Hop til indhold

Shibu Inu


Gæst Kol
 Share

Recommended Posts

Hej, håber der er nogen der kan give mig lidt råd her.

 

Jeg overvejer stærkt at købe in Shiba Inu hvalp, da jeg er blevet helt forelsket i dens udseende. Jeg har prøvet at læse mig til hvad den har brug for og hvilke ting jeg skal være opmærksom på, men ville gerne høre fra nogen som muligvis har haft, eller har en.

 

Håber nogen lige kan smide deres "5 cents"

 

Takker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, håber der er nogen der kan give mig lidt råd her.

 

Jeg overvejer stærkt at købe in Shiba Inu hvalp, da jeg er blevet helt forelsket i dens udseende. Jeg har prøvet at læse mig til hvad den har brug for og hvilke ting jeg skal være opmærksom på, men ville gerne høre fra nogen som muligvis har haft, eller har en.

 

Håber nogen lige kan smide deres "5 cents"

 

Takker :)

 

Jeg har 4 stk. shibaer :-D

 

Har du nogen specifikke spørgsmål?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoh ved jeg ikke helt, hvilket nok er problemet :D

 

Jeg vil jo gerne hunden det bedste, og derfor har jeg tænkt lidt på om det er muligt for mig. Jeg er 19 år og bor pt. hjemme hvor der er stor have etc, men overvejer stadig først at købe den når jeg flytter (regner jeg med jeg gør snarligst), og det bliver jo nok til en lejlighed af en art. Hvor meget plads skal den bruge? Vil den kunne holde til at jeg ikke er hjemme fra 7-15/17 stykker? Og hvor meget tid om dagen skal den have motion, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke ved hvor meget tid jeg har (ellers må jeg jo bare sørge for at jeg har prioriteret det)

 

Edit: også, hvordan er en shiba i forhold til en akita inu?

Redigeret af Kol
Link til indlæg
Del på andre sites

Det man generelt kan sige om shibaen er:

 

- Det er en selvstændig race. De kan lære næsten alt, men man skal ikke forvente "blind lydighed".

 

- De har ofte et stort jagtinstinkt, hvilket betyder at man enten skal bruge rigtig meget tid på at træne indkald eller vælge at gå tur i en lang line.

 

- Haven skal også være indhegnet af samme årsager.

 

- Som ejer af en shiba, skal man ha' lyst til at anvende lystbetonede og hundevenlige træningsmetoder - ellers opnår man intet andet end modvilje og afsky fra hundens side.

 

- Det er også en aktiv race, og man skal regne med min. 2 timers gåtur hver dag + andre aktiviteter.

 

- De er som regel hurtige til at blive renlige.

 

- De kan som regel lære at være alene hjemme uden de helt store problemer, men max. alenetid bør nok ikke overstige 7-8 timer pr. dag (voksne hunde - hvalpe meget kortere selvfølgelig)

 

- De er glade for deres familie, men ikke altid interesseret (reserveret) i fremmede mennesker.

 

- De bruger normalt ikke så meget plads indendørs men elsker at røre sig udendørs.

 

Shibaer er en del mindre end akitaer, men ellers tror jeg at de ligner hinanden en hel del - også mentalt.

 

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående til at vurdere, om shibaen vil passe godt til dig - og du til den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det gode svar, den lyder helt sikkert som noget for mig. Er selv interreseret i en hund som en del af mig og ikke som et kæledyr, derfor er det helt naturligt liggende for mig at bruge meget tid på den. Tror muligvis jeg ender på Akita'en udelukkende på grund af jeg godt kan lide større hunde, og den ser jo så fandens (undskyld sproget) stolt ud, fantastisk hund. Begge to. Og hvis de ligner hinanden er det jo ikke det helt store problem.

 

Hvor vil du/i anbefale jeg får en? Og er der nogle ting jeg skal være opmærksom på ved køb (dyrelæge, sygdomme etc), læste der var nogle indavls problemer med nogle af dem, hvilket jeg helst vil undgå. Har ikke særlig meget erfaring inden for at købe en race-ren hund eller noget andet dyr for den sags skyld- og det ville være træls at ende med en hund som ikke er den rigtige til den pris.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er race-repræsentant for shiba i Danmark og må derfor ikke anbefale eller fraråde specifikke opdrættere. Men jeg kan ihvertfald sige, at du bør købe en hvalp med DKK-stamtavle (DKK-Dansk Kennel Klub), for så er du helt sikker på, at hvalpens forældre er officielt undersøgt for HD (hofteledsdysplasi) og Patella Luxation (løse knæ). Dog er der også inden for DKK, nogle opdrættere som er mere seriøse end andre, så jeg vil anbefale at du besøger flere forskellige kenneler, så du kan vælge den bedste :-)

Husk at det især er vigtigt, at du kan li moderens temperament, da hvalpene bliver meget påvirket af hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Jeg har også tænkt mig at få en Shiba inu når jeg flytter hjemme fra, eller måske lidt før. Jeg har læst nærmest alt hvad jeg kunne finde og Shibaen og den lyder til at være en hund lige for min smag. det eneste jeg bare ikke kunne finde nogle steder er hvad sådan en hund ca. koster..

 

Så hvis i ved det kunne det være super nice at i gav et svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Akitaer er også mere agrasive end shiba inu.

så se er ikke super gode til andre hunde vis de ikke er vand til dem.

Men tror godt de kan vis man bare vender hunden til at være omkring andre og få den til at se at andre hunde er ok :D

 

 

Jeg kan slf ikke være sikker på det, har ikke selv haft sådan en hund.

det er bare hvad jeg har læst om den :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...

Jeg har en shiba inu på 1 år og 2 måneder ca :)

Det er en super dejlig race! Men det er vigtigt, at man ved hvad man går ind til!

Det er vigtigt at være konsekvent fra starten af!

Shiba inuer kan være ekstremt stædige og de har brug for en leder i huset.

Jeg har set/kender flere folk der har haft lidt problemer med deres shibaer. Endten at de skriger i parken hvis de ikke får deres vilje, eller de fuldstændig styrer huset. Bliver aggressive over for andre hunde.

Så derfor er det vigtigt med regler, og at du holder øje med din shibas signaler. Så som når den kigger stolt op, indtager din plads, når du går. Eller bare har sin HELT egen plads et højt sted.

De signaler havde vi selv ikke tænkt nærmere over, derfor havde vores shiba opfattet sig selv som lederen. Lidt ændringer i det, og voila vi har en skøn shiba, der går fantastisk ved siden af os, slapper mere af, lytter efter :) Opfører sig ordentligt osv.

Det er virkelig en skøn og selvstændig hund - men uden de 2 timers motion og evt leg, kan den hurtigt kede sig og splitte huset af. Så den skal have noget at lave!

Alene træning tog 3 dage for os. Vi gik bare i 5 min, så i 10, 20 osv.

Siden hun var så selvstændig, var hun egentligt ligeglad når vi gik, men glad når vi kom hjem!

Men det er en rigtig dejligt hund - og jeg kan varmt anbefale den i hjemmet <3

Men der er bare ting man skal vide på forhånd. Jeg læste alt hvad jeg kunne finde om shibaen. Men der kom alligevel ting i vejen, som jeg IKKE havde fundet nogen steder ;)

Som damen ovenover nævnte, så kommer de ikke på indkald. (Den tænker bare "hvorfor skulle jeg?". Men du kan sagtens lære den at komme med en hundefløjte og en dejlig godbid! (Det bedste den ved)

Shibaen var min første hund. (og eneste indtil videre).

Held og lykke!! :D

SKØØØN HUND!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...