Hop til indhold

Renlighed...


Gæst Casey
 Share

Recommended Posts

Gæst Casey

Min Chihuahua "Casey" er næsten 10 uger gammel, har haft hende i to uger. Og har virkelig problemer med at få hende til at bruge aviserne. Hun er begyndt at tisse på aviserne (for det meste) men hun hun søger altid andre steder hen, når det er mere hun skal. Når jeg kan se hun begynder at gå og snuse, bære jeg hende over på aviserne, og hvis hun prøver at løbe væk, sætter jeg mig og tar hende i flugtforsøget, og sætter hende tilbage igen.. er det forkert...??

Roser hende meget når det lykkes, men hun kan godt bruge lang tid på at prøve at løbe væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Min Chihuahua "Casey" er næsten 10 uger gammel, har haft hende i to uger. Og har virkelig problemer med at få hende til at bruge aviserne. Hun er begyndt at tisse på aviserne (for det meste) men hun hun søger altid andre steder hen, når det er mere hun skal. Når jeg kan se hun begynder at gå og snuse, bære jeg hende over på aviserne, og hvis hun prøver at løbe væk, sætter jeg mig og tar hende i flugtforsøget, og sætter hende tilbage igen.. er det forkert...??

Roser hende meget når det lykkes, men hun kan godt bruge lang tid på at prøve at løbe væk...

 

Er der nogen grund til at du ikke går udenfor med hende ?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Hvorfor bruger du aviser? Så skal hun jo bare gøres renlig 2 gange (første gang ikke på gulvet, men avisen - anden gang ikke på avisen, men ude)

 

Hvis du tager hende med ud når hun har sovet, spist og leget, samt ca. hver 2. - 3. time om natten (så længe hun er så lille) - og husker at rose rigtigt meget når hun har lavet noget, så skal hun nok få det lært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg bruger aldrig aviser, det udsætter og forlænger bare renlighedstræningen.

 

Tag hende hellere ud når hun har spist, drikket, sovet, leget og lidt ind i mellem - for små hvalpe skal du regne med ca. en gang i timen.

 

Når hun har fundet ud af at hun skal tisse/besørge uden for (positiv associering ved "dygtig" og en godbid når hun gør det ude), kan du begynde at strække tiden lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casey

Jeg bruger aviser, fordi jeg bor på 6 sal, så det tar ikke lige 2 sek at løbe ud med hende. Går ned med hende når hun har spist og sovet, og ellers bare ind i mellem, men nogen gange når jeg det ikke, før hun løber rundt og snuser.. og så tar det for lang tid at komme ned. Hun er jo så lille, derfor kan hun ikke holde sig

. så der kommer uheld i elevatoren hvis jeg tar hende og går. Roser hende meget når hun gør det udenfor, og også på aviserne. men det fungere ikke rigtigt...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger aviser, fordi jeg bor på 6 sal, så det tar ikke lige 2 sek at løbe ud med hende. Går ned med hende når hun har spist og sovet, og ellers bare ind i mellem, men nogen gange når jeg det ikke, før hun løber rundt og snuser.. og så tar det for lang tid at komme ned. Hun er jo så lille, derfor kan hun ikke holde sig

. så der kommer uheld i elevatoren hvis jeg tar hende og går. Roser hende meget når hun gør det udenfor, og også på aviserne. men det fungere ikke rigtigt...!

 

Altså hun er jo kun 10 uger, så du kan ikke nødvendigvis forvente at hun har forstået konceptet. Desuden har jeg hørt at det ikke er fysisk muligt for hende at holde sig før hun bliver ca 4 mdr., så jeg synes bare du skal have tålmodighed og fortsætte med at rose hende når hun gør det rigtige og så forsøge at tage hende ud så ofte du kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Om man bor på 6 eller 10 sal så skal hunden jo ud.

At ligge aviser giver kun problemer senere hunden har lært at det er lovligt at tisse på dem og man laver mere arbejde for en selv først lærer den at man godt må tisse på avisen også skal man lære den at det er fy og man skal gøre det nede.

 

Jeg har haft min Chi i 6 dage og han er så og sige renlig han vækker mig om natten for at sige han skal ned og om dagen går han til døren og jeg har ikke brugt aviser men kun rigelig med ros og siger hvergang det samme (ud og tis) jeg bor på 3 sal uden elevator men tager gladeligt turen hver 5 min.

Min lille Chi er ikke min første hund jeg havde en Samojed før som blev båret op af trapperne til hun var 5 måneder og skal lige sige det var tungt men op skulle hun.

