irriteret (og en smule bekymret), hvis hun ikke kunne gå og hygge sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi laver ikke en s*** når vi går tur andet end at gå...eller rettere snegle os afsted, mens Bassen læser avisen (og den er MEGET interessant). Det ene sted vi træner påstår de, at handen skal have lov at være hund bl.a. når man går tur og det betyder noget i stil med at den går og passer sit.

 

Godt nok for mig for jeg tror jeg ville få total stress, hvis min hund hele tiden anglede efter opmærksomhed og aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi laver ikke en s*** når vi går tur andet end at gå...eller rettere snegle os afsted, mens Bassen læser avisen (og den er MEGET interessant). Det ene sted vi træner påstår de, at handen skal have lov at være hund bl.a. når man går tur og det betyder noget i stil med at den går og passer sit.

 

Godt nok for mig for jeg tror jeg ville få total stress, hvis min hund hele tiden anglede efter opmærksomhed og aktivitet.

lyder lige som os :mrgreen: dog stopper vi et fast sted og laver 5 sit, 5 plads 5 dæk øvelser rundt regnet :mrgreen::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

lyder lige som os :mrgreen:dog stopper vi et fast sted og laver 5 sit, 5 plads 5 dæk øvelser rundt regnet :mrgreen::oops:

 

Det kunne Bassen squ også godt trænge til uden at tage skade af det. Han er inde i den skønne periode, hvor han ikke mener, at han har hørt en eller anden kommando (pt dæk) før i hele hans liv trods det, at hans menneske-mor træner lidt med ham hver formiddag :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en border blanding har du jo selv lidt "bedt om det", og især hvis du "fodrer" hende med mere og mere aktivering.

 

Jeg tænker også at det er borderen der tydeligt viser sig i Jodie på disse ture. Jeg ved at jeg selv har bedt om det og kan egentlig også godt lide en hund med masser af udfordring. Var faktisk bare lidt i tvivl om jeg netop over-aktiverede hende ligesom de andre foreslår. Jeg tør næsten ikke lade være med at aktivere, for jeg ved at hun så begynder at gå egne veje i løbet af nul komma fem.

 

Så egentlig havde jeg brug for at vide om det er det jeg skal forvente af en border eller om det er mig der overaktiverer. Hvordan søren finder jeg ud af det? desuden har hun brug for enormt meget plads. Jodie arbejder helt tydeligt på afstand af mig - Altså hun fungerer bedst på store områder uden snor, hvor hun kan løbe, løbe og atter løbe. En tur i snor giver hende ingenting. Hvis vi ikke har leget og trænet og løbet er hun overhovedet ikke træt når vi kommer hjem. Jeg får bare tit at vide at det er mig der opelsker dette ved at træne så meget med hunden, men hvordan mon Jodie ville være hvis vi trappede ned. Jeg tror hun ville være det typiske eksempel på en understimuleret border, der begynder at jagte cykler eller biler, men måske tager jeg helt fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal hun ikke understimuleres, men formig har det foreksempel været vigtigt at vide, at min lille kræ godt kunne acceptere og leve med, at en dag fx. kun gik med små hyggesnuseture uden aktivering og så ellers bare hygge...

 

Dette synes jeg er rart at hun kan, fordi jeg desværre er hundesyg 1-3 dage om måneden, hvor opkast og besvimelser gør, at jeg bare ikke kan væreså meget for min hund,som jeg er til daglig...

 

Så selvom jeg nok generelt aktiverer Karla ca ligeså meget som du aktiverer Jodie på gåture, så er det også vigtigt for mig, at vi engang imellem kan hygge om uden det sker...

 

Er det samme scenarie, hvis du er et spændende fremmed sted? Fx påen ny lækker strand, skov, mark? Gider hun heller ikk snuse / hygge selv sådan et sted?

