Hop til indhold

Spor-træning


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nogen der kender hende her: www.hundeforstaaelse.dk

 

Jeg havde overvejet lidt at finde noget spor-træning i efteråret og kan se, at hun har et "næse-arbejde"-hold. Umiddelbart synes jeg hun er lidt ung (dvs. yngre end mig :lol:) og det er jeg ikke så glad ved.... (fordi jeg er lidt fjollet), men hun er uddannet ved Lone Greva, så det kan vel ikke vel helt skidt?

 

Nogen erfaringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, der undrer mig, er at hundene skal have været de andre kurser igennem, inden de begynder på næsearbejde.

 

Næsearbejde kan helt små hvalpe jo fra naturens side. Vi begynder at lade vores finde genstande i haven, når vi lige har fået dem. Spor begynder vi med, når hvalpen er ca 4 mdr.

 

Efter min mening er det godt for hvalpe at søge. Men de kan selvfølgelig også lære det, når de er blevet voksne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, der undrer mig, er at hundene skal have været de andre kurser igennem, inden de begynder på næsearbejde.

 

Næsearbejde kan helt små hvalpe jo fra naturens side. Vi begynder at lade vores finde genstande i haven, når vi lige har fået dem. Spor begynder vi med, når hvalpen er ca 4 mdr.

 

Efter min mening er det godt for hvalpe at søge. Men de kan selvfølgelig også lære det, når de er blevet voksne.

 

Hun vil vel bare sikre sig at der er en eller anden form for normal adfærd fra de deltagende hundes side. Altså to forfløjne unghunde i hver sin 15 meter line...nej vel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, der undrer mig, er at hundene skal have været de andre kurser igennem, inden de begynder på næsearbejde.

 

Næsearbejde kan helt små hvalpe jo fra naturens side. Vi begynder at lade vores finde genstande i haven, når vi lige har fået dem. Spor begynder vi med, når hvalpen er ca 4 mdr.

 

Efter min mening er det godt for hvalpe at søge. Men de kan selvfølgelig også lære det, når de er blevet voksne.

 

Karla har også lavet søg og små spor siden hun var ganske lille hvalp ... som jeg læser det på hjemmesiden, så behøver jeg ikke at have taget anden træning ved hende, jeg skal blot have den grundliggende lydighed på plads? det skulle jeg mene vi har ;-)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla har også lavet søg og små spor siden hun var ganske lille hvalp ... som jeg læser det på hjemmesiden, så behøver jeg ikke at have taget anden træning ved hende, jeg skal blot have den grundliggende lydighed på plads? det skulle jeg mene vi har ;-)...

 

 

Det står bare som et "must", at "basiselementerne" skal være på plads, eller man skal have gået til træning et andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
Nogen der kender hende her: www.hundeforstaaelse.dk

 

Jeg havde overvejet lidt at finde noget spor-træning i efteråret og kan se, at hun har et "næse-arbejde"-hold. Umiddelbart synes jeg hun er lidt ung (dvs. yngre end mig :lol:) og det er jeg ikke så glad ved.... (fordi jeg er lidt fjollet), men hun er uddannet ved Lone Greva, så det kan vel ikke vel helt skidt?

 

Nogen erfaringer?

 

Hvad vil du bruge spor-træningen til ?!?

 

Hvis det måske engang er noget der skal bruges til konkurrencer eller praktisk brug (DcHs eftersøgningstjeneste, redningshund, hjemmeværnet el. lign), synes jeg du skal undersøge om hun har kompetencer i den retning !

 

Da jeg fik min labradorhvalp i foråret forhørte jeg mig hos en privat instruktør, og hun havde spor på programmet helt fra hvalpeholdet - hun fortalte at hun startede med at hunden skulle gå 1 meter spor, og de bedste på holdet kom så op på 3 meters spor i løbet af de 10 gange træningen forløb ... der begyndte jeg så ikke at træne !!!

 

Generelt er mit indtryk, at rigtig mange af de private hundeinstruktører ikke aner en pind om spor, men har et eller andet hjemmestrikket koncept som sikkert er OK til at aktivere hunden uden det har noget med spor at gøre !!! - og så er der selvfølgelig også nogle instruktører som måske har dyrket et eller andet program med spor, som tilbyder fin sportræning.

 

Jeg kender ikke den instruktør du linker til, så kan sagtens være det er helt OK - ellers kunne du måske overveje det her sted: www.lykkehund.dk (Jeg har trænet sammen med Rikke i flere år, og hun har styr på hvad hun laver !)

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad vil du bruge spor-træningen til ?!?

