Hop til indhold

Øv hvor er fordomme triste!


Gæst Mette Nielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Mette Nielsen

Er jeg den eneste der er træt af fordomme? Fx er det en meget udbredt fordom, at små selskabshunde er helt hysteriske. Jeg er så træt af, at folk udtaler sig om sådan noget, uden de nogensinde selv har haft en lille hund. Man hører det næsten hele tiden.

Selvfølgelig kan der være noget om at de er mere nervøse pga. deres lille størrelse, men ligefrem at kalde dem hysteriske synes jeg er forkert.

Er det mig der er helt gal på den? Er alle små hunderacer hyseriske, eller er det blot mig der synes, man ikke kan skære alle over en kam??

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja jeg hører den også tit :( Det er ret irriterende og belastende.

Det værste er dem der siger "jamen det er jo ikke en rigtig hund" mens deres egen store rigtige hund får 1 tur dagligt og så ellers passer sig selv :roll:

 

Eller folk der når de ser en lille hund siger wuf wuf wuf wuf... :roll:

 

And i could go on and on....

 

På en stresset og dårlig dag kan det desværre pisse mig virkelig meget af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette Nielsen

Jeg vælger ikke en lille hund, fordi den kun skal fungere som skødehund, men fordi jeg på mange områder finder den mere praktisk pga deres størrelse.

Kender en, der konsekvent siger, at alle små hunde er nogle hidsigpropper. Og det gør mig bare så gal, for hun sætter sig ikke i nogle racer, det er bare noget hun antager. Det gør mig sur, og synes det er uretfærdigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordomme er vel altid trælse, men de opstår sjældent uden der ern en eller anden grad af sandhed i det :wink:

 

Det jeg bliver mest træt af at høre er nok sådan noget med, goldens er kedelige, gravhunde er reserverede og gale, beagler kan ikke opdrages, en jagthund skal opdrages meget strengere end en sofa hund, fordi det er en jagthund, hunde lugter, og indefor heste: travheste er skøre i hovedet (jeg har selv en travhest der bestemt ikke er skør på nogen måde).

 

Der synes jeg folk skærer for meget over en kam og hvis de lige ville modere deres udtagelser lidt, så ville det lyde meget anderledes og formentlig være rigtigt ud fra nogle betragtninger:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Dette er ikke en generalisering og må ikke opfattes som en sådan :wink:

 

Men - der findes nogle hundejere med små hunde, der har hundene som en form for 'vedhæng'. Ofte støder jeg på dem med 'jamen min hund er så lille bitte, derfor behøver den ikke lære at opføre sig ordentligt' eller 'min lille hund, har rigelig aktivering i mig' eller 'den må gerne hoppe op ad folk, det er fordi den gerne vil snakke og den er jo så lille, at den ikke kan nå' osv osv.

 

Små hunde er bare i farezonen for at blive nogle små fejlopdragede 'sataner' <- og ordet 'sataner' må ikke misforståes, det er sagt i en humoristisk ånd :wink:

Små hundes største potentielle fejl er deres størrelse = de tiltrækker mange købere, der ikke sætter sig ind i hvad en hund behøver, netop fordi den er lille og 'sikkert ikke' behøver opdragelse/aktivering.

 

Mange små hunde lever en kedelig tilværelse, netop pga ejerne ikke ved, hvad der kræves af en lille hund. En lille hund er i større risiko for at leve livet, båret rundt på en arm 'skærmet' for livets stimuli osv. og ender derfor med at have en vis skepsis/angst overfor ting, mennesker osv.

 

Større hunde har ikke den samme uheldige magnetiske tiltrækning, da de fylder lidt mere og ikke så let kan løftes rundt på armen = den må potentielt lære flere ting.

 

En stor hund der gøer og knurrer af fremmede der kommer ind, vil hurtigere blive 'trænet' til det modsatte, da den virker mere truende end en lille hund der gør det samme - desværre.

 

Jeg vil vove min højre arm på denne sætning: Ude i det ganske land, vil man finde flere 'ikke opdragede' små hunde end store - og man finder dem primært blandt ældre mennesker, der ikke har sat sig ind i racen.

 

Det blev lidt rodet, men håber I forstår meningen. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

En af grundene til alle fordommene er at nogle hundejere ikke passer deres hunde ordentlig, ikke motionere og aktivere nok, ikke passer til deres race m.m..

