Hop til indhold

HD-arvelighed


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er spændende at undersøge HD i forskellige linier...

 

Det er så uregelmæssigt, så det er helveds svært at vide sig sikker i sit valg, men alligevel synes jeg det er tydelig, at det er arvelig! :-)

 

Jeg vil lige til at starte med, gør opmærksom på, at dette kun er observationer fra berner sennen :-)

 

For at tage et eksempel, så var jeg skrevet op til en hvalp hos en kennel.

- det blev ikke til noget, da jeg desværre var for langt nede på ventelisten, der var ikke en hvalp til mig.

 

Mormoren havde HD status D. Hun har fået 9 hvalpe, hvoraf kun én - ÉN - af de scannede hvalpe, havde status A på begge hofter. 5 af dem har D-hofter og 2 har C-hofter.

 

Denne hvalp med A, havde opdrætter så selv været heldig at beholde. Normal etik ville sige, at denne tæve UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER BURDE BRUGES I AVL! Simpelthen for stor risiko genetisk set, grundet moderen og hendes søskende.

 

Men.. Nu har hun fået 2 kuld, hvor hvalpene er blevet scannet.

I alt 16 hvalpe, hvoraf alle undtagen 2 er scannet.

 

Det har givet 9 hvalpe med A-hofter, 4 hvalpe med B-hofter og én enkelt hvalp med en C-hofter. Tæven har i dag et ganske godt HD-indeks (120), grundet sin egen avlsværdi. Én af hendes hvalpe, en hanhund, har fået kuld med en anden tæve, som også har et af de absolut bedste HD-indeks, det førte til rene A-hofter. Denne tæve har kun fået A-hofter, undtagen én enkelt C-hofte - ud af 11 hvalpe. Kenlen, som tæven kommer fra har også en tæve, som indtil videre, på sit første kuld, kun har fået B- og C-hofter.

 

Et andet eksempel. En tæve har fået 4 kuld, de tre af dem er så at skrive kernesunde - undtagen én hvalp, som har en D-hofte, resten af de scannede er A og B'ere. Men så på det fjerde og sidste kuld bliver det ren katastrofe. Ud af 6 scannede hvalp, er der kun to, som er frie. De har henholdsvis A og B, mens resten har C, D og E og så én, som ikke er blevet DKK-bedømt, men den er heller ikke god.

 

Ja, jeg synes det er smadder interessant at studere :mrgreen: Det der med, hvordan generne kan spille én et pus, hvordan noget der ser dårligt ud, pludselig kan blive godt og noget der ser super duper godt ud, pludselig ikke er så godt alligevel.

 

Det var blot nogle eksempler, som jeg har fundet i min søgen, men der findes flere. Så jeg undrer mig over dem, der påstår at HD kun er 8% arvelig, for man ser det også med hanhunde - og deres ejere har ikke meget at sige i forbindelse med hvalpekøbernes måde at opfostre hvalpe på. Her tænker jeg på, hvor meget miljø og foder også spiller ind. Selvfølgelig spiller det ind, det vil jeg ingenlunde benægte, derom er jeg ikke i tvivl!

 

Men det med hanhunde, så er der fx. en hanhund med B-hofte, hvor ca. 50% af hvalpene over 4 kuld hos tre forskellige opdrættere er HD-fotograferede - 11 hvalpe i alt.

 

Alle hvalpe - alle - har A-hofter.

 

Spørg mig ikke hvad jeg vil med det her indlæg? Måske ønsker jeg en interessant debat angående HD.. Måske er det bare et resultat af undren... Jeg ved det egentlig ikke helt, men fik lige lyst til at skrible nogle af mine observationer ned.. :?: Så værsgo' at dreje det til noget, I måske synes kunne være interessant :-D

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Af samme årsag finder jeg også bemærkningen: "bare sørg for at få HD-foto iorden inden du sætter den i avl" til blandinger og tavleløse helt hen i vejret.

 

selve avlsleddets status fortæller intet! Absolut intet!

 

Man er pinedød nødt til at kigge både bagud OG ud til siden, i anerne, for overhovedet at kunne se en antydning af en tendens, hvis man vil avle.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Af samme årsag finder jeg også bemærkningen: "bare sørg for at få HD-foto inden du sætter den i avl, iorden" til blandinger og tavleløse helt hen i vejret.

 

selve avlsleddets status fortæller intet! Absolut intet!

 

Man er pinedød nødt til at kigge både bagud OG ud til siden, i anerne, for overhovedet at kunne se en antydning af en tendens, hvis man vil avle.

