Hop til indhold

Bør jeg finde et nyt hjem til min husky?


Gæst Sus87
 Share

Recommended Posts

Jeg er en pige på 20 år der har fået min drømmehund. Han er en 11 måneder gammel Siberian Husky. Jeg har haft ham fra da han var 5 måneder, og jeg elsker ham utrolig meget.

 

Desværre er han så hyber agtiv at vi her i familen er ved at blive helt ødelagt af det.

 

Han er utrolig sød og charmerende...der er ikke noget ondt i ham. Men han er en ballade mager. Han kan ikke være selv (undtagen om natten) og han åbner dørene, hvis de er låst ødelægger han dem. Han stjæler alle mulige ting fra borde og hylder som han ødelægger.

 

Han har jo brug for megen motion, men han kan ikke gå uden snor, da han så stikker af...og det virker ikke som om gåturene er nok...

 

For nogle måneder siden købte jeg en legekammerat til ham, i håb om at de kunne lege sammen og få brugt noget energi på den måde....

 

Det kan de også...men problemet er at lige pludselig kan de komme op at slås....og det har kostet en stor dyrlægeregning en gang. Men på trods af det så er de rigtig gode venner og nyder hinandens selskab...men er bare ikke sikker på at de to racer er egnet til hinanden (den anden er korthåret collie). Collien virker meget dum (kan ikke lære triks og lignene) men han er super loyal og går altid uden snor og har aldrig lavet ullykker. Han er et par måneder ældre end huskyen.

 

Nu er mit dilemma så, om jeg skal se tiden an...for at se om huskyen bliver mere rolig, eller om jeg skal finde et nyt hjem til ham, et sted hvor han kan få lov at trække en slæde og bo sammen med andre af samme race...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hej Susanne

 

 

Jeg tror ikke så meget der er racernes uensartethed der er problemet ang. slåskamp, som at det lyder som om du har to hanhunde på nogenlunde sammen alder, hvoraf den ene er kommet sent til.

 

Dette er en potentiel problemskabende situation.

 

Huskyer er i den grad flokhunde, mere end mange andre racer, og derfor kan alenehjemmesituationen være yderst problematisk.

Yderligere æder de stort set alt, som du også selv påpeger, de er langt mere tæt på deres naturlige oprindelse end f.eks. en schäfer. labrador eller collie. Og dermed langt vanskeligere at have.

 

Hvis du skal have lidt vejledning skal der flere oplysninger på bordet :)

 

Hvor lang tid skal hundene være alene dagligt?

 

Hvor opholder de sig?

 

Hvad har du gjort for at indøve alenesituationen positivt?

 

Hvad har du gjort for at lære huskyen han ikke må tage dine ejendomme (stjæle)? og hvad gør du når du ser tyverierne?

 

Hvordan motioneres og aktiveres han?

 

Fodrer du ham i skål eller søger han sit foder for eksempel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa, lige lidt svar på dine spørgsmål :-)

 

 

"Hvor lang tid skal hundene være alene dagligt?" - Det drejer sig om ca. 4 timer hvor jeg sover om formiddagen. Når han en sjælden gang bliver sluppet løs udedøre er der slet ingen problemer...men desværre stikker han af med det samme når jeg slipper ham fri...(jeg er ret sikker på alle problemerne skyldes mangle på motion...men ved ikke helt havd jeg skal gøre)

"Hvor opholder de sig?"- Huskyen bliver af og til lukket inde i en dertil indrettet boks i stalden når vi ikke er hjemme eler når jeg sover, som alternativ tager jeg ham med op på værelset og binder ham til sengen...Collien ligger bare i sofaen..nogle gange hvor de begge er trætte lægger jeg mig selv i stuen og sover indtil de vågner og begynder at slås..

"Hvad har du gjort for at indøve alenesituationen positivt?" Jeg har gemt godbidder hist og her, givet en masse legetøj og et stort kødben, og når jeg går har jeg rost ham når han forholder sig roligt...