 

Derudover er der mange der bare vil gøre som de altid har gjort og ikke tror på at der kan være sket noget nyt, derfor bliver jagthunden behandlet strengt fx, gravhunden kan ikke opdrages (mener mange) osv. osv..

 

Jeg har 2 cairner og tidligere har jeg haft schæfer og Lhasa :)

 

Der er dælme meget hund i en cairn :lol:

Og i de to andre racer jeg har haft, de er alle hunde, de er forskellige, men ingen er mere hunde end andre, de er blot hunde på forskellige måder og med forskellige arbejdsbeskrivelser a044.gif

 

Det kan godt være cairner er små, men man skal godt nok ha en del mere hjerne og kreativitet for at kunne gå løs med dem og opdrage dem end man skal med en schæfer :shock::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette Nielsen

Malene, jeg tror helt sikkert du har ret. Mange opdrager ikke så meget på deres hunde fordi de er små. Men derfor skal de stadig opdrages som en hvilken som helst anden hund. Så tror helt sikkert du har ret i mange af de ting du siger.

Men synes stadig det er synd for dem, der har nogle velopdragne små hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg synes det er synd for alle hunde der bor hos mennesker der ikke passer dem ordentlig, uanset om de er store eller små.

 

Der er rigtigt mange store hunde der sygner hen i triste liv, igen bliver de behandlet forkert...

 

Jeg synes meget kunne være bedre hvis folk fik hunde de faktisk passede til og vidste noget om, men sådan er det ikke :)

 

I et andet forum jeg kommer i diskutere vi omplaceringshunde og folks dårlige undskyldninger for at de skal af med hunden, det er sgu så trist!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er tankevækkende at der hvert år aflives ca 15.000 fysisk sunde og raske hunde. Fordi folk ikke har sat sig ordenlig ind i hvad det vil sige at have hund.

Jeg er enig med Malene og Annemarie i det de skriver.

 

Måske det var på sin plads, at alle skulle have et hundekørekort, inden de kunne anskaffe sig en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mille07

Ja Jane. Ikke bare et hundekørekort. Men inden for alle dyrearter. Der burde være en slags tilladelse til at skulle holde dyr.

 

Særligt måske katte. For hvis der er mange hunde, der lever et kummerligt liv, så er det ingenting i forhold til, hvor mange katte der lever et kummerligt liv. Der er desværre stadig en tendens til, at en kat jo bare er en kat, og den kan passe sig selv, og den behøver næsten ingen omsorg for den er sin egen, og den kan alligevel ikke opdrages. Selvfølgelig kan den det. Men ikke med samme tilgang som en hund. Den er jo ikke præget af et flokinstinkt. :wink:

 

Og for ikke at tale om alle de ponyer/heste, der over hele landet bliver holdt i et sørgeligt aleneliv på en mark, hvor den måske endnu værre har udsigt til naboens hesteflok, som den umuligt kan få kontakt til. :(

 

Jo, der burde være et obligatorisk grundkursus i dyrehold.

 

Nå det var lige et sidespring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være der er flere små hunde der er fri for opdragelse, end der er store. Menhvorfor er der så flest store hunde i annoncer om folk der ikke længere magter deres hund?

 

Der er utrolig mange fordomme omkring Pudler, de regnes ikke for noget.

Mange ved slet ikke det er jagthund, de tror det er en mormor-hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være der er flere små hunde der er fri for opdragelse, end der er store. Menhvorfor er der så flest store hunde i annoncer om folk der ikke længere magter deres hund?

 

Der er utrolig mange fordomme omkring Pudler, de regnes ikke for noget.

Mange ved slet ikke det er jagthund, de tror det er en mormor-hund.

 

Ja det er nemlig pimært store hunde der omplaceres :wink:

Sååååeehhh :?

 

Nå men jeg møder altså også tit store hunde der hopper op :wink: Og jeg ser faktisk ikke hoppen op som uopdragent. Min hund må gerne hoppe op ligeledes må min mors shæferhund. Jeg synes ikke det er uopdragent.

 

Min hund hun er meget gøende :D Hun kan godt lide at snakke - helst STORE bogstavvendinger :wink: :lol: Ikke destomindre var det min lille lorte hund der gik ind og vandt over alle de andre store "rigtige" velopdragne labradors, shæfere ect til begge lydigheds konkurencer vi har deltaget i. I den føste blev hun nr 3 og i den anden konkurence blev hun nr 2 :D og det var altså ud af 18 hunde :wink:

 

2198_lua_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette Nielsen

Tillykke med det - sejt gået :D

Hvilken hund har du?

