Hop til indhold

Avlsgodkendelse i DRU?


Gæst Aussie
 Share

Recommended Posts

1: ja kvalitetskrav ifølge dem..

 

4: den er jeg med på, og syns det er rigtig godt

 

Fordi den race jeg har valgt, der koster hvalpen næste det samme uden, som den gør med.. Udelukkende derfor.. Hvis jeg skulle ha en større hund, ville jeg helt sikkert vælge et gadekryds. hmm jeg har aldrig snakket noget om, at dru støtter såkaldte hvalpe fabrikker.. den må du ha fra anden side af.

 

Lige der.. :P

 

Ja, du har ret - det var ikke dig der nævnte det. Har mistet overblikket over hvem jeg fik svaret hvor.

 

Ja, jeg peger fingre af DRU cockere, men det var nu ikke ment som en pegefinger kun til dem. Kender skam DKK opdrættere indenfor min egen race (og også cockere), hvor det samme er tilfældet. Så det var ikke møntet på avl i en forening eller en anden, men generelt mangel på indsigt i avl.

 

DRU cocker eksemplet dukkede op fordi jeg har set hvordan de hunde de præmierer højt der ser ud - i forhold til den standard både DKK og DRU dømmer efter.

 

Gad vide om forvirringen opstod fordi du svarede på noget jeg egentlig spurgte en anden om, eller om jeg har for mange bolde i luften i dag. Må kigge tråden i gennem igen og blive klogere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det forstår jeg ikke.. så du siger simpelthen at udstillinger kun går ud på, at se om hunden er "formet" korrekt. Det tror jeg nu ikke fru. hansen vil give dig ret i, som ånder og lever for hendes lille champion, som er så nervøs for, fordi hun gik ikke så godt til dagens udstilling, så måske opnår hun kun en anden plads, eller når hun rejse landet rundt, endda også udlandet for, at gå til de samme udstillinger, bare for, at høre, som du insuere at hunde har den retmæssige bygning. og hvis du endda stadig vil holde på det du siger. Hvorfor kan min dyrelæge ikke sige det samme, som disse veluddannede mennesker, er det et krav, at jeg skal bruge hele min dag, og måske endda rejse flere hundrede kilometer bare for, at høre noget min dyrelæge faktisk kan fortælle mig. At min hund er sund og rask, og at der faktisk står chihuahua i stambogen.

 

Lige en rettelse. Når jeg har sagt raceren, så mener jeg selvfølgelig ikke raceren, for som du selv siger, så hvis hunden har en stamtavle, så er den selvfølgelig raceren, men det jeg mente. Var som du selv siger, om hunden er bygget korrekt i forhold racestandard, og der kan jeg så stadigvæk ikke se, nu hvor racestandarderne står til frit skue på nettet, hvorfor man ikke selv kan se, om ens hund overholder, de racestandarder...

 

Helt ærligt ! Fordi DU har et problem med hundeudstillinger behøves fru Hansen jo ikke at have det. Nu må du ikke blive alt for overrasket, men der er faktisk nogle af os, der har en hyggelig dag, når vi udstiller vores hund. Believe it or not. Der er også nogle af os, der ikke har de samme fænomenale evner som dig, der bare skal læse en racestandart og derudaf kan sige om din hund er egnet avlsmateriale. Vi tungnemme og fatsvage personer er nød til at have uddannede og erfarne fagfolk til at komme med en bedømmelse af vores hund...fra den kan stille i babyklassen til den med tiden bliver for gammel til avl.

 

Det er selvfølgelig trist at måtte erkende at man er lidt halvdum, men that´s life...for nogle af os :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg ikke.. så du siger simpelthen at udstillinger kun går ud på, at se om hunden er "formet" korrekt. Det tror jeg nu ikke fru. hansen vil give dig ret i, som ånder og lever for hendes lille champion, som er så nervøs for, fordi hun gik ikke så godt til dagens udstilling, så måske opnår hun kun en anden plads, eller når hun rejse landet rundt, endda også udlandet for, at gå til de samme udstillinger, bare for, at høre, som du insuere at hunde har den retmæssige bygning. og hvis du endda stadig vil holde på det du siger. Hvorfor kan min dyrelæge ikke sige det samme, som disse veluddannede mennesker, er det et krav, at jeg skal bruge hele min dag, og måske endda rejse flere hundrede kilometer bare for, at høre noget min dyrelæge faktisk kan fortælle mig. At min hund er sund og rask, og at der faktisk står chihuahua i stambogen.

