Hop til indhold

Hvalp i leg med børn


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Må en hvalp lege fangeleg med et barn eller er det strengt forbudt? (Hund løber efter barn)

 

 

Hvalpe betragter jo ofte børn som andre hvalpe og vil løbe efter dem, springe op, nappe osv i leg. Skal man forhindre dem fuldstændigt i at lege den leg med børn eller skal man bare stoppe, når det går for vildt til? (Glidebane?)

 

Hvordan er det bedst at børn leger med en hund? Nogle gode forslag? Jeg mener specielt børn i 4-5 års alderen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint at de leger fangeleg - det er jo en leg begge kan forholde sig til. Min egen søn har leget det med vores hunde, men samtidig har jeg lært ham at "hyle" og vende ryggen til hvis legen blev for voldsom, eller stikke et stykke legetøj i munden på hunden. Forstod hunden det stadig ikke, har jeg grebet ind med et "nej".

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt det her på nettet? (Så den må gerne løbe lidt efter dem i leg eller?):confused:

 

 

Hvalpen påbegynder jagtlege, især med børnene, som til tider kan virke voldsomme. Hvalpens konstante jagten, og efterfølgende bid i arme og ben volder ofte problemer. Vær opmærksom på at legen ikke tager overhånd, og afbryd denne i tide. Sig "Nej!", og afled hundens opmærksomhed, og engager den i en rolig aktivitet i stedet. I jagtlege træner hvalpen sine medfødte anlæg for jagt.

Hvad er gode lege?

 

Når jeg leger med Smilla er det ofte apport, eller trækkeleg eller jeg sidder og kigger på hun leger med en bamse og sætter hende igang med lidt ruskeri i bamsen, hvis hun går i stå. Og så træner vi og vi laver ''søg godbidder på jorden og gemmer godbidder under kopper osv. (problemløsning).

 

Men er der noget af det et barn kan (4-5 år)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint at de leger fangeleg - det er jo en leg begge kan forholde sig til. Min egen søn har leget det med vores hunde, men samtidig har jeg lært ham at "hyle" og vende ryggen til hvis legen blev for voldsom, eller stikke et stykke legetøj i munden på hunden. Forstod hunden det stadig ikke, har jeg grebet ind med et "nej".

 

Ok, det er rart nok lige at høre fra andre. For børnene vil jo gerne... Men det med at man udstyrrer barnet med et stykke legetøj som de kan give hunden, hvis den bliver for vild - kan det ikke opfattes som belønning? Hvis Smilla er for vild overfor mig, beder jeg hende altid om f.eks ''slip'' før hun får legetøjet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det er rart nok lige at høre fra andre. For børnene vil jo gerne... Men det med at man udstyrrer barnet med et stykke legetøj som de kan give hunden, hvis den bliver for vild - kan det ikke opfattes som belønning? Hvis Smilla er for vild overfor mig, beder jeg hende altid om f.eks ''slip'' før hun får legetøjet..

 

Jeg vil nu nærmere kalde det en afledning end en belønning. Hunden bliver opmærksom på at den ikke må bide i barnet, men gerne i en bamse.

 

Trækkelege har også altid været et hit hos os. Min søn har nydt at lade sig slæbe rundt på gulvet af hundene - det sker nu nok ikke lige i jeres tilfælde :lol:

 

Gemme godbidder og problemløsning er ikke så godt til leg med mindre børn, fordi barnet selv vil være aktiv i legen, og ikke får nok ud af at se på hunden.

 

Boldleg er ok, til en vis grænse. Men for meget kan køre hunden meget op så den bliver hyper og ustyrlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg må indrømme, at jeg ikke ligger hund til som legetøj for børn. Slet ikke en hvalp eller unghund som min.

 

Det ville ganske givet være noget andet, hvis jeg selv havde barn her, som fra barnsben har lært, hvordan man skal gebærde sig med hunde.

