Hop til indhold

Dæk - fysisk umligt eller...?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg forsøger at lære Luna at dække, men ligegyldigt hvad jeg gør, så fatter hun simpelten ikke hvad jeg vil have hende til at gøre....

 

Så tænkte jeg, at jeg bare ville træne det på sammen måde som jeg gjorde med Baldur (han kunne nemlig heller ikke finde ud af det), ved at belønne hver gang hun lægger sig ned af sig selv.

 

Men hun lægger sig jo aldrig på den måde, enten ligger hun sammenkrøllet, eller også ligger hun helt udstakt, men aldrig i dæk position. Og så var det jeg tænkte, at måske er hendes muskler slet ikke udvokset og stærke nok til at ligge på den måde endnu?

 

Hvad siger I andre, er det fysisk umuligt for hende, eller er jeg bare en dårlig træner :blink:

 

ps. for dem som ikke ved det, så er Luna lige blevet 12 uger gammel

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke kalde dig en dårlig træner, men måske gør du det ikke helt rigtigt ;-)

 

Hold en godbid foran næsen på hende, meget tæt på! Før hånden langsomt ind under hagen på hende, så tæt at godbidden næsten rører pelsen. Træk hånden langsomt ned over hals og bryst, og ned mellen forbenene.

 

Hvis du gør det langsomt nok og tæt på nok, vil hun følge med og lægge sig ned. Har set det 100 gange og det virker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke kalde dig en dårlig træner, men måske gør du det ikke helt rigtigt ;-)

 

Hold en godbid foran næsen på hende, meget tæt på! Før hånden langsomt ind under hagen på hende, så tæt at godbidden næsten rører pelsen. Træk hånden langsomt ned over hals og bryst, og ned mellen forbenene.

 

Hvis du gør det langsomt nok og tæt på nok, vil hun følge med og lægge sig ned. Har set det 100 gange og det virker :5up:

 

Jamen så må jeg jo bare prøve igen, når nu jeg ikke kan undskylde mig med at det er fysisk umuligt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er absolut fysisk muligt, hvis ikke er der noget galt med hende...

 

Hvad er det der sker under øvelsen?

 

Vil hun ikke følge godbidden? Bedre godbid og helt henne på hendes næse

 

Lægger hun sig næsten, men sætter sig derefter op? Meget rolig håndføring og hun skal straks guides i sit når hun rejser sig op.

Roligere hånd og beløn for en "dæk" hvor hun bare sænker hoved og ryg. Altså gradvis ned mod målet.

 

Vil hun ikke ned med måsen, men bliver i "play bow"? Som ovenfor - sit straks og fortsæt.

 

Det er hendes respons på din guiding der afgør hvad du skal gøre.

 

Nogle hunde sætter sig så "dumt" at deres forben er meget inde under dem, tæt på bagbenene. DET er en umulig stilling at dække fra, forbenene skal lidt fremad.

Her kan du gøre det, at når hun har sænket kroppen, og stadig har næsen på godbidden, så flytter du hånden roligt en anelse til den ene side. Derved bliver det modsatte forben strakt lidt.

Derefter godbidden til den anden side. Derved strækkes det andet forben og hun kan lægge sig.

 

Pas på ikke at trække godbidden hurtigere fremad end at hun kan bevare berøringskontakt med den.

 

Beløn gerne flere gange undervejs, så den mindste rigtige respons bliver belønnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er absolut fysisk muligt, hvis ikke er der noget galt med hende...

 

Hvad er det der sker under øvelsen?

 

Vil hun ikke følge godbidden? Bedre godbid og helt henne på hendes næse

 

Lægger hun sig næsten, men sætter sig derefter op? Meget rolig håndføring og hun skal straks guides i sit når hun rejser sig op.

Roligere hånd og beløn for en "dæk" hvor hun bare sænker hoved og ryg. Altså gradvis ned mod målet.

 

Vil hun ikke ned med måsen, men bliver i "play bow"? Som ovenfor - sit straks og fortsæt.

 

Det er hendes respons på din guiding der afgør hvad du skal gøre.

