Hop til indhold

Øv øv øv. Det skete bare ikke lige!

cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Siden vi er flyttet herud har vi brugt rigtig lang tid på at gøre alene-hjemme overgangen så nem som overhovedet mulig for Dumle og vi har brugt lang tid på at vænne ham til det her. Taget meget kort tid ad gangen og husket alle "nu skal du være alene" ritualerne.

Nu er Dumle så begyndt at hyle når han bliver ladt alene. Han hyler først når døren er gået og her er helt stille eller når han har hørt bilen køre ud af indkørslen. Nu må jeg bruge min læseferie og sommerferie på at træne alene hjemme helt forfra :cry:

Det er bare svært at træne fordi vi bor flere mennesker her, så det er ikke ofte her er helt stille til at træne det, men jeg må finde de rigtige tidspunkter og så bare igang.

Nu håber jeg bare det lykkedes. Er der nogle der har nogle super tips/ idéer/ ting der kan laves om inden vi alligevel begynder at træne det helt forfra?

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes rent faktisk at denne træninsplan var god, så måske er der noget der kan hjælpe dig også?:

http://zylkene.dk/assets/files/pdf/Alene%20hjemme%20problemer%20(separationsangst).pdf

Bl.a. dette afsnit syntes jeg var rigtig godt:

Nogle hunde begynder allerede at blive stressede og utrygge, når ejeren gør sig klar til at gå. Hvis det er tilfældet, skal man starte træningen med at fokusere på de rutiner, man har forud for at hunden forlades. Man kan f.eks. pakke tasken og lægge de ting man skal bruge frem dagen i forvejen. Ting, man normalt kun foretager sig på vej ud af døren, kan blive en del af andre daglige gøremål. F.eks kan man lægge pungen i tasken og putte nøglerne i frakkelommen, inden man sætter sig til at drikke kaffe eller tømmer opvaskemaskine. Man kan tage overtøj på, inden man sætter vasketøj over eller vander blomster, og så tage overtøjet af og hænge det på plads igen. Alle de aktiviteter, der skærper hundens opmærksomhed og gør den stresset, fordi de normalt fører til at den forlades, kan på denne måde kobles med andre aktiviteter og bliver dermed ligegyldige for hunden igen.

Når hunden er vænnet til at disse aktiviteter er "ufarlige", kan den egentlige alene-hjemme træning begynde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

... jeg ville også totalt droppe dit alene-hjemme-ritual da det giver forventninger om at skal være alene.

Tænd radioen på P4 eller lign når han skal være alene, så er der ikke den frygtelig stilhed, men lidt mere vant larm. Evt. kan du i starten, under optræningen når han ikke skal være så længe alene, optage alm. radio hvor du nynner med små frekvenser af rolige melodier.

Jeg har 7-9-13 aldrig haft alene-hjemme-problemer, snare tvært imod, så står mine hunde og tripper for at jeg skal skride ud af døren :mrgreen:

Jeg har faktisk gjort afskeden til et ritual, men på en lidt anden måde. Mine hunde er vilde med aktiveringslegetøj, kødben mv.

Så når de skal være alene så går jeg gerne en tur på ca. 20 min. Derefter får de lov at søge i haven i 5-10 min. efter guffere, mens jeg gør mig helt klar, dvs. tager mine ting uden for døren, tager overtøj på, sætter nøglen i døren og tænder for radioen.

Inden jeg gik tur med hundene havde jeg gjort en masse aktivering klar til dem: Leo'er med hakket kød/guffere/skinketegn, Tug-a-Jug med guffere, triple crown treat balls med guffere, et hudkødben mv. alt sammen aktivering til ca. ½ times tid.

Det ligger jeg ned i kurvene mens hundene ser på og når jeg går ud af døren siger jeg "Værsgo" og lukker og låser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke lade mine være alene med mad uden opsyn, nu da de ikke er skildt ad, men er sikker på det nok ellers ville få dem til at ¢nske mig ud af d¢ren i en fart :lol:

Lex går selv ind i sit bur, Akita daffer op i vores seng, og Indy ligger i sofaen indtil jeg går, så går hun op og tjekker kattebakken (:rolleyes:), og derefter ind i sengen sammen med Akita...