 

Men som det er nu, hvor det er primært er mine nevøer hundene har kontakt med, lader jeg ikke nogle af dem fungere som legetøj. Drengene er henholdsvis 7 og 11. De kan få lov at hygge roligt med hunden, men hunden er ikke deres underholdning, og de ikke hundens. De har begge lært "træstamme-tricket" hvis deres egen voldsomme leg, kommer til at interessere hunden for voldsomt.

 

Nu leger jeg heller ikke boldlege og lignende aktiviteter med mine hunde, fordi jeg ikke ønsker at stresse dem og ikke har behov for at fodre deres jagtlyst yderligere. Ved ikke om cavalieren har så meget jagtinstikt intakt, og de har måske også vægt og en lidt mindre mund at gøre godt med, så de ikke kommer til at virke så voldsomme som en 23 kilos hund. Selvom de naturligvis ikke kan måle sig med Umulias basser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme, at jeg ikke ligger hund til som legetøj for børn. Slet ikke en hvalp eller unghund som min.

 

Det ville ganske givet være noget andet, hvis jeg selv havde barn her, som fra barnsben har lært, hvordan man skal gebærde sig med hunde.

 

Men som det er nu, hvor det er primært er mine nevøer hundene har kontakt med, lader jeg ikke nogle af dem fungere som legetøj. Drengene er henholdsvis 7 og 11. De kan få lov at hygge roligt med hunden, men hunden er ikke deres underholdning, og de ikke hundens. De har begge lært "træstamme-tricket" hvis deres egen voldsomme leg, kommer til at interessere hunden for voldsomt.

 

Nu leger jeg heller ikke boldlege og lignende aktiviteter med mine hunde, fordi jeg ikke ønsker at stresse dem og ikke har behov for at fodre deres jagtlyst yderligere. Ved ikke om cavalieren har så meget jagtinstikt intakt, og de har måske også vægt og en lidt mindre mund at gøre godt med, så de ikke kommer til at virke så voldsomme som en 23 kilos hund. Selvom de naturligvis ikke kan måle sig med Umulias basser.

 

Jamen jeg var også lidt splittet... for har ikke den store erfaring hverken med børn eller med hunde. Og jeg vil jo gerne opfostre hende til at blive en god hund. ;-) Selv om hun er cavalier er hun ret vild - i hvert fald i omgangen med mennesker, hun elsker dem simpelthen. Overfor hunde er hun lidt sky, hun har ikke turde lege med nogen endnu. (Heller ikke på hvalpeholdet da vi startede sidste gang).

 

Men den er lidt svær, for hun må jo så godt løbe efter min nevø, men ikke naboens datter (som jo er bange for hunde).

 

Men nu tager jeg legetøjet med og måske har nevøen noget hun må låne..;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Husker pludselig, at jeg en dag på nettet faldt over nogle lege for børn og hunde. Kan ikke huske hvor, men leder lige hurtigt.

 

Ellers kunne det jo være små lege som søg. Hvor nevøen ligger en godbid ud af gangen, og giver hende lov til at lede efter det. Med alderen - som hun bliver ældre - kan det jo være legetøj der bliver gemt, og hvor det bliver sværere og sværere at finde. Ellers andre typer samarbejdsøvelser.

 

Jeg ville i hvert fald ikke opfordre hende til fangeleg med det ene barn, og ikke det andet. Ikke endnu, hvor jeg mener hun ikke vil kunne skelne, og vil have for svært ved at falde ned igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tre børnebørn er kommet her et par gange om året siden Silke var knap 2 år. Dengang var børnene ½, 3 og 5 år. De var ikke vant til hunde.

 

Den lille skreg som en stukken gris de første gange de kom, og holdt sig på mors og fars arm under hele besøget. De to store havde tendens til at være "overgearede".

Ved første besøg havde jeg tilfældigvis en kop tørfoder stående, og David 5år spurgte hvad det var. Ungerne fik lov til at give Silke maden.

