Hop til indhold

Klikker træning.....


Tonks
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er så effektivt fordi klikket kommer lige på det punkt hvor hunden gør noget godt, også kan man jo rose når den får godbidden ;-) Det gør jeg i hvertfald.

 

 

Det gør jeg også, man kan jo sagtens vise sin entusiasme (og holde fest), når hunden gør det godt. Belønning behøver jo ikke kun være mad - man kan jo praktisk talt vælte om på ryggen i græsset og lade hunden overkysse sig, mens man begejstret roser den med høj stemme. Eller man kan slutte af med at gøre det efter en trænings seccion (jackpot). Der er i hvert fald ingen tvivl om, at hunden ser en som den rene helgen, når man finder den klikker frem.

 

Forskellen er vel bare om man siger dyyygtig eller ''klik'' pg der lyder klikket ens hver gang. :blink:

 

Jeg ville aldrig træne, hvis jeg var i dårligt humør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg har prøvet både uden og med klikker men synes at klikkeren har virket langt mere positivt især med kontakten som jeg ikke synes var ligeså god som uden klikkeren

 

klikkeren har klart givet mig en bedre kontakt og hundene virker som om de anstrenger sig langt mere end før :blink::blink:

 

det eneste jeg synes er at jeg synes de har lidt svært ved og tilbyde øvelser de kan og lign :confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare min mening.

 

Jeg har endnu ikke set bevis på at hunde der bliver trænet med klikker er klogere, mere initiativtagende, lære hurtigere, mere obs på føren, kommere længere i konkurrence sport osv. osv. end hunde som tilsvarende bliver trænet uden klikker.

 

Det jeg skrev var at den eneste fordel ved klikkeren som jeg kan se er HVIS man ikke er god til at rose med stemmen ELLER hvis man træner og kommer til at lyde irritereret.

 

Bruger man et gladt og hurtigt "dygtig", "Braa" eller lign. kan jeg slet ikke se fordelen ved en klikker - under forudsætning at man kan time sin verbale ros ligeså godt som et klik.

 

... også er der jo også lige den finte at når først hunden har lært en øvelse - i konkurrence sammenhæng - udelykkende ved brug af klikkeren, så skal man til at lære den at en anden ros - verbal - nu er gældende.

 

En anden grund til at jeg foretrækker at bruge den verbale ros fra starten.

 

Beviser kan jeg ikke give, jeg kan kun tale for mig selv og mine egne hunde.. :blink: Flica og Cody er kun trænet med almindelig 'gammeldags' positiv træning, med "dygtig" og godbidder, deres tankevirksomhed under arbejde og i særdeleshed deres præcision er ikke nær så god som hos Chivas hvor jeg bruger klikker...

 

Chivas bliver trænet med en kombination af "rigtig klikkertræning" og "træning med klikker" alt efter hvilke øvelser det drejer sig om, han er intertivrig, præcis og stortset konstant på, og det er langt nemmere at arbejde sig ud af problmer fordi han tænker selv, hvilket Flica og Cody kun gør i ret begrænset omfang, på trods af at jeg altid har været positiv og hurtig og præcis med belønning...

 

Hvad angår det markerede, så anser jeg ikke det som et problem overhovedet! Jeg vil ikke nægte at der måske er nogle enklte hundeførere der står stive som sten støtter uden at ytre et ord når de har klikkeren i hånden, men jeg tror at det er de færreste... For mit eget vedkommende snakker og roser jeg som et vandfald når jeg HAR klikket, og efterhånden som hunden får mere og mere forståelse for øvelsen, bliver klikkeren brugt mindre og mindre og bliver erstattet af ord som, dygtig, super eller lign.

Der hvor Chivas er nu rent træningsmæssigt bliver klikkeren kun brugt ved indlæring af nye øvelser eller ved problmer, øvelser han kan bruger jeg ikke klikkeren til, jeg ser den hovedesagligt som et indlærings og problemløsnings redskab :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor Chivas er nu rent træningsmæssigt bliver klikkeren kun brugt ved indlæring af nye øvelser eller ved problmer, øvelser han kan bruger jeg ikke klikkeren til, jeg ser den hovedesagligt som et indlærings og problemløsnings redskab :-)

 

Jeg er helt enig i det ovenstående! Derfor er det heller ikke problematisk at bruge klikkeren ved hunde der skal til konkurrencer!