 

Det er ikke en røffel til nogen men syntes mange fejl vurderer en Chi har hørt om mange der ikke kommer ned men er trænet til at gøre det i en kattebakke det er efter min mening hamrende forkert de har brug for at komme ned og bruge deres lille snude og møde andre hunde og bruge deres 4 ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
også skal man lære den at det er fy og man skal gøre det nede.

 

Nu har jeg aldrig selv prøvet det med aviser, men der hvor min chi er fra tissede moderen på aviser som en fast ting - så måske er hensigten ikke at det bliver fy sener, og så er aviser vel lige så godt som kattebakker og andet.

Her har vi det så nemt, med have lige uden for døren, men jeg kan godt forestille mig hvordan det må være at bo på 6 sal og stå med en lille tisse trængende trold og skulle finde alternativer for at renligheds processen bliver vellykket :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lille My

Vi fik lille My for snart 3 måneder siden og vi bruger et håndklæde på altanen hvor hun så kommer ud når hun skal. (hun er ligeledes blevet god til at "sige til" inden hun skal ud. Vi var ikke ude med hende hver 3 time i starten da hun skulle være renlig da vi også bor i lejlighed og ikke "bare" kunne smutte frem og tilbage med hende. MEN når vi har været ude og gå så har jeg siden hun var lille sagt "TIS" til hende og hun forbinder det meget fint med at hun altså skal tisse udenfor eller på håndklædet, når hun er hjemme. Har ingen problemer med at hun tisser på et håndklæde eller udenfor, hun kan fint begge dele og ser det ikke som et problem at den kan bruge begge steder.

 

Det du skriver Casey, var samme fremgangsmåde vi gjorde ved My. Hun ville MEGET gerne bestemme at det ikke skulle være der hvor vi ønskede at hun skulle tisse, så løftede hende hele tiden derhen hvor hun skulle gøre det, igen og igen - indtil der var gevinst og derefter MEGET ros og en lækker godbid. Det er DIG der bestemmer - så synes det er en rigtig god måde at gøre det på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger aviser, fordi jeg bor på 6 sal, så det tar ikke lige 2 sek at løbe ud med hende. Går ned med hende når hun har spist og sovet, og ellers bare ind i mellem, men nogen gange når jeg det ikke, før hun løber rundt og snuser.. og så tar det for lang tid at komme ned. Hun er jo så lille, derfor kan hun ikke holde sig

. så der kommer uheld i elevatoren hvis jeg tar hende og går. Roser hende meget når hun gør det udenfor, og også på aviserne. men det fungere ikke rigtigt...!

 

Jeg synes ikke, at det at du bor på 6. sal skal være en undskyldning for at lære hende at tisse på aviser i stedet for at gå ned på gaden. Hvad gør du så egentlig, hvis hun skal lave andet end at tisse? Foregår det også på avisen?

 

Jeg har selv en hvalp på 6 måneder som jeg har renlighedstrænet fra 5. sal (uden elevator). Det har selvfølgelig taget lidt længere tid at få ham renlig end hvis vi bare havde haft en have at lukke ham ud i, for nogle gange kan man godt komme til at strække den lidt, fordi man virkelig ikke gider ned for 8. gang den dag. Men det er noget, der hører med, når man får en hvalp, og jeg synes det er synd at du nægter din hund at kunne gøre sig ren udenfor, blot fordi du ikke selv magter turen ned.

 

Det er ikke for at være moraliserende - jeg synes bare du burde genovervejer dit valg med at bruge avisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en gammel tråd, fra 6.6, så trådstarter er her vist ikke mere.

Men derfor kan tråden selvfølgelig være værdifuld for andre.

 

Guincho tissede ikke så gerne på aviser efter han fandt ud af at søer af en vis størrelse gav våde tæer. Aviser nu til dags suger altså ikke særlig godt, synes jeg.

 

Min tidligere chi valgte at tisse på fleecetæpper i den første periode, de sugede jo godt ;-)

 

Der findes noget stof der hedder wetbed, det suger hurtigt og føles umiddelbart efter tørt. Måske nogle kunne havde glæde af det i den svære periode. Det bruges vist til hvalpegårde, og kan købes i hundeforretninger. jeg købte et i alttilhundogkat, det var ret billigt. Guincho syntes dog ikke det var tisseegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst fadakar

vi har også et stort problem. Vores han chihuahua på halvandet år, løfter ben, hvor det passer ham, selvom han bliver luftet hver anden time. Han kan komme udefra og gå ind, hoppe op på bordet og løfte ben foran mig. Han har også til tider lettet ben i sin madskål. Er vi ude hos andre starter han med at lave en klat på gulvet og letter så ben op f alt.

Min erfaring siger, at det er svært aqt gøre en shihuahua renlig, da den har en meget stærk vilje. Men jeg modtager meget gerne gode råd.:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...