At en hund hopper op er jo såden set bare et udtryk for glæde, hvilket ikke generer mig. Men da jeg ved det kan genere mange, vil jeg helst ikke have den hopper op af folk. Mange føler sig overrumplet når en hund hopper op af dem, hvilket jeg godt kan forstå. Måske ikke med de små hunde, men blir straks værre med de større..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Jane. Ikke bare et hundekørekort. Men inden for alle dyrearter. Der burde være en slags tilladelse til at skulle holde dyr.

 

Særligt måske katte. For hvis der er mange hunde, der lever et kummerligt liv, så er det ingenting i forhold til, hvor mange katte der lever et kummerligt liv. Der er desværre stadig en tendens til, at en kat jo bare er en kat, og den kan passe sig selv, og den behøver næsten ingen omsorg for den er sin egen, og den kan alligevel ikke opdrages. Selvfølgelig kan den det. Men ikke med samme tilgang som en hund. Den er jo ikke præget af et flokinstinkt. :wink:

 

Og for ikke at tale om alle de ponyer/heste, der over hele landet bliver holdt i et sørgeligt aleneliv på en mark, hvor den måske endnu værre har udsigt til naboens hesteflok, som den umuligt kan få kontakt til. :(

 

Jo, der burde være et obligatorisk grundkursus i dyrehold.

 

Nå det var lige et sidespring.

 

Helt enig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være der er flere små hunde der er fri for opdragelse, end der er store. Menhvorfor er der så flest store hunde i annoncer om folk der ikke længere magter deres hund?

 

Der er utrolig mange fordomme omkring Pudler, de regnes ikke for noget.

Mange ved slet ikke det er jagthund, de tror det er en mormor-hund.

 

Fordi det nok er nemmere med en lille updragen hund end en stor uopdragen hund.

Men sørgelig er det, at så mange hunde lever et trist og indholdsløs liv. Og at folk ikke tænker sig bedre om inden de anskaffer sig en hund eller et andet dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med det - sejt gået :D

Hvilken hund har du?

At en hund hopper op er jo såden set bare et udtryk for glæde, hvilket ikke generer mig. Men da jeg ved det kan genere mange, vil jeg helst ikke have den hopper op af folk. Mange føler sig overrumplet når en hund hopper op af dem, hvilket jeg godt kan forstå. Måske ikke med de små hunde, men blir straks værre med de større..

 

Jeg har en dværgpinscher :D Min træner var også meget imponeret. Hun sagde altid at hun var et pragteksemplar af racen. Hun havde aldrig oplevet en så dygtig pinscher. :lol:

 

Hun kan også en del tricks... Garanteret flere end de fleste større hunde :wink:

 

-Sitte

-Dæk

-Stå

-Bliv

-Bakke

-High five (gi pote)

-Give me ten

-Danse

-Spansk gang

-Må mor få møs?

-Først tage godbid når der bliver sagt værsgo.

-Tisse på komando.

-Hvilken hånd er godbidden i?

-Tag Hajen

-Tag tigeren

-Hvor er far?

-Hvor er mor?

-Ryd op

-Bag mig

-Ind (på fortorvet eller indenfor døren)

-Ned (fra vindues karmen, sofa ect.)

-Søg spor

-Søg

-Piuette (snurre rundt på bagben)

-Fremad

-Højre

-Venstre

-Vinke

-Zigzag

-Hop op til mig (hopper op i favnen)

-Hop (over noget f.eks)

-Løftes (stiller sig med røven til så man kan løfte hende)

-Hviske

-Tunge (Slikke sig om munden)

-Grib (gribe godbid eller legetøj med munden) Endelig!! Det har os kun taget 1 år at lære *gg*

- Hvad siger Lua? Vuuf. (halse)

- Whats up? (hun nikker med hovedet på ægte gangster manér)

 

Agility:

 

-Tunnel

-Spring

-Slalom

-Vippe

-Op'A (a'et)

-Balance bom

 

(jeg har kopiret listen ind fra vores profil på hg :lol: )

 

Ja jeg kan godt se hvad du mener med at hunde hopper op. Men jeg mener også at jeg kan selvfølgelig sagtens få Lua til at lade vær' men da hun var hvalp gav folk hende gentagende gange opmærksomhed ved at hoppe op så det var en umulighed at lære hende :wink: Nu synes jeg vi har et acceptabelt niveau. Hun hopper ikke op af fremmede mennesker. Det kunne hun aldrig finde på. Det er hun alt fo reseveret til. Men de andre hundes mennesker de har guffer osv, jo dem kan hun godt lige støtte sig op af med forpoterne. Min mors shæfer står på bagben når jeg kommer. Så krammer vi, det er så hyggeligt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hun kan nogle tricks - MEGET imponerende!