 

Hvis det måske engang er noget der skal bruges til konkurrencer eller praktisk brug (DcHs eftersøgningstjeneste, redningshund, hjemmeværnet el. lign), synes jeg du skal undersøge om hun har kompetencer i den retning !

 

Da jeg fik min labradorhvalp i foråret forhørte jeg mig hos en privat instruktør, og hun havde spor på programmet helt fra hvalpeholdet - hun fortalte at hun startede med at hunden skulle gå 1 meter spor, og de bedste på holdet kom så op på 3 meters spor i løbet af de 10 gange træningen forløb ... der begyndte jeg så ikke at træne !!!

 

Generelt er mit indtryk, at rigtig mange af de private hundeinstruktører ikke aner en pind om spor, men har et eller andet hjemmestrikket koncept som sikkert er OK til at aktivere hunden uden det har noget med spor at gøre !!! - og så er der selvfølgelig også nogle instruktører som måske har dyrket et eller andet program med spor, som tilbyder fin sportræning.

 

Jeg kender ikke den instruktør du linker til, så kan sagtens være det er helt OK - ellers kunne du måske overveje det her sted: www.lykkehund.dk (Jeg har trænet sammen med Rikke i flere år, og hun har styr på hvad hun laver !)

 

/Carina

 

det skal såmænd ikke bruges til så meget andet end at massere min hunds lugtesans og opelske lidt selvstændighed - idet spor jo nu engang er noget hun må gøre selv uden menneskelig indblanding...

 

men ok, din skrækhistorie er da værd at tage til efterretning :lol: Karla har gået spor længere end 3 meter allerede da hun var baby :mrgreen:....

Link til indlæg
Del på andre sites

tja min erfraring er så at spor bedst læres FØR lydighed!

Spor er så selvstændig en opgave at det oftes går bedst med en helt "rå" hund, spor bør efter min mening startes så tidligt som muligt, mine nu 7 uger gamle hvalpe har gået "spor" ,( små korte godbidsspor) så nej lydighed er ikke nogen fordel at have "på plads" alene det at det er et krav kunne få mig til at vælge et andet sted:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
din skrækhistorie er da værd at tage til efterretning :lol: Karla har gået spor længere end 3 meter allerede da hun var baby :mrgreen:....

 

Det var nu ikke ment som en skrækhistorie - jeg er sikker på at både hund og fører hygger sig med "spor-træningen", og det er jo det vigtigste, hvis ikke det skal bruges "til noget" ...

 

Jeg synes blot man skal være bevidst om hvad man vil med træningen, og være klar over at meget af det sportræning der tilbydes måske slet ikke er sportræning. Jeg har som instruktør for redningshundene ofte mødt nye hundeførere der glædestrålende fortalte at deres hunde skam godt kunne gå spor, og når vi så kom til sportræningen viste det sig at hundene ganske rigtigt kunne bruge næsen, men det de havde lært var et eller andet midt imellem rundering og frit søg :-D

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
tja min erfraring er så at spor bedst læres FØR lydighed! Spor er så selvstændig en opgave at det oftes går bedst med en helt "rå" hund, spor bør efter min mening startes så tidligt som muligt, mine nu 7 uger gamle hvalpe har gået "spor" ,( små korte godbidsspor) så nej lydighed er ikke nogen fordel at have "på plads" alene det at det er et krav kunne få mig til at vælge et andet sted:-)

 

Hmmm ... jeg synes jo så det kommer lidt an på hunden, hvornår den er klar til at starte sportræningen :blink:

 

Normalt vil jeg også starte helt fra 8-ugers alderen med at træne spor med en hund; men f.eks. den yngste af mine maller startede først seriøst op med sportræningen 1. september sidste år (2 år gammel). Før var han ganske enkelt ikke klar til at koncentrere sig, og var tidligere kendt som "ornitologen" når det drejede sig om sportræningen ... så det blev helt lagt på hylden indtil han var klar !. Og han går faktisk et ganske fint spor nu - jeg har planer om at forsøge at kvalificere ham til VM for redningshunde i spor næste år - han laver samtidig rigtig mange point i lydighed når vi er til prøver, og det var på plads da vi startede sportræningen ;-).

 

Den ældste af mine tæver startede spor-træningen som 8-ugers hvalp, og trænede sideløbende hvalpe-lydighed og scorer også mange point i lydighed.

 

Selv min gamle lab der startede med at gå til træning da han var 4,5 år gammel og startede med at træne lydighed gik faktisk nogle virkelig flotte spor (når det gik rigtig dårligt til konkurrencerne i DcH kom vi helt ned på 9,8 point *GGG*) ... så jeg mener bestemt ikke lydighed er nogen hindring for at lære hunden at gå spor - med mindre man træner lydighed på en sådan måde at man sætter sig på hunden og tager alt initiativ ud af den !