Synes radioen er en god ide for Dumle, så der ikke er helt så stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes rent faktisk at denne træninsplan var god, så måske er der noget der kan hjælpe dig også?:

http://zylkene.dk/assets/files/pdf/Alene%20hjemme%20problemer%20(separationsangst).pdf

Bl.a. dette afsnit syntes jeg var rigtig godt:

Nogle hunde begynder allerede at blive stressede og utrygge, når ejeren gør sig klar til at gå. Hvis det er tilfældet, skal man starte træningen med at fokusere på de rutiner, man har forud for at hunden forlades. Man kan f.eks. pakke tasken og lægge de ting man skal bruge frem dagen i forvejen. Ting, man normalt kun foretager sig på vej ud af døren, kan blive en del af andre daglige gøremål. F.eks kan man lægge pungen i tasken og putte nøglerne i frakkelommen, inden man sætter sig til at drikke kaffe eller tømmer opvaskemaskine. Man kan tage overtøj på, inden man sætter vasketøj over eller vander blomster, og så tage overtøjet af og hænge det på plads igen. Alle de aktiviteter, der skærper hundens opmærksomhed og gør den stresset, fordi de normalt fører til at den forlades, kan på denne måde kobles med andre aktiviteter og bliver dermed ligegyldige for hunden igen.

Når hunden er vænnet til at disse aktiviteter er "ufarlige", kan den egentlige alene-hjemme træning begynde.

Det kan jeg godt se pointen med, men jeg har det nu med at når jeg gør mig klar har jeg i forvejen fundet mad og marvben med fyld til Dumle. Så han er egentligt fuldstændig ligeglad med at jeg skal afsted. Han ved godt han skal være alene og går gladeligt ind i buret og venter på din mad mens jeg gør mig klar. Når jeg så går ud af døren får han værsgod og går igang med at spise.

Så han stresser egentligt ikke over det. Det eneste tidspunkt han stresser er hvis jeg har glemt at ordne med inden jeg tager overtøj på, så tror han nemlig han skal med.

Han hyler først efter han har spist maden og som sagt hvis der er helt stille og han har hørt døren gå eller bilen køre ud af indkørslen.

Det jeg mest overvejer at gøre om er at jeg nu kunne lade buret stå åbent. Han startede jo med at være i buret fordi han hvor vi boede før havde for meget at passe på og vi ikke kunne lukke dørene, men i buret følte han sig tryg. Nu har vi kun to små rum vi endda kan lukke dør imellem. Det jeg så kan være nervøs for ved det nu er 1 at han giver sig til at æde dørkarme og 2 at han sidder og kigger ud af vinduet og kan blive helt opkørt hvis der går en anden hund forbi eller han kan se at vi eller andre i huset går.

Puh, blev lidt langt :oops: Tak for tippet. Jeg vil lige kigge lidt mere på siden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

... jeg ville også totalt droppe dit alene-hjemme-ritual da det giver forventninger om at skal være alene.

Tænd radioen på P4 eller lign når han skal være alene, så er der ikke den frygtelig stilhed, men lidt mere vant larm. Evt. kan du i starten, under optræningen når han ikke skal være så længe alene, optage alm. radio hvor du nynner med små frekvenser af rolige melodier.

Jeg har 7-9-13 aldrig haft alene-hjemme-problemer, snare tvært imod, så står mine hunde og tripper for at jeg skal skride ud af døren :mrgreen:

Jeg har faktisk gjort afskeden til et ritual, men på en lidt anden måde. Mine hunde er vilde med aktiveringslegetøj, kødben mv.

Så når de skal være alene så går jeg gerne en tur på ca. 20 min. Derefter får de lov at søge i haven i 5-10 min. efter guffere, mens jeg gør mig helt klar, dvs. tager mine ting uden for døren, tager overtøj på, sætter nøglen i døren og tænder for radioen.

Inden jeg gik tur med hundene havde jeg gjort en masse aktivering klar til dem: Leo'er med hakket kød/guffere/skinketegn, Tug-a-Jug med guffere, triple crown treat balls med guffere, et hudkødben mv. alt sammen aktivering til ca. ½ times tid.

Det ligger jeg ned i kurvene mens hundene ser på og når jeg går ud af døren siger jeg "Værsgo" og lukker og låser.

Radio lyder som en super idé :5up: Det kunne da hjælpe på stilheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne han være så madglad at han rent faktisk ikke opdager at du går, og derfor først går i panik når han er færdig med maden, og løfter sit hoved og opdager at du er væk?

Nej, han ved udemærket vi går, han er slet ikke så madglad igen så han kigger ofte lige når vi går ud ad døren og så spiser han videre.

Jeg tror måske det største problem ligger i at han har været med så mange steder på det sidste. Så når han høre bilen ved han at vi skal ud og lave noget spændende og han ikke skal med.