 

Nogle hunde sætter sig så "dumt" at deres forben er meget inde under dem, tæt på bagbenene. DET er en umulig stilling at dække fra, forbenene skal lidt fremad.

Her kan du gøre det, at når hun har sænket kroppen, og stadig har næsen på godbidden, så flytter du hånden roligt en anelse til den ene side. Derved bliver det modsatte forben strakt lidt.

Derefter godbidden til den anden side. Derved strækkes det andet forben og hun kan lægge sig.

 

Pas på ikke at trække godbidden hurtigere fremad end at hun kan bevare berøringskontakt med den.

 

Beløn gerne flere gange undervejs, så den mindste rigtige respons bliver belønnet.

 

Med denne plan kan det da næsten ikke gå galt :5up:

 

Mange tak :-D

 

Jeg vender tilbage med en opfølgning senere i dag, og fortælle om jeg kunne finde ud af det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Med denne plan kan det da næsten ikke gå galt :5up:

 

Mange tak :-D

 

Jeg vender tilbage med en opfølgning senere i dag, og fortælle om jeg kunne finde ud af det :blink:

 

Lad mig sige det således: Jeg har mødt 2 (to) hunde som det har været næsten umuiligt at få til at dække.

Begge hunde i denne forårssæson faktisk og begge hunde har ild bagi af forskellige årsager.

 

Jeg kommer lige i tanker om, at jeg brugte min vest som underlag og så min "nu skal det altså være" attitude, og så dækkede de begge to :-D

Det tog et par minutter og mange forsøg med masser af godbidder og derefter gjorde begge hunde det som om de aldrig havde bestilt andet :-D

 

Beslut dig for at Luna naturligvis dækker

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig sige det således: Jeg har mødt 2 (to) hunde som det har været næsten umuiligt at få til at dække.

Begge hunde i denne forårssæson faktisk og begge hunde har ild bagi af forskellige årsager.

 

Jeg kommer lige i tanker om, at jeg brugte min vest som underlag og så min "nu skal det altså være" attitude, og så dækkede de begge to :-D

Det tog et par minutter og mange forsøg med masser af godbidder og derefter gjorde begge hunde det som om de aldrig havde bestilt andet :-D

 

Beslut dig for at Luna naturligvis dækker

 

Luna vil meget gerne forsøge at gøre som jeg siger, men hun bliver alt for ivrig, og ender med at hoppe rundt :lol:

Så jeg tror at jeg samtidig vil forsøge at finde en mindre spændende godbid, hvis det altså kan lade sig gøre, idet at Luna syntes at al mad er det mest fantastiske i hele verden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Nu har du fået nogle gode råd, men du kan også prøve at sætte dig på gulvet, med bøjede ben, og prøve at guide hende ned under dit ben ved at stikke en arm under benet og guide hende igennem. På et tidspunkt bliver hun nød til at komme helt ned i dæk, for at komme under dit ben, og i samme sekund hun smækker kroppen i jorden, så roser du. Dette kan også gøres under en stol eller andet. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har du fået nogle gode råd, men du kan også prøve at sætte dig på gulvet, med bøjede ben, og prøve at guide hende ned under dit ben ved at stikke en arm under benet og guide hende igennem. På et tidspunkt bliver hun nød til at komme helt ned i dæk, for at komme under dit ben, og i samme sekund hun smækker kroppen i jorden, så roser du. Dette kan også gøres under en stol eller andet. :-)

 

Tak for rådet :5up:

Den har jeg dog også forsøgt, men hun er endnu ikke særlig begejstret for at kravle under noget, så det er nok en af de ting jeg skal træne først.

 

Men jeg har lige prøvet igen, og nu tror jeg, at jeg ved hvad min fejl er :oops:

 

Jeg forventer en dæk fra hende i første forsøg, og hun mister tålmodigheden, fordi at det tager så lang tid for hende at få ros og godbid. Så jeg tror, at jeg skal til at belønne hende for hvert skridt frem i mod en dæk, så hun også kan se formålet med øvelsen. Altså shape hende.

