Hop til indhold

Diskussion af Hallgrens Alfasyndromet


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Hvordan skiller du disse ting ad? Hvad er genetik og hvad kommer fra tæven? Jeg mener helt sikkert at visse ting følger generne - i DKK regi opererer vi med begrebet tærskelværdier (den "grænse" der skal krydses for at en adfærd udløses) og disse nedarves - disse tærskelværdier giver os de mange forskellige racer, vi har i dag.

 

Nervøse tendenser er for mig at se svære at skille ud - hvad skyldes genetik, hvad skyldes fostertiden, hvad skyldes tævens (og andre voksne hunde omkring hvalpene) adfærd og hvad skyldes opdrætters adfærd? Hvor meget af faderens temperament nedarves? Ting som madlyst, ressourceforsvar osv. kan også nemt skyldes tævens og opdrætters adfærd, men det ville være interessant, hvis man kunne påvise at en han med disse "egenskaber" nedarvede disse - er det hvad du har observeret?

 

Jeg tænker lidt på heste lige nu - da der her drives væsentlig mere matadoravl end man ser blandt hunde. Elmegårdens Fight, som Pinpoynter i hvert fald kender, er selv en meget, meget sød og velopdragen hest - det var han også som hingst... men hans afkom er kendte og berygtede som eksteriør- og bevægelsesmæssigt rigtigt gode heste, men med et ofte meget "interessant" temperament - de var simpelthen meget "varme" og greb ofte til at vippe rytteren af.... uanset, at disse føl er født af mange forskellige hopper. Mange af dem blev selvfølgelig gode heste alligevel, men interessant er det!

 

 

det er jeg sikker på du har ret det betyder ret meget også da de præges hurtigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...