Hop til indhold

Hvalpe Support Tråd


Lonny
 Share

Recommended Posts

Så lagde Louie lige en stor dejlig, ildelugtende gave inde på stuegulvet i morges...

 

Kl. 8 vågnede han og ville ned. Han fik lavet både det ene og det andet dernede. Da vi så kom op igen, lagde jeg mig lige lidt mere i sengen.. Han blev ved med at gø og hoppe op og bide i mine ben. Til sidst bar jeg ham op i sengen.. Han gik lidt rundt deroppe, men ville så gerne ned igen. Så løb han ind i stuen - vi troede han ville lege med noget legetøj.. Det var så desværre ikke tilfældet.

 

Stakkels fyr, prøver at fortælle mor og far at han har maveproblemer og de ignorerer ham bare. Tænk hvis det var os... :(

 

Den har jeg også lært på den hårde måde, når Luna hopper og danser, hvor jeg syntes hun burde sove, så er det som regel fordi hun skal besørge, så man kan lige så godt stå op først som sidst :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 164
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Frigg120209

Frigg havde også det første uheld i lang tid i dag - var noget overrasket. Havde hørt hun var vågnet og taget en smut ovenpå, men hun havde ikke pivet eller noget, som hun ellers altid gør, hvis det er.

 

Jeg havde fået tøj på, og var næsten klar til at gå - da hun så satte sig næsten lige foran mine fødder :evil: (tror ikke det var noget dominans noget!)

 

Men hvad, det kunne være hun var meget trængende, og det er godt nok også sjældent, hun har haft et uheld - så hun kom ud lige bagefter igen, og lavede hvad hun ellers manglede udenfor.

 

Hun har også tabt hendes fortænder - så alt den biden-i-kirsten leg hun har gang i, har været pga. hendes tænder. Så nu skal tandbørsten rigtig i brug og tandbørsten er hun stadig glad for - specielt tandpastaen!

 

Da jeg børstede tænder i går, hoppede hun op ad mig og pev - og kiggede med store hunde øjne på mig - hvorefter jeg prøvede at forklare hende, at det altså var min tandbørste, og dette tandpasta altså ikke havde kyllingesmag. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Så er det blevet min tur til at finde støtte i denne tråd. Allister på nu 13 uger, er blevet en lille djævel! En sand tyran! Han er holdt op med at holde sig til mig når vi er ude. Løber lige hvorhen det passer ham, og lige så langt væk som det passer ham. Han gør og gør og gør, bare ikke når han skal af med noget. Så siger han ikke et pip! Han kan ikke sige til! Han gør det bare indenfor på sine faste steder, og aldrig når jeg tager ham ud. Han har flere uheld hver dag end han har "Heldige" træffere udenfor:(:(:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Så er det blevet min tur til at finde støtte i denne tråd. Allister på nu 13 uger, er blevet en lille djævel! En sand tyran! Han er holdt op med at holde sig til mig når vi er ude. Løber lige hvorhen det passer ham, og lige så langt væk som det passer ham. Han gør og gør og gør, bare ikke når han skal af med noget. Så siger han ikke et pip! Han kan ikke sige til! Han gør det bare indenfor på sine faste steder, og aldrig når jeg tager ham ud. Han har flere uheld hver dag end han har "Heldige" træffere udenfor:(:(:(

 

 

Åhh du får da lige sådan een af mig :ae:

 

Emil gør også - mest når vi andre er stille :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Skøre hund...

 

Men uheld har vi (pånær 1 da det regnede voldsomt) aldrig haft nogle af, men jeg kan sagtens forstå det må være frustrende!

 

Forhåbentlig går det over - går ud fra du har styr på metoderne osv :blink::mrgreen:

 

Så ville bare lige give et trøstekram :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det blevet min tur til at finde støtte i denne tråd. Allister på nu 13 uger, er blevet en lille djævel! En sand tyran! Han er holdt op med at holde sig til mig når vi er ude. Løber lige hvorhen det passer ham, og lige så langt væk som det passer ham. Han gør og gør og gør, bare ikke når han skal af med noget. Så siger han ikke et pip! Han kan ikke sige til! Han gør det bare indenfor på sine faste steder, og aldrig når jeg tager ham ud. Han har flere uheld hver dag end han har "Heldige" træffere udenfor:(:(:(

 

Din stakkel :ae:

 

Jeg kan så trøste dig med at Luna også stadig har uheld inden for, det sker desværre et par gange om ugen...

