Hop til indhold

Min hund er UMULIG!


Gæst Mummitrold
 Share

Recommended Posts

Gæst Mummitrold

Jeg er en glad ejer af en bomuldshund som bliver et år i midten af maj. Vi fik den som hvalp men der har været problemer næsten lige siden vi fik den.

 

Altså det med hvor den må- og ikke må tisse er næsten på plads. Men den bider i alt den kan få fat i! Strømper, kuglepenne, læbepomader og rigtig meget andet. Den gør det også selvom vi er hjemme. Vi skal også holde rigtig godt øje med hvores mad ellers er hun der som et lyn og væk var maden. Når vi nu har lyst til at kæle hende plejer hun at lege "Bideleg" med hvores hænder. Vi plejer at sige nej til hende og det virkede også meget godt indtil fornyligt og nu reagere hun ikke på et nej. Overhovedet! Hun gør også af den mindste lille ting som fx. køerne ude på marken i rigtig lang tid!

 

Det er et stort problem og jeg vil rigtig gerne vide hvordan vi kommer af med de problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Kan du ikke fortælle mere om hundens hverdag?

 

Ting som:

hvor meget er den alene?

hvor sover den?

går I til træning?

hvordan bliver den aktiveret?

hvor mange og hvor lange gåture?

 

Så helt generelt: hvordan ser en helt gennemsnitsdag ud hjemme hos jer, når man er hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er slet ikke så let at opdrage en hund med godt resultat som de fleste tror... Uden at du skal tage det fortrydeligt op, så lyder det som om de problemer, din hund har, er nogle du selv har skabt.

 

Nu er det jo en meget kort beskrivelse du giver, men umiddelbart kan jeg tolke det som noget med stress, og med at din hund er blevet så vant til at få sine signaler overset, at den er blevet "døv" overfor dine.

 

Hvis du kommer med nogle lidt mere detaljerede beskrivelser af hvad der sker i de forskellige situationer - hvad gør du - hvad gør hunden - hvad gør du så? - kan vi sikkert godt hjælpe dig lidt på vej her på forum, men din bedste mulighed ville nok være at opsøge et træningssted eller en adfærdsbehandler, hvor du kan lære noget om hundes sprog og adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mummitrold

Min hund er alene 5-6 timer om dagen og nogen gange slet ikke. Den sover altid inde i hvores sove værelse hvor den er helt roligt:-). Normalt bliver den aktiveret og holdt i form ude i haven og skoven med boldtspil og løben op og ned af små stier. Gåturene variere men de er omkring 20-30 min ca 6-7 gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt bliver den aktiveret og holdt i form ude i haven og skoven med boldtspil og løben op og ned af små stier. Gåturene variere men de er omkring 20-30 min ca 6-7 gange om dagen.

 

Boldspil og løb er ting der kører hundens stressniveau op. Måske kunne du prøve noget der appellerer lidt mere til hjernen, og gør hunden mere træt. F.eks. aktiviteteslegetøj (Nina Ottossons er godt!) eller næsearbejde.

Der er mange ting man kan gøre - strø hundens foder ud på græsplænen i stedet for at servere det i en skål, gemme godbidder inde i huset, dele foderet op i rationer og bruge noget af det på træning. Racen er jo lærenem og kan lære mange "cirkustricks".

 

Husk også at belønne din hund for at være rolig, så hun lærer at det ikke kun kan betale sig at køre i højt gear.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

For mig at høre, er det en hund der er desperat forsøger at få lov at blive brugt til noget. At få en meningsfyldt hverdag, for at være helt bred ymer. Hvilket i øvrigt kan stresse en hund enormt.

 

Nu får du ikke svaret på, om I har gået til træning med hende. Men det lyder til, at et signal som "nej" ikke er ordentlig indøvet, ikke er blevet brugt konsekvent eller som er blevet meget udvandet.

 

Det undrer mig også, at hunden endnu ikke er renlig?

 

Boldsspil og forvildet leg, er ikke noget, der er godt for hunden som aktivering. Den skal have lov at bruge sit hoved, ved at få lov at løse "problemer". Fodersøg, små hundespil (som Umulia nævner), samarbejdsøvelser og meget andet.

 

Hvordan opfører hun sig på jeres gåture? Er hun til at få kontakt med? Trækker hun i snoren?

 

Nu har jeg selv en hund på ca. samme alder, og jeg er helt med på, at de stadig kan være ved at drive en til vanvid i ny og næ. Men mentaltræning og korrekt aktivering er kodeordet. Jeg kan tydeligt se og mærke forskel på min unghund, hvis det har været en for stille dag, i forhold til en dag hvor vi har fået trænet.

 

Og det kræver ikke alverden at få indarbejdet træning i hverdagen. Slet ikke hvis I har så mange ture hver dag. Brug halvdelen af dem på at træne i stedet for at gå tur. Og undlad boldspil og andre aktiviteter, hvor det er fysikken der er i spil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gåturene variere men de er omkring 20-30 min ca 6-7 gange om dagen.

 

Måske er det bare mig, men det lyder som mange ture? :hmm: Jeg ville nok nøjes med 3 lange ture i stedet for 6-7 korte. Det kan måske også hjælpe hunden til at lære, at nogle gange er der hviletid, og at der ikke nødvendigvis skal ske noget hele tiden, når I er der?

 

Derudover istemmer jeg koret med mindre boldspil og mere hjerneaktivering. :-) Du kan evt. blive inspireret i bogen "Leg med din hund" af Christina Sondermann.

 

Hvis der ikke er noget, der hjælper, vil jeg også anbefale en adfærdsbehandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en glad ejer af en bomuldshund som bliver et år i midten af maj. Vi fik den som hvalp men der har været problemer næsten lige siden vi fik den.

 

Altså det med hvor den må- og ikke må tisse er næsten på plads. Men den bider i alt den kan få fat i! Strømper, kuglepenne, læbepomader og rigtig meget andet. Den gør det også selvom vi er hjemme. Vi skal også holde rigtig godt øje med hvores mad ellers er hun der som et lyn og væk var maden. Når vi nu har lyst til at kæle hende plejer hun at lege "Bideleg" med hvores hænder. Vi plejer at sige nej til hende og det virkede også meget godt indtil fornyligt og nu reagere hun ikke på et nej. Overhovedet! Hun gør også af den mindste lille ting som fx. køerne ude på marken i rigtig lang tid!

 

Det er et stort problem og jeg vil rigtig gerne vide hvordan vi kommer af med de problemer.

 

1. Hvad gør I når I opdager at jeres lille hund har taget en ting, som den ikke må bide i?

 

2. Hvad præcis gør I når hunden bider i jeres fingre? Siger I kun 'nej'? Plejer hunden at få lov til at lege bideleg med fingrene - eller gjorde den da den var mindre?

 

Hvad kan hunden? Har den lært sit og dæk?

 

Synes også, som de andre siger, at fodersøg er en rigtig god ide, men jeg tror ikke på at det kan gøre det alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...