 

Jeg ved at nogen bliver ved med at klikker for kendte øvelser, og jeg selv gør det i et vist omfang, for at opretholde en vis værdi i øvelsen, men langt fra hver gang og slet ikke for lette meget kendte ting! Ligesom mine hunde heller ikke (eller i hvert fald meget sjældent) får godbidder hvis jeg beder dem at lægge sig eller sitte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i det ovenstående! Derfor er det heller ikke problematisk at bruge klikkeren ved hunde der skal til konkurrencer!

 

Jeg ved at nogen bliver ved med at klikker for kendte øvelser, og jeg selv gør det i et vist omfang, for at opretholde en vis værdi i øvelsen, men langt fra hver gang og slet ikke for lette meget kendte ting! Ligesom mine hunde heller ikke (eller i hvert fald meget sjældent) får godbidder hvis jeg beder dem at lægge sig eller sitte.

 

Næ, Chivas er da indtil videre Dansk lydigheds Champion, så jeg ser det nu heller ikke som et problem at bruge klikker til hunde der skal i konkurrence :mrgreen:

 

Derudover er jeg meget enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i det ovenstående! Derfor er det heller ikke problematisk at bruge klikkeren ved hunde der skal til konkurrencer!

 

Jeg ved at nogen bliver ved med at klikker for kendte øvelser, og jeg selv gør det i et vist omfang, for at opretholde en vis værdi i øvelsen, men langt fra hver gang og slet ikke for lette meget kendte ting! Ligesom mine hunde heller ikke (eller i hvert fald meget sjældent) får godbidder hvis jeg beder dem at lægge sig eller sitte.

 

Jeg synes også det giver lidt sig selv. For man har altså bare ikke den klikker på sig altid. (Har jeg i hvert fald ikke, selv om jeg har mange til at ligge rundt omkring). ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Benytter de som ikke bruger klikker slet ikke rent operant indlæring (altså hvor hunden tilbyder selv)? Bruger I kun kun ledende signaler? (Blev lidt i tivivl efter aussiepowers indlæg)

 

Jo, det er jeg da sikker på at 'de' gør :-)

 

Mine de to gamle har bare aldrig været i stand til at tænke ret meget selv -det har i hvert fald krævet mere tålmodighed at vente på at de skulle tilbyde noget af sig selv, end jeg nogensinde har haft :roll: :blink: Men det har været forsøgt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Benytter de som ikke bruger klikker slet ikke rent operant indlæring (altså hvor hunden tilbyder selv)? Bruger I kun kun ledende signaler? (Blev lidt i tivivl efter aussiepowers indlæg)

 

Jeg tror det er meget forskelligt hvad folk gør :-)

 

Jeg kender mange der benytter sig af fx. fri shaping uden at have en klikker i hånden, omvendt kender jeg rigtigt mange "klikker folk" der aldrig benytter sig af andet end diregering / ledende signaler! Og det er jo ikke klikkertræning - det er træning med klikker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er meget forskelligt hvad folk gør :-)

 

Jeg kender mange der benytter sig af fx. fri shaping uden at have en klikker i hånden, omvendt kender jeg rigtigt mange "klikker folk" der aldrig benytter sig af andet end diregering / ledende signaler! Og det er jo ikke klikkertræning - det er træning med klikker!

 

Okay.. :blink: :5up:

 

Ja, en god kombinationan af ren operant og ledende signaler må være det ideelle. Man behøver jo heller ikke gøre det vanskeligere for sig selv (ved 100% ren operant).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er jo bare min mening.

 

Jeg har endnu ikke set bevis på at hunde der bliver trænet med klikker er klogere, mere initiativtagende, lære hurtigere, mere obs på føren, kommere længere i konkurrence sport osv. osv. end hunde som tilsvarende bliver trænet uden klikker.

 

Det jeg skrev var at den eneste fordel ved klikkeren som jeg kan se er HVIS man ikke er god til at rose med stemmen ELLER hvis man træner og kommer til at lyde irritereret.

 

Bruger man et gladt og hurtigt "dygtig", "Braa" eller lign. kan jeg slet ikke se fordelen ved en klikker - under forudsætning at man kan time sin verbale ros ligeså godt som et klik.

 

... også er der jo også lige den finte at når først hunden har lært en øvelse - i konkurrence sammenhæng - udelykkende ved brug af klikkeren, så skal man til at lære den at en anden ros - verbal - nu er gældende.

 

En anden grund til at jeg foretrækker at bruge den verbale ros fra starten.

 

Jeg tror du lufter en ganske udbredt misforståelse vedr. ros og klikker.

Jeg roser da så sandelig selvom jeg forstærker et moment vha klikker.

 

I starten:Handling - klik

 

Derefter: Handling - ros - klik gennem etablerings-, opretholdelses-og vedligeholdelsesfaserne til der er sket en generalisering og hunden kan øvelsen alle steder under de provokationer man har ønsket.