 

Lige en rettelse. Når jeg har sagt raceren, så mener jeg selvfølgelig ikke raceren, for som du selv siger, så hvis hunden har en stamtavle, så er den selvfølgelig raceren, men det jeg mente. Var som du selv siger, om hunden er bygget korrekt i forhold racestandard, og der kan jeg så stadigvæk ikke se, nu hvor racestandarderne står til frit skue på nettet, hvorfor man ikke selv kan se, om ens hund overholder, de racestandarder...

 

Nogle synes, det er skide skægt og hyggeligt at udstille.

 

Nogle ser desværre præmier for øjnene - eller, det er jeg overbevist om, selvom det for mit vedkommende er en fordom. Men det vidner udstillingsavlen af schæfere desværre om, hvor der er tabt fokus ift. ryglinien og har også set en berneropdrætters hjemmeside, der bærer præg af alt for stor fokus på udstillingsresultater.

 

Nogle gør det i avlsmæssige sammenhænge, så de kan møde forskellige eksemplarer af racen og dermed finde ud af, om den italienske hanhund er muligt emne, for ens tæve - og evt. få en nuanceret kritik af deres egne avlstæver.

 

Ja, grundene kan være mange.

 

Og nej, jeg tror ikke at en dyrlæge har forstand på, om min Møffe er bygget korrekt i forhold til racestandarden, heller ikke når han er voksen. Og det er altså vigtigt, at hunden er bygget rigtigt, hvis den skal kunne arbejde med det, den til at starte med er avlet til. Og som DKWiechert siger, dyrlæger er generalister - ellers ville det jo heller ikke være nødvendigt at uddanne dommere, så kunne de bare værge dyrlæger til en rimelig løn, i stedet for at betale for uddannelse af dommere - og jeg tror heller ikke på, at dommerne arbejde kvit og frit 100%.. Men den del aner jeg så intet om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Helt ærligt ! Fordi DU har et problem med hundeudstillinger behøves fru Hansen jo ikke at have det. Nu må du ikke blive alt for overrasket, men der er faktisk nogle af os, der har en hyggelig dag, når vi udstiller vores hund. Believe it or not. Der er også nogle af os, der ikke har de samme fænomenale evner som dig, der bare skal læse en racestandart og derudaf kan sige om din hund er egnet avlsmateriale. Vi tungnemme og fatsvage personer er nød til at have uddannede og erfarne fagfolk til at komme med en bedømmelse af vores hund...fra den kan stille i babyklassen til den med tiden bliver for gammel til avl.

 

Det er selvfølgelig trist at måtte erkende at man er lidt halvdum, men that´s life...for nogle af os :engel:

lige til din information så har jeg intet problem med udstillinger..

 

og tak for ironien.. og især når du ligger mig noget i munden jeg aldrig har sagt. Jeg har aldrig sagt, eller hentydet, at dem der går på udstilling, er hverken dumme, halvdumme, eller tungnemme. og det har ikke en pind med mine evner til at vudere mine at gøre. Jeg har aldrig sagt jeg har dem, det eneste jeg har sagt er, at jeg ikke har behovet for, at få en anden til se mine hunde an, andet end min dyrelæge, som kan fortælle mig mine hunde er sunde og raske. og ærligt syns jeg ikke min holdning skal forsvares, idet mine intentioner ikke er dårlige. Men sådan er det jo med så meget andet. Der er jo nogle folk der går mere op i nogle ting end andre, og jo jeg kender skam også mange, der syns det er meget hyggeligt, at gå på udstillingog jeg har skam ingen problemer med udstillinger.. men jeg har også mødt dem, hvor hundene styrrer deres hverdag, og det eneste de ser frem til, og næste udstillling. Og det er jo ikke fordi jeg ikke kan give DKW ret, for jeg syns han har ret meget langt hen ad vejen. men vi har jo bare hver vores holdning til tingene. Det er jo derfor det er et debat forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Udover det syns jeg det er noget snobberi, at jeg skal udstille min hund for, at få den avlsgodkendt, det er vel op til mig, om jeg syns om mine hunde er racerene, eller ej. (Fred være med der gør det, nogle syns det er sjovt, andre gør ikke). Jeg har ikke brug for en eller anden mand/kvinde, skal stå og veje og vægte mine hunde. Syns det er op til opdrætteren selv, at bestemme hvad der er racerent eller ikke er. Yderligere er det vel i min egeninteresse, at hunden jeg avler på, ligner racen, ellers ville jeg jo går for langt væk fra "standarden", det er jeg jo heller ikke interesseret i, og der står jeg så igen med, at jeg ikke har behov for, at en anden skal fortælle mig, at det jeg selv siger er rigtigt.

