Hop til indhold

Derfor skal man IKKE lavet et kuld hvalpe!!


Gæst Maggiesmor
 Share

Recommended Posts

Gæst Maggiesmor

Som overskriften siger, har jeg lige nu en følelse af, at vi aldrig skulle have sat det skønne kuld hvalpe til verden som kom sidste år.

Kuldet var det første vi har prøvet at have i huset, og det er mine små "babyer". Heldigvis er 5 ud af de 6 kommet til rigtigt dejlige familier, og jeg får stadigt et billede indimellem og en hilsen fra dem. Men.....den sidste lille hvalp...

 

Den parring der blev aftalt sidste år, skulle betales med en hvalp. Fair nok, ikke noget problem der. Hanhundens ejer fik valgt hvalp, og hun solgte den så videre til anden side.

 

6 mdr efter ser jeg så hvalpen til salg på nettet, og skriver til ejeren og spørger om hvorfor hvalpen er til salg, og lidt generelle spørgsmål omkring hvordan hunden har udviklet sig osv. Ganske almindelig interesse. Tilbyder også at hjælpe med at finde et godt hjem til den, da jeg har stor interesse i at "mine" hvalpe kommer til fornuftige og gode hundehjem.

Her er det så filmen knækker......

 

Ejeren skiver en mail til mig med diverse beskyldninger om at vi har lavet en syg hvalp, at de ikke havde fået den hund de gerne vil have, og en masse ubehageligheder generelt.

For at gøre en lang historie kort, viser det sig at hvalpen ikke er syg som hun påstår (kontakt med hanhundens ejer) og at det vist bare er et spørgsmål om at de ikke vil have hund, og især ikke lige den hund.

 

Nå, men det endte med det da vi jo ikke kunne gøre mere end at tilbyde at hjælpe med at finde et hjem, og hanhundens ejer er bare generelt ligeglad med de gør med hunden. Vi tilbyder at købe den tilbage for den pris de andre hvalpe blev solgt til, men det viser sig at lige netop den hvalp er blevet solgt til noget mere end de andre i kuldet, og at de sådan set forlanger en jævnt urealistisk pris for hunden. De penge kan vi ikke lige stampe op af jorden.

 

I lang tid har vi ikke hørt mere om det, har dog tænkt på den hvalp indimellem og håbet at det faldt ud til dens fordel. Men men....nu har den så været byttet væk for en rejse. Det gik åbenbart i ged, da der ikke var nogen ferielejlighed og hunden blev videresolgt af den person der fik den i bytte. De første ejere har så åbenbart fundet hunden igen, og på en eller anden måde fået den hjem igen - og nu skal den så endnu engang sælges/byttes.

 

Hunden er nu 16 måneder.

 

Jeg ved at der ikke er meget jeg kan stille op, men jeg føler mig bare så magtesløs, ked af det og skuffet! Og tænker på den stakkels hund!

Jeg ville så utroligt gerne have muligheden for at finde et godt hjem til den, i stedet for at den skal kastes rundt mellem forskellige familier.

 

Så ja, tanken strejfer mig at det da bestemt ikke var det værd at lave det kuld hvalpe, selvom 5 af de 6 har det som blommen i et æg.

Desuden har det lært mig, at jeg aldrig nogen sinde mere skal bytte hvalp for parring. Vi vil selv "godkende" de familier der skal have hvalpe herfra - hvis det nogensinde bliver aktuelt igen.

 

Bare lige et frustreret kvæk herfra

 

Mvh

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh for pokker da........... :ae:

 

Når du fortæller sådan noget, så er det jeg godt kan komme til at tænke og fremsige nogen rigtig grimme gloser om visse mennesker......

 

Det er så fantastisk, hvad folk kan få sig til at gøre...... ja, man drømmer jo næsten ikke om det.

 

Jeg kan godt forstå, at du er frustreret og jeg kan godt forstå din beslutning om selv at vælge og godkende købere fremover.

 

Der er vel ikke så meget du kan gøre, desværre...... andet end at bekæmpe den følelse du får i maven når du tænker på hvalpen.

 

Et kæmpe trøstekram herfra :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den slags vil man komme ud for før eller siden når man laver et eller flere kuld hvalpe, Der er ikke så meget at gøre ved det, udover at tilbyde ejerne hjælp og håbe at de tager mod tilbuddet.

Dog synes jeg det lyde rmærkeligt at ejerne af den 6.hvalp bytter den væk, den sælges videre, etc,. og at de herefter åbenbart køber hunden hjem igen, trods det at de ikke vil have den hund/hund i det hele taget?