 

Klikkeren markere jo bare at der kommer en belønning om et øjeblik, rosen viser min glæde over min hunds handling samt forlænger momentet (handlingen) hunden er i.

 

Hunde som indlærer vha klikker bliver mere initiativrige end hunde som ikke indlærer operant, for det er jo det der faktisk gør forskellen. Operant eller ikke operant.

 

En hund som indlærer operant, men uden klikker vil vise nøjagtigt samme glæde og initiativer, som hunden der får sine handliger forstærket af klikkeren.

 

Min ros er betinget ligesom kliklyden er betinget og virker derfor ligesom klikkeren, som en forstærker af hundens handling og markering af at der er en belønning på vej.

 

Som du skriver, er det timingen der er vigtigst og de fleste hundeejere er hurtigere på tommelfingeren end på stemmen og derved bliver timingen mere præcis.

 

Selv indlærer jeg både med og uden klikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.. :blink: :5up:

 

Ja, en god kombinationan af ren operant og ledende signaler må være det ideelle. Man behøver jo heller ikke gøre det vanskeligere for sig selv (ved 100% ren operant).

 

Jeps, det er jeg helt enig i :5up:

 

Personligt har jeg ikke rigtig tålmodighed til at vente på at hunden eller hvalpen selv sætter sig ned (jeg skal vist have kigget lidt på det med tålmodigheden :oops::mrgreen: ), så til den slags øvelser lokker jeg med godbid og klikker i det øjeblik hunden sætter sig = træning med klikker :-D

 

Hvorimod jeg finder tålmodigheden frem ved øvelser som fx. fremadsendelse og vente på at huden selv tilbyder noget i den rigtige retning = klikkertræning :-D

 

Jeg er meget glad for den kombination og forløbig har jeg været meget tilfreds med de resultater det har givet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, det er jeg helt enig i :5up:

 

Personligt har jeg ikke rigtig tålmodighed til at vente på at hunden eller hvalpen selv sætter sig ned (jeg skal vist have kigget lidt på det med tålmodigheden :oops::mrgreen: ), så til den slags øvelser lokker jeg med godbid og klikker i det øjeblik hunden sætter sig = træning med klikker :-D

 

Hvorimod jeg finder tålmodigheden frem ved øvelser som fx. fremadsendelse og vente på at huden selv tilbyder noget i den rigtige retning = klikkertræning :-D

 

Jeg er meget glad for den kombination og forløbig har jeg været meget tilfreds med de resultater det har givet :5up:

 

Yes.. :5up:

 

Det har været så skægt at gribe chancen til at ''lære'' Smilla ting som hun selv tilbyder her (som hvalp). Hun elsker at bære ting i munden (alt skal bides i og smages på), så det har været virkelig let at lære hende apportering, hvor hun afleverer i min hånd hver gang. Når jeg kigger på alle de trin man ellers skal gå igennem i bogen, hvis man starter helt fra scratch (så tror jeg aldrig hun / JEG havde lært det. :-)

 

Hun har også noget andet sødt hvalpeadfærd (hvor hun lægger hovedet på skrå skiftevis på den ene og anden side, når man taler til hende). Det vil jeg også til at fremelske. Hold op hvor kan man springe mange ''trin'' over på den måde. Jeg er så begejstret for det. :-D

 

Vi har også lært sit-dæk-stå ved ledende signaler. Indkald skal jeg til at gøre noget mere ud af (for det er jo også naturligt for en hvalp at holde sig i nærheden af én). Men det er hun desværre ikke så god til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger både shaping og capturing en hel del, og lokker sjældent når jeg træner med Asta. Hun er ekstremt kreativ, og det tager mig ikke lang tid at komme fremad med hende.

 

Hun er også trænet til at være kreativ fra hun var 8 uger nærmest, så det er let.

 

Med Stella lokker / diregerer jeg betydeligt mere, for hun er slet ikke nær så kreativ, og selvom det er blevet bedre via de kreativitets-øvelser jeg har lavet med hende, så kan hun stadig finde på at sidde og kigge på mig i 5+ minutter ventende på at jeg beder hende at gøre noget.

Dét har jeg ikke tålmodigheden til :oops:

 

Different strokes for different folks :mrgreen: fælles er jo nok bare, at man skal huske at øge kriterierne løbende så man ikke kommer til at stå i stampe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg tror du lufter en ganske udbredt misforståelse vedr. ros og klikker.

Jeg roser da så sandelig selvom jeg forstærker et moment vha klikker.