I denne varme står hoveddøren åben hele tiden og jeg forventer jo så at hun går ud og besørger, men det er hun altså ikke altid enig i :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

I nat var Luna ude kl. 23.30 (vi går i seng kl. 22) og igen kl. 2.30 og alligevel lå der en lille sø til mig da jeg steg op kl. 5.15 :cry:

 

Og nøj hvor er jeg træt i dag :gab:

 

Har du overvejet at putte Luna i bur henover natten i en periode? Det kunne være en god indgangsvinkel til at få brudt den dårlige vane med at tisse på gulvet i løbet af natten.

Måske hun endda finder mere ro og så småt begynder at sove igennem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Vi gjorde det i starten med Frigg - det virkede godt - eller vi har i hvert fald ikke haft nogen problemer med tisning om natten. Og hun sov igennem efter en god uge.

 

Nu ligger hun i hendes kurv om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet at putte Luna i bur henover natten i en periode? Det kunne være en god indgangsvinkel til at få brudt den dårlige vane med at tisse på gulvet i løbet af natten.

Måske hun endda finder mere ro og så småt begynder at sove igennem :-)

 

Det kunne da godt være at jeg skulle overveje det...

 

Begge mine hunde ligger i sengen og sover, men pga. af pladsmangel så går vi og snakker om at få dem til at sove på gulvet, og her ville buret (samt varmen) måske være en meget god start på også at vænne hende af med at sove i sengen?

 

Hun har i forvejen et bur oppe i soveværelset i, hvor hun nogen gange selv lægger sig, og hvor jeg nogen gange lægger hende ind hvis hun ikke vil sove når jeg vil sove :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen når hun allerede har et bur deroppe og alting, så er det da bare at forsøge :-)

 

Jeg har selv haft stor succes med det da Stella var hvalp. Hun sov i en papkasse (åben foroven så jeg kunne have armen nede ved hende) de første 5-6 uger af hendes liv hos os. Herefter kom hun op i sengen og har sovet igennem lige siden!

Det var planen at Asta skulle det samme, men det blev så ikke nødvendigt da hun sov igennem fra første dag.

 

Begge mine sover normalt også i sengen, men jeg har smidt Asta i bur de sidste par nætter. Der har bare været SÅ varmt og kombinationen af at hun skal ligge limet op af mig fra start til slut og at hun fælder som jeg ved ikke hvad lige nu, gjorde bare at jeg ikke kunne holde ud at være i min seng.

Det er en lettere måde at få dem ud af sengen på tror jeg, særligt hvis de har et positivt forhold til buret - hvilket jeg mindes at dine har :-)

 

Det kunne da godt være at jeg skulle overveje det...

 

Begge mine hunde ligger i sengen og sover, men pga. af pladsmangel så går vi og snakker om at få dem til at sove på gulvet, og her ville buret (samt varmen) måske være en meget god start på også at vænne hende af med at sove i sengen?

 

Hun har i forvejen et bur oppe i soveværelset i, hvor hun nogen gange selv lægger sig, og hvor jeg nogen gange lægger hende ind hvis hun ikke vil sove når jeg vil sove :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg syntes også det nogen gange kan være svært at bevare roen. Jeg ved jo godt hvordan en hvalp skal behandles, med ro, overblik og konsekvens.

 

Men når jeg er lidt træt og hun for 9. gang vælge at sætte i fuld spurt efter vores stakkels katte, så må jeg desværre erkende at jeg ikke formår at omsætte teori til praksis, og i stedet Brøler: NU STOPPER DU ALTSÅ!!!!

 

For det meste gør jeg som jeg ved man skal gøre, men nogen gange har jeg altså bare mindre overskud end andre gange, og sådan noget kan godt være svært at indrømme på et forum som dette, da alle jo godt ved, at jeg ved hvordan det skal gøres, men åbenbart bare ikke magter opgaven... :blink:

 

Så dette er også en af mine grunde til at oprette denne tråd, så jeg forhåbentlig kan få at vide at jeg ikke er den eneste der ind imellem kun er menneske, og samtidig kan jeg så trøste andre "nybagte forældre" med at de altså heller ikke er de eneste der ind i mellem mister fatningen...

 

Rød tekst: Og hvad er så det?

 

Jeg forstår tråden og hvor frustrerende og nerveopslidende det kan være at have hvalp som er igangsætter mere eller mindre konstant, men så tag kontrollen!

 

Ja, undskyld udråbstegnet :-D

 

Det jeg mener er, at hvalpe uden opsyn er hvalpe udenfor opdragelsesradius og at man ikke skal "træne"/opdrage på en fiasko.

For eksempel ved at undlade at stoppe sin hvalp 2. eller 3. gang den gør noget uønsket (nu nævner du at Luna jagter kattene) fordi hun for hver gang hun gør dette indlærer adfærden. Virkeligt cementerer den dybt i sin hjerne. Hendes præference ved synet af kat bliver jagt.