 

Dette er desværre en af de typiske fejl jeg laver, at gå alt for hurtigt frem, og så mister jeg hundens interesse fordi at den jo aldrig gør det rigtigt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Tak for rådet :5up:

Den har jeg dog også forsøgt, men hun er endnu ikke særlig begejstret for at kravle under noget, så det er nok en af de ting jeg skal træne først.

 

Men jeg har lige prøvet igen, og nu tror jeg, at jeg ved hvad min fejl er :oops:

 

Jeg forventer en dæk fra hende i første forsøg, og hun mister tålmodigheden, fordi at det tager så lang tid for hende at få ros og godbid. Så jeg tror, at jeg skal til at belønne hende for hvert skridt frem i mod en dæk, så hun også kan se formålet med øvelsen. Altså shape hende.

 

Dette er desværre en af de typiske fejl jeg laver, at gå alt for hurtigt frem, og så mister jeg hundens interesse fordi at den jo aldrig gør det rigtigt :oops:

Hvor er det godt, at du selv kunne se, hvor det gik galt. :5up:

 

Men det lyder til, at det netop er det, du skal gøre, altså shape hende. Om det så bliver på den ene eller den anden måde, må tiden jo vise. :-)

 

Jeg tror at det er en fejl rigtig mange af os til tider laver, jeg selv inkl. :blink:

Man bliver så opslugt af det, så nu vil man bare have det til at virke, så man glemmer i farten alt om, hvad der også er realistisk for hunden, men når man så tænker sig om en ekstra gang, så falder ti-øren, og så kan der ske mirakler. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det godt, at du selv kunne se, hvor det gik galt. :5up:

 

Men det lyder til, at det netop er det, du skal gøre, altså shape hende. Om det så bliver på den ene eller den anden måde, må tiden jo vise. :-)

 

Jeg tror at det er en fejl rigtig mange af os til tider laver, jeg selv inkl. :blink:

Man bliver så opslugt af det, så nu vil man bare have det til at virke, så man glemmer i farten alt om, hvad der også er realistisk for hunden, men når man så tænker sig om en ekstra gang, så falder ti-øren, og så kan der ske mirakler. :mrgreen:

 

Jeg syntes bare at jeg får lavet denne fejl lidt for ofte, så nogen gange kan det undre mig at jeg ikke tager ved lærer af mine fejl :oops:

 

Men jeg tror lidt at det er fordi at jeg har det her billede oppe i mit hoved af hvordan øvelsen ser ud, og så glemmer jeg helt, at det billede kan hunden altså ikke se :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes bare at jeg får lavet denne fejl lidt for ofte, så nogen gange kan det undre mig at jeg ikke tager ved lærer af mine fejl :oops:

 

Men jeg tror lidt at det er fordi at jeg har det her billede oppe i mit hoved af hvordan øvelsen ser ud, og så glemmer jeg helt, at det billede kan hunden altså ikke se :oops:

det er ikke kun hunde der ikke kan se det som kvinder kalder det "åbenlyse" :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg syntes bare at jeg får lavet denne fejl lidt for ofte, så nogen gange kan det undre mig at jeg ikke tager ved lærer af mine fejl :oops:

 

Men jeg tror lidt at det er fordi at jeg har det her billede oppe i mit hoved af hvordan øvelsen ser ud, og så glemmer jeg helt, at det billede kan hunden altså ikke se :oops:

Ej det er da også for dårligt, så må du lave en lille billedserie til hende. :blink:

 

Har du nogensinde prøvet at "klikkertræne" kun mellem mennesker. En sjov øvelse, som der bliver brugt mange steder.

Der får man virkeligt et indblik i, hvor svært det egentlig er for hunden, at forstå hvad det, man vil have den til, og ligeledes lære man, hvor svært det egentlig er, at gøre det forståeligt for hunden, og hvor vigtig timing er. Men sjovt det er det. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke kalde dig en dårlig træner, men måske gør du det ikke helt rigtigt ;-)

 

Hold en godbid foran næsen på hende, meget tæt på! Før hånden langsomt ind under hagen på hende, så tæt at godbidden næsten rører pelsen. Træk hånden langsomt ned over hals og bryst, og ned mellen forbenene.

