Hop til indhold

Avlsgodkendelse i DRU?


Gæst Aussie
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussie

Er der nogen kan fortælle mig hvordan man får avlsgodkendt en tæve (Austalian Sheperd) i DRU?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Reaper

Griner lidt over det hver gang ;)

 

Der kommer et spørgsmål, og pludselig så går der "krig" i den..

 

Jeg er hverken medlem af dkk eller dru.. - netop pga. sådanne kommentarer overalt..

 

- Den sidste besked jeg selv fik fra et medlem af dkk.. - LAD vær at behold en af dine søde hvalpe, sælg dem alle - og køb en ny.. med DKK tavle. :rolleyes:

 

Ikke alle går op i stamtavlerne, nogen går mere op i gode familiehunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Griner lidt over det hver gang ;)

 

Der kommer et spørgsmål, og pludselig så går der "krig" i den..

 

Jeg er hverken medlem af dkk eller dru.. - netop pga. sådanne kommentarer overalt..

 

- Den sidste besked jeg selv fik fra et medlem af dkk.. - LAD vær at behold en af dine søde hvalpe, sælg dem alle - og køb en ny.. med DKK tavle. :rolleyes:

 

Ikke alle går op i stamtavlerne, nogen går mere op i gode familiehunde..

 

Vi har også en hund, der udelukkende er familie- og hyggehund. Det var min mand, der pludselig ville have hund igen. Min betingelse var, at kræet skulle have en DKK-tavle. Jeg ville vide præcis, hvilken hund jeg fik ind i huset. Ikke bare dens udseende, men også dens sind. Derfor skulle den her nr. 3 have DKK-tavle. Der er man så sikker, som man overhovedet kan være sikker på noget som helst på, at der ligger et stykke seriøst avlsarbejde både på exteriør og temperament bag.

 

Det er for mig at se ikke et spørgsmål om at deltage i en krig. Det er et spørgsmål om sund fornuft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Griner lidt over det hver gang ;)

 

Der kommer et spørgsmål, og pludselig så går der "krig" i den..

 

Jeg er hverken medlem af dkk eller dru.. - netop pga. sådanne kommentarer overalt..

 

- Den sidste besked jeg selv fik fra et medlem af dkk.. - LAD vær at behold en af dine søde hvalpe, sælg dem alle - og køb en ny.. med DKK tavle. :rolleyes:

 

Ikke alle går op i stamtavlerne, nogen går mere op i gode familiehunde..

 

Altså - så tror jeg ikke du har set "krig over stamtavler"..

 

Jeg HAR en tæve med DRU tavle, og det har jeg da i allerhøjeste grad fortrudt - ikke at jeg ikke elsker hende med hud og hår, men jeg er blevet klogere og ville ikke gøre det igen..

Jeg synes det er tankevækkende at det først er for et par måneder siden, at merlegenet blev forbudt i chihuahuaer hos DRU - merle er IKKE en naturlig farve i den race, og det betyder altså der er blevet avlet en andet race ind på et tidspunkt (gravhund fx)..

Det siger da noget om manglen på kontrol...

 

Og nej, jeg er ikke tavlefreak som sådan - mine egne hunde skal fremover være med DKK, men køber du en blandingshvalp, er jeg da den første til at falde i svimer..

Men hvis man beslutter sig for tavle, så kan jeg simpelthen ikke begribe hvorfor man vælger noget halvt og useriøst? Det er jo ikke fordi DRU tager sig mindre betalt end DKK hvad angår hvalpe.. Sådan set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussie

Da jeg købte hende var set eneste jeg sådan set havde for øje var at få den med stamtavle da jeg så var sikker på at det var en raceren hund, og at jeg ikke støttede en "hundehandler". At der skulle være den store forskel mht forbund havde jeg ikke tænkt over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

Fordelen ved at have stamtavle, og det gælder for alle klubber. er såsænd, at man kan gå tilbage og se hvilke linier der ligger i familien, hvilket er en fordel, især hvis man avler. Hvis man hverken avler, eller udstiller så syns jeg at stavtavlen kan være ligemeget. Udover det syns jeg det er noget snobberi, at jeg skal udstille min hund for, at få den avlsgodkendt, det er vel op til mig, om jeg syns om mine hunde er racerene, eller ej. (Fred være med der gør det, nogle syns det er sjovt, andre gør ikke). Jeg har ikke brug for en eller anden mand/kvinde, skal stå og veje og vægte mine hunde. Syns det er op til opdrætteren selv, at bestemme hvad der er racerent eller ikke er. Yderligere er det vel i min egeninteresse, at hunden jeg avler på, ligner racen, ellers ville jeg jo går for langt væk fra "standarden", det er jeg jo heller ikke interesseret i, og der står jeg så igen med, at jeg ikke har behov for, at en anden skal fortælle mig, at det jeg selv siger er rigtigt. Så længe de bare er sunde og raske, og der ikke er indavl. Derfor er en klub som DRU vel fint for mig. Jeg har ikke et behov for, en raceren hund, men bare en hund der er ren(og der mener jeg, med så lidt indavl, som det tillader sig) og sunde linier. dog mener jeg at det burde være et krav, at alle hunde skal testes for, de skarvanker racen, er kendt for, at have. og lige for at nævne det med priserne. Jeg har set kuld, uden stamtavle som kostede mere end hvad vi gav for vores med tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordelen ved at have stamtavle, og det gælder for alle klubber. er såsænd, at man kan gå tilbage og se hvilke linier der ligger i familien, hvilket er en fordel, især hvis man avler. Hvis man hverken avler, eller udstiller så syns jeg at stavtavlen kan være ligemeget.