 

:blink:

 

Helt klart :-)

 

Men synes det var helt vildt, da jeg faldt over den, hvor det kun er tæven selv der har status A, mens både mor og søskende er ren katastrofe HD-mæssigt. Men alligevel viser hun sig som et genialt avlsdyr :-) Og ligeså hendes hanhvalp. Havde lige glemt det andet kuld han har fået - der har alle A-hofte undtagen én B-hofte, ud af 4 scannede hvalp - heller ikke noget at klage over jo ;-) Og der har moren B-hofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ret interessant at undersøge HD/AD, i "min" race her jeg undersøgt HD, det er meget forskelligt, om det er hannens, eller tævens gener der bliver givet videre, nu er der ikke så mange hunde i racen herhjemme, så det er nemt at overskue, en tæve har fået 2 kuld med den samme hanhund, alle fotograferede hvalpe har HD fra B-D, AD 1-2, og det er farens C hofte + fam., der spiller ind der, der har moren ikke stærke nok gener, til at undgå at give hvalpene HD.

I et andet eksempel, så har morens HD gener, stor gennemslagskraft så den kan eliminere, farens + fam. dårlige status.

HD kan jo komme af mange ting, men hvis der er mulighed for, at undersøge familiens status, er der alligevel en rød tråd.

Jeg ville f.eks aldrig bruge en C hund, da jeg har set, at det kan give rigtig dårlige resultater på hvalpene, hvis det er C hundens gener der kommer igennem. Men interessant er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ret interessant at undersøge HD/AD, i "min" race her jeg undersøgt HD, det er meget forskelligt, om det er hannens, eller tævens gener der bliver givet videre, nu er der ikke så mange hunde i racen herhjemme, så det er nemt at overskue, en tæve har fået 2 kuld med den samme hanhund, alle fotograferede hvalpe har HD fra B-D, AD 1-2, og det er farens C hofte + fam., der spiller ind der, der har moren ikke stærke nok gener, til at undgå at give hvalpene HD.

I et andet eksempel, så har morens HD gener, stor gennemslagskraft så den kan eliminere, farens + fam. dårlige status.

HD kan jo komme af mange ting, men hvis der er mulighed for, at undersøge familiens status, er der alligevel en rød tråd.

Jeg ville f.eks aldrig bruge en C hund, da jeg har set, at det kan give rigtig dårlige resultater på hvalpene, hvis det er C hundens gener der kommer igennem. Men interessant er det.

 

Den tæve, hvis hvalpe kun har fået B- og C-hofter, har faktisk selv A-hofter - men hanhunden, som blev brugt, havde selv C-hofter. Skal også nævnes at hun selv er en lille og let berner, hvor hendes hvalpe er blevet noget større. Hendes størrelse kan jo også have haft indflydelse på, at hendes resultat er så godt - mindre belastning af knogler og led vægtmæssigt :-) Men hanhunden selv er heller ikke ud af en perfekt linie HD-mæssigt - ingenlunde slemt-slemt, men heller ikke ideelt. Her snakker jeg dog kun søskende, da jeg ikke kan huske forældredyrene - men mener de er ganske pæne :-)

 

Så ja, den røde tråd er tydelig, omend ikke altid lige let at få øje på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er lidt synd, ikke at undersøge resten af familiens status, hvis der selvfølgelig er én, det er lidt problemet hos "os", at mange ikke får fotograferet deres hunde, så jeg giver penge tilbage til mine hvalpekøbere, når de fotograferer, så vi efterhånden, kan få et lidt større billede af HD status, af de hunde vi har herhjemme, da der har været en del dårlige parringer, som kan gå ret meget igennem linierne, da få hanhunde med ikke så god status, er blevet brugt rigtig meget. Så jeg henter en tæve i udlandet, og hvis hun kan bruges, tager jeg også ud af landet og får hende parret, med en hanhund med nogle gode sunde linier.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er lidt synd, ikke at undersøge resten af familiens status, hvis der selvfølgelig er én, det er lidt problemet hos "os", at mange ikke får fotograferet deres hunde, så jeg giver penge tilbage til mine hvalpekøbere, når de fotograferer, så vi efterhånden, kan få et lidt større billede af HD status, af de hunde vi har herhjemme,

 

Super initiativ :5up: Det er der også en hel del berner-opdrættere, der er begyndt på! :-D

 

da der har været en del dårlige parringer, som kan gå ret meget igennem linierne, da få hanhunde med ikke så god status, er blevet brugt rigtig meget. Så jeg henter en tæve i udlandet, og hvis hun kan bruges, tager jeg også ud af landet og får hende parret, med en hanhund med nogle gode sunde linier.

