Hop til indhold

Min vaps er bange for ...


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

1) Selen.

 

Ser hun noget som minder om en selen, inklusiv halsbånd, så løber hun af h..... til. Ikke kun sådan jeg-gider-ikke-have-det-på, hun bliver rigtig bange, puster og gemmer sig og vil slet ikke have noget med mig at gøre i lang tid bagefter :(

 

Jeg har prøvet at belønne hende for at være nær selen, men hun vil ikke tage guffere når den er i nærheden.

Jeg har også prøvet at give hende den på flere gange dagligt i forbindelse med ting som hun forbinder som rart, f.eks. komme ud i haven og hver gang hun skal have mad. Det går lige et stykke tid før hun glemmer at hun har den på, men når jeg skal tage den af hende igen, så forsøger hun at løbe sin vej igen :(

 

Så at hun blev løftet i sit tidligere hjem ved at de tog fast i selen som et håndtag, dvs. løftede hende i den. Det må i min verden have gjort avs.

 

Jeg vil gerne skabe nogle gode relationer til selen, da den jo er nødvendig for at vi kan komme ud i verden, men kan næsten heller ikke bære at hun ser det som et tillidsbrud fra min siden når jeg kommer med den :(

 

2) bilen

 

Hun er angst for bilen, begynder at savle så snart jeg sætter hende i nærheden af den.

 

Hendes angst kan måske været relateret til sele :?: Prøvede nemlig en lille kort tur i bilen her i morgen hvor hun ikke havde sele på og da savlede hun ikke.

 

Tænkte at hun fik lov at køre en masse små bitte meget rolige turer (max. 5 min) - uden sele for ikke at kombinere to angstudløsere.

 

Jeg kan desværre ikke vænne hende til bilen ved at rose for nærhed idet dette vil kræve selen - som hun jo også er bange for; bilen kan jo ikke komme ind i haven eller min entré :mrgreen:

 

De hvalpekuld jeg har haft er blevet vænnet til bilen på en meget blid måde, men jeg tror hun "blot" er smidt ud i bilen sammen med de andre hvalpe "også er de vænnet til at køre bil."

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne skabe nogle gode relationer til selen, da den jo er nødvendig for at vi kan komme ud i verden, men kan næsten heller ikke bære at hun ser det som et tillidsbrud fra min siden når jeg kommer med den :(

 

Muligvis et dumt spørgsmål, men kan du ikke bare bruge halsbånd i stedet?

Forstår godt at hun er bange for selen, når den er blevet brugt på den måde.

 

2) bilen

 

Hvad med at I bare sidder i bilen sammen - uden at køre? Tag nogle godbidder med og hyg dig sammen med hende. Når hun er blevet fortrolig med det, kan du starte motoren. Når I har gjort det et par gange, kan du køre en lille tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Muligvis et dumt spørgsmål, men kan du ikke bare bruge halsbånd i stedet?

Halsbånd, sele det er lige meget :(

 

Hvad med at I bare sidder i bilen sammen - uden at køre? Tag nogle godbidder med og hyg dig sammen med hende. Når hun er blevet fortrolig med det, kan du starte motoren. Når I har gjort det et par gange, kan du køre en lille tur.

Hun hopper gladelig ind i buret i bilen og ligger sig ned, men er "ligeglad" med guffere eller mig for den sags skuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Halsbånd, sele det er lige meget :(

 

Surt :hmm:

OK, hvis jeg havde det problem ville jeg for det første købe en helt ny sele, så vi kunne begynde på en frisk uden dårlige associationer.

Og selv om det er dårlig pædagogik ville jeg give hende den som legetøj. Noget man først har leget trækketov med, og måske sovet ovenpå, er svært at være bange for ;-)

Og så ellers langsom tilvænning - hurtigt over hovedet og af igen - ros, godbid. Én gang til - mere og mere - gør det som en del af legen.

 

Ved ikke om det virker, men jeg tror på det indtil andet er bevist ;-)

 

Hun hopper gladelig ind i buret i bilen og ligger sig ned, men er "ligeglad" med guffere eller mig for den sags skuld.

 

Jeg ville stadig prøve med slukket motor - måske lave nogle øvelser hun kender godt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
OK, hvis jeg havde det problem ville jeg for det første købe en helt ny sele, så vi kunne begynde på en frisk uden dårlige associationer. ...Og så ellers langsom tilvænning - hurtigt over hovedet og af igen - ros, godbid. Én gang til - mere og mere - gør det som en del af legen

Har prøvet med anden sele. Samme resultat.