 

Men hvorfor er stamtavlen så ikke lige meget for avler?

 

Jeg synes det går begge veje. For at lave godt opdræt, er stamtavler nødvendige, ellers kan man ikke sikre sig bedst muligt. For at være nogenlunde sikker på, at ens hvalp, er sund og rask, er en stamtavle vel også nødvendig, ellers kan man risikere, at farfaren havde epilepsi, mormoren havde kræft i hele kroppen, morfar og farmor havde slem HD osv. - ejerne vidste det måske bare ikke, fordi dyrene ikke var tjekket (nogle hunde bider jo desværre smerten for godt i sig). Og det kan man jo som køber ikke forlange at ens opdrætter ved, for di købte jo bare hvaps, og mistede så kontakt til opdrætter - og der er ingen stamtavle og dermed ingen mulighed for opsporing.

 

Udover det syns jeg det er noget snobberi, at jeg skal udstille min hund for, at få den avlsgodkendt, det er vel op til mig, om jeg syns om mine hunde er racerene, eller ej. (Fred være med der gør det, nogle syns det er sjovt, andre gør ikke). Jeg har ikke brug for en eller anden mand/kvinde, skal stå og veje og vægte mine hunde. Syns det er op til opdrætteren selv, at bestemme hvad der er racerent eller ikke er. Yderligere er det vel i min egeninteresse, at hunden jeg avler på, ligner racen, ellers ville jeg jo går for langt væk fra "standarden", det er jeg jo heller ikke interesseret i, og der står jeg så igen med, at jeg ikke har behov for, at en anden skal fortælle mig, at det jeg selv siger er rigtigt.

 

Men har du forstand nok på anatomi til at bedømme, om din hunds vinkler på benene er "gode nok" - og kan du selv bedømme, hvilket slags hund, der har de rigtige vinkler, i forhold til din, så hvalpene for gode og sunde vinkler, der minimerer risikoen for korsbåndsskader og gigt? Og også stadig er racetypiske.

 

Og hvad hvis din schæfer havde kip-ører? Hvalpene vil jo alligevel højst sandsynligt ikke få det, så what's the point ikke at lade den deltage i avlen? Genet er jo nok recessivt :mrgreen: Så kun 50% af hvalpene får genet, så hvis man skulle være så uheldigt at beholde en forkert hvalp, jamen så er den hvalp nok fri.. :rolleyes: Og hvis man nu er rigtig heldig, så skyldes det bare en skade.. eller nowet :mrgreen:

 

Kennelblindhed er jo desværre et udbredt fænomen, hvor opdrætterne ikke kan finde ud af at se objektivt på deres lille perfekte vovse.. Derfor synes jeg det er godt med avlsrestriktioner, både på udstillingsfronten til dels, men især sundhedsfronten..

 

Og undskyld, ku' ikke dy mig :mrgreen: Men got the point of the message? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Jeg er ikke medlem af hverken DKK eller DRU.

Jeg har kikket på deres sider, og ingen af klubberne vil jeg personligt stå inde for.

 

Jeg læser gang på gang at DKK medlemere skriver at DRU hunde er noget "hø" - og sådan en gruppe gider jeg ikke betale penge for at være med i.

 

Omvendt gider jeg ikke støtte en gruppe som DRU som giver god for hundefabrikker mm.

 

Jeg har selv en hund med DRU tavle - og tavlen er jeg rent ud sagt ligeglad med, det er ikke det som betyder noget for mig.

 

Jeg mener der er en snobbet holdning hos mange DKK avlere (Ved der er undtagelser). :blink:

 

Men der er ikke nogen som skal komme og fortælle mig jeg bør sælge mine hvalpe og købe en ny et andet sted - fordi jeg så får en dkk tavle. Det er ikke pga. stamtavler jeg har hunde.

 

Jeg har STOR respekt for de avlere der ligger så meget arbejde i det, og som kun avler videre på det bedste - ingen tvivl om det.

