Hop til indhold

Kan hunde være en-æggede tvillinger?

Gæst Maustique
 Share

Recommended Posts

Gæst Maustique
Jeps - og de kan også være siamesiske tvillinger ;-)

Ja - det har jeg set. Men de kan jo godt være siamesiske uden at være enæggede...

Det jeg tænkte på var nærmere om man kunne komme ud for to ens hvalpe - her tænker jeg især på ikke-ensfarvede hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - det har jeg set. Men de kan jo godt være siamesiske uden at være enæggede...

Det jeg tænkte på var nærmere om man kunne komme ud for to ens hvalpe - her tænker jeg især på ikke-ensfarvede hunde..

man kan ikke, hverken hunde, mennesker eller andre individer, være siamesiske tvillinger uden at være enæggede.. Og man kan heller ikke have hver sin farve hvis man er enægget..

Men hunde kan godt være enæggede tvillinger.. Så er de samme farve og samme køn. Altid!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anni A
Ja.. Og man bruger det meget hvis man skal langt væk og parre sin tæve og man har 2 linier man gerne vil have. Og det er helt legalt at bruge 2 hanner også med stambogsførte hunde. Der skal selvfølgelig tages DNA test for at fastslå faderskabet.

Okay, ja det ville jeg netop også spørge om, altså hvordan man fastslår den rigtige fader:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan ikke, hverken hunde, mennesker eller andre individer, være siamesiske tvillinger uden at være enæggede.. Og man kan heller ikke have hver sin farve hvis man er enægget..

Men hunde kan godt være enæggede tvillinger.. Så er de samme farve og samme køn. Altid!

Hvordan hulen ved man om nogle af hvalpene i et kuld er enæggede. F.eks. Bernerhvalpe...de ligner jo...Bernerhvalpe. Hvordan kan man vide om nogle af dem er enæggede tvillinger ? Ej altså min hjerne...kan der i et kuld på f.eks. seks hvalpe godt være to der er enæggede uden resten er det...de er bare søskende...eller tvillinger eller hvad ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan hulen ved man om nogle af hvalpene i et kuld er enæggede. F.eks. Bernerhvalpe...de ligner jo...Bernerhvalpe. Hvordan kan man vide om nogle af dem er enæggede tvillinger ? Ej altså min hjerne...kan der i et kuld på f.eks. seks hvalpe godt være to der er enæggede uden resten er det...de er bare søskende...eller tvillinger eller hvad ???

Jeg havde samme tanke om goldenhvalpe. :-D

Jeg mener nu nok at der kan være to der er enæggede tvillinger i en flok. Men spørgsmålet er så om de andre er toæggede tvillinger eller søskende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved man vel heller ikke, og ingen interesserer sig for om nogle af dem er enæggede tvillinger. Men mon ikke det er sjældent der kommer enæggede tvillinger? I et kuld vil de jo så være sekslinger eller nilinger alt efter hvor mange de er i kuldet. Eller søskende som tilfældigvis er født samtidig ligesom tveæggede mennesketvillinger/sekslinger/nilinger er det
Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved man vel heller ikke, og ingen interesserer sig for om nogle af dem er enæggede tvillinger. Men mon ikke det er sjældent der kommer enæggede tvillinger? I et kuld vil de jo så være sekslinger eller nilinger alt efter hvor mange de er i kuldet. Eller søskende som tilfældigvis er født samtidig ligesom tveæggede mennesketvillinger/sekslinger/nilinger er det

Ok og tak for forklaringen :5up: :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Ok - udfordring... Hvis vi har enæggede tvillinger blandt hundehvalpe, må man jo gå ud fra at de hunderacer der ikke er ensfarvede vil have ens markeringer.

Det vil vel sige at man vil få cockere fx blue roan med ens markeringer, dalmatinere med ens pletter? At man ville have to helt ens udseende hvalpe. Er der nogen der kan finde et billede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Spændende spørgsmål.

Jeg selv har haft to hvalpe som jeg mistænkte for at være tvillinger: en han og en tæve.

Deres aftegn, bygning, personlighed, måde at gø på mv. var næsten identisk - og vil I ikke tænke Jer som de eneste af mine hvalpe fik de konstateret disticiasis som voksne, et enkelt hår i samme øje!

En amerikansk Aussie-freak har lavet en side om tvillinger:

http://www.ashgi.org/color/twins.htm

Troværdighed? Det må I selv tygge på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Spændende spørgsmål.

Jeg selv har haft to hvalpe som jeg mistænkte for at være tvillinger: en han og en tæve.

Deres aftegn, bygning, personlighed, måde at gø på mv. var næsten identisk - og vil I ikke tænke Jer som de eneste af mine hvalpe fik de konstateret disticiasis som voksne, et enkelt hår i samme øje!

En amerikansk Aussie-freak har lavet en side om tvillinger:

http://www.ashgi.org/color/twins.htm

Troværdighed? Det må I selv tygge på ;-)

Eftersom det er en han og en tæve må det jo have været søskende der lignede hinanden helt vildt - og ikke tvillinger... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom det er en han og en tæve må det jo have været søskende der lignede hinanden helt vildt - og ikke tvillinger... ;-)

Ih altså, hvorfor kan de ikke være tvillinger ? Tvillinger kan da godt være af forskelligt køn, mens enæggede tvillinger er af samme køn...hæ hæ, eller hur ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ih altså, hvorfor kan de ikke være tvillinger ? Tvillinger kan da godt være af forskelligt køn, mens enæggede tvillinger er af samme køn...hæ hæ, eller hur ?

Nemmerlig - ha ha tak at vi er enig om noget. Det kræver vist en ekstra pandekage :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Ok - selvfølgelig kan de være tvillinger... Et kuld hundehvalpe ER jo allesammen hinandens tveæggede tvillinger (eller trillinger, firlinger eller hvor mange der er) eftersom de har delt pladsen i livmoderen af én gang.

Det jeg tænker på er bare EN-æggede tvillinger. Altså et hundemor-æg og en hundefar sædcelle der EFTER befrugtningen deler sig i to genetisk identiske fostre. :blink:

Selvom Nura var ud af et kuld på 5 racerene røde cockere kunne jeg sagtens kende hende fra de andre hvalpe. De havde forskellige størrelse, lidt forskellig hovedform og forskellige nuancer.

Men hvis der findes et sæt enæggede tvillinger i et kuld hundehvalpe kunne jeg forestille mig at det som oftest ikke vil blive opdaget - med mindre det var hunde med en eller anden form for markeringer. Eftersom hvalpene ville være genetisk ens må de også have de samme markeringer.

Derfor forestiller jeg mig et kuld blueroan cocker, en kuld D/S gårdhunde eller Jack russel terrier - måske endda dalmatinere hvor to af hvalpene har nøjagtig ens markeringer.

Er der nogen der har set eller hørt om sådan en situation?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ok - selvfølgelig kan de være tvillinger... Et kuld hundehvalpe ER jo allesammen hinandens tveæggede tvillinger (eller trillinger, firlinger eller hvor mange der er) eftersom de har delt pladsen i livmoderen af én gang.

Det kan du have ret i :blink:

Tror aldrig jeg har hørt om to hvalpe som er 100% ens - meget lig hinanden, som de to hvalpe i mit kuld, men aldrig helt ens.

Nogle som har prøvet at google en-æggede hunde tvillinger?

Link til indlæg
Del på andre sites