 

Hvis du gør det langsomt nok og tæt på nok, vil hun følge med og lægge sig ned. Har set det 100 gange og det virker :5up:

 

Umulia's metode virker:-D. Det inlæg fortæller jo næsten at tråden er løst?;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Umulia's metode virker:-D. Det inlæg fortæller jo næsten at tråden er løst?;-)

 

Ja, metoden virker, det er også den jeg anvender og jeg har set den virke mange 100 gange på 100 vis af hunde gennem årene.

 

Der er bare nogle enkelte hunde som ikke ved at det skal virke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådet :5up:

Den har jeg dog også forsøgt, men hun er endnu ikke særlig begejstret for at kravle under noget, så det er nok en af de ting jeg skal træne først.

 

Men jeg har lige prøvet igen, og nu tror jeg, at jeg ved hvad min fejl er :oops:

 

Jeg forventer en dæk fra hende i første forsøg, og hun mister tålmodigheden, fordi at det tager så lang tid for hende at få ros og godbid. Så jeg tror, at jeg skal til at belønne hende for hvert skridt frem i mod en dæk, så hun også kan se formålet med øvelsen. Altså shape hende.

 

Dette er desværre en af de typiske fejl jeg laver, at gå alt for hurtigt frem, og så mister jeg hundens interesse fordi at den jo aldrig gør det rigtigt :oops:

 

 

Mht at shape... Karla nægtede også at dække (og hun lå heller aldrig naturligt af sig selv i "dækstilling") og hun er den dag i dag ikke særligt stabil i det, men hun kan dog... jeg shapede hende fra playbow... hvilket har gjort, at jeg har en hund der bukker nydeligt før hun lægger sig :stupid: med mindre hun har en tydelig flad hånd foran sig...

 

Shaping er en super-teknik, men nogen gange kan man altså snildt komme til at lære sin hund noget der ikke liiiiiiige var meningen....

 

Jeg vil dog sige, at det bliver bedre og bedre med vores dæk - tilgengæld har hun smidt "bukke" helt ud af repetoiret, da den tydeligvis i hendes hoved hørte sammen med dæk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det er da også for dårligt, så må du lave en lille billedserie til hende. :blink:

 

Har du nogensinde prøvet at "klikkertræne" kun mellem mennesker. En sjov øvelse, som der bliver brugt mange steder.

Der får man virkeligt et indblik i, hvor svært det egentlig er for hunden, at forstå hvad det, man vil have den til, og ligeledes lære man, hvor svært det egentlig er, at gøre det forståeligt for hunden, og hvor vigtig timing er. Men sjovt det er det. :mrgreen:

 

Ja, jeg har både prøvet det, og set andre prøve det på hinanden. Og her begynder man altså at ane hvor svær en opgave det egentlig er vi sætter vores hunde overfor :blink:

 

Jeg var på et kursus hvor 3 deltagere skulle lære 3 andre at hoppe på stedet, ingen af de 3 "hunde" vidste hvad det var de skulle udføre. Og de 3 trænere fik til opgave at bruge hhv. klikkertræning, at guide (altså bruge hænderne til at flytte "hunden") og den sidste skulle bruge "fiint" som ros.

 

De fik 5 minutter til opgaven, og ingen af dem lykkedes med opgaven :blink:

Men dem med klikkeren nåede længst, og "hunden" der blev guidet var godt irriteret da øvelsen var overstået, da det var ret grænseoverskridende, sådan at blive flyttet rundt på (mon vores hunde også har det sådan...).

Så det var en lærerig oplevelse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ja, jeg har både prøvet det, og set andre prøve det på hinanden. Og her begynder man altså at ane hvor svær en opgave det egentlig er vi sætter vores hunde overfor :blink:

ja og ikke mindst, hvor svær en opgave det er for os, at få hunden til at forstå. :mrgreen:

 

Jeg var på et kursus hvor 3 deltagere skulle lære 3 andre at hoppe på stedet, ingen af de 3 "hunde" vidste hvad det var de skulle udføre. Og de 3 trænere fik til opgave at bruge hhv. klikkertræning, at guide (altså bruge hænderne til at flytte "hunden") og den sidste skulle bruge "fiint" som ros.