 

Jeg har ikke selv et opdræt - men forstår helt ærligt ikke hvorfor min Donna ikke skulle må få et kuld hvalpe - fordi hun er "fejltegnet" - for mig er det noget af det mest charmerende med "skønhedsfejl" så længe det intet har med helbredet at gøre.

Alle hendes hvalpe som er ensfarvede har hvidt på sig - som hende selv - men sjovt nok er det også dem der får mest opmærksomhed ude fra - fordi de skiller sig ud.

 

Ingen mennesker er ens - og det behøves hunde heller ikke være, vi lever jo også - selvom vi måske ikke liiige lever op til "typen" som den var engang.

 

Ok - nu blev det vidst kørt lidt rigeligt ud. :rolleyes:

 

Jeg mener bare jeg ikke ser grund til at en klub som DKK skal bestemme min hund ikke kan lave sunde og dejlige hvalpe - fordi hun har det smukkeste ansigt med hvidt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, altså undskyld - men SUK! Må jeg henvise til nogle af de mange andre tråde omkring de forskellige kennel klubber?

 

1. DKK bestemmer ikke, at din hund ikke må få hvalpe, men de kan bestemme, at de ikke ønsker at stambogsføre din hunds afkom hos dem.

 

2. Det er ikke ligegyldigt at din hund evt. har hvidt i hovedet (alt efter hvilken race det er), da det eks. kan give problemer med døvhed. Så det er ikke kun fordi alt skal være ens og kønt man opstiller stambogsføringsregler.

 

3. Hvis du syntes DRU støtter hvalpefabrikker og ikke kan stå inde for det, kan jeg ikke forstå hvorfor du ønsker at støtte DRU ved at købe en hund med DRU tavle.

 

4. At DKK medlemmer er snobbede siger vel ikke noget om organisationen? Og hvor er det igen det snobbede ligger? Er det fordi det opfattes som snobbet at man har krav til sit avlsmateriale?

 

5. Hvem siger du skal sælge dine hvalpe og købe nye? Den sætning forstod jeg ærligt talt intet af.

 

6. Hvis din hund ikke lever op til standarden, og du parrer med en hund der heller ikke gør det - skal vi så lave et hurtigt gæt på hvor hurtigt I står med nogle hunde der ikke ligner den race man påstår det er? Jeg har set flere gange at godt opdræt kan ødelægges i løbet af meget få generationer, fordi folk ikke har den ringeste idé om hvad de sætter sammen (har lyst til at pege fingre af DRU cockere eksempelvis).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

Jeg synes det går begge veje. For at lave godt opdræt, er stamtavler nødvendige, ellers kan man ikke sikre sig bedst muligt. For at være nogenlunde sikker på, at ens hvalp, er sund og rask, er en stamtavle vel også nødvendig, ellers kan man risikere, at farfaren havde epilepsi, mormoren havde kræft i hele kroppen, morfar og farmor havde slem HD osv. - ejerne vidste det måske bare ikke, fordi dyrene ikke var tjekket (nogle hunde bider jo desværre smerten for godt i sig). Og det kan man jo som køber ikke forlange at ens opdrætter ved, for di købte jo bare hvaps, og mistede så kontakt til opdrætter - og der er ingen stamtavle og dermed ingen mulighed for opsporing.

 

Men har du forstand nok på anatomi til at bedømme, om din hunds vinkler på benene er "gode nok" - og kan du selv bedømme, hvilket slags hund, der har de rigtige vinkler, i forhold til din, så hvalpene for gode og sunde vinkler, der minimerer risikoen for korsbåndsskader og gigt? Og også stadig er racetypiske.

 

Kennelblindhed er jo desværre et udbredt fænomen, hvor opdrætterne ikke kan finde ud af at se objektivt på deres lille perfekte vovse.. Derfor synes jeg det er godt med avlsrestriktioner, både på udstillingsfronten til dels, men især sundhedsfronten..

 

Og undskyld, ku' ikke dy mig :mrgreen: Men got the point of the message? :blink:

 

tjaa kan godt være at jeg er lidt blåøjet. men jeg kunne aldrig finde på, at avle på en hund der var syg. men hunde med stamtavle kan altså også godt blive syge, få dårlige hofter eller knæ, stam tavle eller ej. Derfor syns jeg at man godt kan undgå stamtavle, hvis man ikke vil bruge den i avl eller udstilling.. Nu snakker du om kennelblindhed, men hvis du nu havde læst mit indlæg igennem, eller lige læser det igen, så vil du også kunne læse, at jeg netop syns det er vigtigt, at man ikke avler på syge hunde, og at der ligepræcis der burde være restrektioner. Syns også at det er alt for sent, at merle er blevet forbudt. Jeg har aldrig sagt, at udstilling var nogen dum ide, men syns det er fint nok der er en klub for alle, kan bare ikke forså hvorfor, nogle mener at dkk, er mere værd en dru, ddh eller hvad de nu hedder. Det er et spørgsmål om hvad man er til. F.eks. jeg kender en rigtig dygtig kok, en kok som jeg faktisk mener kunne blive dansk mester. Spurgte ham en dag om hvorfor han aldrig havde meldt sig til konkurrence. hvortil han svarede, " det har jeg sgu alt for travlt til, og desuden har jeg ikke brug for, at nogen fortæller mig, at jeg er en dygtig kok, der er vel en grund til, at restauranten er fuldt booket hver weekend, og at jeg stadig har mit arbejde"