 

Lidt video med mine hunde der går spor:

 

Capone - 2,5 år gammel (har her trænet spor i 4 mdr.):

[media]

[/media]

 

 

Tikki - 6 år gammel (har trænet spor siden hun var 8 uger):

[media]

[/media]

 

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke Vicky, men har mødt hende en enkelt gang (faktisk to, men det er en helt anden historie) - hun er ganske sød!

 

Nu er det jo næsearbejde, hun tilbyder - og det kan jo være meget andet end spor. Jeg har selv haft næsearbejde hold, hvor vi arbejdede med rundering, spor, feltsøg og lugtdiskriminering - alt sammen på et niveau, hvor hundeførerne fik en idé om, hvordan de kunne bruge deres hundes næser - og ikke mere end det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg har som instruktør for redningshundene ofte mødt nye hundeførere der glædestrålende fortalte at deres hunde skam godt kunne gå spor, og når vi så kom til sportræningen viste det sig at hundene ganske rigtigt kunne bruge næsen, men det de havde lært var et eller andet midt imellem rundering og frit søg :-D

 

/Carina

 

Kan du forklarer hvad du lige mener med det markerede :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke Vicky, men har mødt hende en enkelt gang (faktisk to, men det er en helt anden historie) - hun er ganske sød!

 

Nu er det jo næsearbejde, hun tilbyder - og det kan jo være meget andet end spor. Jeg har selv haft næsearbejde hold, hvor vi arbejdede med rundering, spor, feltsøg og lugtdiskriminering - alt sammen på et niveau, hvor hundeførerne fik en idé om, hvordan de kunne bruge deres hundes næser - og ikke mere end det!

 

 

tak... på genlæsning tror jeg det er det samme her... Så tror jeg ligeså godt at Karla og jeg bare skal fortsætte med hyggespor - og jeg skal blive bedre til at få lagt nogle gode spor...

 

Vi har været på aktiveringshold før. Og har snust til (no pun intended :cool:) både rundering, feltsøg og lugtdiskriminering...

 

Herhjemme søger hun te og lugtdiskriminering hvor hun skal finde en bestemt slags te blandt mange.... Fodersøg laver hun jo dagligt, og jeg har overvejet at arbejde lidt mere med noget feltsøg og genstands-søg.

 

Hun elsker elsker elsker te-søgning. Og går rigtigt fint på spor når hun bliver sat til det - jeg er bare ikke nået længere end godbiddspor :roll: og relativt korte spor evt. med bue på / et enkelt knæk...

ville gerne have lidt hjælp / inspiration til at lægge et godt spor, samt lidt vejledning i hvor svært jeg egentlig kan gøre det? Er ret sikker på, at jeg undervurderer hende når jeg laver spor nemlig :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

tak... på genlæsning tror jeg det er det samme her... Så tror jeg ligeså godt at Karla og jeg bare skal fortsætte med hyggespor - og jeg skal blive bedre til at få lagt nogle gode spor...

 

Vi har været på aktiveringshold før. Og har snust til (no pun intended :cool:) både rundering, feltsøg og lugtdiskriminering...

 

Herhjemme søger hun te og lugtdiskriminering hvor hun skal finde en bestemt slags te blandt mange.... Fodersøg laver hun jo dagligt, og jeg har overvejet at arbejde lidt mere med noget feltsøg og genstands-søg.

 

Hun elsker elsker elsker te-søgning. Og går rigtigt fint på spor når hun bliver sat til det - jeg er bare ikke nået længere end godbiddspor :roll: og relativt korte spor evt. med bue på / et enkelt knæk...

ville gerne have lidt hjælp / inspiration til at lægge et godt spor, samt lidt vejledning i hvor svært jeg egentlig kan gøre det? Er ret sikker på, at jeg undervurderer hende når jeg laver spor nemlig :stupid:

 

Så tror jeg umiddelbart, det er noget andet du søger - men ring dog og spørg Vicky.

 

Ellers vil Kimmi og jeg elske at gå spor med jer - jeg har nemlig brug for en sporlægger :mrgreen: Og så skal jeg gerne kigge på Karla også! Det er dog med det forbehold, at jeg på ingen måder er ekspert!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhhh er det mig eller er sagen ikke den, at Karla skal gå spor for at få opbygget mere selvtillid og ikke for andet what so ever og så er det vel egentlig ikke nødvendigt at køre sagen op på et redningshundeniveau ?!?