 

De fik 5 minutter til opgaven, og ingen af dem lykkedes med opgaven :blink:

Men dem med klikkeren nåede længst, og "hunden" der blev guidet var godt irriteret da øvelsen var overstået, da det var ret grænseoverskridende, sådan at blive flyttet rundt på (mon vores hunde også har det sådan...).

Så det var en lærerig oplevelse :-)

Ha ha ha interessant og sjovt. :lol:

Jeg ville også synes det var pænt irriterende, hvis der var en der gik og rykkede rundt på mig, hvis jeg har forstået det rigtigt. Altså hvis det er ment, som hvis man eks. "presser/trykker" en hund på numsen, for at lære at sitte. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja og ikke mindst, hvor svær en opgave det er for os, at få hunden til at forstå. :mrgreen:

 

Ha ha ha interessant og sjovt. :lol:

Jeg ville også synes det var pænt irriterende, hvis der var en der gik og rykkede rundt på mig, hvis jeg har forstået det rigtigt. Altså hvis det er ment, som hvis man eks. "presser/trykker" en hund på numsen, for at lære at sitte. :-)

 

Det var præcist det jeg mente. Hende der afholdte kurset fortalte rent faktisk at hun til et andet kursus havde prøvet det samme med nogle andre kursister. Og her var hende der blev "guidet" blevet så sur over at blive presset/skubbet, så hende og hendes "træner" var kommet helt vildt op at skændes :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det var præcist det jeg mente. Hende der afholdte kurset fortalte rent faktisk at hun til et andet kursus havde prøvet det samme med nogle andre kursister. Og her var hende der blev "guidet" blevet så sur over at blive presset/skubbet, så hende og hendes "træner" var kommet helt vildt op at skændes :lol:

Ha ha ha ha ha ej hvor må det bare have været komisk altså. :lol:

 

Jeg var godt nok også blevet irriteret. Jeg hader bare, hvis der er nogen, der prøver at koste rundt med mig, eller puffer til mig, det kan virkelig også sætte pi.... i kog. :evil:

 

Men det må helt klart have været sjovt at observere, og sikkert også sjovt for vedkommende bagefter, når den værste damp har lagt sig. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du fået bette pigen til at dække endnu? - Ellers her endnu en metode :oops:

 

Vi har på hvalpeholdet fået 2-3 dække-nægtere ;-) til at dække nok så nydeligt og stabilt også på jorden :5up: ved at indlære det på et (lavt) bord - metoden er ellers stort set som Umulias, bare trækkes godbidden også ned forbi bordkanten ........

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Har du overvejet capturing :?:

 

Jeg har to slags dæk:

 

"down" som betyder læg dig lige præcis der, med bagbenene inden under dig og forhold dig i ro

 

og

 

"gå og læg dig" som betyder jeg-gider-ikke-se-på-dig-daffe-rund-find-et-sted-og-læg-dig

 

Sidst nævnte lære jeg dem ved capturing, men man kunne sikkert sagens bruge det førstnævnte ... evt. kombineret med luring på andet tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet capturing :?:

 

Jeg har to slags dæk:

 

"down" som betyder læg dig lige præcis der, med bagbenene inden under dig og forhold dig i ro

 

og

 

"gå og læg dig" som betyder jeg-gider-ikke-se-på-dig-daffe-rund-find-et-sted-og-læg-dig

 

Sidst nævnte lære jeg dem ved capturing, men man kunne sikkert sagens bruge det førstnævnte ... evt. kombineret med luring på andet tidspunkt.

 

Problemet er, at hun ikke rigtig lægger sig af sig selv. Hun har ikke rigtig fundet ud af det der med at falde i søvn af sig selv endnu, så når de er ved at rive hovedet af hinanden (Baldur og Luna), så tager jeg hende op i sofaen, og smider et tæppe over hendes hoved (lidt ligesom med en papagøje), og først der falder hun i søvn.

 

Det er utroligt svært at få hende lært at falde i søvn af sig selv, sidst jeg forsøgte rendte de bare rundt og legede i 2,5 time, hvorefter jeg gav op, og smed hende i seng....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...