 

jeg syns at dru er en ligeså rigtig klub som dkk, ddh, eller hvad de nu hedder, og mener ikke at en hvalp fra dkk, ddh osv. er mere eller mindre værd end en fra dru.

 

Ja, altså undskyld - men SUK! Må jeg henvise til nogle af de mange andre tråde omkring de forskellige kennel klubber?

 

1. DKK bestemmer ikke, at din hund ikke må få hvalpe, men de kan bestemme, at de ikke ønsker at stambogsføre din hunds afkom hos dem.

 

4. At DKK medlemmer er snobbede siger vel ikke noget om organisationen? Og hvor er det igen det snobbede ligger? Er det fordi det opfattes som snobbet at man har krav til sit avlsmateriale?

 

6. Hvis din hund ikke lever op til standarden, og du parrer med en hund der heller ikke gør det - skal vi så lave et hurtigt gæt på hvor hurtigt I står med nogle hunde der ikke ligner den race man påstår det er? Jeg har set flere gange at godt opdræt kan ødelægges i løbet af meget få generationer, fordi folk ikke har den ringeste idé om hvad de sætter sammen (har lyst til at pege fingre af DRU cockere eksempelvis).

 

1: Så bestemmer de da også.. hvis du ikke gør det på vores måde, så kan du ikke få dine hvalpe stambogsført ved os.

 

4: jeg har aldrig sagt, at dkk medlemmer var snobbet, men ja jeg syns det er noget snobberi, at der er krav om, den skal være udstillet for, at få lov til at avle. Jeg syns det vigtigste er om hunden er sund og rask. Jeg er sgu ligeglad med om den har vundet nok så mange præmier.

 

6: Du kan da pege fingre nok så mange gange du har lyst. Bare fordi du er af den opfatning af, nogle i dru ødelægger gode generationer, lur mig om det ikke også findes i dkk, eller det gør der nok ikke, for alt er jo perfekt i dkk land.. og nu er det ikke fordi jeg er den store fortaler for dru, jeg er egentligt ret ligeglad med klubben, det kunne ha været dkk som ddh, vi fandt bare vores hvalp, og den havde tilfældigvis DRU stamtavle. Syns bare alt den snak om "den rigtige klub" er gået lidt for vidt..

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaa kan godt være at jeg er lidt blåøjet. men jeg kunne aldrig finde på, at avle på en hund der var syg.

 

Men kan du sige, om din Anders har en fornuftig og sund bygning? Det er en af de ting, der bedømmes på udstillinger og det er det, som jeg tror på, er så fandens svært for de fleste opdrættere at kunne finde ud af selv. Jeg kan fx ikke sige, om Møffe på stående stund har en sund bygning. Jeg synes han virker til at have nógle rimelige vinkler på bagbenene, men så har jeg ikke mere forstand på det..

 

men hunde med stamtavle kan altså også godt blive syge, få dårlige hofter eller knæ, stam tavle eller ej. Derfor syns jeg at man godt kan undgå stamtavle, hvis man ikke vil bruge den i avl eller udstilling..

 

Og ved nærmere eftertanke - er det så ikke fandens dobbeltmoralst? :blink:

 

Og så angående sundhed.. Ja, en tavle-hund kan også få problemer med hofter, albuer og knæ. Forskellen er bare, at man ved, at denne hunds far havde den hofte og denne hund mor havde den hofte. Hunden selv den hofte. Og i nogle kennelklubber må de max have den hofte..

 

Ved køb af hund uden tavle, er man nærmest max så heldig at man kender moderhundens resultater - og måske farens. Og så skal man altså have forstand på det, så man kan se på røntgenbillederne om det passer, ellers kan man risikere at blive taget ved næsen :cry:

 

Nu snakker du om kennelblindhed, men hvis du nu havde læst mit indlæg igennem, eller lige læser det igen, så vil du også kunne læse, at jeg netop syns det er vigtigt, at man ikke avler på syge hunde, og at der ligepræcis der burde være restrektioner.

 

Jaah, men ville de restriktioner også dække dårlige vinkler? Og hvor dyb brystkassen skal være... Eller ikke være ift. racens fortid, hvad den arbejdede som.