Det er så blevet fast tradition, at der står en kop med tørfoder, som de giver hende så snart de er kommet.

Alle tre. For lille Elias er selvfølgelig for længst kommet over sin hundeskræk.

Foderpastillerne kan smides i haven, så Silke styrter rundt efter dem, eller de kan krydres med en lille kommando, som "sit" eller "dæk". Noget, alle parter sætter stor pris på. Eller de kan kastes en af gangen så Silke har chance for at gribe dem.

Når vi går tur, får børnene lov til at skiftes til at kaste en tennisbold. Og Silke styrter lige begejstret efter bolden, uanset om det er lille Elias, der kaster den 2-3 meter, eller om det er David eller Clara, der begge er rigtig gode til at kaste.

 

I det hele taget er jeg umådelig stolt af min hund. Selv om hun ikke har børn herhjemme til hverdag, så har hun altid været rigtig god til at underholde mine tre børnebørn.

 

Men jeg tror også, at det er altafgørende, at Silke aldrig bliver "overbebyrdet" med børn. Hun kender en masse børn i nabolaget. Og selv om hun er rigtig glad for dem, så får hun f.eks. aldrig lov til at hilse på dem hvis de følges med mere end 4-5 andre børn. Og slet ikke, hvis der er tale om en skoleklasse eller en flok børnehavebørn.

Det er ikke noget, HUN har bestemt, for hun ville hellere end gerne hilse på sine børnevenner. Det er noget, JEG bestemmer.

Hunde er ikke legetøj. Men de har så sandelig en stor underholdningsværdi for børn, der ikke har hunde selv derhjemme. Der skal bare være regler og grænser.

Og det kan være umuligt at overholde regler og grænser i en hel flok fremmede børn. Så det er derfor Silke ikke får lov til at hilse på flokkevis af børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fandt jeg siden, med et par forslag til lege: http://www.sundew.dk/dk-barnoghund.html

 

 

Hvor er det ærgerligt, at jeg ikke har hjemmeboende børn mere....... :-P Herlige forslag..

 

---Jeg kan se, at der er stor forskel på, hvad man kan lave af lege med egne børn og hunde, og hvad man kan lave med børn der ikke selv har hunde, --og hunde, der ikke selv har børn..

--Fordi det ikke sker så tit, så kan Silke godt forstå, at børnenes kommandoer er én ting, mens kommandoer under træning er noget helt andet. --Børnene kan jo også finde på at sige "sit" og "dæk" og "plads" eller "stå", i munden på hinanden, så den "stakkels" hund bliver helt forvirret.

Det betyder bare, at børnene finder ud af, at "trylleordet" ikke virker medmindre de skiftes til at prøve.

 

Ordet "nej" har jeg ikke lært mine børnebørn. Dels fordi jeg aldrig selv har brugt det som "stop-ord", men også fordi jeg alligevel altid er til stede og griber ind, hvis jeg kan se at der er noget, der er "for meget" for et barn eller for Silke.

--I en hverdagssituation er det måske ikke altid praktisk muligt at være opmærksom på barn og hunds samvær hele tiden. Så er det sikkert vigtigt med et stop-ord. Det behøver jo ikke at være "nej" hvis man bruger det ord som pendant til "ja" i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg synes ikke at trækleg og fangeleg er noget for små børn og hvalpe.

Små (og andre børn) bliver alt for nemt for opskruede og det samme gør hvalpene og der kan nemt bliver overskredet nogle grænser og pludselig gør legen ondt i stedet for at være sjov og det er som regel hvalpen der må bøde for det.

 

Jeg kan godt lide aktiviteter som involverer godbidder og foregår stille og roligt. Dagens børn har nok af fart og tempo i hverdagen og kan såmænd have god nytte af at lære at omgås behersket uden det behøver være kedeligt.

 

Nogle forslag:

Pote (goddag)

Hvilken hånd er godbiddden gemt i?