 

 

DET SKAL DU PASSE MEGET PÅ MED!!!!! Det er de færreste der kan læse en racestandard rigtigt og se med skeptiske øjne på sin hund.

 

Jeg kunne til en hver tid med mine øjne på sagen, læse racestandarden på en samojed, for herefter at Freya så ligner standarden 100%... Men sådan er det imidlertid heller ikke... Og så til det gamle ordsprog... kærlighed gør blind... og jeps det gør det... selv hvis man har en vind og skæv hund (ikke at jeg siger at du har det) og at man går og kigger på den hver dag ud og ind, og ALDRIG har fået den udstillet, hvor man kan se andre i samme race, ja så er hunden lige pludselig et HELT perfekt eksemplar af racen.

 

Jeg kan selv gå og glo mig blind på Freya over en sommer... ihhhh, hvor er hun altså dejlig.. hvorfor har hun kun fået to Excellent i år ud af 8 gange...hvorfor... hvorfor.. jammen hun er da helt igennem en perfekt samojed.. men NEJ det er hun ikke!!! Når jeg læser mine kritikker igennem, eller ser på andre samojeder, så kan jeg godt se Freyas fejl.. og det er faktisk en svær hurdle at komme over.. altså det med at stirre sig blind på sin egen hund.

 

Jeg synes virkelig at man skal respektere at nogle mennesker gider at sætte sig ind i 5.000.000 (noget overdrevet) racestandarder får at kunne bedømme vores hunde.

 

Mht. til at det er op til opdrætteren selv at bestemme, så tror jeg at det virkelig er en dårlig idé... Som jeg før har nævnt, så kan man altid twiste sådan en racestandard så den passer, OG man læser allesammen noget forskelligt. Jeg tror at man vil ende ud med en race der typemæssigt har nogle repræsentanter der er milevidt forskellige...

 

Du må endelig ikke se udstillinger for noget som er opfundet for at straffe dig eller din hund!..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

Når jeg læser mine kritikker igennem, eller ser på andre samojeder, så kan jeg godt se Freyas fejl.. og det er faktisk en svær hurdle at komme over.. altså det med at stirre sig blind på sin egen hund.

 

Jeg synes virkelig at man skal respektere at nogle mennesker gider at sætte sig ind i 5.000.000 (noget overdrevet) racestandarder får at kunne bedømme vores hunde.

 

Du må endelig ikke se udstillinger for noget som er opfundet for at straffe dig eller din hund!..

 

Det kan jeg også sagtens følge dig i, det er vel også det udstillinger er til for, at man netop kan sammenligne med hinanden. men de fejl du nævner er vel ikke noget du kan gøre ved? og jeg går vel også ud fra, at selvom din hund har de fejl, så kan du stadig avle på hende?

 

Det gør jeg skam også, har slet ikke snakket om noget med, at jeg ser ned på disse mennesker. Jeg siger bare, at jeg ikke har brug for deres anderkendelse for, at skulle avle, fordi det ikke er et krav. Så længe mine hunde er sunde og raske, så kan jeg ikke se problemet, i at jeg avler på dem. Det er sådan det er i DRU, der er det ikke et krav at du udstiller. Det er det i nogle tilfælde i dkk. Der må vel være en grund til, at dru er den næst største kennel klub i danmark. Det er vel ikke alle der driver hvalpe fabrikker, osv. Det må vel være fordi klubbens idiologi tiltaler dem.. :) men som jeg havde sagt før, hvis jeg var i dkk, var jeg jo "nød" til, at udstille dem for, at få dem avlsgodkendt. Det skal man ikke i dru, så derfor gør jeg det ikke, ene og alene fordi det ikke siger mig noget.