 

Syns også at det er alt for sent, at merle er blevet forbudt. Jeg har aldrig sagt, at udstilling var nogen dum ide, men syns det er fint nok der er en klub for alle, kan bare ikke forså hvorfor, nogle mener at dkk, er mere værd en dru, ddh eller hvad de nu hedder. Det er et spørgsmål om hvad man er til.

 

Tjah, jeg må indrømme, at jeg synes DKK er bedst. Det er her, der er flest sundhedsrestriktioner, som også er tilpasset racerne i stedet for generelt "alle hunde over x antal centimeter skal HD-fotograferes og må max have den og den status"

 

Derudover er det også i DKK der har det største udbud af avlsmateriale.

 

F.eks. jeg kender en rigtig dygtig kok, en kok som jeg faktisk mener kunne blive dansk mester. Spurgte ham en dag om hvorfor han aldrig havde meldt sig til konkurrence. hvortil han svarede, " det har jeg sgu alt for travlt til, og desuden har jeg ikke brug for, at nogen fortæller mig, at jeg er en dygtig kok, der er vel en grund til, at restauranten er fuldt booket hver weekend, og at jeg stadig har mit arbejde"
'

 

Måske vi ser vidt forskelligt på tingene - for jeg kan slet ikke sætte det der ind i et DKK/DRU-perspektiv :genert:

 

jeg syns at dru er en ligeså rigtig klub som dkk, ddh, eller hvad de nu hedder, og mener ikke at en hvalp fra dkk, ddh osv. er mere eller mindre værd end en fra dru.

 

Det kommer jo an på, hvad man mener med "mere værd" - sundhedsmæssigt ville jeg satse på en DKK hund som mere værd - sindsmæssigt, ja, der er de jo nok lige gode og dejlige :blink:

 

PS. Du er velkommen til at kalde mig (DKK)-fanatiker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Men kan du sige, om din Anders har en fornuftig og sund bygning? Det er en af de ting, der bedømmes på udstillinger og det er det, som jeg tror på, er så fandens svært for de fleste opdrættere at kunne finde ud af selv. Jeg kan fx ikke sige, om Møffe på stående stund har en sund bygning. Jeg synes han virker til at have nógle rimelige vinkler på bagbenene, men så har jeg ikke mere forstand på det..

 

PS. Du er velkommen til at kalde mig (DKK)-fanatiker :blink:

 

Tjaa.. du kan vel gå ind på fci hjemmeside og selv finde hvad de mener er racerent, det kan du vel ligesågodt bedømme som en anden som har læst det samme, eller få en ven til at læse fci "regler" for racerne, og så se hvad han syns... altså. jeg syns jo det er fair nok, at de har det, det tiltaler bare ikke mig, og hvis jeg havde haft en dkk stamtavle, havde jeg jo nok også måtte udstille anders og sofie, hvis det var at de skulle avle. Jeg har ikke anskaffet mig en dru tavle, fordi der ikke er "avlskrav" jeg var faktisk slet ikke klar over nogle af dem havde det. Vidste der var krav om sundhed, men det var det eneste.. Jeg har altid sagt, at hvis jeg skulle avle, så skulle de havde forudsætningerne for det 100%, ellers ville jeg aldrig gøre det. Men det syns jeg er problemer er, at der nogle folk der mener at de skal bestemme, om din hund er raceren eller ej. tror aldrig vi bliver enige, det er jo den evige diskution..

 

men jeg vil ikke kalde dig noget som helst.. ;) du har din mening, og jeg har min. Det betyder jo ikke at jeg har noget imod dig.. :) men vi kan blive enige om, at være ueninge.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

1: Så bestemmer de da også.. hvis du ikke gør det på vores måde, så kan du ikke få dine hvalpe stambogsført ved os.

 

4: jeg har aldrig sagt, at dkk medlemmer var snobbet, men ja jeg syns det er noget snobberi, at der er krav om, den skal være udstillet for, at få lov til at avle. Jeg syns det vigtigste er om hunden er sund og rask. Jeg er sgu ligeglad med om den har vundet nok så mange præmier.

 

6: Du kan da pege fingre nok så mange gange du har lyst. Bare fordi du er af den opfatning af, nogle i dru ødelægger gode generationer, lur mig om det ikke også findes i dkk, eller det gør der nok ikke, for alt er jo perfekt i dkk land.. og nu er det ikke fordi jeg er den store fortaler for dru, jeg er egentligt ret ligeglad med klubben, det kunne ha været dkk som ddh, vi fandt bare vores hvalp, og den havde tilfældigvis DRU stamtavle. Syns bare alt den snak om "den rigtige klub" er gået lidt for vidt..

 

1: Ja, der fremsættes kvalitetskrav - og jeg kan stadig ikke forstå, at folk ofte har ondt i rumpetten over at de skal leve op til krav. Hvis man ikke ønsker at leve op til krav, står det jo en frit for at lave hvalpe alligevel.