Zig zag ml. ben når barnet er stort nok

Danse (twist)

Kravle under ben (barnet siddende på gulvet)

Trille bold til hinanden

Tæl til 100 (barnet gemmer godbidder i rummet mens hunden venter)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fandt jeg siden, med et par forslag til lege: http://www.sundew.dk/dk-barnoghund.html

 

Har læst linket, og er meget uenig. Jeg vil aldrig lade et lille barn give en hund godbidder, for så kan hunden nemt komme til at tro at den må tage alt hvad barnet har i hånden. De små går jo gerne og vifter lidt ukoordineret med armene, og en tilfældig bevægelse i hundens retning kan let blive opfattet som et "værsgo".

 

I øvrigt synes jeg sandelig ikke at der er tale om at bruge en hund som "legetøj" fordi et barn og en hund leger sammen. Hvis legen foregår på begges præmisser skulle de da gerne begge få glæde af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Nu er der jo ingen grund til ordkløveri, det lange af det korte er, at jeg personligt syntes det er en utrolig dum idé, at lege tagfat barn og hund i mellem. Netop fordi jeg har set for mange gange, at begge parter pludselig farter rundt oppe under loftet.

 

Hvorfor skal børn og hunde lege sammen, hvis de ikke bor under samme tag? Jeg opforder mine nevøer til at ignorere hunden. Vil de hygge med den på dens initiativ er det fint, og hvis de vil lære at lave nogle øvelser med den, så kan vi også finde ud af det. Men kaste med pinde, lege tagfat og alle de ting, anser jeg som værende dumme og dårlige aktiveringsmuligheder.

 

Jeg kan ikke se hvor i den tekst jeg har linket til, at det vil føre til en hund, der render rundt og tager mad ud af hånden på barnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Har læst linket, og er meget uenig. Jeg vil aldrig lade et lille barn give en hund godbidder, for så kan hunden nemt komme til at tro at den må tage alt hvad barnet har i hånden. De små går jo gerne og vifter lidt ukoordineret med armene, og en tilfældig bevægelse i hundens retning kan let blive opfattet som et "værsgo".

 

Den sammenligning svarer til at en hund ikke må have en sko som legetøj for så tager den alle sko.

 

Barn og hund samværet med godbidder er situationsbestemt aktivitet og hunden lærer nemt når det er en "træningssituation" mellem barnet og sig og når det er noget andet.

 

Når hunde kan lære at lade kattemaden være i fred på gulvet kan de også det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sammenligning svarer til at en hund ikke må have en sko som legetøj for så tager den alle sko.

 

Barn og hund samværet med godbidder er situationsbestemt aktivitet og hunden lærer nemt når det er en "træningssituation" mellem barnet og sig og når det er noget andet.

 

Når hunde kan lære at lade kattemaden være i fred på gulvet kan de også det andet.

 

Vi kan jo bare konstatere at vi er uenige.

Jeg mener ikke at børn på nogen måde skal "træne med" eller bestemme over en hund. Det vil kun føre til forvirring for begge parter.

 

Da min søn var lille lærte jeg ham, at hvis han ville give hundene noget, så måtte han kaste det - de måtte aldrig tage af hans hånd.

Han syntes i øvrigt det var sjovt at se dem gribe maden i luften :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

I øvrigt synes jeg sandelig ikke at der er tale om at bruge en hund som "legetøj" fordi et barn og en hund leger sammen. Hvis legen foregår på begges præmisser skulle de da gerne begge få glæde af det.

 

Enig. Men når det så sagt, så tror jeg der er en verden til forskel på hvordan man ser på den sag, primært udfra forskellen på om man selv har børn eller ej.

 

Børn skal lære at respektere hunden, akkurat som hunden skal lære at respektere børnene. Hvor langt legen går - hvor vild den er osv - må være individuelt fra hund til hund, de er forskellige, også med hensyn til hvor meget de kan "tåle" inden de kører op.