 

Og nu er Karla jo langt over hvalpestadiet, så jeg ved ikke...hvad hjælper det at snakke om, at hunden skal begynde som hvalp ? Det er ligesom passé for Karlas vedkommende.

 

MEN jeg - og det lader så til kun at være mig - er ret overbevist om, at Karla kunne have godt af at gå lidt spor også selvom niveauet ikke er tårnhøjt. Jeg tror virkelig, at det kunne give hende noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhhh er det mig eller er sagen ikke den, at Karla skal gå spor for at få opbygget mere selvtillid og ikke for andet what so ever og så er det vel egentlig ikke nødvendigt at køre sagen op på et redningshundeniveau ?!?

 

Og nu er Karla jo langt over hvalpestadiet, så jeg ved ikke...hvad hjælper det at snakke om, at hunden skal begynde som hvalp ? Det er ligesom passé for Karlas vedkommende.

 

MEN jeg - og det lader så til kun at være mig - er ret overbevist om, at Karla kunne have godt af at gå lidt spor også selvom niveauet ikke er tårnhøjt. Jeg tror virkelig, at det kunne give hende noget.

 

Lige netop :5up:

 

Men så kræver det jo også, at hun får nogen udfordringer, som hun selv skal løse - og at niveauet ikke bliver ved med at være det samme. Og det kan være SÅ svært, selv at se!

 

For mig i hvert fald....

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige netop :5up:

 

Men så kræver det jo også, at hun får nogen udfordringer, som hun selv skal løse - og at niveauet ikke bliver ved med at være det samme. Og det kan være SÅ svært, selv at se!

 

For mig i hvert fald....

 

Og just derfor synes jeg stadig, at Karla skal med på det fra starten omtalte kursus. Det er gambling, når ingen kender instruktøren, men det er det værd...hun kunne jo være god. Hun kunne jo give Karla det hun har brug for. Det er da bare at prøve det. Det kan da højest være spildte penge.

 

Og jeg skal heller ikke nyde noget af at udtale mig om, hvad Bassen kan eller ikke kan med spor. Det er stadig en mystisk og uforståelig verden for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhhh er det mig eller er sagen ikke den, at Karla skal gå spor for at få opbygget mere selvtillid og ikke for andet what so ever og så er det vel egentlig ikke nødvendigt at køre sagen op på et redningshundeniveau ?!?

 

Og nu er Karla jo langt over hvalpestadiet, så jeg ved ikke...hvad hjælper det at snakke om, at hunden skal begynde som hvalp ? Det er ligesom passé for Karlas vedkommende.

 

MEN jeg - og det lader så til kun at være mig - er ret overbevist om, at Karla kunne have godt af at gå lidt spor også selvom niveauet ikke er tårnhøjt. Jeg tror virkelig, at det kunne give hende noget.

 

jojo, det behøver absolut ikke være redningshunde niveau .... men som jeg også har skrevet i mit indlæg ovenfor, så er det jeg søger nok mest noget vejledning. For jeg tror egentlig at når (en sjælden gang imellem) tager mig sammen til at lægge et spor til hende, så undervurderer jeg hende groft.

 

Hun bruger sin næse næsten dagligt til fodersøg, tesøg og duftdiskriminering, men jeg er simpelthen på bar bund vedr. at komme videre med at gå spor.

Jeg har lært "the basics" og vi har også prøvet rondering, feltsøg og lidt genstandssøg.... derfor tror jeg bare ikke lige, at dette hold er sagen, da jeg får en fornemmelse af, at det er de ting vi allerede har været igennem...

Redigeret af Amocca
lært ikke læst
Link til indlæg
Del på andre sites

jojo, det behøver absolut ikke være redningshunde niveau .... men som jeg også har skrevet i mit indlæg ovenfor, så er det jeg søger nok mest noget vejledning. For jeg tror egentlig at når (en sjælden gang imellem) tager mig sammen til at lægge et spor til hende, så undervurderer jeg hende groft.

 

Hun bruger sin næse næsten dagligt til fodersøg, tesøg og duftdiskriminering, men jeg er simpelthen på bar bund vedr. at komme videre med at gå spor.

Jeg har lært "the basics" og vi har også prøvet rondering, feltsøg og lidt genstandssøg.... derfor tror jeg bare ikke lige, at dette hold er sagen, da jeg får en fornemmelse af, at det er de ting vi allerede har været igennem...