Godbidder ville være fint ... hvis hun ville tage dem.

 

Jeg ville stadig prøve med slukket motor - måske lave nogle øvelser hun kender godt...

Kan ikke lade sig gøre ... hun vil jo ikke have noget med mig at gøre, ligger sig bare ned og ser på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at lære hende at lave target på selen, så har hun selv kontrol og kan helt selv styre det. Jeg har hørt at dette skulle være en meget brugt metode til at få hunde til noget de egentlig er bange for.

 

Så skal hun selvfølgelig starte blidt ud, først skal hun bare dutte lidt, derefter skal hun nærmere og nærmere der hvor hun skal have hovedet ind og holdet kontakten længere og længere.

 

Samme metode, bare med lidt ændringer kan du jo prøve med bilen. Det er sådan at min adfærdsbehandler har fortalt mig at Baldur skal vænnes til ting han er bange for. Vi er så endnu ikke startet på projektet, da projekt Luna tager meget af min tid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke lade sig gøre ... hun vil jo ikke have noget med mig at gøre, ligger sig bare ned og ser på mig.

 

Kan det ikke være et spørgmål om at være stædig nok?

Jeg tænker at hun muligvis ligger i bilen med en forventning om at om lidt så kører I. Hvad nu hvis I ikke kører, men bare sidder der og kikker på hinanden i en time - mon hun så ikke begynder at kede sig og tager kontakt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg ved godt at det er træls at læse om, men min første tanker er faktisk, om hun har smerter.

 

En hund der har smerter, vil typisk reagere som du beskriver, og jeg bider mærke i, at det gælder flere seler, og at hun heller ikke vil have halsbånd på.

Hvis hun er blevet løftet i selen, kan der også nemt være sket en skade. Seler er ikke til at slæbe en hund rundt i, ikke engang webmaster selen, som er designet til, at man kan løfte en hund i den. Den er kun til korte og absolutte nødløft, som bl.a. bruges til redningshunde, og jeg tror du har ret i, at det har gjort avs på hende. :(

 

Jeg ville få hende tjekket af en kiropraktor, og efterfølgende begynde forfra med halsbånd/seletræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvad med at lære hende at lave target på selen, så har hun selv kontrol og kan helt selv styre det. Jeg har hørt at dette skulle være en meget brugt metode til at få hunde til noget de egentlig er bange for.

 

Så skal hun selvfølgelig starte blidt ud, først skal hun bare dutte lidt, derefter skal hun nærmere og nærmere der hvor hun skal have hovedet ind og holdet kontakten længere og længere.

Jeg kan slet ikke se hvordan jeg skulle kunne gøre det. F.eks. har hun haft halsbånd på i flere timer nu, og det er OK, når først det er kommet på. Men så tager jeg det af og idet hun ser halsbåndet stivner hun og løber så væk :(

Nu har jeg sat halsbåndet på en bamse og håber at kunne vække lidt interesse for bamsen - også langsomt øge trygheden for bamsen.

 

Target træning kræver desuden at hun vil tage godbidder ... og det vil hun jo ikke.

 

Samme metode, bare med lidt ændringer kan du jo prøve med bilen. Det er sådan at min adfærdsbehandler har fortalt mig at Baldur skal vænnes til ting han er bange for. Vi er så endnu ikke startet på projektet, da projekt Luna tager meget af min tid :blink:

Det kræver som sagt at hun har halsbånd/sele på - som også er en faktor der gør hende bange.

 

Jeg har lige snakket en masse ting igennem med min mor, og det ser ud til at min lille vaps har en masse issues i lasten, ting som jeg ikke rigtig bed mærke i, men som jeg byrde have og jeg kan godt se, her i bakspejlet, at det måske ikke var så heldigt ... for hun er en super følsom vaps :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke se hvordan jeg skulle kunne gøre det. F.eks. har hun haft halsbånd på i flere timer nu, og det er OK, når først det er kommet på. Men så tager jeg det af og idet hun ser halsbåndet stivner hun og løber så væk :(

Nu har jeg sat halsbåndet på en bamse og håber at kunne vække lidt interesse for bamsen - også langsomt øge trygheden for bamsen.