 

4: Det er ikke alle racer der har krav om udstilling inden parring. Det er specialklubberne der i samarbejde med DKK bestemmer hvilke regler der er for at opnå stambogsføring for den enkelte hund. Derudover er der masser af krav til sundhed og lignende.

 

6: Hvor pokker siger jeg at DRU laver dumheder? Hvor peges der fingre? Og af hvad præcis?

 

- Hvis du er ligeglad med tavler, hvorfor så ikke bare få en uden tavle? Jeg understreger gerne igen, fordi det ser ud til det er en generel misforståelse, at jeg syntes det vigtigste for den enkelte er, at de har en hund de er glad for og som passer ind i deres liv og hjem. Der er sjældent nogen der taler "den rigtige klub" men der skydes ofte DKK og DKK folk en masse i skoene som forventes at skulle stå uimodsagt hen. Og så kan jeg stadig ikke helt forstå at man køber med DRU tavle, hvis man mener den organisation støtter hvalpefabrikker eller andet man ikke kan stå inde for? Er det fordi det først er noget du er blevet opmærksom på efterfølgende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, altså undskyld - men SUK! Må jeg henvise til nogle af de mange andre tråde omkring de forskellige kennel klubber?

 

1. DKK bestemmer ikke, at din hund ikke må få hvalpe, men de kan bestemme, at de ikke ønsker at stambogsføre din hunds afkom hos dem.

 

2. Det er ikke ligegyldigt at din hund evt. har hvidt i hovedet (alt efter hvilken race det er), da det eks. kan give problemer med døvhed. Så det er ikke kun fordi alt skal være ens og kønt man opstiller stambogsføringsregler.

 

3. Hvis du syntes DRU støtter hvalpefabrikker og ikke kan stå inde for det, kan jeg ikke forstå hvorfor du ønsker at støtte DRU ved at købe en hund med DRU tavle.

 

4. At DKK medlemmer er snobbede siger vel ikke noget om organisationen? Og hvor er det igen det snobbede ligger? Er det fordi det opfattes som snobbet at man har krav til sit avlsmateriale?

 

5. Hvem siger du skal sælge dine hvalpe og købe nye? Den sætning forstod jeg ærligt talt intet af.

 

6. Hvis din hund ikke lever op til standarden, og du parrer med en hund der heller ikke gør det - skal vi så lave et hurtigt gæt på hvor hurtigt I står med nogle hunde der ikke ligner den race man påstår det er? Jeg har set flere gange at godt opdræt kan ødelægges i løbet af meget få generationer, fordi folk ikke har den ringeste idé om hvad de sætter sammen (har lyst til at pege fingre af DRU cockere eksempelvis).

 

Jamen, så er det sagt og så vil jeg ikke tilføje yderligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa.. du kan vel gå ind på fci hjemmeside og selv finde hvad de mener er racerent, det kan du vel ligesågodt bedømme som en anden som har læst det samme, eller få en ven til at læse fci "regler" for racerne, og så se hvad han syns... altså. jeg syns jo det er fair nok, at de har det, det tiltaler bare ikke mig, og hvis jeg havde haft en dkk stamtavle, havde jeg jo nok også måtte udstille anders og sofie, hvis det var at de skulle avle. Jeg har ikke anskaffet mig en dru tavle, fordi der ikke er "avlskrav" jeg var faktisk slet ikke klar over nogle af dem havde det. Vidste der var krav om sundhed, men det var det eneste.. Jeg har altid sagt, at hvis jeg skulle avle, så skulle de havde forudsætningerne for det 100%, ellers ville jeg aldrig gøre det. Men det syns jeg er problemer er, at der nogle folk der mener at de skal bestemme, om din hund er raceren eller ej. tror aldrig vi bliver enige, det er jo den evige diskution..

 

men jeg vil ikke kalde dig noget som helst.. ;) du har din mening, og jeg har min. Det betyder jo ikke at jeg har noget imod dig.. :) men vi kan blive enige om, at være ueninge.. :5up:

 

Hvis man skal få noget ud af sådan en debat, må du altså sætte dig ind i hvad du snakker med om først.

 

Racerenhed bedømmes ikke på en udstilling, og den kan du heller ikke selv bedømme, eller din kammerat for den sags skyld.

Stamtavlen er garant for at hunden er den race den er. Det er IKKE noget der bedømmes på en udstilling.