Det er som regel også først når han har spist maden og fyld i marvben at han begynder, så jeg ved ikke om det er et tegn på kedsomhed.

I det hele taget tror jeg meget af det bunder i at vi har lavet så meget med ham på det sidste at han ikke har fået slappet nok af :(

Link til indlæg
Del på andre sites

øv:ae: Men heldigvis lyder det ikke til at han er decideret utryg?

Så måske de her forslag ville hjælpe.

Stille bilen et sted hvor han ikke kan høre når i kører en overgang.

Gå på de samme tidspunkter hver dag.

Put ham i buret en gang imellem i kort tid, når I er hjemme, bare så han oplever ikka at kunne deltage i alt og takle den frustration uden at hyle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sætte mig ned og begynde at tude!

Held og lykke med træningen, håber det er et hurtigt forbi passerende problem :blink:

Du forstår da virkelig at opmuntre hva :roll::lol:

øv:ae: Men heldigvis lyder det ikke til at han er decideret utryg?

Så måske de her forslag ville hjælpe.

Stille bilen et sted hvor han ikke kan høre når i kører en overgang.

Gå på de samme tidspunkter hver dag.

Put ham i buret en gang imellem i kort tid, når I er hjemme, bare så han oplever ikka at kunne deltage i alt og takle den frustration uden at hyle.

Nej, det vil jeg heller ikke mene han er. Det med at sætte ham i buret gør vi allerede ind imellem, godt nok ikke lang tid, men han finder altid ro der.

Jeg tror det bliver svært at stille bilen hvor han ikke kan høre den, men det var da en idé, men tror du så ikke bare det bliver når vi går ud af døren istedet?

Tak for rådene :5up:

Jeg har også overvejet at få Bjørn til at køre bilen ud af indkørslen efter han har været alene nogle minutter og at jeg så går ind til ham imens. Tror i det ville hjælpe lidt eller bare forvirre ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det vil jeg heller ikke mene han er. Det med at sætte ham i buret gør vi allerede ind imellem, godt nok ikke lang tid, men han finder altid ro der.

Jeg tror det bliver svært at stille bilen hvor han ikke kan høre den, men det var da en idé, men tror du så ikke bare det bliver når vi går ud af døren istedet?

Tak for rådene :5up:

Jeg har også overvejet at få Bjørn til at køre bilen ud af indkørslen efter han har været alene nogle minutter og at jeg så går ind til ham imens. Tror i det ville hjælpe lidt eller bare forvirre ham?

Det tror jeg faktisk ikke. Han hører og ser jo at i går, så det kan nok være sværere at takle at han også kan høre bilen?

Men prøv, det er jo bare at bjørn går ud inden dig og kører bilen ud af indkørslen og venter til du kommer:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg faktisk ikke. Han hører og ser jo at i går, så det kan nok være sværere at takle at han også kan høre bilen?

Men prøv, det er jo bare at bjørn går ud inden dig og kører bilen ud af indkørslen og venter til du kommer:)

? Jeg mener at jeg går ind til Dumle igen mens Bjørn kører bilen ud. Så Dumle kan se at lyden af bilen ikke er ensbetydende med at jeg skal ud og have det sjovt uden ham.

Det at vi går og døren går reagerer han ikke på. Han virker faktisk temmelig ligeglad med det. Det er mere som om det er kedsomhed. Når der bliver helt stille og han har været alene i noget tid eller når han hører bilen og ved at vi tager afsted uden ham.

Øh lidt svært at forklare :genert: men det er som om vi gerne må gå en tur for ham, men ikke køre i bilen. Han har jo været så meget med rundt på det sidste (i bilen), så jeg tror måske han har fået indtrykket af at hver gang vi tager bilen uden ham skal vi til hundetræf e.l. uden ham og SÅ hyler han :lol: Ja, det lyder helt åndsvagt kan jeg godt se, men sådan "føltes" det, for ellers hyler han ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh lidt svært at forklare :genert: men det er som om vi gerne må gå en tur for ham, men ikke køre i bilen. Han har jo været så meget med rundt på det sidste (i bilen), så jeg tror måske han har fået indtrykket af at hver gang vi tager bilen uden ham skal vi til hundetræf e.l. uden ham og SÅ hyler han :lol: Ja, det lyder helt åndsvagt kan jeg godt se, men sådan "føltes" det, for ellers hyler han ikke.

Det kan da sagtens være at han forbinder lyden af bilen med noget rigtig sjovt han skal være med til, og når han så ikke kommer med, så hyler han af bar frustration?