 

I starten:Handling - klik

 

Derefter: Handling - ros - klik gennem etablerings-, opretholdelses-og vedligeholdelsesfaserne til der er sket en generalisering og hunden kan øvelsen alle steder under de provokationer man har ønsket.

 

Klikkeren markere jo bare at der kommer en belønning om et øjeblik, rosen viser min glæde over min hunds handling samt forlænger momentet (handlingen) hunden er i.

 

Hunde som indlærer vha klikker bliver mere initiativrige end hunde som ikke indlærer operant, for det er jo det der faktisk gør forskellen. Operant eller ikke operant.

 

En hund som indlærer operant, men uden klikker vil vise nøjagtigt samme glæde og initiativer, som hunden der får sine handliger forstærket af klikkeren.

 

Min ros er betinget ligesom kliklyden er betinget og virker derfor ligesom klikkeren, som en forstærker af hundens handling og markering af at der er en belønning på vej.

 

Som du skriver, er det timingen der er vigtigst og de fleste hundeejere er hurtigere på tommelfingeren end på stemmen og derved bliver timingen mere præcis.

 

Selv indlærer jeg både med og uden klikker.

 

Misforstået nej, jeg har sat mig rimelig grundigt ind i klikker trænings underliggende teorier mv. Skrev endda et projekt om det samt almen indlæringsteori på uni.

 

Hvad jeg siger jeg ikke har fidus til, er ikke princippet/metoden bag klikkertræning - det er klikkeren selv, dvs. den lille plastik box som siger klik.

 

Som du selv skriver:

 

"Min ros er betinget ligesom kliklyden er betinget og virker derfor ligesom klikkeren, som en forstærker af hundens handling og markering af at der er en belønning på vej"

 

Jeg bruger skam samme metoder som folk der bruger klikker og klikkertræning. Det bare lidt som om der er gået totalt mode i klikkertræning og mange kan kun tale om klikkertræning:

 

"Jamen hvis du ikke bruger klikker, så er det ikke klikkertræning"

 

"Nej, men det er præcis samme metode, jeg bruger bare min stemme istedet for en klikker"

 

"Nej det er ikke det samme hvis du ikke bruger klikker"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Misforstået nej, jeg har sat mig rimelig grundigt ind i klikker trænings underliggende teorier mv. Skrev endda et projekt om det samt almen indlæringsteori på uni.

 

Hvad jeg siger jeg ikke har fidus til, er ikke princippet/metoden bag klikkertræning - det er klikkeren selv, dvs. den lille plastik box som siger klik.

 

Som du selv skriver:

 

"Min ros er betinget ligesom kliklyden er betinget og virker derfor ligesom klikkeren, som en forstærker af hundens handling og markering af at der er en belønning på vej"

 

Jeg bruger skam samme metoder som folk der bruger klikker og klikkertræning. Det bare lidt som om der er gået totalt mode i klikkertræning og mange kan kun tale om klikkertræning:

 

"Jamen hvis du ikke bruger klikker, så er det ikke klikkertræning"

 

"Nej, men det er præcis samme metode, jeg bruger bare min stemme istedet for en klikker"

 

"Nej det er ikke det samme hvis du ikke bruger klikker"

 

Det var rosedelen jeg hentydede til som misforstået :-D

 

Joe der er vist gået mode i klikkeriet. Bare se det udvalg af klikkere man har at vælge imellem.

 

Jeg bruger stadig den klikker jeg købte engang i 90'erne

 

Klikker eller ej, en metode er ikke bedre end personens der anvender den.

 

For nyligt havde jeg på et af mine hold en hundeejer som havde været på klikkerkursus.

Hun klikkertrænede skam: 1 klik betyder..., 2 klik betyder... suk, spild af et godt redskab

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigst er jo at man hver især gør hvad man føler for og hvad der virker bedst for hunden og en selv.

 

Jeg var selv temmelig skeptisk overfor klikkeren i starten da den begyndte at dukke op, og det skyldes uden tvivl at meget af det jeg så var meget dårlig, eller endda helt misforstået og forkert udført klikkertræning -eller træning med klikker. Og jeg havde også lidt svært ved at se hvorfor det skulle være bedre end den måde jeg selv trænede på; positivtet, ros, godbidder og leg. Jeg havde også svært ved at se hvorfor et dygtig eller andet ord ikke skulle kunne gøre nøjagtig det samme som klikkeren -det gør det da også langt hen ad vejen, men nu hvor jeg selv har prøvet begge dele kan jeg i aller højeste grad se/mærke forskel! :-D

 