"Hvad har du gjort for at lære huskyen han ikke må tage dine ejendomme (stjæle)? og hvad gør du når du ser tyverierne?" - der bliver sagt kontant NEJ! Én gang og når det ikke hjælper bliver han bundet i 5 minutter eller får mundkurv på i nogle minutter ...og det gentages hver gang han gør noget han ikke må...men han virker til at være ligeglad..

 

Hvordan motioneres og aktiveres han? Vi øver forskellige triks...for det meste dem han kan i forvejen (ved ikke helt hvordan jeg skal begynde noget nyt...sys ikke jeg får så meget ud af bøgerne...) Han bliver motioneret ved 20 min. gåtur et par gange om dagen, samt leg i hundegården...men det er tydeligt at mærke at det ikke er nok

 

Når jeg slipper ham fri over på marken bliver han i nærheden af mig de første 5 min og kommer for at få et stykke pølse...men kun når han selv vil...hvis jeg kalder på ham kigger han på mig hvorefter han sætter i løb i den modsatte retnining...og han bliver bare ved med at løbe...men når han så endelig engang kommer tilbage....så er han den mest rolige hun man kan forestille sig....men det er jo ikke helt optimalt...

 

Fodrer du ham i skål eller søger han sit foder for eksempel? - Jeg fodre ham ved at sprede foderet ud i baggangen ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Har du indhegnet noget af grunden så de kan gå løse der?

 

En husky har brug for væsentlig meget mere end 20 min i snor et par gange om dagen, og det har collien bestemt også , derudover skal de aktiveres:)

 

 

Hvilke bøger har du læst?

 

Hvordan synes du collien er dum?

 

Det er første gang jeg har hørt den betegnelse på en collie!

 

Hvad foretager du dig med collien?

 

Når du skriver at de slås hvordan er det så?

Har de bidt hinanden alvorligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hejsa, lige lidt svar på dine spørgsmål :-)

 

Tak

 

Det drejer sig om ca. 4 timer hvor jeg sover om formiddagen. Når han en sjælden gang bliver sluppet løs udedøre er der slet ingen problemer...men desværre stikker han af med det samme når jeg slipper ham fri...(jeg er ret sikker på alle problemerne skyldes mangle på motion...men ved ikke helt havd jeg skal gøre)

 

 

Din(e) hund(e) skal lære at være alene helt fra bunden, minut for minut uden at FØLE sig forladt(e)

Du kan læse om det på min hjemmeside http://www.hundeliv.dk

 

Huskyen bliver af og til lukket inde i en dertil indrettet boks i stalden når vi ikke er hjemme eler når jeg sover, som alternativ tager jeg ham med op på værelset og binder ham til sengen...Collien ligger bare i sofaen..nogle gange hvor de begge er trætte lægger jeg mig selv i stuen og sover indtil de vågner og begynder at slås..

 

Hvorfor binder du ham til sengen?

 

Jeg har gemt godbidder hist og her, givet en masse legetøj og et stort kødben, og når jeg går har jeg rost ham når han forholder sig roligt...

 

OK

 

der bliver sagt kontant NEJ! Én gang og når det ikke hjælper bliver han bundet i 5 minutter eller får mundkurv på i nogle minutter ...og det gentages hver gang han gør noget han ikke må...men han virker til at være ligeglad..

 

Ja det hjælper ikke noget. Og slet ikke at binde ham. Du ændrer INTET inde i hans hoved ved disse tiltag.

 

Vi øver forskellige triks...for det meste dem han kan i forvejen (ved ikke helt hvordan jeg skal begynde noget nyt...sys ikke jeg får så meget ud af bøgerne...) Han bliver motioneret ved 20 min. gåtur et par gange om dagen, samt leg i hundegården...men det er tydeligt at mærke at det ikke er nok

 

Han skal op på et par timers motionstur dagligt.

Som slædehund har han et kæmpe behov for motion og frihed.

Jeg ville begynde så småt at vænne ham til at løbe ved cykel eller selv tage løb op som motionsform. Og have ham i 20 - 30m line i selen, så han kan føle lidt frihed også.