 

Uden stamtavle, betragtes hunden som en blanding indenfor DKK. Hvilket absolut er forståeligt. Se blot denne vaskeægte formel1 lab jeg har fundet idag hér:

191226.jpg?12-05-2008%2013:47:22

OK. Senest på en udstilling burde det stå klart at denne hund absolut ikke på nogen måde er en lab, men uden stamtavle helelr ingen udstilling, og så er det egentlig lidt ligegyldigt ikke ;-)

 

 

Udstilling i sig selv er jeg bedøvende med, da "min" race er delt i 2. Udstillingstyper og brugstyper. Brugstypen vil kun sjældent kunne få en bedømmelse til en udstilling.

 

Ikke desto mindre er ideen bag udstillinger IKKE, som du insinuerer, at få bunkevis af præmieringer, at få bedømt "racerenhed" eller andet i dén dur, men derimod at få bedømt om ens hund er bygget korrekt, om hunden overholder racestandarden, om hunden har bygningsfejl eller andre eksteriørmæssige fejl, der kunne nedarves (herunder farvefejl som ret ofte hænger sammen med bl.a. døvhed!)

 

Altså er udstillinger en DEL af sundhedsbedømmelsen i en hund.

 

 

Udover udstilling synes mange at glemme at der faktisk er brugsmæssige forhold der står nævnt i racestandarden. Desværre for min race er brugsprøver ikke et krav (det er udstilling heller ikke)

Ikek desto mindre skal hunden rent brugsmæssigt sørme også indeholde dét den nu engang skal.

 

Både brugsprøver såvel som udstillinger indebærer en vis form for bedømmelse af sind og temperement. (Udstilling kun i ringe grad)

Også dette er der sørme skrevet noget om i standarden.

 

 

Dommere i begge verdener er uddannede til de racer de har med at gøre (oftest ihvertfald), og vil for manges vedkommende have årelang erfaring med og kendskab til de racer de har med at gøre, og vil derfor kunen give en bedre og mere objektiv bedømmelse af hundens egenskaber end du selv ville gøre det.

 

 

SLutteligt er der at sige at en stamtavle er et arbejdsredskab til selektion.

 

selektion for opdrætter såvel som køber. Og ikraft heraf har en stamtavle sin værdi.

 

Ønsker man ikke at ulejlige sig med at selektere sin kommende hund, udfra de ønsker og krav man har, så har du helt ret, så kan en stamtavle være ligemeget.

 

Men har man krav til sin kommende hund, og har man specifikke ønsker som eksempelvis at hunden skal bruges til praktisk jagt og/eller markprøver, så er stamtavlen et uvurderligt arbejdsredskab, og så er den alt andet end ligegyldig, selvom man ikke måtte ønske at avle eller udstille.

 

 

Racerenhed har dermed intet med det hele her at gøre, andet end at tavlen står som garant for at hunden rent faktisk er den race man har købt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

1: Ja, der fremsættes kvalitetskrav - og jeg kan stadig ikke forstå, at folk ofte har ondt i rumpetten over at de skal leve op til krav. Hvis man ikke ønsker at leve op til krav, står det jo en frit for at lave hvalpe alligevel.

 

4: Det er ikke alle racer der har krav om udstilling inden parring. Det er specialklubberne der i samarbejde med DKK bestemmer hvilke regler der er for at opnå stambogsføring for den enkelte hund. Derudover er der masser af krav til sundhed og lignende.

 

- Hvis du er ligeglad med tavler, hvorfor så ikke bare få en uden tavle? Jeg understreger gerne igen, fordi det ser ud til det er en generel misforståelse, at jeg syntes det vigtigste for den enkelte er, at de har en hund de er glad for og som passer ind i deres liv og hjem. Der er sjældent nogen der taler "den rigtige klub" men der skydes ofte DKK og DKK folk en masse i skoene som forventes at skulle stå uimodsagt hen. Og så kan jeg stadig ikke helt forstå at man køber med DRU tavle, hvis man mener den organisation støtter hvalpefabrikker eller andet man ikke kan stå inde for? Er det fordi det først er noget du er blevet opmærksom på efterfølgende?

 

1: ja kvalitetskrav ifølge dem..

 

4: den er jeg med på, og syns det er rigtig godt

 

Fordi den race jeg har valgt, der koster hvalpen næste det samme uden, som den gør med.. Udelukkende derfor.. Hvis jeg skulle ha en større hund, ville jeg helt sikkert vælge et gadekryds. hmm jeg har aldrig snakket noget om, at dru støtter såkaldte hvalpe fabrikker.. den må du ha fra anden side af.

 

6: Hvor pokker siger jeg at DRU laver dumheder? Hvor peges der fingre? Og af hvad præcis?

 

(har lyst til at pege fingre af DRU cockere eksempelvis).

 

Lige der.. :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

 

Ikke desto mindre er ideen bag udstillinger IKKE, som du insinuerer, at få bunkevis af præmieringer, at få bedømt "racerenhed" eller andet i dén dur, men derimod at få bedømt om ens hund er bygget korrekt, om hunden overholder racestandarden, om hunden har bygningsfejl eller andre eksteriørmæssige fejl, der kunne nedarves (herunder farvefejl som ret ofte hænger sammen med bl.a. døvhed!)