 

Det kan ske at personlig engagement i en sag opfattes som utidig indblanding i den anden ende. I en aktuel sag om en ældre oplaceringshund var der nogle såkaldte dyreværnsfolk der absolut skulle profilere sig. Det der oprindelig var en ganske almindelig omplacering af en ældre hund, hvor der endda var interesserede ejere er nu gået totalt i hårknude, fordi sælger føler sig trådt på.

 

Mht at godkende fremtidige ejere er det svært at gennemskue mennesker og hvad de egentlig indeholder. Nogen kan sælge sig selv og deres virke som en anden Stein Bagger, mens andre kan være gode nok,selvom det bare ikke ser sådan ud.

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maggiesmor

Kim: Ja, jeg kan kun give dig ret - det kan være svært at gennemskue mennesker. Men det gør det ikke mindre hårdt at vide at hunden ikke reelt er ønsket hvor den er. Jeg har ikke videre info omkring den bytte/videresalg/hjem-igen sag med "vores" hvalp - men jeg syntes også det virker meget underligt?!

 

Jeg er klar over at tilbud om hjælp kan virke som utidig indblanding, og at det kan gøre mere skade end gavn. Netop derfor havde jeg tænkt meget over hvordan jeg skulle gribe det an, inden jeg kontaktede sælger første gang. Desværre blev det ikke godt modtaget.

 

Nu ved jeg ikke hvad det er for en sag du omtaler, men det er da trist at nogen mennesker desværre laver mere rod i det, end gavner. Og det er måske lige netop den rolle jeg har haft med hvalpen? ja, hvem ved..?

 

Mvh

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

:ae:

 

Ja at avle hunde er ikke altid blot forbundet med sjov og desværre løber man ind i rigtig mange dumme mennesker, som fuldstændig fratager en lysten til at avle.

 

I mit første kuld får jeg henvendelse fra en ung pige, som er interesseret i en lydighedshund og hun vil gerne have en hanhund "med rundsave på albuerne".

Alt går godt, jeg hører fra hende ca. hver anden måned og ser ham jævnligt. Så bliver han HD fotograferet og får desværre C hofter. Rigtig øv, men endnu mere øv er det at kontakten pludselig glider ud.

Jeg går til træning med hendes veninde og overhører en telfonsamtale mellem dem. Hun har været i byen igen dagen før, noget som hun vist ofte er begyndt med og lidt efter siger veninden "... men du tager dig jo heller ikke rigtig af ham mere". Den sætning brændte sig ind. Jeg begyndte også at høre rygter om at hanhunden begyndte at lave udfald med andre hunde - og ikke blev forhindret i denne adfærd :(

Så en vinter morgen fik jeg en mail om at hun havde aflivet ham - trods at jeg en af mine kontraktvilkår siger at dette ikke er tilladt :megaked::evil:

 

Fra mit andet kuld har jeg endt op med at forære en hund væk. Aftalen var at jeg skulle have en tæve igen, og at denne tæve skulle forblive hos opdrætteren til den var blevet champion og fået det første kuld hvalpe.

Jeg hører aldrig noget om hunden, spørger et par gange og får at vide den bor hos nogle venner og har det godt. Ad omveje opdager jeg at disse venner er opdrættere af racen og senere at den er blevet champion i en alder af lidt over 1 år.

Så da den er knap to år får jeg mail at nu må jeg gerne hente den hjem for de skal selv bruge pladsen. Jeg spørger ind til hunden hvordan den er og hvorfor de ikke vil trække hvalpe på den som aftalen er. Svaret er de ikke rigtig har planer om at avle forløbigt og familien hun bor hos har heller ikke planer om at avle.

Et par uger efter opdager jeg at begge planlægger flere kuld hvalpe og jeg begynder at yndre mig: hvorfor trække de ikke hvalpe på denne championtæve.

Jeg skriver en mail med min yndren og får det svar at jeg åbentbart vil skam-avle alle tæver bare fordi de kan få et kuld hvalpe og hvad jeg biller mig ind med de hentydning (sælge en hund der er noget galt med) :confused:

Jeg svare ikke på denne mail andet end skrive at jeg ikke har intentioner om at gører flere krav på den hvalp hun skylder mig (og har dermed foræret hende en god avlshan!), men har sådan en lyst til at smide et par kendsgerninger i hovet på hende, som f.eks. at jeg har avlet 4 kuld på 7 år og hun har gennemsnitlig 4-5 om året, har leaset en 8 år gammel tæve, som har fået 4 kuld og trækker et kuld på den (+ et kuld igen året efter, hvorefter den bliver leveret tilbage!!!), at hun importere en tæve som har fået 2 kuld og selv trækker 4 kuld på den (det ene med dens søn!!!) mv.