Hvordan lærer du hende at finde mor og far? :)

 

Hmm ja det er jo længe siden efterhånden :lol:

 

Men altså herhjemme snakker vi meget med vores hund :wink: F.eks kommer min kæreste hjem siger jeg "neej hvor dejligt at far er kommet hjem" Eller " nå sidder du lige der og bliver nusset hos mor" Ret hurtigt kunne jeg sige bare Far f.eks og så kiggede hun på min kæreste og fik ros.

Eller mor og så farede hun hen til mig :oops: Så begyndte jeg sådan at sige hvis kæresten f.eks var i køkkenet, hvor er far henne? og så styrtede hun derud og fik ros. Da jeg var sikker på at den var på plads begyndte vi at gøre det til en leg. Sådan at når vi går tur på fælleden f.eks holder den ene hunden mens den anden gemmer sig. Det synes hun er sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hun kan nogle tricks - MEGET imponerende!

Hvordan lærer du hende at finde mor og far? :)

 

Hmm ja det er jo længe siden efterhånden :lol:

 

Men altså herhjemme snakker vi meget med vores hund :wink: F.eks kommer min kæreste hjem siger jeg "neej hvor dejligt at far er kommet hjem" Eller " nå sidder du lige der og bliver nusset hos mor" Ret hurtigt kunne jeg sige bare Far f.eks og så kiggede hun på min kæreste og fik ros.

Eller mor og så farede hun hen til mig :oops: Så begyndte jeg sådan at sige hvis kæresten f.eks var i køkkenet, hvor er far henne? og så styrtede hun derud og fik ros. Da jeg var sikker på at den var på plads begyndte vi at gøre det til en leg. Sådan at når vi går tur på fælleden f.eks holder den ene hunden mens den anden gemmer sig. Det synes hun er sjovt.

 

Ej, -lækkert at I snakker med hende på den måde! Jeg synes ellers jeg har hørt så mange fagfolk sige, at man skal lære hunden korte kommandoer, for den forstår alligevel ikke længere sætninger..

 

Men jeg snakker osse med Silke, der svarer på en masse af det, jeg siger.

Og hun kan en masse af de samme ting som Envy. -Tilpasset VORES liv, -altså, hun tager løven eller bamsen i stedet. Og "ups" får hende til at samle op for mig, .--meget praktisk.. :lol:

 

---Men Silke ER jo osse en retriever. Og fordommene siger jo, at det er en nem hund, der er lykkelig bare den får lov til at bære rundt på noget...

 

Sådan er det bare HELLER ikke. For retrievere er altså også jagthunde. Nogle gange er det meget aktive hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også påstå hunde kan forstå lidt mere end blot et eller to ord.

Speedy forstår ret meget, vi har altid snakket meget til/med hende, og det samme gør vi med Groa.

Nu kan Speedy naturligvis forstå mest, hun har jo levet en del flere år en den lille.

Groa kan bl.a. forstå

mor

far

og så har hendes legetøj navne, på den måde kan vi bede hende hente

kylle

head

ugly

pølse

øffe

snow

mad, på gaden os.v. fik hun naturligvis lært hurtigt.

Bare et eksembel på at Pudler blot er andet end en mormor-hund.

Groas Pudel-veninde har gået spor sammen med store hunde, ejerne blev sure over at den der dumme Pudel som jo ikke er en rigtig hund, var bedre end deres "rigtige" hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være der er flere små hunde der er fri for opdragelse, end der er store. Menhvorfor er der så flest store hunde i annoncer om folk der ikke længere magter deres hund?

 

Der er utrolig mange fordomme omkring Pudler, de regnes ikke for noget.

Mange ved slet ikke det er jagthund, de tror det er en mormor-hund.

 

Fordi det nok er nemmere med en lille updragen hund end en stor uopdragen hund.

Men sørgelig er det, at så mange hunde lever et trist og indholdsløs liv. Og at folk ikke tænker sig bedre om inden de anskaffer sig en hund eller et andet dyr.

NEMLIG!

 

Men det første er jo blot tegn på at der skam også findes store uopdragne hunde :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...