Jeg har det samme, for ikke at sige et bedre forhold og kontakt med Chivas rent træningsmæssigt, end jeg har haft med nogle af mine andre hunde, og når vi render ind i problmer, hvilket alle jo gør ind i mellem, løses de langt nemmere end det har været tilfældet med de andre hunde og tja, jeg tilskriver den lille upersonlige plastikæske æren for det, for mine grundlæggende træningsmetoder har ikke ændret sig nævneværdigt siden jeg begyndte at bruge klikker, men det har alligevel gjort en stor forskel :-D

 

Jeg er ikke klikkerfanatiker, jeg bruger ikke klikker til alting, jeg bliver ikke ved med at bruge klikker når øvelserne er færdig indlærte og jeg roser, nusser, leger osv. stadig ligeså meget med hunden under træning som jeg gjorde uden klikker. Men overordnet set, så ja, så syntes jeg at klikkeren er et super godt redskab! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Stiller lige et rigtig dumt spørgsmål, men er altså lidt i tvivl.

 

Kunne godt tænke mig at bruge klikker til at lære Jodie at gå pænt ved min side. Ville så klikke hver gang hun er kommet for langt frem, men så selv kommer i tanke om det og bakker eller sagtner farten...Klik! Godbid!

 

Her kommer så det dumme spørgsmål: Når hunden så ikke kommer til at gå for langt foran, men bare går pænt ved min side, hvad så? Hvordan roser man for det?

Jodie er jo ikke dum, så hun har jo luret at hvis hun går lidt for langt frem og så sagtner farten og ser op på mig, så klik - godbid. Derfor er det jo det hun gør hele tiden...

 

Hvad har jeg misforstået?

Hvordan roser I jeres hunde når de går pænt hele tiden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stiller lige et rigtig dumt spørgsmål, men er altså lidt i tvivl.

 

Kunne godt tænke mig at bruge klikker til at lære Jodie at gå pænt ved min side. Ville så klikke hver gang hun er kommet for langt frem, men så selv kommer i tanke om det og bakker eller sagtner farten...Klik! Godbid!

 

Her kommer så det dumme spørgsmål: Når hunden så ikke kommer til at gå for langt foran, men bare går pænt ved min side, hvad så? Hvordan roser man for det?

Jodie er jo ikke dum, så hun har jo luret at hvis hun går lidt for langt frem og så sagtner farten og ser op på mig, så klik - godbid. Derfor er det jo det hun gør hele tiden...

 

Hvad har jeg misforstået?

Hvordan roser I jeres hunde når de går pænt hele tiden?

 

Du klikker og belønner hende for at gå pænt ved din side, uanset hvad hun har gjort forud for det, det er øjeblikket hvor hun går pænt ved din side at du skal 'fange' hende med belønningen, beløn så ofte du syntes og trap så stille og roligt ned :-)

 

Ved først at have den lille seance hvor hun går foran og så bakker tilbage og det at du belønner hende for det, lære hun bare et billede der hedder; gå frem-bak tilbage-gå pænt-belønning, og det er der jo ingen grund til :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du klikker og belønner hende for at gå pænt ved din side, uanset hvad hun har gjort forud for det, det er øjeblikket hvor hun går pænt ved din side at du skal 'fange' hende med belønningen, beløn så ofte du syntes og trap så stille og roligt ned :-)

 

Ved først at have den lille seance hvor hun går foran og så bakker tilbage og det at du belønner hende for det, lære hun bare et billede der hedder; gå frem-bak tilbage-gå pænt-belønning, og det er der jo ingen grund til :blink:

 

Aha...nu kan jeg se logikken :mrgreen: Takker!

Men jeg har da så lært min hund at gå frem og bakke i et væk...flot ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha...nu kan jeg se logikken :mrgreen: Takker!

Men jeg har da så lært min hund at gå frem og bakke i et væk...flot ikke :lol:

 

:lol::lol::lol:

 

Du er så ikke den eneste der har lavet den slags kan jeg trøste dig med :ae:

 

Jeg har lært Baldur at bide mig i hånden for derefter at lægge sig ned, sådan noget sker når man er for længe om at fjerne godbidden som lokkemiddel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol::lol::lol:

 

Du er så ikke den eneste der har lavet den slags kan jeg trøste dig med :ae:

 

Jeg har lært Baldur at bide mig i hånden for derefter at lægge sig ned, sådan noget sker når man er for længe om at fjerne godbidden som lokkemiddel :blink:

 

Måtte lige grine lidt - sikke et spændende hundeshow vi kunne lave...Det ville i hvert fald være noget folk ikke har set før :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...