Hop til indhold

Ny baby i familien....


Gæst Sarahsarah
 Share

Recommended Posts

Gæst Sarahsarah

Hej. Vi har fået en super dejlig lille golden retriever for en uge siden.

Hun var renlig fra første dag og meget social, glad og kælen. En dejlig lille bamse.

 

På det sidste er hun begyndt at knurre rigtig meget og kan finde på at hoppe op og snappe.. Er det fordi hun er bange?

Hun har et lækkert bur på sit værelse ved siden af sengen og i haven har hun en stor løbegård. Buret er hun ved at vedne sig til at sove i om natten men kun når der er en anden i værelset på samme tid. Ikke tale om hun vil sove derinde alene. Selv om hun er helt træt.

Og løbegården vil hun ikke være alene i selv om vi er lige ved siden af og hun kan høre os og ofte kan hun også se os. Hun piver og gøer helt vildt. I lange tider. Vi prøver at lade hende være og først når hun stopper henter vi hende og roser hende. Men det kan ofte være over en halv time hvor hun gøer uafbrudt. Det er da ikke normalt. Hvad skal vi gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm...Bliver altså lidt ked af det på din hvalps vejne. Hun kommer fra sin mor og sine søskende, hvor de lå sammen om natten. Dejligt varme og aldrig alene. Hun var tryg og glad og kendte ikke til noget udenfor denne verden.

En dag bliver hun så hentet til et fremmed hjem hos fremmede mennesker, som forlanger at hun skal være alene.

 

Din hundehvalp føler sig fuldstændig forladt! Hun er den ensommeste lille hvalp i verden. Ingen tryghed, ingen varme - Bare alene.

 

En hvalp kan ikke fra naturens side klare sig alene. Derfor følger den sin flok hele tiden. For hvalpen betyder det døden at blive efterladt alene. Den går fuldstændig i panik. Gør, piver - Indtil den giver op og forbereder sig på at verden ser sådan ud. Man er alene. der er ingen at stole på. Dem som bør holde af én forlader én. Senere vil man få en utryg hund, der ikke har tillid til sin ejer.

 

Jeg tror du har fanget min pointe. En lille hvalp bør aldrig være alene. Dog undtaget når man træner alene-hjemmetræning, som foregår i ganske få minutter af gangen den første tid (hvis man da vil undgå problemer senere hen).

 

Held og lykke med den lille. Det er et enormt ansvar du har påtaget dig og hvalpens første tid er den absolut vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Snapperi og gøen kunne være et forsøg på at få opmærksom og så er det samtidig noget I skal lære den, ikke er okay:-)

 

det er det i hvert fald med vores hvalp. Lige i de her par dage er han meget "mor"-syg og skal helst have kontakt hele tiden :blink: Det er specielt svær for ham, når jeg lave mad, det koncept fatter han ikke he he. Så er der jo ikke andet end at finde noget spændende legetøj til han og så ligger han som regel i køkkenet ved siden af mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Vi har fået en super dejlig lille golden retriever for en uge siden.

Hun var renlig fra første dag og meget social, glad og kælen. En dejlig lille bamse.

 

 

Tillykke med hende :-D Dejlig når man får dem næsten renlige :engel:

 

 

 

På det sidste er hun begyndt at knurre rigtig meget og kan finde på at hoppe op og snappe.. Er det fordi hun er bange?

 

Måske hun vil lege og er igang med at finde metoder hvorpå hun kan få opmærksomhed :-D

Dog er dette en uønsket ting :blink:

I kunne starte med at lærer hende ja og nej, og når hun kan det, kan i sige nej når hun hopper op og snapper.

 

Hun har et lækkert bur på sit værelse ved siden af sengen og i haven har hun en stor løbegård. Buret er hun ved at vedne sig til at sove i om natten men kun når der er en anden i værelset på samme tid. Ikke tale om hun vil sove derinde alene. Selv om hun er helt træt.

 

Er der mulighed for at vente et par uger med at lærer hende at sove alene inde på værelset?

I starten kan en hvalp have brug for meget tryghed.

Vi ville ikke have Aslan inde i soveværelset!

(i dag er han så i sengen) derfor vlagte jeg at sove i en uge inde i stuen ved siden af Aslan, og da jeg rykkede ind i soveværelset igen (smadret i ryggen) fulgte Aslan med :mrgreen: Men havde vi været lidt mere standhaftige, så havde han sikkert sovet derinde.

 

Og løbegården vil hun ikke være alene i selv om vi er lige ved siden af og hun kan høre os og ofte kan hun også se os. Hun piver og gøer helt vildt. I lange tider. Vi prøver at lade hende være og først når hun stopper henter vi hende og roser hende. Men det kan ofte være over en halv time hvor hun gøer uafbrudt. Det er da ikke normalt. Hvad skal vi gøre?

 

Kunne hun evt få noget lækkert at ligge og tygge i?

Hvis hun er madglad kunne i prøve at give hende mad derude, så hun kunne forbinde løbegården med noget godt. I skal måske lige værer der de første par gange.

 

 

Har i læst den bog der hedder hvalpen?

Der står mange gode ting i, hvis det har interesse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sarahsarah

Tak for hurtigt svar.

