Hop til indhold

Klikker træning.....


Tonks
 Share

Recommended Posts

....eller ikke klikkertræning - det er spørgsmålet?? :mrgreen::blink:

 

Har i nogle gode råd?

 

For og imod??

 

Jeg har selv syntes det virkede lidt for koldt at træne sådan, men kan godt se det smarte og effektive ved det. Og nu har jeg jo en hvalp der er ENORMT :shock: ivrig efter at lære og lege og prøve nye ting :mrgreen:

 

Hvad synes i om klikkertræning??

 

 

(og skal man så altid bruge den?? også når hunden HAR lært trickene??)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er knap selv gået i gang med klikkertræning, og har kun læst halvdelen af bogen i gennem. Kan dog absolut godt se det smarte i det, da det er lettere at belønne korrekt, eftersom timingen bliver meget, meget bedre.

 

Dog opdagede jeg da jeg læste bogen, at jeg allerede havde arbejdet meget med klikkerprincipper. Dog uden klikkeren. Tror måske nok jeg kunne have været hurtigere med noget af min træning, hvis jeg havde brugt klikker. Koldt er det i hvert fald på ingen måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ELSKER klikker træning:!:

 

Grund ideen med det er at hunden selv skal tilbyde en adfærd som den så får ros for altså godbid.

 

Du bruger kun klikker til indlæring, når hunden kan øvelsen 80 % så sætter man komando på. og derefter skal man ikke bruge klikkeren.

 

Det er vigtigt at man husker at sige slut til hunden og til at starte med siger min instruktør at man skal gøre den 15-20 godbidder og de skal komme fra rygge altså ikke være synlige.

 

http://www.hunde-forum.dk/traening/4419-klikker-kursus-opfolgning.html

 

Er en tråd om det kursus jeg har været på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg synes det har givet mig og mine hunde meget :mrgreen:

 

jeg troede ikke på det lige da det kom til danmark men jeg må trække det i mig jeg har fået nogle langt mere ivrige hunde,intiativrige hunde,førerbare og en langt bedre kontakt samt en god portion koncentrasion:mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes klikkertræning er en herlig ting og så hjælper det til meget bedre præcision! :5up:

 

Jeg syntes ikke at der er noget koldt over klikkertræning (forstå dog godt hvad du mener), når hunden har lært klikkerens betydning og at den skal tænke selv for at finde frem til hvad du ønsker, vil den gøre næsten alt for det eftertragtede klik -og efterfølgende belønning selvfølgelig :blink:, efter min mening intensiver det faktisk samarbejdet mellem hund og føre, selv om det måske virker koldt ikke at rose hunden verbalt.

 

Man kan godt træne efter klikkertræningens principper uden at bruge klikker, altså ved at sætte et bestemt ord på der hvor man ville klikke, men efter min erfaring går det hurtigere og bliver langt mere præcist hvis man bruger klikkeren :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået til klikkertræning. Men det var ikke sagen for Silke og mig. Jeg kan ikke reagere hurtigt nok. Enten klikker jeg i utide, eller også går der for lang tid fra jeg tænker "Yes! Fint" inde i hovedet, til min hjerne har fået sendt beskeden ned til min ene hånd om at trykke på klikkeren. :oops:

 

Så jeg holder mig til at bruge stemmen. Et "Fiint" på rette tid kan jo virke næsten som et klik.

Silke har altid været meget fokuseret på min stemme.

 

Og da vi gik til klikkertræning forstyrrede de andres klikkere hende. Ligesom hun altid har været meget følsom for andre hundeejeres hårde kommandoer og irettesættelser af deres hunde.

 

Klikkertræning er oftest godt. Rigtig mange hunde+ejere har glæde af det. Men vi er jo forskellige. Det egner sig ikke til alle, hverken hunde eller mennesker.

 

VI klarer os uden. Og nu, hvor Silke er 7 år og jeg altid har brugt min stemme og også har sludret meget med hende, -så er hun meget obs på, hvad jeg siger og hvad jeg forventer af hende. Også når vi ikke træner. Hun forstår vitterligt en stor del af, hvad jeg siger. Nu, hvor vi ikke mere træner til prøver og præcision, er det endnu mere værd, at vi forstår hinanden rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker klikkertræning! Simpelthen fordi man på den måde kan træne (kommunikere) med alle dyr. Og ikke kun 'lette' dyr som hunde der jo er ekstremt samarbejdsvillige, afhængige, pleasende... (hader det ord dog..) Mine elskede katte har lært en masse øvelser den vej, og når jeg også tænker på, hvor meget samværd, forståelse, kontakt, skæg og ballade :blink: klikkertræningen har bidtaget med synes jeg næsten det er det rene trylleri. Det virker bare! Og det er glimrende stimuli for alle dyr. Du skulle prøve det med dine rotter. :-)

 

Eftersom klikkertræning er udelukkende positivt kan man jo aldrig gøre noget galt, som ikke let kan rettes op igen. Så det er bare med at komme igang og øve sig.