 

Det syns jeg heller ikke. Som sagt er der mange der tager til dem for hyggens skyld, hvor man møder venner og bekendte, som har sammen interesse som en selv, det er for sin vis ikke noget galt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg også sagtens følge dig i, det er vel også det udstillinger er til for, at man netop kan sammenligne med hinanden. men de fejl du nævner er vel ikke noget du kan gøre ved? og jeg går vel også ud fra, at selvom din hund har de fejl, så kan du stadig avle på hende?

 

Selvfølgelig vil en hund ikke blive disket på nogle få småfejl, der skal jo mere til. Men hvis nu din hund er overvinklet på bagbenene, noget du ikke altid selv kan se med det blotte øje, når du ikke har ordentligt forstand på det, så ved du, at du skal finde en hund med enten perfekt vinkling eller lidt for lidt vinklen, så det kan blive bedre hos hvalpene. Det er jo det, som er pointen, så man ikke ender med hunde, der enten har alt for meget vinkling eller alt for lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det kan jeg også sagtens følge dig i, det er vel også det udstillinger er til for, at man netop kan sammenligne med hinanden. men de fejl du nævner er vel ikke noget du kan gøre ved? og jeg går vel også ud fra, at selvom din hund har de fejl, så kan du stadig avle på hende?

 

Det gør jeg skam også, har slet ikke snakket om noget med, at jeg ser ned på disse mennesker. Jeg siger bare, at jeg ikke har brug for deres anderkendelse for, at skulle avle, fordi det ikke er et krav. Så længe mine hunde er sunde og raske, så kan jeg ikke se problemet, i at jeg avler på dem. Det er sådan det er i DRU, der er det ikke et krav at du udstiller. Det er det i nogle tilfælde i dkk. Der må vel være en grund til, at dru er den næst største kennel klub i danmark. Det er vel ikke alle der driver hvalpe fabrikker, osv. Det må vel være fordi klubbens idiologi tiltaler dem.. :) men som jeg havde sagt før, hvis jeg var i dkk, var jeg jo "nød" til, at udstille dem for, at få dem avlsgodkendt. Det skal man ikke i dru, så derfor gør jeg det ikke, ene og alene fordi det ikke siger mig noget.

 

Det syns jeg heller ikke. Som sagt er der mange der tager til dem for hyggens skyld, hvor man møder venner og bekendte, som har sammen interesse som en selv, det er for sin vis ikke noget galt med.

 

Jo jeg ville sagtens kunne lave et kuld hvalpe på hende og få dem stambogsført. Hun har trods alt både cert og er blevet BIM... så mon ikke at den går:blink:...

 

Men, som Bernerazuro skriver så er der bare rigtig mange ting som man ikke kan se på en hund når man er ny i faget. Til nogle mennersker ligger det bare naturligt at kunne se en hunds fejl og mangler, nogle kan lære det, mens andre ALDRIG lærer det. Det er her hvor udstillinger kommer ind i billedet. Og hvis man gerne vil opdrætte hvalpe så er en udstilling en god håndrækning i den rigtige retning, for at få at vide hvordan ens hund er eksteriørmæssigt, hvis man ikke lige er i stand til at se det... Dyrelægen giver jo "kun" svar på hvordan hunden er sundhedsmæssigt.

 

Jeg prøver slet ikke på at overtale dig til at du skal begynde at udstille eller noget, men blot se at muligheden vil være god at tage for dig og din hund, hvis du beslutter dig på at lave hvalpe... også selvom DRU ikke kræver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siden der er nogen i denne tråd der sagtens kan vurdere om en hund er racetypisk eller ej, så kommer her en opgave.....

 

Hvilken en af de her 7 ugers hvalpe er værd at satse på hvis jeg skulle være så ærkedum at stille dem for en dommer en dag?