 

Jeg er fuldt forståelig overfor manglende overskud, men i stedet for at gå efter det perfekte, hvad så med at gå efter det man kan klare, men med mindst mulig uhensigtsmæssig indlæring?

 

Hvalpe skal have grænser og de finder dem ikke selv, de skal fastsættes af ejer ved konsekvent adfærd i situationerne.

 

Det kunne f.eks. være at man i situationer hvor man ikke kan være med i haven undgår at lukke hunden/hundene i haven.

 

Eller at man har lang line på hunden i haven, så man har nogen kontrol over hvor den er og hvad den gør.

 

At man i situationer indendøre har sin hvalp i line om livet, så den er hvor man er, hvis dette er nødvendigt for at kunne opdrage.

 

Altså situationskontrol.

 

Her i huset er der kun få regler, nogle af disse er at kattenes mad skal stå på gulvet uden hund/hundene går i det.

 

At man ikke spurter rundt i huset og fræser trægulvet op og "ommøblerer" under legen eller hopper op og ned i møblerne i leg.

 

At ophold i sofaen foregår siddende eller liggende

 

Ingen gravning i haven - gravning tilbydes på marken

 

Ingen gøen ad forbipasserende/jagt af katte egne eller andres.

 

Heller ikke fuglene skal jages og fuglefoderet skal ikke ædes.

 

Jeg skriver ikke dette for at dunke nogen oven i hovedet, snarere som en påmindelse om at hvalpe skal hjælpes til at vise ønsket adfærd, og at det er os der bestemmer hvad dette er.

 

Når dette er sagt har jeg intet problem med at man brøler op når noget virkelig er for meget, men dette bør være straks hvalpen viser handlingen (f.eks. jagt eller vilde bid) og ikke først efter 4 - 5 gang, hvis hvalpen skal lære af det.

 

Når overskuddet er småt så leg med hvalpene, så de får krudtet af, slut af med et godbidsøg og led dem derefter i ro evt vha en line i selen.

 

Langt de fleste hvalpe drager et dybt afslappet suk, når de får denne hjælp til at falde til ro.

 

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen når hun allerede har et bur deroppe og alting, så er det da bare at forsøge :-)

 

Jeg har selv haft stor succes med det da Stella var hvalp. Hun sov i en papkasse (åben foroven så jeg kunne have armen nede ved hende) de første 5-6 uger af hendes liv hos os. Herefter kom hun op i sengen og har sovet igennem lige siden!

Det var planen at Asta skulle det samme, men det blev så ikke nødvendigt da hun sov igennem fra første dag.

 

Begge mine sover normalt også i sengen, men jeg har smidt Asta i bur de sidste par nætter. Der har bare været SÅ varmt og kombinationen af at hun skal ligge limet op af mig fra start til slut og at hun fælder som jeg ved ikke hvad lige nu, gjorde bare at jeg ikke kunne holde ud at være i min seng.

Det er en lettere måde at få dem ud af sengen på tror jeg, særligt hvis de har et positivt forhold til buret - hvilket jeg mindes at dine har :-)

 

Det har de helt bestemt :-D

Luna spæner ind i sit hver gang det åbnes, Baldur er dog en lille smule mindre ivrig (han var da også lidt ældre da vi begyndte at træne det), men har går stadig frivilligt ind i det når vi åbner det. De eneste gange han kan finde på at skynde sig derind er når Luna er en pestilens, herinde har han nemlig fred :blink:

 

Så det tror jeg at vi prøver :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Langt de fleste hvalpe drager et dybt afslappet suk, når de får denne hjælp til at falde til ro.

 

:ae:

 

Jeg har rent faktisk ikke så mange af de situationer hvor jeg mister overblikket mere. Det er nemlig gået op for mig, at når Luna er en rigtig pestilens, så er det hendes mors skyld... Så har Luna nemlig fået lov til at være i gang for længe og er helt vildt overtræt.