 

Altså er udstillinger en DEL af sundhedsbedømmelsen i en hund.

 

 

Racerenhed har dermed intet med det hele her at gøre, andet end at tavlen står som garant for at hunden rent faktisk er den race man har købt.

 

Det forstår jeg ikke.. så du siger simpelthen at udstillinger kun går ud på, at se om hunden er "formet" korrekt. Det tror jeg nu ikke fru. hansen vil give dig ret i, som ånder og lever for hendes lille champion, som er så nervøs for, fordi hun gik ikke så godt til dagens udstilling, så måske opnår hun kun en anden plads, eller når hun rejse landet rundt, endda også udlandet for, at gå til de samme udstillinger, bare for, at høre, som du insuere at hunde har den retmæssige bygning. og hvis du endda stadig vil holde på det du siger. Hvorfor kan min dyrelæge ikke sige det samme, som disse veluddannede mennesker, er det et krav, at jeg skal bruge hele min dag, og måske endda rejse flere hundrede kilometer bare for, at høre noget min dyrelæge faktisk kan fortælle mig. At min hund er sund og rask, og at der faktisk står chihuahua i stambogen.

 

Lige en rettelse. Når jeg har sagt raceren, så mener jeg selvfølgelig ikke raceren, for som du selv siger, så hvis hunden har en stamtavle, så er den selvfølgelig raceren, men det jeg mente. Var som du selv siger, om hunden er bygget korrekt i forhold racestandard, og der kan jeg så stadigvæk ikke se, nu hvor racestandarderne står til frit skue på nettet, hvorfor man ikke selv kan se, om ens hund overholder, de racestandarder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg ikke.. så du siger simpelthen at udstillinger kun går ud på, at se om hunden er "formet" korrekt.

Ja, det er hvad jeg siger.

 

Det tror jeg nu ikke fru. hansen vil give dig ret i, som ånder og lever for hendes lille champion, som er så nervøs for, fordi hun gik ikke så godt til dagens udstilling, så måske opnår hun kun en anden plads, eller når hun rejse landet rundt, endda også udlandet for, at gå til de samme udstillinger,

Hvad fru hansen har som bevæggrund for at gå til udstillinger kommer ikke rigtig sagen ved. Det er udstillingers formål jeg snakker om.

 

bare for, at høre, som du insuere at hunde har den retmæssige bygning. og hvis du endda stadig vil holde på det du siger. Hvorfor kan min dyrelæge ikke sige det samme, som disse veluddannede mennesker

Fordi dyrlæger er generalister. De er ikke specialister i hver enkelt race, og de ved ikke hvad der er "perfekt" eller hensigtsmæssigt for hver enkelt race.

 

er det et krav, at jeg skal bruge hele min dag, og måske endda rejse flere hundrede kilometer bare for, at høre noget min dyrelæge faktisk kan fortælle mig.

Slå nu lige koldt vand i blodet. Der er udstillinger over hele landet, i næsten alle nærområder. Hvor langt man vil køre, og hvor lang tid man gider bruge er helt op til en selv.

 

At min hund er sund og at der faktisk står chihuahua i stambogen.

At din hund er sund og rask kan dyrlægen da sagtens fortælle dig.

Om din hund er hensigtsmæssigt bygget, i forhold til hvordan racen skal være, kan han kun sjældent.

Lige en rettelse. Når jeg har sagt raceren, så mener jeg selvfølgelig ikke raceren, for som du selv siger, så hvis hunden har en stamtavle, så er den selvfølgelig raceren, men det jeg mente. Var som du selv siger, om hunden er bygget korrekt i forhold racestandard, og der kan jeg så stadigvæk ikke se, nu hvor racestandarderne står til frit skue på nettet, hvorfor man ikke selv kan se, om ens hund overholder, de racestandarder...

Nej det undrer mig ikke, at du ikke kan se det.

 

Det kan du ikke, fordi du ikke har lært hvordan det skrevne skal tolkes, hvad der skal lægges ekstra vægt på, og fordi du ikke ved hvad "idealet" er.

 

Indrømmet: Det er ikke et stort problem med racer som chihuahua.

Men går du ind i brugshundenes rækker med sådan en holdning, så ryger du uværgeligt i problemer, og det siger jeg endda velvidende at udstillingstyperne ved ihvertfald både schæfer og lab er blevet overtypet i næsten ekstrem grad. (netop derfor er brugsdelen af en standard også vigtig at få objektivt vurderet)

 

Udover dét så er der, som tidligere skrevet, en ting der kaldes kennelblindhed. Det er velnok den største årsag til at man ikke kan og ikke bør bedømme sine egne hundes eksteriør endegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...