 

Og klart kan de fleste hunde der har børn bedre lege med disse end hunde der ikke har. Så genereralisere kan man jo ikke. Kig på hunden, man skulle jo selv være den første til at kunne vurdere hvor langt legen kan gå.

 

Mine egne børn (4,6 og 10) lærte meget hurtigt hvor grænsen går før det kammer over. Og er rigtig gode til at stoppe før det går så vidt, det hører efterhånden til sjældenhederne at jeg skal gå ind og stoppe dem.

 

Så jeg synes det er meget ærgeligt at have den holdning at hunde og børn ikke kan eller skal lege på bestemte måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Børn skal lære at respektere hunden, akkurat som hunden skal lære at respektere børnene. Hvor langt legen går - hvor vild den er osv - må være individuelt fra hund til hund, de er forskellige, også med hensyn til hvor meget de kan "tåle" inden de kører op.

 

...og så er det selvfølgelig underforstået at legen foregår under nøje opsyn af voksne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi kan jo bare konstatere at vi er uenige.

 

Jah.. Men vi kunne også prøve at diskutere det og se om vi kunne blive mere enige.

 

Jeg mener ikke at børn på nogen måde skal "træne med" eller bestemme over en hund. Det vil kun føre til forvirring for begge parter.

 

Det er ikke min erfaring at træning mellem barn og hund giver forvirring.

Mine børn (eller andres for den sags skyld) har ikke måtte opdrage på mine hunde og det mener jeg heller ikke børn skal. Men at have det sjovt sammen med tricks og for sjov øvelser opfatter jeg som en styrkelse af båndene og som en rigtig god hjælp hvis der på et tidspunkt skulle opstå misforståelser/konflikter mellem barn og hund.

Da har de allerede noget de kan sammen og barnet kan dermed aflede hunden med et signal til noget der plejer at være sjovt.

 

Da min søn var lille lærte jeg ham, at hvis han ville give hundene noget, så måtte han kaste det - de måtte aldrig tage af hans hånd.

 

Dér har jeg så til gengæld oplevet at både børn og voksne bliver nappet i fingrene hvis de ikke slipper godbidden hurtigt nok, men der er naturligvis forskel på afstandene man kaster over

 

Han syntes i øvrigt det var sjovt at se dem gribe maden i luften :-D

 

Det må det også have været, især kartoffelmosen med gullasch :-D

 

Spøg til side, gribe mad øvelser på afstand kunne også være en god barn og hund aktivitet som en struktureret "øvelse", der kunne give begge parter en god motorik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes der er mange gode indlæg fra alle, så vil da lige hurtigere skrive om hvad vi gør derhjemme, og vi synes vi har en fin balance i forhold til cujo og børn.

 

Komemr naboernes børn og vil snakke med cujo, er det maks. 2 af gangen/om dagen.

 

Indenfor har Cujo aldrig fået lov til at lege, undtaget hjernen selvf :-)

indendørs: hjalte giver godbidder hvis han vil lave "øvelser" altså sit/lig dig, giv pote eller high five. Eller vi skal fylde cujo's dog brain.

Ellers leger de ikke rigtig sammen, det er mest kramme eller nusse som foregår indenfor mellem de 2.

 

Min datter som kommer hver 14 dag (nathalie), hun er 10, hun giver lidt godbidder når hun kommer, han stresser stadigvæk lidt ved hende og kan snige sig til et enkelt hop op eller 2, men det er vi også over, når han er faldet lidt ned, kaster hun lidt hapser på gulvet.

Ellers nusser de kun indenfor.

 

Udenfor: der leger cujo og hjalte lidt løbe lege, men ikke tit og slet ikke uden opsyn :shock: de er aldrig alene i haven, da kun hvis jeg skal ind i et skur og hente eller noget i den stil. Og tror faktisk kun det er hjalte der "jagter" cujo lidt hvis de endelig gør.

Han kaster lidt reb eller ligende til ham ind i mellem, men cujo er ikke god til at slippe ting så det sker sjældent.