 

Held og lykke med hende! :-D

 

Ja, det giver jo nogle problemer, når populationen ikke er så stor.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kompelx ting som min lille hjerne har svært ved at gennemskue :roll: Og også derfor er det så meget mere frusterende at der stadig er så forholdsvis få der bliver fotograferet, jeg stiller selv som krav til mine hvalpekøbere at mine hvalpe bliver HD/AD fotograferet, og ærgere mig over at ikke alle opdrættere stiller det krav :(

Jeg syntes det er enormt træls når man har kig på en hund og bladre igennem dens søskende, afkom, forældre, onkler og tanter og så videre, så er det måske kun en trejde del der er fotograferet, så er det måske et par A hofter, nogle B hofter og så dukker der måske en enkelt C hofte op, én C hofte behøver i sig selv jo ikke at være noget problem, men når så få af den nærmeste familie er fotograferet, kan det jo være svært at vide om den ene C hofte mest skyldes fodring og miljø, eller om der ligger en større arvelig faktor bagved der bare er "skjult" fordi resten af familien ikke er fotograferet... :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kompelx ting som min lille hjerne har svært ved at gennemskue :roll: Og også derfor er det så meget mere frusterende at der stadig er så forholdsvis få der bliver fotograferet, jeg stiller selv som krav til mine hvalpekøbere at mine hvalpe bliver HD/AD fotograferet, og ærgere mig over at ikke alle opdrættere stiller det krav :(

Jeg syntes det er enormt træls når man har kig på en hund og bladre igennem dens søskende, afkom, forældre, onkler og tanter og så videre, så er det måske kun en trejde del der er fotograferet, så er det måske et par A hofter, nogle B hofter og så dukker der måske en enkelt C hofte op, én C hofte behøver i sig selv jo ikke at være noget problem, men når så få af den nærmeste familie er fotograferet, kan det jo være svært at vide om den ene C hofte mest skyldes fodring og miljø, eller om der ligger en større arvelig faktor bagved der bare er "skjult" fordi resten af familien ikke er fotograferet... :confused:

 

Jeg synes vi skal stille et nyt lovforslag op til Folketinget :mrgreen:

 

Krav om HD og AD fotografering hos alle disponible racer :mrgreen:

 

Tror du ikke det ville kunne gå igennem? :engel:

 

Det værste er næsten, at selvom opdrætteren stiller krav på fotografering, er det ikke sikkert, at det er nok :( Der skal sku' penge på bordet, før man kan regne med, at folk sørge for fotograferingen - og selv da kan man desværre ikke vide sig 100% sikker :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes vi skal stille et nyt lovforslag op til Folketinget :mrgreen:

 

Krav om HD og AD fotografering hos alle disponible racer :mrgreen:

 

Tror du ikke det ville kunne gå igennem? :engel:

 

Det værste er næsten, at selvom opdrætteren stiller krav på fotografering, er det ikke sikkert, at det er nok :( Der skal sku' penge på bordet, før man kan regne med, at folk sørge for fotograferingen - og selv da kan man desværre ikke vide sig 100% sikker :???:

 

Jooo, dét bliver da helt sikkert vedtaget :mrgreen:

 

Nej, et krav i sig selv er sjældent helt nok, men det er nu stadigvæk bedre end slet ikke at stille krav i den retning til sine hvalpekøbere :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det er dælme stygt, at ski** på sin opdrætter sådan, synes jeg :evil:

 

Det er vi helt enige om, det er noget svinerri :evil: Men selvom mine egne hvalpekøbere er nøje udvalgt blandt de henvendelser jeg fik -og selvom det selvfølgelig også vil være sådan i fremtiden, er jeg ikke så naiv at jeg tror at jeg aldrig selv kommer i en situration, hvor jeg kan få svært ved at få en hvalpekøber til at leve op til sine forpligtelser, det er jeg næsten sikker på jeg gør, folk kan være utroligt beregnende når der er noget de gerne vil opnå -som fx. godkendelse til at købe en hvalp, men det ændre ikke på at det er noget svinerri og at det vil pisse mig enormt af :evil::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vi helt enige om, det er noget svinerri :evil: Men selvom mine egne hvalpekøbere er nøje udvalgt blandt de henvendelser jeg fik -og selvom det selvfølgelig også vil være sådan i fremtiden, er jeg ikke så naiv at jeg tror at jeg aldrig selv kommer i en situration, hvor jeg kan få svært ved at få en hvalpekøber til at leve op til sine forpligtelser, det er jeg næsten sikker på jeg gør, folk kan være utroligt beregnende når der er noget de gerne vil opnå -som fx. godkendelse til at købe en hvalp, men det ændre ikke på at det er noget svinerri og at det vil pisse mig enormt af :evil::megaked:

 

Nej, jeg kan godt forestille mig, hvor svært det må være at være opdrætter! :???:

 

Jeg krydser for, at du bliver heldig med alle dine fremtidige hvalpekøbere (selvfølgelig gør jeg da det :blink: ).

 

Fatter ikke at folk har så svært ved at gøre den lille bitte ting, efter at have ofret flere tusinde på hvalpen selv :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...