 

Den er sikker hver gang, og lige så snart hun får lidt hjælp til at falde til ro, ved. f.eks. at blive lukket ind i sit bur med et kødben, så går der max 1-2 minutter så sover hun :blink:

 

Men jeg har stadig alle de almindelige situationer hvor hun løber efter katten (hvilket hun gør mindre og mindre) eller som nu hvor hendes tænder klør helt vildt og hun har opdaget at dørkarme er lige det rette materiale til at stoppe kløen :blink:

Det med dørkarmen bekymrer mig dog ikke, hun har kun gjort det 2 gange og begge gange er hun blevet stoppet, så hun skal bare lige lære at dørkarme ikke er ok at tygge i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har de helt bestemt :-D

Luna spæner ind i sit hver gang det åbnes, Baldur er dog en lille smule mindre ivrig (han var da også lidt ældre da vi begyndte at træne det), men har går stadig frivilligt ind i det når vi åbner det. De eneste gange han kan finde på at skynde sig derind er når Luna er en pestilens, herinde har han nemlig fred :blink:

 

Så det tror jeg at vi prøver :-D

 

Det mente jeg nok :-D

 

Prøv og se om det ikke kan afhjælpe de værste natlige udskejelser, bare husk på at tage hende ud hvis hun vågner og piver. Det er synd hvis hun pludseligt ikke kan holde sig og ender med at tisse i buret!

 

Dog har jeg en idé om at det måske kunne give hende mere ro til blot at sove igennem natten, og på den måde helt slippe for at skulle op og tisse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mente jeg nok :-D

 

Prøv og se om det ikke kan afhjælpe de værste natlige udskejelser, bare husk på at tage hende ud hvis hun vågner og piver. Det er synd hvis hun pludseligt ikke kan holde sig og ender med at tisse i buret!

 

Dog har jeg en idé om at det måske kunne give hende mere ro til blot at sove igennem natten, og på den måde helt slippe for at skulle op og tisse!

 

Det tror jeg også, for hun kan jo godt holde sig, i og med at det ikke er alle nætter hun står op og tisser...

 

Men selvfølgelig skal hun ikke tvinges til at tisse i buret, skal man, så skal man :-D

 

Så kan vi andre også bedre falde i søvn, hun har nemlig fået en dårlig vane med at de første 15-30 minutter når vi skal sove, dem skal hun bruge på at tumle rundt i hele sengen og småpive, fordi at hun ikke syntes at vi andre ligger på en måde så hun kan komme til at ligge som hun gerne vil :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan vi andre også bedre falde i søvn, hun har nemlig fået en dårlig vane med at de første 15-30 minutter når vi skal sove, dem skal hun bruge på at tumle rundt i hele sengen og småpive, fordi at hun ikke syntes at vi andre ligger på en måde så hun kan komme til at ligge som hun gerne vil :lol:

 

Det er Stella om igen da hun havde den alder :lun::lol:

 

Du må endeligt holde os opdateret med hvordan det går med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må endeligt holde os opdateret med hvordan det går med det!

 

Vi valgte at prøve det af med det samme, og lad mig starte med at sige, man sover altså meget bedre uden 2 hunde i sengen :blink:

 

Luna havde som sagt allerede et bur i vores soveværelse, så her lagde jeg hende ind da vi skulle sove, og efter 5 minutter, så sov hun :5up:

 

Hun vågnede så 2 timer senere og skulle tisse, men resten af natten sov hun igennem :-D

 

Jeg tror så at grunden til at hun skulle ud efter 2 timer var, at hun fik sin aftensmad for sent. Så nu prøver vi at give hende aftensmad senest kl. 20, idet at hun åbenbart skal have 2 timer til at få mad og drikke igennem systemet (hun vågnede nemlig 23.30 dagen før).

 

Så nu har vi aftalt at vi i weekenden rykker begge hundes bure (hvor de er når de er alene hjemme) fra stuen og op i soveværelset, således at det altid er det samme bur, på det samme trygge sted de skal være og sove i.

 

Vi vil jo gerne have begge hunde ud af sengen igen, da vi simpelthen ikke kan være der selv.... Men til at starte med, så nøjes vi med at sætte Baldurs bur op i soveværelset, og så kan han selv vælge om han vil sove i det, så krydser vi fingre for at varmen hjælper ham med at tage den rigtige beslutning :blink:

 

Med tiden er det meningen at begge bure skal stå åbne, og at de selv skal vælge at lægge sig til at sove derinde, men foreløbigt så lukker vi altså døren, indtil (ihvertfald Luna) har lært at de ikke skal sove i vores seng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi valgte at prøve det af med det samme, og lad mig starte med at sige, man sover altså meget bedre uden 2 hunde i sengen :blink:

 

Luna havde som sagt allerede et bur i vores soveværelse, så her lagde jeg hende ind da vi skulle sove, og efter 5 minutter, så sov hun :5up:

 

Hun vågnede så 2 timer senere og skulle tisse, men resten af natten sov hun igennem :-D

 

Jeg tror så at grunden til at hun skulle ud efter 2 timer var, at hun fik sin aftensmad for sent. Så nu prøver vi at give hende aftensmad senest kl. 20, idet at hun åbenbart skal have 2 timer til at få mad og drikke igennem systemet (hun vågnede nemlig 23.30 dagen før).