 

Target træning kræver desuden at hun vil tage godbidder ... og det vil hun jo ikke.

 

Men så er du jo startet for tæt på...

 

Du skal så starte med bare at belønne hende for at kigge på det på den afstand hvor hun formår at kigge på den. Derefter belønner du hende for at tage et enkelt skridt i tættere på selen, og så et til skridt, osv.

Men så længe hun ikke vil tage imod godbidder, så er hun for bange til at lære noget af situationen, og du er derfor nødt til at starte lidt længere væk.

 

Og du kan jo så starte med at få hende gjort tryg ved selen før du går i gang med bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Men så er du jo startet for tæt på...

 

Du skal så starte med bare at belønne hende for at kigge på det på den afstand hvor hun formår at kigge på den. Derefter belønner du hende for at tage et enkelt skridt i tættere på selen, og så et til skridt, osv.

Men så længe hun ikke vil tage imod godbidder, så er hun for bange til at lære noget af situationen, og du er derfor nødt til at starte lidt længere væk.

 

Og du kan jo så starte med at få hende gjort tryg ved selen før du går i gang med bilen.

Nu er hun faktisk slet ikke særlig interesseret i godbidder - heller ikke engang i hendes mad. For første gang i mit liv har jeg en hund som ikke kan suge næringen ud af en guffer på en halv km. afstand.:shock:

 

Jeg er begyndt at eksperimentere med nogle lidt mere spændende guffer. Jeg har også besluttet at skære hende ned på kun 2 måltider pr. dag, så hun er lidt mere sulten midt på dagen. Så kan jeg træne hende med dette måltid istedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hun faktisk slet ikke særlig interesseret i godbidder - heller ikke engang i hendes mad. For første gang i mit liv har jeg en hund som ikke kan suge næringen ud af en guffer på en halv km. afstand.:shock:

 

Jeg er begyndt at eksperimentere med nogle lidt mere spændende guffer. Jeg har også besluttet at skære hende ned på kun 2 måltider pr. dag, så hun er lidt mere sulten midt på dagen. Så kan jeg træne hende med dette måltid istedet for.

 

Hvad med legetøj/ros/kælen, hvad syntes hun er det aller sjovest/dejligst i hele verden?

 

Baldur er heller ikke særlig interreseret i godbidder, medmindre vi er hjemme i haven, og dette skyldes simpelthen at når han er stresset, så kan han ikke spise. Så jeg har lært, at hvis han ikke vil have godbidderne, så er jeg gået for langt i min træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe siden er det, at I er kommet hjem? Ikke ret længe vel?

 

Jeg ville gemme alt det her ubehagelige i et par uger - og så lade hende beholde et helt blødt halsbånd på, så I trods alt kan komme ud og gå. Så ville jeg lave alle mulige andre tillids- og selvtillidsøvelser, der ikke involverer seler eller biler - surt, det ved jeg... især fordi det begrænser jeres muligheder for at komme ud i verden.

 

Lav gerne øvelser, der involverer noget omkring hendes krop, burtilvænning inde, ting på "gyngende grund" osv. Og hvis du så er heldig "bonder" hun samtidig med de andre hunde, som gerne vil køre bil - og det kan jo smitte af.

 

Kan hun være klaustrofobisk?

 

Og i øvrigt - ØV, at du sidder med den der mistillid til opdrætteren... det må bare ikke være sjovt, når det nu var drømmehunden, du skulle have hjem :megaked:

 

Held og lykke med hende (og må vi ikke se nogle flere billeder?)

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvor længe siden er det, at I er kommet hjem? Ikke ret længe vel?

Jeg tog til Tyskland i fredags og havde hende med hjem søndag aften, så hun har ikke været her særlig længe.

 

Jeg ville gemme alt det her ubehagelige i et par uger - og så lade hende beholde et helt blødt halsbånd på, så I trods alt kan komme ud og gå. Så ville jeg lave alle mulige andre tillids- og selvtillidsøvelser, der ikke involverer seler eller biler - surt, det ved jeg... især fordi det begrænser jeres muligheder for at komme ud i verden

Jeg er også ved at lede efter et halsbånd hun kan have på hele tiden. Dem jeg har er de dersens "halvkvæl" fra Hurtta og der rager halvkvælsdelen jo langt ned, næsten så hun er ved at træde i den.