 

Når jeg slipper ham fri over på marken bliver han i nærheden af mig de første 5 min og kommer for at få et stykke pølse...men kun når han selv vil...hvis jeg kalder på ham kigger han på mig hvorefter han sætter i løb i den modsatte retnining...og han bliver bare ved med at løbe...men når han så endelig engang kommer tilbage....så er han den mest rolige hun man kan forestille sig....men det er jo ikke helt optimalt...

 

Nej det er langt fra optimalt for hverken din hund eller dig.

Pølser kan ikke opveje friheds/løbetrangen :)

 

Jeg fodre ham ved at sprede foderet ud i baggangen

 

Har du ikke mulighed for at lade ham (og collien) søge foder i græs, i lang line? Hvis han bruger ½ time på fodersøg gerne x 2 dagligt får han afløb for noget af energien.

 

Hvis du ikke har mulighed for at ændre på huskyens liv, mener jeg, du er inde på det rigtige når du overvejer omplacering.

 

Collien har dog også behov for meningsfulde aktiviteter :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Collien er ikke noget problem, for han kan løbe løs.

 

Jeg har prøvet at have huskyen foran cyklen, men det dur simpelhen ikke, han bliver ved med at løbe ind foran cyklen.

 

Jeg binder ham til sengen så han ikke laver ullykker mens jeg sover.

 

Citat:

der bliver sagt kontant NEJ! Én gang og når det ikke hjælper bliver han bundet i 5 minutter eller får mundkurv på i nogle minutter ...og det gentages hver gang han gør noget han ikke må...men han virker til at være ligeglad..

 

 

Ja det hjælper ikke noget. Og slet ikke at binde ham. Du ændrer INTET inde i hans hoved ved disse tiltag.

 

Hvad skal jeg gøre for at få ham til at lade være?

 

Vi er ved at lave planer til en indhegning større end den vi har nu (5x5m), men vi ved ikke helt hvordan og hvorledes endnu, for jeg skal måske flytte måske ikke....

 

Jeg har haft ham i lang line, men ved ikke helt havd jeg skal gøre ved den ende der ikke er bundet til hunden.....for jeg kan jo bestemt ikke holde den når han løber fra den ene ende af linen til den anden...

 

I starten bandt jeg ham til mig selv....hmm..ja meget dum ide kan jeg bare konkludere :?

 

Og lade jeg den ligge løs (som min træner sagde) når jeg aldrig at trampe på den inden hunden er væk..

 

Ja de har bidt hinanden alvorligt lige før collien blev kastreret..da måtte han(collien) lappes sammen ...men det har ikke gentaget sig efter collien blev kastreret ....dog har der været optræk men ikke i så voldsom grad..

 

 

Ellers bruger de meget tid på at lege og nusse...

 

Når jeg synes collien virker dum er det fordi at han efter 4 måneder endelig har lært "sit" ...når jeg prøver at lære ham noget kigger han intens på mig og logre med halen....som forstenet...som om han siger "hvad er det du siger"

 

Hvorimod huskyen er den klogeste hund jeg endnu har mødt...men selvfølgelig også egenrådig..lidt som en kat i hunde klæder

 

Han er utrolig lærenem.....

 

Han kunne heller ikke sit da jeg fik ham...han kunne heller ikke gå i snor...de havde ikke tid til ham der hvor jeg købte ham...jeg har masser af tid...skal bare have rette op på de fejl jeg laver...

 

Jeg havde ham ude at løbe løs her i formiddag...ca. 15 min. hvor han fik løbet 500 meter frem og tilbage rigtig mange gange....da jeg så fik ham lokket tilbage til mig fik han så snor på igen....men lige pludselig er jeg bare bange fora t han ikke kommer tilbage...

 

Normalt når vi er ude på vore mark ture, så er huskyen i en 2 meter line bundet til mig og collien løber løs...på den måder får collien alt det motion han har behov for...mens huskyen må drømme om at kunne løbe frit...så der er selvfølgelig ikke noget at sige til at han løber ret langt når han endelig får chancen...måske hvis han får lov at løbe frit et par gange om dage...vil det så lindre hans trang til at ignorere mig og bare løbe væk?