Så måske skal I ud og starte bilen 5-10 gange hver aften, hvor I bare kører 10 meter ned af vejen, og tilbage igen. Så han kan lærer at han skal altså ikke med hver gang I skal ud og køre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da sagtens være at han forbinder lyden af bilen med noget rigtig sjovt han skal være med til, og når han så ikke kommer med, så hyler han af bar frustration?

Så måske skal I ud og starte bilen 5-10 gange hver aften, hvor I bare kører 10 meter ned af vejen, og tilbage igen. Så han kan lærer at han skal altså ikke med hver gang I skal ud og køre?

Det var da egentligt en god idé ja :5up:

Og så radio tændt så her ikke bliver helt stille.

Og så er det godt jeg har læse- og sommerferie, så må vi tage det i små bidder af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en klassisk CD der hedder til stille stunder/stunden von steilheit (stave tysk ged ønskes) den står på repeat :mrgreen: alle nummer er rolige ect. Og den hjælper, han stresser ikke mere ved alt det nybyggeri og arbejdsmaskiner der kører ud på vejen.

Og så er han jo røget i køkkenet i stedet for hele 1 sal, og det vender ud mod haven/indkørsel.

(en backup af den cd kan arragerens)

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld :( men det var jeg altså :(

Men hvis du vil have opmundring så skal du sq få det.

Dumle har kunnet, så kunne han ikke (og spiste jeres hjørner), så kom i over det, og nu er i flyttet, og Dumle bliver utryk, forvirret eller what ever, og det skal i selvfølgelig nok også komme over, for han har jo kunnet. Men små hudnehoveder (ligesåvel som store) kan godt bliver forvirret og stresset, og som du selv har nævnt, så har Dumle en tendens til at stresse op, og jeg mener ikke der var noget specielt under flytningen, (ret mig hvis jeg husker forkert) men det kan jo kommer lidt for sent.

Og jeg tror (håber) ikke at du skal bruge din ferie på det, det er sikkert (håber jeg) bare lidt tilvænning til det nye.

Hvor filen var det jeglæste om fjernsyn og hunde?

Var det herinde hvor der var en der linkede til en artikel hvori de "kloge" hoveder havde fundet ud af at når tv'et kørte følte hunden sig ikke alene, derimod mente de at radioen ikke hjalp.

Jeg ved ikke hvordan Dumle reagere på tv, men hvis han har det fint, kunne i jo prøve at lade det kører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender til gengæld en der altid lod fjernsynet k¢re, og en dag gik der ild i det, og hunde og mennesker reddede sig kun med n¢d og næppe ud ( de blev vækket af en af deres hunde, som reddede deres liv, og næsten selv omkom i kaoset). Det er ikke risikoen værd, hvis du sp¢rger mig! Jeg plejede at have mit til at k¢re når vi var på arbejde, men aldrig mere. Alt bliver slukket på kontakterne i vores hus!

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld :( men det var jeg altså :(

Men hvis du vil have opmundring så skal du sq få det.

Dumle har kunnet, så kunne han ikke (og spiste jeres hjørner), så kom i over det, og nu er i flyttet, og Dumle bliver utryk, forvirret eller what ever, og det skal i selvfølgelig nok også komme over, for han har jo kunnet. Men små hudnehoveder (ligesåvel som store) kan godt bliver forvirret og stresset, og som du selv har nævnt, så har Dumle en tendens til at stresse op, og jeg mener ikke der var noget specielt under flytningen, (ret mig hvis jeg husker forkert) men det kan jo kommer lidt for sent.

Og jeg tror (håber) ikke at du skal bruge din ferie på det, det er sikkert (håber jeg) bare lidt tilvænning til det nye.

Hvor filen var det jeglæste om fjernsyn og hunde?

Var det herinde hvor der var en der linkede til en artikel hvori de "kloge" hoveder havde fundet ud af at når tv'et kørte følte hunden sig ikke alene, derimod mente de at radioen ikke hjalp.

Jeg ved ikke hvordan Dumle reagere på tv, men hvis han har det fint, kunne i jo prøve at lade det kører.

Tak skal du have :kys:

Om det er tilvænning eller ej kan det jo ikke skade med noget alene-hjemme træning :blink:

Jeg havde også tænkt om fjernsynet var bedre, men vi sætter nogle sange på repeat istedet, for hører han hunde gø i fjernsyn eller radio går han som regel helt amok :roll:

Jeg havde dog ikke lige tænkt på der kunne gå ild i det :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Nej, han ved udemærket vi går, han er slet ikke så madglad igen så han kigger ofte lige når vi går ud ad døren og så spiser han videre.