 

Så ville jeg lave alle mulige andre tillids- og selvtillidsøvelser, der ikke involverer seler eller biler - surt, det ved jeg... især fordi det begrænser jeres muligheder for at komme ud i verden. ... Lav gerne øvelser, der involverer noget omkring hendes krop, burtilvænning inde, ting på "gyngende grund" osv. Og hvis du så er heldig "bonder" hun samtidig med de andre hunde, som gerne vil køre bil - og det kan jo smitte af

Gyngende grund mv. er hun vant til; flere tyske opdrættere har fantastiske små hvalpebaner med balancebomme, "boldrum", vipper, rungende ting mv.

 

Bur er hun også helt fortrolig med, faktisk er det eneste sted hun kan være "alene" uden at blive nervøs.

Jeg er så småt begyndt alene hjemmetræningen, men kan end ikke gå på WC uden hun bliver nervøs. Hvis hun er i bur, så er hun derimod helt tryg og forsøger at spise den gnavepind ect. som jeg har givet hende.

Selvskab af de andre hunde er uden betydning for hende.

 

Så længe jeg ikke udsætter hende for ting som hun finder pressende, f.eks. halsbånd mv. så er hun en utrolig glad og tillidsfuld hvalp - og hun virker meget bundet til mig.

 

I går aftens lagde jeg en masse halsbånd på gulvet. Hun synes i starten det var væmmeligt at de lå der, men da jeg fandt en tennisbold frem og begyndte at trille den forsigtigt hen mod hende, så tøede hun langsomt op og blev interesseret i at lege "trilleleg" og glemte så halsbåndene.

De ligger stadig på gulvet og hun er ligeglad med dem her til morgen.

 

Mht. de andre hunde så er det et stort mysterium for mig. Normalt er mine hunde ved at falde i svime over hvalpe og "slås" næsten om at tage den lille under deres vinger. Men ingen af dem er interesseret i hende, de acceptere hende fint nok, men opsøger ikke hende på noget tidspunkt :confused:

Hun er heller ikke så interesseret i dem. Når de kommer til mig for at blive nusset, så deltager hun også og tager kontakt til dem og når de løber og leger så løber hun lidt med.

Men jeg ser ingen tegn på bonding mellem dem - det er mig den lille (faktisk alle sammen) følger.

 

Kan hun være klaustrofobisk?

Det tror jeg ikke. Sirius er klaus... og hun udviser slet ikke de samme tegn.

 

Hun hopper også gladeligt ind i buret i bilen.

 

Nå jeg vil gå ud fodre hende ... i bilen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Aussies for ever

Efter opfordring en lille update på min vaps.

 

Momo er nu faldet fuldstændig til og viser nu sit sande jeg: en ballademager allá grande supreme!

Hun er derfor blevet omdøbt til Ronja.

Havde mine betænkeligheder ved navnet, da jeg synes at der er så mange hunde der hedder det, men det passer simpelthen til hende.

 

Hun er ikke længere så bange for halsbåndet, synes godt nok ikke det er verdens fedest ting, men snoren og selen er stadig et rigtig problem. Selen er derfor droppet - selvom jeg er tilhængere af sele til hvalpe. Lige nu synes jeg hendes tryghed er mere vigtig end mine principper, og hun fare da heller ikke uhæmmet rundt i snoren og halsbåndet er den brede hurtta model.

 

Bilen er stadig et problem, men det bliver bedre. Hun er frygtelig køresyg og begynder at savle blot hun ser den :(

Vi arbejder derfor videre med små kørerture og positiv assosicering.

 

Fik jeg forresten nævnt at hun er fræk :?:

Hun er en af de "værste" ballademagere jeg har haft, noget så opfindsom så man må tage sig til hovedet. Her er bare nogen af de daglige påhits:

 

- Vasketøjet hiver hun ud af hullerne i vasketøjskurven.

- Risten til afløbet i fyrrummet hiver hun op

- Farer rundt i min seng og gør som en vanvittig - hun må ikke være der, men skal af en eller anden grund altid annoncere det med en ordentlig Vaffe-tur

- Lamperne piller hun ned fra bordene og lege med

 

:lol: :lol: :lol:

 

Men hatten af, hun er 14 uger og har ikke "lavet" inden for en eneste gang, hverken om natten eller forleden da hun var alene for første gang i 8 timer :shock:

 

For billeder af hende se de tråde som kommer - lige om 5 min. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...