 

Han kommer naturligvis altid ret hurtig tilbage...men jeg er bare bange for at han løber ind på en anden mands grund, eller bliver kørt ned

:?

 

Hvordan kan det egentlig være at collien først spiser sin mad når huskyen er til stede? ..ok mindre relevant spørgsmål...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Collien er ikke noget problem, for han kan løbe løs.

 

Jeg har prøvet at have huskyen foran cyklen, men det dur simpelhen ikke, han bliver ved med at løbe ind foran cyklen.

 

Han skal jo LÆRE det først :)

Først ved at du går med cyklen og belønner ham for at følge ved siden og først derefter skal du op på cyklen. Og stadig belønne ofte.

Og et "kodeord" som han lærer betydningen af.

 

Jeg binder ham til sengen så han ikke laver ullykker mens jeg sover.

 

Hvilke ulykker kan han lave i soveværelset?

 

Hvad skal jeg gøre for at få ham til at lade være?

 

Der er ikke noget som hedder "dit" og "mit" for hunde. Kun det som befinder sig meget tæt på en person/hund bliver betragtet som ukrænkelig ejendom.

Alt andet må tages når det ligger frit tilgængeligt.

Kan din træner ikke hjælpe med forbud/tilladelses træning?

 

Vi er ved at lave planer til en indhegning større end den vi har nu (5x5m), men vi ved ikke helt hvordan og hvorledes endnu, for jeg skal måske flytte måske ikke....

 

Jeg har haft ham i lang line, men ved ikke helt havd jeg skal gøre ved den ende der ikke er bundet til hunden.....for jeg kan jo bestemt ikke holde den når han løber fra den ene ende af linen til den anden...

 

Holde godt fast i "håndtaget". Og evt starte turen med et godt madsøg så færten af maden/godbidderne holde ham indenfor linens radius.

Og evt ikke give ham fulde 30m line til fri afbenyttelse fra starten.

 

Man kan selv løbe frem og tilbage så hunden får løbet meget når den forsøger at indhente én.

Når han gør det skal han belønnes stort med lækkerier og så skal du løbe væk fra ham igen. Løb den vej hans hale "peger" så han ikke lige kan se dig.

 

 

Og lade jeg den ligge løs (som min træner sagde) når jeg aldrig at trampe på den inden hunden er væk..

 

Hvor går du til træning?

 

Når jeg synes collien virker dum er det fordi at han efter 4 måneder endelig har lært "sit" ...når jeg prøver at lære ham noget kigger han intens på mig og logre med halen....som forstenet...som om han siger "hvad er det du siger"

 

Collier plejer ellers at være fantastisk lærenemme, og måske er han vant til det på en anden måde fra tidligere...

 

Jeg havde ham ude at løbe løs her i formiddag...ca. 15 min. hvor han fik løbet 500 meter frem og tilbage rigtig mange gange....da jeg så fik ham lokket tilbage til mig fik han så snor på igen....men lige pludselig er jeg bare bange fora t han ikke kommer tilbage...

 

Naturligvis, det er forståeligt. Desværre oplever han bare (hvad hedder han?) at det er dumt at komme til dig for så er det sjove slut.

Flot at du gjorde det alligevel :)

 

Normalt når vi er ude på vore mark ture, så er huskyen i en 2 meter line bundet til mig og collien løber løs...på den måder får collien alt det motion han har behov for...mens huskyen må drømme om at kunne løbe frit...så der er selvfølgelig ikke noget at sige til at han løber ret langt når han endelig får chancen...

 

Dette kan være medvirkende årsag til bøvl mellem de to hunde

 

måske hvis han får lov at løbe frit et par gange om dage...vil det så lindre hans trang til at ignorere mig og bare løbe væk?

 

De to ting hænger ikke umiddelbart sammen. DU skal knokle på at bilve interessant og attraktiv i din hunds øjne. Så attraktiv at følges med at han kommer når du kalder.