 

Ellers kunne en snusekammerat måske være en løsning? Karla og jeg har en snusekammerat - Yorkshireterrier Charlie på 9 år - , når vi går tur leger hundene ikke, ikke engang til at starte med, de snuser, tisser og er bare sammen... det har de stor glæde af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tænker også at det er borderen der tydeligt viser sig i Jodie på disse ture. Jeg ved at jeg selv har bedt om det og kan egentlig også godt lide en hund med masser af udfordring. Var faktisk bare lidt i tvivl om jeg netop over-aktiverede hende ligesom de andre foreslår. Jeg tør næsten ikke lade være med at aktivere, for jeg ved at hun så begynder at gå egne veje i løbet af nul komma fem.

 

Så egentlig havde jeg brug for at vide om det er det jeg skal forvente af en border eller om det er mig der overaktiverer. Hvordan søren finder jeg ud af det? desuden har hun brug for enormt meget plads. Jodie arbejder helt tydeligt på afstand af mig - Altså hun fungerer bedst på store områder uden snor, hvor hun kan løbe, løbe og atter løbe. En tur i snor giver hende ingenting. Hvis vi ikke har leget og trænet og løbet er hun overhovedet ikke træt når vi kommer hjem. Jeg får bare tit at vide at det er mig der opelsker dette ved at træne så meget med hunden, men hvordan mon Jodie ville være hvis vi trappede ned. Jeg tror hun ville være det typiske eksempel på en understimuleret border, der begynder at jagte cykler eller biler, men måske tager jeg helt fejl.

 

Egentlig synes jeg ikke, man kan give borderen i hende "skylden", for en afbalanceret border collie kan og skal også kunne slappe af.

 

Jeg tror det mere drejer sig om Jodies forventninger, som andre også er inde på.

 

Det lyder ikke spor godt at hun stresser uden konstant aktivitet.

 

Du kan ændre på det, hvis du vil

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm. Jodie virker ikke stresset. Hun kan sagtens slappe af derhjemme eller hvis jeg sætter mig på en bænk. Hun snuser bare næsten ikke.

 

Hvordan fungerer dette her med at skulle være interessant for hunden, så den vælger mig til? Hvis jeg ikke er interessant for Jodie bare 1 minut, så mister hun interessen og finder på noget selv. Jeg kan se på træningsholdet at det samme gælder for alle borderne. Ligesåsnart ejerne kigger den anden vej så spæner hunden til noget nyt og mere interessant.

 

Men på den anden side, så er det jo enormt ærgerligt at man ikke kan gå en slappetur, hvor Jodie bare snuser og hygger. Der er alt for meget spræl i hende til det - ikke på den stressede måde, men bare den aktive måde. trænere og folk jeg møder synes at hun har et meget roligt sind samtidig med sin aktivitet, så jeg er meget sikker på at hun ikke er stresset - hun keder sig bare meget nemt. Af samme årsag laver vi heller ikke den samme øvelse mere end fem gange i træk og jeg skal have et øje på hver finger til træning ellers tager hun både vippen og a'et i løbet af få øjeblikke (det må hun ikke endnu for hun er kun 11 mnd.)

 

Men hvis jeg nu skulle prøve at få hende til at gå stille og roligt uden at spæne rundt hele tiden og finde pinde eller andet, hvad ville så være fremgangsmåden? Hvordan finder man balancen mellem at være interessant for hunden og samtidig bare slappe af....? eller på en anden måde: hvorfor synes jeres hunde at I er interessante når I bare går stille og roligt frem af en sti, hvor det er logisk hvilken vej I vil gå, fordi der kun er fremad. For Jodie er det jo logisk at jeg går den vej og derfor er der ingen grund til at blive ret tæt på. Hun stopper når hun er i tvivl om hvilken vej vi skal gå eller hvis hun ønsker at gøre noget alternativt, som at gå ind i buskadset og skal have tilladelse først eller hvis jeg vil lave noget med hende.

 

Det skal lige siges at Jodie så godt som altid går uden snor. Vi bruger den kun når vi går gennem byen med mange mennesker og hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...