 

Racestandarden findes her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/674 , racen er cocker spaniel

 

-hvis nogen gør forsøget skal jeg bagefter afsløre hvad 2 dommere under uddannelse har sagt.:mrgreen:

 

-Flere billeder kan fremvises

Link til indlæg
Del på andre sites

Siden der er nogen i denne tråd der sagtens kan vurdere om en hund er racetypisk eller ej, så kommer her en opgave.....

 

Hvilken en af de her 7 ugers hvalpe er værd at satse på hvis jeg skulle være så ærkedum at stille dem for en dommer en dag?

 

Racestandarden findes her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/674 , racen er cocker spaniel

 

-hvis nogen gør forsøget skal jeg bagefter afsløre hvad 2 dommere under uddannelse har sagt.:mrgreen:

 

-Flere billeder kan fremvises

 

Uden hands-on:

 

Den helt sorte, efterfulgt af den brune.

 

Dog ser vinklen på bagparten lidt voldsom ud på den sorte, ligesom ørerne synes en anelse for korte.

 

Den brune virker til at have god vinkel på bagbenene og haserne (omend lidt "flad"), ørerne er lidt til den store side (uden betydning), og ser en kende lavt satte ud. Vinklen på skuldrene ser for mig lidt for "flad" ud. God hals.

 

Dog har jeg en lille ting med hvalpe: Udstillingsverdenen har tendens til at ønske mere krop og kraftigere benstammer og meget meget mere.

Men så glemmer man ofte at det altså er hvalpe (her 7 uger), og personligt vil jeg hellere have at hvalpene holdes til den lidt "lette" side, så længe som muligt. De skal nok fylde ud efterhånden som de bliver ældre. Det skal man ikke fodre dem til. De skal sådan set bare ligne hvalpe.

(Hvad disse 3 i mine øjne også gør.)

 

 

Hvordan ramte jeg? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siden der er nogen i denne tråd der sagtens kan vurdere om en hund er racetypisk eller ej, så kommer her en opgave.....

 

Hvilken en af de her 7 ugers hvalpe er værd at satse på hvis jeg skulle være så ærkedum at stille dem for en dommer en dag?

 

Racestandarden findes her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/674 , racen er cocker spaniel

 

-hvis nogen gør forsøget skal jeg bagefter afsløre hvad 2 dommere under uddannelse har sagt.:mrgreen:

 

-Flere billeder kan fremvises

 

Det er ikke nemt synes jeg... og jeg tvivler på jeg gætter rigtigt... :mrgreen:

 

Jeg startede med at synes at den i midten virkede til at være bedst fordi den virkede til at have et godt hovede, men gik fra den igen, da jeg synes den mangler forbryst. Og kunne være bedre vinklet bag...

 

Og egentlig havde jeg så fravælge den første til fordel for den sidste. Fordi den første virker spinkel, og så kom jeg lidt i tvivl :mrgreen: Fordi jeg kan ikke blive enig med mig selv om den sidste kunne være for grov i ansigtet :hmm: Jeg synes dog den første virker til at være mere rundskallet end den sidste :hmm:

 

Jeg går udfra min første indskydelse og siger den sidste... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siden der er nogen i denne tråd der sagtens kan vurdere om en hund er racetypisk eller ej, så kommer her en opgave.....

 

Hvilken en af de her 7 ugers hvalpe er værd at satse på hvis jeg skulle være så ærkedum at stille dem for en dommer en dag?

 

Racestandarden findes her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/674 , racen er cocker spaniel

 

-hvis nogen gør forsøget skal jeg bagefter afsløre hvad 2 dommere under uddannelse har sagt.:mrgreen:

 

-Flere billeder kan fremvises

 

Uha uha - altså nu kan jeg knap nok udpege den pæneste chihuahua i en flok, til trods for at det er "min" race..

 

Men umiddelbart er jeg nok på den brune eller sorte - og jeg kan ikke engang begynde at forklare hvorfor (godt jeg ikke har sagt at jeg har de vise sten hæhæ)

Men for mig, virker de som to gode bud - omend den sorte ser ret lille ud, så ser den ud til at passe nogenlunde ind i racestandarterne..

 

Men.. hvad ved jeg :mrgreen:

 

Hvor står svaret? I bunden af siden eller nowt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...