Så hvis du har masser af godbidder med, og går med ham alene, laver mange sjove små øvelser med ham uden at kommandere med ham, belønner for bitte små ting og giver ham lange ture hver dag, vil det blive langt nemmere.

 

Omvendt, hvis han IKKE får disse ture er det, som du selv siger, klart han ikke er optaget af dig, men mere om at få løbet energi af :)

 

Han kommer naturligvis altid ret hurtig tilbage...men jeg er bare bange for at han løber ind på en anden mands grund, eller bliver kørt ned

:?

 

Naturligvis

 

Hvordan kan det egentlig være at collien først spiser sin mad når huskyen er til stede? ..ok mindre relevant spørgsmål...

 

Det kan kun blive et gæt: Måske er han ikke rigtigt sulten, men konkurrencen fra huskyens tilstedeværelse får ham til alligevel at æde foderet

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar...jeg har helt sikkert fået noget at gå videre med...slut med at binde ham...men når han hopper of af bordet, havd gør jeg så for at få ham til at forstå at det må han ikke...han hopper sådan set op at alt...mennesker, døre, borde og biler....han stopper som regel når jeg siger nej og roser ham...men der går ikke lang tid før han gør det igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Susanne

 

Nu har jeg selv haft collie i en del år (for år tilbage)

De er utrolig følsomme og sesitive hunde, og meget kloge. Vil så gerne gøre ejeren tilfreds.

 

Men som Irene skriver, er han måske ikke vant til træning, hvor han kommer fra.

 

Jeg håber du får en masse råd herinde, at træne vidre med :D

 

Hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige mht. at cykle - du må ikke cykle med en stor hund før den er minimum 1½-2 år. De skal være færdigudvokset, ellers kan du ødelægge deres knogler/led!

 

Og som de andre er inde på, så skal din Husky have en del mere motion. 20 minutter et par gange om dagen, i snor, er slet ikke nok, for så aktiv en race! Noget aktivering som fodersøg, foderbold, spor osv. er rigtig godt, og træning fx. noget lydighed/tricks kan også trætte, plus man får et meget bedre samarbejde og forhold hund og ejer i mellem.

 

Og hvis din Husky ikke kan være alene, skal du igang med alene hjemme træning - helt forfra. Måske kun sekunder til at starte med, og så øge tiden lige så stille! Men jeg tror en del af hans problemer skyldes manglende aktivering og motion!

 

Hvis ikke du kan ændre din hverdag, så du kan opfylde din Huskys behov, vil det efter min mening, være det bedste at han får nyt hjem! Han er ikke tjent med at leve et liv, hvor han ikke får hvad han har brug for - det er der ingen hund, der er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mange tak for jeres svar...jeg har helt sikkert fået noget at gå videre med...slut med at binde ham...men når han hopper of af bordet, havd gør jeg så for at få ham til at forstå at det må han ikke...han hopper sådan set op at alt...mennesker, døre, borde og biler....han stopper som regel når jeg siger nej og roser ham...men der går ikke lang tid før han gør det igen...

 

Vi kan ikke få et dyr til at forstå begreber. Altså sådan noget som må/må ikke.

For hunde er der kun konsekvenser, hvad de får ud af bestemte adfærd.

SÅ, så længe han (hvad hedder han) får noget ud af det han gør vil ha fortsætte med det.

Det bedste er derfor at sørge for, at der ikke er gevinst på bordene i en periode og i denne periode øve med en enkelt fristelse af gangen på bordet.

Sige "neej" og når han stopper, rose og tilbyde ham noget andet.

 

Prøv at se en del af hans adfærd som et udslag af overskudsenergi. Jo mere træt og tilfreds han bliver des mindre energi har han til at søge "oplevelser" og noget at bruge sin energi på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Lige mht. at cykle - du må ikke cykle med en stor hund før den er minimum 1½-2 år. De skal være færdigudvokset, ellers kan du ødelægge deres knogler/led!

 

Og som de andre er inde på, så skal din Husky have en del mere motion. 20 minutter et par gange om dagen, i snor, er slet ikke nok, for så aktiv en race! Noget aktivering som fodersøg, foderbold, spor osv. er rigtig godt, og træning fx. noget lydighed/tricks kan også trætte, plus man får et meget bedre samarbejde og forhold hund og ejer i mellem.