 

Sådanne episoder får også mig lyst til at droppe med at avle: dumme mennesker og mennesker som kun er ude på at snyde og bedrage.

Selv om man synes man har været grundig når man udspørger folk, så kan man ikke se dem længere end deres næsetip :(

Heldigvis har jeg også en masse gode hvalpekøbere - og det er dem man tænke på og glæde sig over.

 

Men jeg kan godt forstå Jeres beslutning om ikke at give parringshvalpe ... har desværre hørt flere tilfælde om hvor det er gået dårligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Så en vinter morgen fik jeg en mail om at hun havde aflivet ham - trods at jeg en af mine kontraktvilkår siger at dette ikke er tilladt :megaked::evil:

 

Kan du/man ikke gøre noget ved et sådant kontraktbrud?

 

På købskontrakten til vores Eddie står der blandt andet også det, at vi ikke må sælge ham videre uden at de er indformeret og har forkøbsrettil ham osv. Men det er da noget hø hvis det ikke er juridisk gældende i den sidste ende for jer opdrættere :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Det var godt nok noget af nogle historier... Jeg kan godt forstå at man i nogle henseender kan miste lysten til at opdrætte... men som i selv skriver så er der heldigvis flere glade/sjove/dejlige minder/stunder ved at lave hvalpe end trælse ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Kan du/man ikke gøre noget ved et sådant kontraktbrud?

 

På købskontrakten til vores Eddie står der blandt andet også det, at vi ikke må sælge ham videre uden at de er indformeret og har forkøbsrettil ham osv. Men det er da noget hø hvis det ikke er juridisk gældende i den sidste ende for jer opdrættere :cry:

 

 

Det står der faktisk også på Freyas... og for opdrætteren blev det aktuelt med en af hvalpene!

Link til indlæg
Del på andre sites

:cry: Det må være hårdt, især når man selv gør en stor indsats! :ae:

 

Og det er også lidt hårdt for os hvalpekøbere, der virkelig har hvalpens bedste i tankerne, og tager imod al den hjælp man kan få fra opdrætteren.. Man er bange for, at blive stemplet forkert, fordi nogle andre har skabt grund til mistro..

 

Tror heldigvis, at der findes flere reelle købere derude, end dem der er ude på at snyde, så jeg kan kun opfordre til, at komme op på hesten igen, hvis man skulle få lyst til og mulighed for, at lave et kuld mere engang.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du/man ikke gøre noget ved et sådant kontraktbrud?

 

På købskontrakten til vores Eddie står der blandt andet også det, at vi ikke må sælge ham videre uden at de er indformeret og har forkøbsrettil ham osv. Men det er da noget hø hvis det ikke er juridisk gældende i den sidste ende for jer opdrættere :cry:

 

På Oscar's står der også at opdrætter har forkøbsret. Det gør der ikke på Svea's. Jeg ved dog ikke om der gjorde på Svea's søskende. Vi kender jo begge opdrættere så godt, så de ved de bliver informeret om alt...

 

Men sådanne historier illustrerer da også bare en af mine bekymringer når Sveske skal have hvalpe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg er informeret, skal der for at g¢re kontrakten noget værd i praksis, indksrives en bod. Altså, hunden må ikke videresælges/aflives uden at opdrætteren rådf¢res/får tilbud om tilbage k¢b. Hvis hunden alligevel sælges/aflives, skal der betales bod på xx antal kroner.

Hvis der bare står at man "ikke må", er der jo ikke noget at komme efter, hvis kontrakten bliver brudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg er informeret, skal der for at g¢re kontrakten noget værd i praksis, indksrives en bod. Altså, hunden må ikke videresælges/aflives uden at opdrætteren rådf¢res/får tilbud om tilbage k¢b. Hvis hunden alligevel sælges/aflives, skal der betales bod på xx antal kroner.

Hvis der bare står at man "ikke må", er der jo ikke noget at komme efter, hvis kontrakten bliver brudt.

 

Ja det er vist rigtigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Puuha, sikke nogle historier.... Jeg bliver helt trist :-(

 

Håber virkelig at det i skriver tilsidst, om at skrive det ind i kontrakten kan være en god mulighed for at undgå sådan noget en anden gang.

