Hop til indhold

Forårskuld?


Gæst donsis
 Share

Recommended Posts

Gæst donsis

Hej kloge hoveder :-)

 

Min kæreste og jeg overvejer kraftigt at købe os en hvalp, nærmere bestemt en Kleiner Münsterländer..

 

Vi havde tænkt os at købe en engang i september-oktober, men har nu fået at vide af "kloge" svigermor, at man skal købe fra forårskuld fordi disse hvalpe oftest vil være sundere..

 

Jeg er meget skeptisk overfor dette. Kan det virkelig passe? Og hvad er forårskuld egentlig? Hvalpe som er født om foråret (dvs. salgsklare ~august), eller hvalpe som er salgsklare i forårsmånederne..?

 

Takker,

VH Dennis

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lundshøjgård

Forårskuld er det første kuld om året, og generelt kan det være en fordel at man har sommeren til at være sammen med sin hvalp mens den endnu er lille og senere har mulighed for at starte mere formel hvalpetræning til efteråret når den er 3-4 måneder gammel. Særlig hvis det er en jagthund kan det være en fordel da flere hold starter i august september. Har du overvejet at få en springer spaniel. Jeg har 5 skønne hvalpe som er født d. 2 maj og de er klar til sommerferien. F.T. Spaniels er hårdtgående jagthunde, men samtidig meget trofaste og lærernemme. Det er en skøn blanding af en jagt og familiehund, avlet netop på grund af deres temperament, og ikke kun deres kønne udseende.

 

Hilsen

 

Merete, 20440806:-P:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

At forårskuld skulle være sundere har jeg nu aldrig hørt, men det er nu noget nemmere at have hvalp om sommeren :-D Det er noget sjovere at stå udenfor hver time i døgnet mens man siger: "tiiiiiiisse - tiiiissse" hvis det er varmt og lækkert, istedetfor blæsende regnvejr...

 

og rent praktisk, er det som regel nemmere at tage en længere ferie i denne periode til alene hjemme træning og renlighedstræning...

 

det meste klub-træning starter i august måned, men man kan finde private hold hele året rundt, hvis man er villig til at køre efter det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg også hørt men tror det er noget sludder, for så skulle det jo også gælde mennesker og det har jeg da aldrig hørt. Mon ikke det stammer fra naturen hvor unger der bliver født sent ikke har så store chancer for at overleve fordi de ikke får opbygget fedtreserver til at stå vinteren igennem med.

 

Jeg har selv en efterårshvalp (født i september) og han fejler sjældent noget. Det med at have hvalp på den tid af året er jeg dog færdig med, for jeg havde en hvalp der hele tiden ville bæres fordi det var for koldt for ham. Og renlighedstræning, samt at slå sig ned på en bænk og bare se på verden, er trods alt sjovere når det ikke er så vådt, koldt og mørkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

At forårskuld skulle være sundere har jeg nu aldrig hørt, men det er nu noget nemmere at have hvalp om sommeren :-D Det er noget sjovere at stå udenfor hver time i døgnet mens man siger: "tiiiiiiisse - tiiiissse" hvis det er varmt og lækkert, istedetfor blæsende regnvejr...

 

og rent praktisk, er det som regel nemmere at tage en længere ferie i denne periode til alene hjemme træning og renlighedstræning...

 

det meste klub-træning starter i august måned, men man kan finde private hold hele året rundt, hvis man er villig til at køre efter det....

 

Amocca og jeg blev jo hundemødre nogenlunde samtidig, og jeg kan klart tilslutte mig, at det er noget sjovere at renlighedstræne om sommeren - og måske også lidt mere indbydende for hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke lige om det har noget på sig, om det er forårs eller efterårskuld.

Jeg må jo have en "vinter" hund så ;)

Min kleiner er født nov. 2007, og hun har nu aldrig fejlet noget. Jeg har haft en kleiner ( racen er jo egentlig underordnet ;) ) fra maj, der heller aldrig fejlede noget. Har også en decemberhund, nu 5½ år, er frisk og rask, har også haft en oktoberhund, ingen problemer der, henter snart en april hund, så må vi se.

Har faktisk kun haft èn der har døjet med lidt øreproblemer, han er fra august. ( Så køb aldrig en august hund :blink: ) Sååå jeg tror ikke, at det har nogen betydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Enig - det passer ikke.

 

De kuld jeg har haft, har jeg heller ikke oplevet nogen forskel mht. renlighed - men selvfølgelig er det måske mere en holdning hos opdrætteren: døren åben hele sommeren-aviser vinter eller døren åben hele sommeren-lufte hvalpene min. hver time vinter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst donsis

Tusind tak for jeres inputs :-)

 

Ja, jeg synes heller det lyder logisk at hvalpene genetisk skulle være "dårligere" fra forårskuld. Men kan godt se bagdelene ved at få en lille hvalp i vintermånederne ;)

 

Hvis vi satser på september/oktober håber jeg vejret vil være nogenlunde til at holde ud..

 

VH Dennis

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst donsis

Jeg har jagttegn, og kunne umiddelbart godt tænke mig at opdrage hvalpen til jagt. Men om det bliver til noget er svært at sige ;)

 

Dit link var til dansk møbelkunst, men jeg tror jeg kender siden du i virkeligheden mente. (dmk-online.dk) :-D

 

Ja, det virker som et godt sted at finde hvalpen.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jagttegn, og kunne umiddelbart godt tænke mig at opdrage hvalpen til jagt. Men om det bliver til noget er svært at sige ;)

 

Dit link var til dansk møbelkunst, men jeg tror jeg kender siden du i virkeligheden mente. (dmk-online.dk) :-D

 

Ja, det virker som et godt sted at finde hvalpen.. :-)

 

fniiis de:lol: synes jeg er humor... dansk møbelkunst ...

 

måske er jeg træt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst donsis
sidder i avlsvejledningen. :roll:

 

Ok. Jeg har simpelthen fundet mig min egen kleiner münsterländer ekspert..

Perfekt! :-D

 

Hvordan ser du racen som helhed? Er det en sund og stærk race, uden for mange komplikationer (såsom HD)?

 

Takker,

VH Dennis

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...