 

Og hvis din Husky ikke kan være alene, skal du igang med alene hjemme træning - helt forfra. Måske kun sekunder til at starte med, og så øge tiden lige så stille! Men jeg tror en del af hans problemer skyldes manglende aktivering og motion!

 

Hvis ikke du kan ændre din hverdag, så du kan opfylde din Huskys behov, vil det efter min mening, være det bedste at han får nyt hjem! Han er ikke tjent med at leve et liv, hvor han ikke får hvad han har brug for - det er der ingen hund, der er!

 

Som husky må han gerne begynde at løbe noget nu.

Hvis den eneste måde han kan få løbet igennem på er ved cyklen er dette bedre end ikke at løbe.

 

Han skal jo ikke ud at løbe 10 km, bare løbe for at komme af med energi

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige mht. at cykle - du må ikke cykle med en stor hund før den er minimum 1½-2 år. De skal være færdigudvokset, ellers kan du ødelægge deres knogler/led!

 

Og som de andre er inde på, så skal din Husky have en del mere motion. 20 minutter et par gange om dagen, i snor, er slet ikke nok, for så aktiv en race! Noget aktivering som fodersøg, foderbold, spor osv. er rigtig godt, og træning fx. noget lydighed/tricks kan også trætte, plus man får et meget bedre samarbejde og forhold hund og ejer i mellem.

 

Og hvis din Husky ikke kan være alene, skal du igang med alene hjemme træning - helt forfra. Måske kun sekunder til at starte med, og så øge tiden lige så stille! Men jeg tror en del af hans problemer skyldes manglende aktivering og motion!

 

Hvis ikke du kan ændre din hverdag, så du kan opfylde din Huskys behov, vil det efter min mening, være det bedste at han får nyt hjem! Han er ikke tjent med at leve et liv, hvor han ikke får hvad han har brug for - det er der ingen hund, der er!

 

Som husky må han gerne begynde at løbe noget nu.

Hvis den eneste måde han kan få løbet igennem på er ved cyklen er dette bedre end ikke at løbe.

 

Han skal jo ikke ud at løbe 10 km, bare løbe for at komme af med energi

 

ja det er jeg også enig i:) han har allerede nu et stort behov for motion og det dækkes ikke af aktivering på anden vis, som kan være godt for mange andre hunde. man har enda fundet ud af at slædehunde opnår en tilfredstillelse ved at trække og lave fysisk hårdt arbejde ala den hyrdehunde oplever ved at hyrde og jagthunde oplever ved at jage. Så på med en god sele og ud og træne cykel med ham.:)

 

Start langsomt op som Irene skriver og når du så kommer til at i kan cykle så øg afstanden gradvist. Hold ham i trav i begyndelsen, senere kan han godt gallopere over en kort strækning, men du skal lige have helt styr på ham først:)

 

Når i går på marken så have en lang line i ham, så han kan løbe og lege lidt med den anden hund. gem godbidder i græsset til dem, lav øvelser ovs.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis ikke du kan ændre din hverdag, så du kan opfylde din Huskys behov, vil det efter min mening, være det bedste at han får nyt hjem! Han er ikke tjent med at leve et liv, hvor han ikke får hvad han har brug for - det er der ingen hund, der er!

 

Det handler ikke om at ændre min hverdag, men om at finde den bedste løsning på motion til en hund der ikke kan gå uden snor.

 

Når jeg vil lære ham at "cykle" skal han så være bundet til cyklen (hvor på cyklen) eller skal jeg holde ham (virker umuligt)?

 

Når man går med ham i meget lang line, så er det vel bedst at have fast grund under fødderne...(for ellers er der ikke meget effekt ved at træde på snoren)...men alt her omkring er en stor mudderpøl...undtagen asfalt vejen...

 

Kan man evt binde ham til et bildæk eller lignene..det har jeg hørt andre gøre med stor succes...så han vender sig til at trække noget...