 

Så nu har vi aftalt at vi i weekenden rykker begge hundes bure (hvor de er når de er alene hjemme) fra stuen og op i soveværelset, således at det altid er det samme bur, på det samme trygge sted de skal være og sove i.

 

Vi vil jo gerne have begge hunde ud af sengen igen, da vi simpelthen ikke kan være der selv.... Men til at starte med, så nøjes vi med at sætte Baldurs bur op i soveværelset, og så kan han selv vælge om han vil sove i det, så krydser vi fingre for at varmen hjælper ham med at tage den rigtige beslutning :blink:

 

Med tiden er det meningen at begge bure skal stå åbne, og at de selv skal vælge at lægge sig til at sove derinde, men foreløbigt så lukker vi altså døren, indtil (ihvertfald Luna) har lært at de ikke skal sove i vores seng.

 

Ej hvor lyder det bare dejligt - også selvom jeg ikke tror på det der med at sove bedre uden hunde :mrgreen:

 

God idé at rykke hendes aftensmad lidt frem - det lyder da som om at det nok skal sikre uforstyrrede nætter fremover!

Det lyder jo som om at det er en rigtigt god løsning for Jer! Skønt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor lyder det bare dejligt - også selvom jeg ikke tror på det der med at sove bedre uden hunde :mrgreen:

 

God idé at rykke hendes aftensmad lidt frem - det lyder da som om at det nok skal sikre uforstyrrede nætter fremover!

Det lyder jo som om at det er en rigtigt god løsning for Jer! Skønt!

 

Jeg troede heller ikke på det, men i det sidste lange stykke tid må jeg nok erkende at jeg har sovet rigtig dårligt. Med Baldur har det aldrig været et problem, da han bare krøller sig sammen til en lille kugle (på 27 kilo), men Luna (15 kilo) skal ligge helt udstrakt og hun kan blive knapt en meter når hun gør det...

 

Og mellem en lille tyk streg på 14 kilo og en stor rund kugle på 27 kilo, så er der altså lige pludselig ikke så meget plads tilbage til mig og min mand :blink:

 

Men jeg ved endnu ikke om Baldur også ryger ned på gulvet, fordi at med ham har det jo gået fint, og jeg elsker altså at ligge og kramme mine dejlige hunde :lun:

 

Ellers må jeg bare blive ved med at plage min mand om den der seng på 3 x 3 meter, så vi alle kan være der :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

I nat var Luna ude kl. 23.30 (vi går i seng kl. 22) og igen kl. 2.30 og alligevel lå der en lille sø til mig da jeg steg op kl. 5.15 :cry:

 

Og nøj hvor er jeg træt i dag :gab:

 

Så er det din tur til at få sådan en.. :ae: Du må sove lidt på arbejdet så.. :)

 

Vi gik i seng kl. 0.30 i går, Louie vågnede kl. 7.30 (men jeg gad sgu' ikke op, så jeg nussede ham lidt så han faldt i søvn igen), han vågnede igen kl. 8.30 og så gik vi ned og fik lavet lidt af hver..

 

Perfekt nat - tak elskehund! (for en gangs skyld - derfor pral...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede heller ikke på det, men i det sidste lange stykke tid må jeg nok erkende at jeg har sovet rigtig dårligt. Med Baldur har det aldrig været et problem, da han bare krøller sig sammen til en lille kugle (på 27 kilo), men Luna (15 kilo) skal ligge helt udstrakt og hun kan blive knapt en meter når hun gør det...

 

Og mellem en lille tyk streg på 14 kilo og en stor rund kugle på 27 kilo, så er der altså lige pludselig ikke så meget plads tilbage til mig og min mand :blink:

 

Men jeg ved endnu ikke om Baldur også ryger ned på gulvet, fordi at med ham har det jo gået fint, og jeg elsker altså at ligge og kramme mine dejlige hunde :lun:

 

Ellers må jeg bare blive ved med at plage min mand om den der seng på 3 x 3 meter, så vi alle kan være der :blink:

 

:lol::lol::lol: Jeg kender det godt :lol::lol::lol:

Herhjemme er det en lang tyk streg på 20+ kg og en lille rund kugle på 8kg!

Stregen skal oven i køber gerne ligge limet af mig og fælde så det føles som om jeg har groet min egen pels når jeg vågner :roll:

 

Men det ér bare sååå hyggeligt at vågne op til en tyk streg der ligger holder om en med forbenene og en lille ulden kugle der har møvet sig under dynen og krøllet sig sammen ved ens mave :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...