Hop til indhold

Halsbånd


Umulia
 Share

Recommended Posts

Hvad er det for noget med de kvælerhalsbånd med bøjler på? De skulle være specielt beregnet til Schæfere, men hvorfor ved jeg ikke.

Halsbaand59.JPG

Jeg har lige selv købt et med læder, og det er jo helt klart mere skånsomt end kæde, men er bøjlen der også for at skåne struben, eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det for noget med de kvælerhalsbånd med bøjler på? De skulle være specielt beregnet til Schæfere, men hvorfor ved jeg ikke.

Halsbaand59.JPG

Jeg har lige selv købt et med læder, og det er jo helt klart mere skånsomt end kæde, men er bøjlen der også for at skåne struben, eller hvad?

 

Jeg ved ikke noget om de halsbånd desværre, men på de schæferudstillinger jeg har været til har langt de fleste af hundene sådan et halsbånd på. Jeg ved ikke hvorfor de er så populære til udstillingsbrug, måske bare fordi de er mere fancy end alm kædehalsbånd... måske fordi hundene menes at kunne lægge sig godt i halsbåndet, når de vises frem. Hvem ved hvad udstillingsfolk tænker. :lol:

 

Jeg håber der kommer én på banen med svaret på hvad der er så specielt godt ved disse halsbånd, for jeg har også undret mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Den min søsters hest havde en som lignede stærkt halsbåndet; den du viser er vist en ny model.

Det forhindre dem - tildels - i at sluge luft (en dum, og sundsfarlige, vane nogle heste har).

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, her står at det skyldes forkert fodring...

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/krybbebidning

Det er helt rigtigt. Det er nu vistnok også gjort ulovligt at bruge krybbebiderremme, da de forhindrer hesten i at udf¢re en stress-adfærd de ikke kan kontrolere. Man har fundet frem til at heste der fodres med for meget stivelse har mere tendens til at sluge luft, da de få mavesår og andre ubalancer. Ved rigtig fodring stopper de fleste heste med luftslugningen, og remmen er så alligevel ikke n¢dvendig.

I alle tilfælde var det påvist at luftslugning IKKE f¢rte til flere tilfælde af kolik, heller ej "smitter" det, som man troede f¢r i tiden (men hvis en hel stald bliver fodret forkert/ er meget stressede, er der h¢jere risiko for at flere heste vil begynde at sluge luft, da det giver en kort, midlertidig smertelindring fra mavesår).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det er helt rigtigt. Det er nu vistnok også gjort ulovligt at bruge krybbebiderremme, da de forhindrer hesten i at udf¢re en stress-adfærd de ikke kan kontrolere. Man har fundet frem til at heste der fodres med for meget stivelse har mere tendens til at sluge luft, da de få mavesår og andre ubalancer. Ved rigtig fodring stopper de fleste heste med luftslugningen, og remmen er så alligevel ikke n¢dvendig.

I alle tilfælde var det påvist at luftslugning IKKE f¢rte til flere tilfælde af kolik, heller ej "smitter" det, som man troede f¢r i tiden (men hvis en hel stald bliver fodret forkert/ er meget stressede, er der h¢jere risiko for at flere heste vil begynde at sluge luft, da det giver en kort, midlertidig smertelindring fra mavesår).

OK. Det vidste jeg ikke. Tak for info'en :5up:

I følge min gamle oplysning, så skyldes det stress og understimulering (for lidt fold).

Min søsters hest var galophest og har da primært også set det hos galopheste og konkurrenceheste, der går på lidt fold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
galopheste bliver også fodret meget hårdt med kraftfoder.

 

p.s. hvad hed hendes hest? Bare af ren nysgerrighed.

Den var ikke særlig kendt. Købt i Frankrig. "Frensh Fairy". Den var mildest talt rimelig syg i bøtten, men vi havde den også under mistanke for epilepsi. To gange fik den nogle mystiske anfald i boksen, hvor den smadrede sig selv til blodt - særligt i hovedet :confused::(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...