 

Den første opdrætter vi var ude ved nævnte også at hun ville have hvalpen/hunden tilbage hvis vi ikke kunne have ham. Hvilket vi selvfølgelig sagde stort ja klart til.

 

Forstår ikke helt de menneskers tankegang, hvis de ikke ønsker hunden alligevel, hvorfor ser de det så ikke som værende nemt, at kunne levere hunden tilbage? I stedet for bytte med rejser, og alt muligt (ekstremt) mærkeligt?

 

Ihh, der skulle være et etisk råd for dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maggiesmor
:ae:

 

Ja at avle hunde er ikke altid blot forbundet med sjov og desværre løber man ind i rigtig mange dumme mennesker, som fuldstændig fratager en lysten til at avle.

 

Men jeg kan godt forstå Jeres beslutning om ikke at give parringshvalpe ... har desværre hørt flere tilfælde om hvor det er gået dårligt.

 

Det er ganske rigtigt at man møder mennesker der virkeligt kan fratage en lysten til at avle, og det gør mig virkeligt ondt at høre om dine oplevelser. :ae:

 

Man lære af sine fejl, men jeg har det skidt med at det skal gå ud over uskyldige dyr. Men aldrig noget med parring og bytte med hvalp her igen!! Syntes det er uigennemskueligt med alle de forskellige måder og metoder der bliver brugt inden for hundeavl. Både med leasing, udstationering osv. For mig er mine hunde en del af familien, og jeg har svært ved at sætte mig ind i at man kan lease sin hund ud - jeg ville ikke kunne bære hvis de ikke skulle være ved mig hele tiden. Heldigvis er der forskel på folk!

 

Mht kontrakt er det rigtigt at der skal indskrives en bod for at det reelt har nogen betydning at den ikke bliver overholdt. Sådan er det med heste, og det gælder vel også hunde?

Det er noget af det jeg vil tage med i mine overvejelser til næste gang jeg skal lave kontrakter på det ene eller det andet.

 

Mvh

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke da en ulykkelig historie :megaked: Jeg kan godt forstå at den går lige i maven på dig :ae: Jeg tror dog at du skal se det på denne her måde, i stedet for fuldstændig at droppe dit opdræt: Du har været møg uheldig med hanhundens ejer, som ikke har været synderligt interesseret i hvalpens ve og vel, men mere i at tjene penge. Derfor er den metode med at hanhundeejeren er berettiget til en hvalp ikke den metode du skal benytte næste gang. TILGENGÆLD har du selv været super god til at vælge hvalpekøbere ud!!! :5up: Hvis 5 ud af 5 hvalpe har det som blommen i et æg, så er du faktisk rigtig god til at "læse" dine hvalpekøbere og kan derfor med sindsro (hvis alle andre forhold er i orden sæ'fø'li' :blink:) avle videre og dermed glæde flere familier fremover :5up: En historie som den du lige har fortalt, vil altid gå hårdest ud over dem som er seriøse med deres avl og dem som er mere ligeglade (som f.eks. hanhundeejeren) tager det ikke nær så tungt. Dvs. at det vil være de seriøse som opgiver ævret på baggrund af sådan en historie og de mere useriøse som forstætter og hvor vil det føre hundeavlen hen på sigt? :cry: Kan du følge mig? ;-) Jeg tror at du skal tage din hisorie og putte den ned i kassen hvor der står "dyrekøbte erfaringer" på og vide med dig selv, at det aldrig kommer til at ske igen og fortsætte dit gode arbejde med at lave nogle gode hvalpe som kommer ud i gode hjem :ae: Dog skal det lige siges, at jeg tror faktisk ikke at du kan finde en eneste seriøs opdrætter som har lavet flere kuld, som ikke har en historie om en hvalp der ikke fik det helt så godt som de havde håbet på. Det er super sørgeligt, men man kender desværre kun folk til tænderne og man kan forsøge at sikre sig så godt som muligt, men deciderede garantier kan man aldrig få. Det er en af bagsiderne ved seriøst opdræt. Desværre :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desuden har det lært mig, at jeg aldrig nogen sinde mere skal bytte hvalp for parring.

 

En parring koster en hvalp, har så aldrig hørt om en han-ejer der tager mod en hvalp og sælger den videre, hvis man ikke vil have en hvalp, så tager man mod pengene direkte fra tæve-ejer.

 

Føler med dig, har selv avlet rotter, i massevis, og det er bare håbløst at gennemskue om folk er ok eller ej :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...