 

Men jeg vil fortsætte træningen idag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

 

Hvis ikke du kan ændre din hverdag, så du kan opfylde din Huskys behov, vil det efter min mening, være det bedste at han får nyt hjem! Han er ikke tjent med at leve et liv, hvor han ikke får hvad han har brug for - det er der ingen hund, der er!

 

Det handler ikke om at ændre min hverdag, men om at finde den bedste løsning på motion til en hund der ikke kan gå uden snor.

 

Når jeg vil lære ham at "cykle" skal han så være bundet til cyklen (hvor på cyklen) eller skal jeg holde ham (virker umuligt)?

 

Når man går med ham i meget lang line, så er det vel bedst at have fast grund under fødderne...(for ellers er der ikke meget effekt ved at træde på snoren)...men alt her omkring er en stor mudderpøl...undtagen asfalt vejen...

 

Kan man evt binde ham til et bildæk eller lignene..det har jeg hørt andre gøre med stor succes...så han vender sig til at trække noget...

 

Men jeg vil fortsætte træningen idag...

 

Det sikreste mht. cykling er at købe en anordning f.eks. en "springer" som han sættes fast i. HAR HAN INTET NAVN?

Så har du begge hænder på cyklen.

 

Min ide med langlinen er ikke at hunden skal spurte fra dig og udad til linen stopper, men løbe RUNDT og frem og tilbage. Det er klart at hvis han starter inde fra dig så skidt og møg står dig om ørene, at du så ikke kan holde ham, når han er ude på 20 - 30 m.

 

Start, som jeg vist skrev, med at have ham i 5m line, og giv så mere og mere til han er ude i fuld line.

På denne måde bliver trækket ikke så voldsomt.

 

Og hold hele tiden i "håndtaget" på linen.

 

Tænk også på, at det træk du mærker i hånd, arm og ryg, får han i halsen hvis han bærer halsbånd!

Så sele er et must.

 

Foreløbig tror jeg, din hund har størst behov for bare at løbe - ikke at trække. Men du kan jo spørge slædehundefolket :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tror også han har mest behov for at løbe... og sorry at jeg hver gang har glemt at skrive hans navn som er Kenai :wink:

 

Jeg har talt med mine forældre om fremtiden, og vi er ved at nå frem til en løsning.

 

Der vil blive bygget en slags lejlighed (uofficielt) ude i stalden, hvor jeg får tre værelser. Det vil så kun være Kenai der decideret flytter med derud. Næsten hele grunden bag stalden vil blive indhegnet, og der vil Kenai komme til at tilbringe meget tid (han kan bedst lide at være ude) Han vil så have adgang til læ i en tog vogn og i denne vil hans iglo hundehus også være.

 

Det er så meningen at Lexi (collien) også skal ud at løbe i gården hver dag, så de kan få lejlighed til at lege sammen.

 

Ellers bor Lexi inde hos mine forældre, og jeg bor "ude i stalden" sammen med Kenai.

 

Jeg vil dog stadig have sove værelse inde i selve huset. Det har været vores plan i længere tid, men vi har ikke haft helt styr på hvordan og hvorledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi snakket om det igen....og dilemmaet er stort...et andet faktum som jeg ikke har nævnt, er at jeg pt er mentalt ulligevægtig...jeg har været ramt af en række depressioner...

 

Og des mere jeg tænker over det går det op for mig at jeg ikke hver dag vil have den samme energi og mod til at aktivere Kenai...og det vil ikke være fair at lade ham vente på at jeg får det bedre...

 

Så nu vil jeg oprette en tråd i sælges, men han skal kun bo hos nogen der har erfaring med racen og muligvis dyrker slædeløb... :cry::cry::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu har vi snakket om det igen....og dilemmaet er stort...et andet faktum som jeg ikke har nævnt, er at jeg pt er mentalt ulligevægtig...jeg har været ramt af en række depressioner...

 

Og des mere jeg tænker over det går det op for mig at jeg ikke hver dag vil have den samme energi og mod til at aktivere Kenai...og det vil ikke være fair at lade ham vente på at jeg får det bedre...