Jeg tror måske det største problem ligger i at han har været med så mange steder på det sidste. Så når han høre bilen ved han at vi skal ud og lave noget spændende og han ikke skal med.

Det er som regel også først når han har spist maden og fyld i marvben at han begynder, så jeg ved ikke om det er et tegn på kedsomhed.

I det hele taget tror jeg meget af det bunder i at vi har lavet så meget med ham på det sidste at han ikke har fået slappet nok af :(

Hyler han så ikke bare fordi han gerne vil med jer, og egentligt ikke fordi at han er ked af det?

Jeg går altid en lang tur med Mimi inden jeg går (sådan at jeg ved at hun er godt træt) smider nogen af hendes ynglingsguffer og så går jeg uden problemer.

Hvis jeg derimod indimellem ikke har haft tid til at gå med hende først (eller kun en kort tissetur) så skraber hun på døren, og gør lidt når jeg har lukket den - det tager jeg kun som, at hun vil med mig, fordi så sker der noget - ikke fordi at hun er ked af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hyler han så ikke bare fordi han gerne vil med jer, og egentligt ikke fordi at han er ked af det?

Jeg går altid en lang tur med Mimi inden jeg går (sådan at jeg ved at hun er godt træt) smider nogen af hendes ynglingsguffer og så går jeg uden problemer.

Hvis jeg derimod indimellem ikke har haft tid til at gå med hende først (eller kun en kort tissetur) så skraber hun på døren, og gør lidt når jeg har lukket den - det tager jeg kun som, at hun vil med mig, fordi så sker der noget - ikke fordi at hun er ked af det.

Er det ikke det samme? Han er jo ked af at han ikke kommer med :blink:

Vi sørger også altid for at han er klar til vi går. Vi laver noget inden og giver ham også tid til at falde til ro inden vi går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Er det ikke det samme? Han er jo ked af at han ikke kommer med :blink:

Vi sørger også altid for at han er klar til vi går. Vi laver noget inden og giver ham også tid til at falde til ro inden vi går.

Nej, jeg synes ikke at det er helt det samme.

Nogen hunde hyler jo fordi at de er direkte bange for at de bliver forladt, for dem er det en lang angstfuld oplevelse at være alene hjemme og man kan opleve dem tude og gø i alt den tid de er alene hjemme. De bliver først glade igen når ejeren kommer hjem igen.

Andre hunde er kede af, at de ikke komme med deres ejer når de går, fordi de har en forventning om at der sker noget spændende, De gør og hyler også lidt, når man lige går, men allerede kort tid efter så lunter de ind i sengen og lægger sig til at sove - disse hunde keder sig måske nok, men de er hverken angste eller bange for at de er blevet ladt alene tilbage og er ikke bange for, at de aldrig skal se deres ejer igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg synes ikke at det er helt det samme.

Nogen hunde hyler jo fordi at de er direkte bange for at de bliver forladt, for dem er det en lang angstfuld oplevelse at være alene hjemme og man kan opleve dem tude og gø i alt den tid de er alene hjemme. De bliver først glade igen når ejeren kommer hjem igen.

Andre hunde er kede af, at de ikke komme med deres ejer når de går, fordi de har en forventning om at der sker noget spændende, De gør og hyler også lidt, når man lige går, men allerede kort tid efter så lunter de ind i sengen og lægger sig til at sove - disse hunde keder sig måske nok, men de er hverken angste eller bange for at de er blevet ladt alene tilbage og er ikke bange for, at de aldrig skal se deres ejer igen

Det har du ret i :blink:

men det er ikke kun lige når vi går at han hyler. Det er også når huset er helt stille (dem ovenpå kan høre ham). Han hyler lige lidt tid og så stopper han igen og hyler eventuelt lidt tid nogle timer efter igen.

Jeg er også ret sikker på det er det sidste du nævner og at det er fordi han lige vågner og opdager at vi stadig ikke er der. Så hyler han lidt og ligger sig til at sove igen, men jeg er så nervøs for at det kan udvikle sig til det første du nævner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
men jeg er så nervøs for at det kan udvikle sig til det første du nævner.

Det kan jeg godt forstå - det må også bare være noget af det værste. Det ville fuldstændig knuse mit hjerte, hver gang jeg var nødt til at gå fra den, hvis jeg havde en lille angst hund.

Link til indlæg
Del på andre sites