De kan også trække lidt ind i mellem, men hjalte dropper det hurtigt tit, det er ikke sjvot at tabe jo :-)

Hvis de leger "fart-på" lege er vi der og er en del af legen. Når hjalte f.eks. er i sin tunnel og cujo hopper og danser rundt om ham.

 

Nathalie kaster også ldit ind imellem, men meget sjældent, af samme grund som med hjalte.

 

Cujo har aldrig knurret eller noget så hans grænse er blevet overskredet og det har vi været meget opmærksom på, fordi hjalte var jo 2½ da vi fik cujo og med en hund som ikke viser tydelig tegn har det været svært for hjalte at se hvornår nok er nok ect. Så vi har stoppet ham tit når vi kan se på cujo det er nok, mest på ørerne. Oftest går cujo dog bare. Men det er meget bedre nu.

Vi tror, desværre, at han har lært slet ikke at sige fra overfor børn, de havde nogle stk. der hvor vi fik ham fra og fik vi en lille "historie" den mindste havde gokket ham en i hoved med et eller andet fordi Cujo var for tæt på, og det er jo bare ikke i orden.

Så enten har han fået "lært" ikke at må sige fra ellers er han bare tålmodig ud over alle grænser.

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt med nogle beskrivelser af hvordan det foregår hjemme hos jer hver især. Har jo som sagt ikke så meget erfaring med kombinationen børn/ hund.:-)

 

Smilla synes jo det er skide skægt. Halen kører rundt og hun hopper og danser rundt. Jeg har aldrig hørt hende knurre af nogen (gør en hvalp overhovedet det andet end i leg??? :confused:). Hendes grænser er aldrig blevet overtrådt af nogen. Når hun leger med børn siger jeg indimellem at nu skal hun lige have en pause (hvis jeg kan se hun er træt eller begynder med at flå i bukseben :shock: (blive for opkørt). Og jeg beder dem også finde frisk vand til hende som en slags pause. Jeg prøver også meget, at gøre det så det er legetøjet der får tur og ikke selve barnet (hænder, tøj). Men hun jager jo barnet som løber med hendes bamse... Og har barnet ikke en bamse og springer rundt omkring hende og råber og vifter med hænder - så jager hun dem.

 

 

Hun stresser ja...hun er jo svær at få til at slappe af bagefter. Det er hun også, når hun leger med mig. Men jeg laver aldrig selv fangelege med hende, fordi jeg ved hun vil hænge sig fast i mit bukseben (det har jeg nogle gange problemer med bare vi går). Hun kan virkelig blive vild overfor mig og det gider jeg ikke bøvle med til daglig. Så der leger vi kun ved at jeg kaster ting eller har et trækketov.

 

Hvis en hun var en stor hund kunne man altså godt blive lidt nervøs overfor alt det springen op og løben efter børn som hun gør. Men hun er ikke så voldsom overfor dem som hun kan være overfor mig. Forhåbentlig bliver hun det heller ikke...

 

På hvalpeholdet tør hun som sagt ikke lege med de andre hvalpe. Hvis hun kan komme afsted med det løber hun hen til publikum og slikker dem i ansigtet/ hopper op osv. Hun er ikke særlig modig overfor andre hunde. Så jeg under hende da også, at hun leger lidt med nogen.

 

Det er også lidt træls at være den der overpyldrede/ overbeskyttende hvalpemor, der siger at det må I ikke osv.(Kender I det?). Det var noget lettere hvis min hund var en rotweiler. ;-) Kæresten synes de bare skal tumle..

 

Synes I det lyder ok? Vil jo nødigt have hun bliver ustyrlig som voksen.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Så der leger vi kun ved at jeg kaster ting eller har et trækketov.