 

Så nu vil jeg oprette en tråd i sælges, men han skal kun bo hos nogen der har erfaring med racen og muligvis dyrker slædeløb... :cry::cry::cry:

 

Når du har det, som du har det, lyder det som en god beslutning for jer begge. DU behøver ikke have dårlig samvittighed mere og HAN kommer ud at løbe, som han er skabt til.

 

Held og lykke med det hele :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu har vi snakket om det igen....og dilemmaet er stort...et andet faktum som jeg ikke har nævnt, er at jeg pt er mentalt ulligevægtig...jeg har været ramt af en række depressioner...

 

Og des mere jeg tænker over det går det op for mig at jeg ikke hver dag vil have den samme energi og mod til at aktivere Kenai...og det vil ikke være fair at lade ham vente på at jeg får det bedre...

 

Så nu vil jeg oprette en tråd i sælges, men han skal kun bo hos nogen der har erfaring med racen og muligvis dyrker slædeløb... :cry::cry::cry:

 

Når du har det, som du har det, lyder det som en god beslutning for jer begge. DU behøver ikke have dårlig samvittighed mere og HAN kommer ud at løbe, som han er skabt til.

 

Held og lykke med det hele :)

 

Ja, det er jeg enig i :)

 

Jeg håber du kan finde et godt og kærligt hjem til ham a020.gif

 

Og, så kan du bedre tage dig af din collie, du vil forhåbentligt finde ud af at han er meget meget klog og lærenem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis ikke du kan ændre din hverdag, så du kan opfylde din Huskys behov, vil det efter min mening, være det bedste at han får nyt hjem! Han er ikke tjent med at leve et liv, hvor han ikke får hvad han har brug for - det er der ingen hund, der er!

 

Det handler ikke om at ændre min hverdag, men om at finde den bedste løsning på motion til en hund der ikke kan gå uden snor.

 

Okay, ja kald det hvad du vil. :wink: Jeg tror godt du ved hvad jeg mener. Men da jeg fik min Westie i sommers, en mere aktiv hund, end hende jeg har i forvejen, ændrede jeg da min hverdag, for at kunne opfylde hendes behov. Lægge noget mere motion, træning, aktivering osv., ind i sin hverdag - det er da at ændre noget i sin hverdag! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi snakket om det igen....og dilemmaet er stort...et andet faktum som jeg ikke har nævnt, er at jeg pt er mentalt ulligevægtig...jeg har været ramt af en række depressioner...

 

Og des mere jeg tænker over det går det op for mig at jeg ikke hver dag vil have den samme energi og mod til at aktivere Kenai...og det vil ikke være fair at lade ham vente på at jeg får det bedre...

 

Så nu vil jeg oprette en tråd i sælges, men han skal kun bo hos nogen der har erfaring med racen og muligvis dyrker slædeløb... :cry::cry::cry:

 

Du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed. Du vælger den løsning der er bedst for Kenai, selv om det gør ondt på dig selv.

Jeg tage hatten af for dig, og ønsker dig alt mulig held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Når du skal cykle med ham så køber du en cykelsele, sætter snor i, og holder snoren i højre hånd. Den venstre hånd har du på styret. Du skal sørge for at snoren er så kort at han er lige ved siden af dig, så han ikke kan komme ind i hjulet eller hen foran cyklen. Faktisk skal du nok starte med at have snoren i halsbåndet til han har fattet ideen.

Du kan sagtens holde ham på den måde, og hvis endelig det er ved at gå galt så slipper du snoren, så kommer du ikke til skade. Du skal IKKE binde snoren fast til cyklen så er der stor risiko for at du kommer til skade.

En Husky må gerne cykle nu, min gamle Husky startede med at løbe ved cyklen da han var 9 mdr. og han levede uden skavanker til han var 14 år.

Du skal ikke regne med at han nogensinde lærer at gå løs, så køb en flexline, så han kan få lidt frihed på lufteturene.

Problemerne med at han ødelægger ting skyldes mangel på motion og han unge alder, de fleste stopper med det når de bliver ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...