 

Så trop op nede ved politiet, hvis du har mulighed for det, der hvor du bor og meld hende på begynderholdet. Så skal du nok få vejledning til at komme videre fra det punkt, hvor I er nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
Øhhhh er det mig eller er sagen ikke den, at Karla skal gå spor for at få opbygget mere selvtillid og ikke for andet what so ever og så er det vel egentlig ikke nødvendigt at køre sagen op på et redningshundeniveau ?!?

 

Nu er det vist kun mig der har nævnt noget om redningshundeniveau - så din kommentar må være rettet mod mig ?!?

 

Jeg har netop skrevet:

rigtig mange af de private hundeinstruktører ikke aner en pind om spor, men har et eller andet hjemmestrikket koncept som sikkert er OK til at aktivere hunden uden det har noget med spor at gøre !!!

 

Det var nu ikke ment som en skrækhistorie - jeg er sikker på at både hund og fører hygger sig med "spor-træningen", og det er jo det vigtigste, hvis det ikke skal bruges "til noget"...

 

 

Så nej, det er ikke nødvendigt at træne på redningshunde/konkurrenceniveau for at gå spor med hunden ... men på den anden side mener jeg nu stadigvæk det vil være dumt at starte på noget "spor-træning" der intet har med spor at gøre, og så senere finde ud af at man gerne vil bruge det til et eller andet - og så have gået i lang tid og trænet noget forkert !

 

Hvis man vil gå til konkurrencer i lydighed starter man jo heller ikke med at lære hunden at gå på højre side eller løbe ud og halse af apportbukken - så træner man målrettet mod det man skal bruge ... og til spor er det dybt og koncentreret søg, og ikke den sammenblanding af rundering/feltsøg/spor jeg nogle gange har set :blink:

 

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
Kan du forklarer hvad du lige mener med det markerede :confused:

 

Jamen, jeg har bare set mange varianter af "spor" - f.eks:

 

1) Hundeføreren tramper en firkant ned på 10 x 10 skridt og smider guffere rundt omkring som hunden skal søge uden line ... efterhånden øges størrelsen på feltet, men der fortsættes med at man tramper ned på kryds og tværs. (Jeg starter selv op med en trekant til hvalpe, så ideen er god nok til at starte med - men bør jo ende med at hunden følger sporlæggerens spor og ikke blot fortsætte som et frit søg efter godbidder).

 

2) Hundeføreren går ud og placerer en bold, og hunden slippes fra et vilkårligt sted og skal så selv opsøge sporet uden at have fået angivet en retning, og finder den bolden uden at have gået spor er dette også OK.

 

3) Hundeføreren lægger et spor, og kaster så en genstand fra sig i op til 10 meters afstand fra sporet. Hunden går i 10 meter line, og følger sporet ved at flakke skiftevis 10 meter til højre og 10 meter til venstre.

 

Osv.

 

Igen - det er helt fint som aktivering og jeg er sikker på at hund og fører hygger sig ... det har bare ikke så meget med spor at gøre, og finder man senere ud af at man vil dyrke sportræningen på f.eks. konkurrenceniveau kan det godt give lidt problemer hvis hunden f.eks. direkte har lært at det er stor succes at flakke 10 meter ud til hver side af sporet for at finde genstande...

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jamen, jeg har bare set mange varianter af "spor" - f.eks:

 

1) Hundeføreren tramper en firkant ned på 10 x 10 skridt og smider guffere rundt omkring som hunden skal søge uden line ... efterhånden øges størrelsen på feltet, men der fortsættes med at man tramper ned på kryds og tværs. (Jeg starter selv op med en trekant til hvalpe, så ideen er god nok til at starte med - men bør jo ende med at hunden følger sporlæggerens spor og ikke blot fortsætte som et frit søg efter godbidder).

 

2) Hundeføreren går ud og placerer en bold, og hunden slippes fra et vilkårligt sted og skal så selv opsøge sporet uden at have fået angivet en retning, og finder den bolden uden at have gået spor er dette også OK.

 

3) Hundeføreren lægger et spor, og kaster så en genstand fra sig i op til 10 meters afstand fra sporet. Hunden går i 10 meter line, og følger sporet ved at flakke skiftevis 10 meter til højre og 10 meter til venstre.

 

Osv.

 

Igen - det er helt fint som aktivering og jeg er sikker på at hund og fører hygger sig ... det har bare ikke så meget med spor at gøre, og finder man senere ud af at man vil dyrke sportræningen på f.eks. konkurrenceniveau kan det godt give lidt problemer hvis hunden f.eks. direkte har lært at det er stor succes at flakke 10 meter ud til hver side af sporet for at finde genstande...

 

/Carina

 

OK - Det har så intet med spor at gøre i min verden :shock: Nok derfor jeg ikke lige fattede så meget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...