 

Hjemme hos mig, er de her lege no-go. Hvilket skyldes at jeg ikke ser nogen grund til, at køre hunden op i et tempo, som jeg egentlig ikke syntes er givtig for hverken den eller mig. Så når jeg har aktiveret hvalpen, har det været ved hjælp af øvelser af forskellig sværhedsgrad. Det sætter krav til hendes koncentration, og er bedre til at opbygge et godt samarbejde hund og fører i mellem. Nu er det ikke sådan jeg mener, at en trækkeleg skal vindes, ellers bliver hunden forvirret over rangordenen og derfor er legen dum. Jeg mener kun den er upassende, fordi den ikke bringer noget særligt positivt med sig.

 

I forhold til at møde andre hunde, kunne det være du skal lade hende møde bare en enkelt af gangen, og ikke et helt hvalpehold. Altså gøre brug af områder, hvor hunde må gå frit, og det derfor kan lade sig gøre at møde bare en enkelt hund af gangen. Og så i øvrigt støtte hende i, at andre hunde er fantastiske - og hun kan få lov at gøre det i sit eget tempo.

 

Det er i øvrigt min erfaring, at jo mere selvtillid man sætter i hunden, ved at lade den løse opgaver og kunne mestre diverse øvelser, jo mere hviler den i sig selv, og jo mere tør den interagere med andre hunde og kan overvinde situationer, den i første omgang ikke er helt på toppen af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme hos mig, er de her lege no-go. Hvilket skyldes at jeg ikke ser nogen grund til, at køre hunden op i et tempo, som jeg egentlig ikke syntes er givtig for hverken den eller mig. Så når jeg har aktiveret hvalpen, har det været ved hjælp af øvelser af forskellig sværhedsgrad. Det sætter krav til hendes koncentration, og er bedre til at opbygge et godt samarbejde hund og fører i mellem. Nu er det ikke sådan jeg mener, at en trækkeleg skal vindes, ellers bliver hunden forvirret over rangordenen og derfor er legen dum. Jeg mener kun den er upassende, fordi den ikke bringer noget særligt positivt med sig.

 

I forhold til at møde andre hunde, kunne det være du skal lade hende møde bare en enkelt af gangen, og ikke et helt hvalpehold. Altså gøre brug af områder, hvor hunde må gå frit, og det derfor kan lade sig gøre at møde bare en enkelt hund af gangen. Og så i øvrigt støtte hende i, at andre hunde er fantastiske - og hun kan få lov at gøre det i sit eget tempo.

 

Det er i øvrigt min erfaring, at jo mere selvtillid man sætter i hunden, ved at lade den løse opgaver og kunne mestre diverse øvelser, jo mere hviler den i sig selv, og jo mere tør den interagere med andre hunde og kan overvinde situationer, den i første omgang ikke er helt på toppen af.

 

Vi laver også bunkevis af både træningsøvelser, problemløsningsøvelser og søg-øvelser. Men hun gider ikke arbejde så meget for sine vanlige foderpiller længere så er lidt bekymret for at hun får for mange guffere til alt det vi gør (så det bliver til en del kan du nok se af de mere stille siddende øvelser). :-)

 

Så tænker jeg jo også... sådan en lille hvalp som kun må gå tur i 15 minutter skal da også brænde noget krudt af. hun gider jo ikke motionere selv (uden leg). Apportere er hun virkelig dygtig til. Men synes ikke jeg vil lave mere end 10 gentagelser (det er jo også monotone bevægelser). Min kæreste synes også hun kan blive ret vild. Det er mest mig, der leger med hende. Men hun er jo ikke en sofapude med øjne plejer jeg at svare. Hun skal have lov at være hvalp og have det sjovt. ;-)

 

Vi prøver også at hilse på venlige hunde så tit som muligt. Men så er de jo altid i snor og så kommer hun ikke til at lege med dem. Tit bliver de voksne hunde også tit hurtigt træt af hende og vil videre. Måske skal jeg foreslå til hundetræning at hun kommer i hvalpegården og holder frikvarter med bare en enkelt hvalp...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...