 

Man behøver jo kun bruge klikkeren i starten af øvelsen (hvor timingen er så vigtig for at hund og ejer forstår hinanden). Og man behøver jo heller ikke gøre sig 100% afhængig af klikkeren (det er svært at have den på sig altid), man kan jo godt lære hunden at fiiiint eller dyyygtig betyder det samme. (Det kan bare ikke blive lige så præcis timet som klikkeren + det har ikke den karakteristiske lyd, så derfor tror jeg ikke det er lige så effektivt som klikkeren, men som nødløsning/ alternativ. Ellers kan man lave en klik lyd med munden).

 

Jeg synes også det er i orden at snakke lidt undervejs og vise sin begejstring, så klikkertræningen ikke bliver helt tavs... Men med kattene har jeg dog været nødt til at være lidt tavs for ikke at give 'forstyrrelser'/ distrahere dem. Men Smilla kan godt lide vi snakker og viser begejstring undervejs... eller til sidst som en slags eksra jackpot :-)

 

Klikkertræning passer i hvert fald rigtig godt til mig. Det er stille og roligt ikke noget med hævede stemmer osv. Jeg hader råberi/ larm. (Eksempel: Før: kyse en kat ned fra spisebordet. ''Klappen i hænder, råbe 'kan du så komme ned. I stedet kan man nu bare sige ''ned'' lige så stille og klikke. Ahhhh... :blink: fredfyldt. Selvfølgelig kan man også lære det uden en klikker, men jeg tror som sagt på det går hurtigere med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes klikkertræning er fantastisk - selv om jeg ikke længere bruger klikker :-)

 

Selve princippet i træningsmetoden, timingen, det positive, det sjove, de hurtige resultater - det er bare noget der rykker :5up:

Jeg er så begyndt at bruge et lille smæk med tungen i stedet for klikkeren. Man kan også bruge et enstavelsesord som "fint" el.lign, det er ligemeget, bare timingen er rigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det som Birgitta, og samtidigt så bliver Petrine forskrækket hver gang vi klikker, så jeg synes bare slet ikke det virker her. Men hos dem det virker synes jeg godt nok det ser effektivt ud, så du må klart afprøve :-D

 

Baldur blev også forskrækket over klikket, men så købte jeg en anden klikker hvor lyden ikke var så høj, og så gik det fint :-)

Du kan sågar få klikkere der i stedet for klik siger et lille fint pling :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det som Birgitta, og samtidigt så bliver Petrine forskrækket hver gang vi klikker, så jeg synes bare slet ikke det virker her. Men hos dem det virker synes jeg godt nok det ser effektivt ud, så du må klart afprøve :-D

 

Det glæder mig, at der ER andre, som ikke kan bruge en klikker.

I det hele taget synes jeg, at alting godt kan blive lidt for ensrettede, hvis vi alle skal synes det samme og gøre tingene på den samme måde.

 

Hurra for forskelligheden!:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes klikkertræning virker spændende, men jeg ved ikke helt om det er nødvendigt. Jeg er jo dresseret til at komme pronto med et "Dyyyygtiiiiig", så jeg har lagt mærke til, at jeg klikker og siger dygtig på samme tid og så går fidusen måske lidt af. Måske dur det ikke til folk, der ikke kan holde bøtten lukket :confused::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes klikkertræning virker spændende, men jeg ved ikke helt om det er nødvendigt. Jeg er jo dresseret til at komme pronto med et "Dyyyygtiiiiig", så jeg har lagt mærke til, at jeg klikker og siger dygtig på samme tid og så går fidusen måske lidt af. Måske dur det ikke til folk, der ikke kan holde bøtten lukket :confused::mrgreen:

 

Man lære at holde bøtte :blink: Jeg er også gennem næsten 20 år blevet dresseret til at sige dyyyygtiiig, og har da også især i starten kommet til at sige det samtidig med klikket, men efterhånden har jeg lært at holde mund, så roser jeg bare verbalt mens jeg fisker godbidden frem og stopper den i munden på dyret eller mens jeg kaster bolden, så får jeg styret min knævretrang unden at forstyrret dyrets indlæring :oops::mrgreen::lol:

 

Og selv om jeg, inden jeg blev så god til at holde mund, sagde dygtig præcis samtidig med jeg klikkede -og derfor antager at jeg gjorde det samme før jeg begyndte at bruge klikker, så gå det altså hurtigere og øvelserne bliver mere præcise med klikkeren :hmm::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man lære at holde bøtte :blink: Jeg er også gennem næsten 20 år blevet dresseret til at sige dyyyygtiiig, og har da også især i starten kommet til at sige det samtidig med klikket, men efterhånden har jeg lært at holde mund, så roser jeg bare verbalt mens jeg fisker godbidden frem og stopper den i munden på dyret eller mens jeg kaster bolden, så får jeg styret min knævretrang unden at forstyrret dyrets indlæring :oops::mrgreen::lol:

 

Og selv om jeg, inden jeg blev så god til at holde mund, sagde dygtig præcis samtidig med jeg klikkede -og derfor antager at jeg gjorde det samme før jeg begyndte at bruge klikker, så gå det altså hurtigere og øvelserne bliver mere præcise med klikkeren :hmm::5up:

 

Det er egentlig også det jeg forestillede mig med det klikker-halløjsa, så det første vi skal have lært er, at hundens mor klapper i. Det bliver vanskeligt, men måske muligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes klikkertræning virker spændende, men jeg ved ikke helt om det er nødvendigt. Jeg er jo dresseret til at komme pronto med et "Dyyyygtiiiiig", så jeg har lagt mærke til, at jeg klikker og siger dygtig på samme tid og så går fidusen måske lidt af. Måske dur det ikke til folk, der ikke kan holde bøtten lukket :confused::mrgreen:

 

Det duer glimrende til folk der ikke kan holde bøtten lukket :mrgreen: Jeg er også en af dem!

 

Der er jo intet i vejen for at man siger dygtig eller lign. når man klikkertræner (med klikker).

Jeg bruger ofte dygtig i forlængelse af klikket, det kommer jo bare til at fungere som en tertiær forstærker (eller sekundær i anden potens?).

 

Det er jo ikke sådan, at man bare står og klikker derudaf uden at have anden kontakt til sin hund, når man bruger klikkertræning. Jeg roser, pludrer og nusser ofte, selvom jeg har givet klikket og godbidden - det virker mig meget unaturligt at lade være!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

KOLDT!?

 

Det bliver det kun hvis du står et stykke væk fra din hund og observerer hvad der sker uden at give af dig selv.

Ros og din synlige glæde skal med ind over. det er langt fra koldt at træne med klikker, tværtmod ser man sjældent så mange smil på hundeejeres ansigter som når klikkeren bliver brugt (rigtigt).

 

Det eneste forbehold jeg har overfor klikkertræning er at hundene kan manipuleres med og bliver så nemme at træne, at det kræver noget selvdisciplin af ejeren ikke at gå "klikkeramok" og overbyde hundens kapacitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg bruger ikke klikker og heller ikke nogle planer om at gøre det, "almindelig" positiv motivation fungere bedst for mig ... og mine hunde.

 

Kan godt se fordelen i at kunne rose sine hunde med et "upersonligt" klik, f.eks. hvis man har svært ved at udtrykke sin begejstring via stemmen eller måske være irritation, træthed mv.

 

Den bedste ros mine hunde har er min personlige glæde over det de laver - ikke et mekanisk klik og derefter en godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg så brugt klikkeren i nogle dage, og hun reagere utroligt positivt på den :-D

 

Det er SÅ meget nemmere at lære hende ting, for hun er 100% opmærksom på lyden hele tiden. Jeg bruger dog også min stemme, så hun forbinder klikket med komandoen fra starten ;-) og hun eeeeelsker det :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg bruger ikke klikker og heller ikke nogle planer om at gøre det, "almindelig" positiv motivation fungere bedst for mig ... og mine hunde.

 

Kan godt se fordelen i at kunne rose sine hunde med et "upersonligt" klik, f.eks. hvis man har svært ved at udtrykke sin begejstring via stemmen eller måske være irritation, træthed mv.

 

Den bedste ros mine hunde har er min personlige glæde over det de laver - ikke et mekanisk klik og derefter en godbid.

 

Hmmm... Den person som ikke udtrykker sin glæde, men blot klikker og belønner med godbid får næppe en glad hund og derved er der slet ingen fordel ved at bruge klikker i mine øjne.

 

Hvis man er for træt eller man er irriteret mener jeg slet ikke, man skal træne på det tidspunkt for da er der intet overskud at give af og det kommer hunden som regel til at bøde for.

 

Omvendt kan en god træningssession netop give én humør og glæde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det er jo bare min mening.

 

Jeg har endnu ikke set bevis på at hunde der bliver trænet med klikker er klogere, mere initiativtagende, lære hurtigere, mere obs på føren, kommere længere i konkurrence sport osv. osv. end hunde som tilsvarende bliver trænet uden klikker.

 

Det jeg skrev var at den eneste fordel ved klikkeren som jeg kan se er HVIS man ikke er god til at rose med stemmen ELLER hvis man træner og kommer til at lyde irritereret.

 

Bruger man et gladt og hurtigt "dygtig", "Braa" eller lign. kan jeg slet ikke se fordelen ved en klikker - under forudsætning at man kan time sin verbale ros ligeså godt som et klik.

 

... også er der jo også lige den finte at når først hunden har lært en øvelse - i konkurrence sammenhæng - udelykkende ved brug af klikkeren, så skal man til at lære den at en anden ros - verbal - nu er gældende.

 

En anden grund til at jeg foretrækker at bruge den verbale ros fra starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...