Skal lige siges at hun er under konstant opmærksomhed hele tiden. Vi har glædet os og planlagt hendes komme i meget lang tid. Lyder som nogen tror vi lukker hende inde flere timer af gangen alene. Aldrig været tilfældet. Og når hun er blevet sat ud i løbegården er det et kvarter en halv time hvor der bliver gjort rent som der også skal gøres. Hvis vi gemmer godbidder rundt omkring i hundegården er hun rolig og aktiv og ligeglad om hun er alene indtil de er væk. Så gøer hun helt vildt. Vi leger med hende, træner hende, og kæler med hende MEGET hver dag.

Vi har en tremmedør ind til køkkenet så der kan hun ikke komme ind. HUn reagere på samme måde der. Når hun ikke kan rører os blir hun helt fustreret og det er bare når man går ud i køkkenet

Ligger hun og sover i alrummet og man rejser sig og går ud i køkkenet (rummene er adskilt af tremmedøren) Så vågner hun med det samme og bliver helt ulykkelig.

Kan i andre ikke gå ind i et rum og hente noget uden jeres hund begynder at gø????? Det er ikke helt let at vide hvad det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sarahsarah
Tillykke med hende :-D Dejlig når man får dem næsten renlige :engel:

 

 

Tusind Tak!

 

 

Måske hun vil lege og er igang med at finde metoder hvorpå hun kan få opmærksomhed :-D

Dog er dette en uønsket ting :blink:

I kunne starte med at lærer hende ja og nej, og når hun kan det, kan i sige nej når hun hopper op og snapper.

 

Det er vi i fuld gang med.:-)

 

Er der mulighed for at vente et par uger med at lærer hende at sove alene inde på værelset?

I starten kan en hvalp have brug for meget tryghed.

Vi ville ikke have Aslan inde i soveværelset!

(i dag er han så i sengen) derfor vlagte jeg at sove i en uge inde i stuen ved siden af Aslan, og da jeg rykkede ind i soveværelset igen (smadret i ryggen) fulgte Aslan med :mrgreen: Men havde vi været lidt mere standhaftige, så havde han sikkert sovet derinde.

 

Hun sover ikke derinde alene. Vi har ligget sammen med hende alle nætter og skal fortsat gøre det. Hun er så dygtig om natten og piver bare lidt når hun skal tisse. Hun kan allerede sove fra kl 23:30 til kl 7:00. Det er ret flot synes jeg.

Det er kun når hun bliver lagt ind i buret og lægger sig til at sove og man lige lister sig ud for at tage en kop kaffe eller snakke med familien hun vågner med det samme og piver. Det kan godt være det er normalt. Så er det godt at vide for der er så mange meninger fra forskellige.

Mange sir at når hun er helt træt er det noget hun må vænne sig til. Jeg VED det ikke...

 

 

Kunne hun evt få noget lækkert at ligge og tygge i?

Hvis hun er madglad kunne i prøve at give hende mad derude, så hun kunne forbinde løbegården med noget godt. I skal måske lige værer der de første par gange.

 

Hun har tyggeben og klud fra sin mor og en bamse hun elsker:-)

 

Har i læst den bog der hedder hvalpen?

Der står mange gode ting i, hvis det har interesse.

 

Nej men den skal vi låne med det samme:-)

Tak for rigtig gode svar.

Man vil gerne gøre det bedste for den lille men det kan godt være lidt svært at vide hvad der er det rigtige for hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sarahsarah

Vi tager hende selvfølgelig ud når hun piver om natten. Lige med det samme. Vågner faktisk hver gang hun bare vender sig om. Det er lidt trættende men det er sikkert lige til man har vendt sig til det.

(helt bange for det bliver misforstået det jeg skriver. Tror jeg formulerede mig lidt dårligt i den første besked...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror i må til at træne separation lige så langsomt. Det skal gå så langsomt, at hun i starten nærmest ikke når at registrere at I er væk før I er tilbage igen....

 

Jeg har en hund, der er ekstremt MOR-fikseret. Hvilket gør hende til en drøm at arbejde med ;-) men godt være lidt .... "udfordrende" af og til :mrgreen:

Jeg vil dog sige, at det er blevet langt bedre med alderen - og hun har nu aldrig gøet - blot blevet bund-ulykkelig, hvis hun ikke måtte komme med sin mor. Nu om dage bliver hun nærmere fornærmet :lol: men hun er også blevet en ung dame med attitude ;-)...

 

Vi har brugt børnegitter, en papkasse med en dyne i - og dynebetrækket er altid et jeg har sovet i. Hver gang jeg skifter sengetøj, så ryger mit beskidte linned ned på Karlas dyne - så den altid dufter godt af mor....

Hun sover dog i sengen, mellem mine ben om natten.

 

Karla deltager i rengøring, det har hun altid gjort. Det er alletiders måde at lære selvkontrol på ;-). Ja, den kost svirper frem og tilbage, men hvis jeg kan afholde mig selv fra at jagte den, så synes mor jeg er dygtig og jeg får en godbid :5up:....

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt skal jo indlæres, også det at hun er bag et gitter og i på den anden side.

 

Og det skal nok komme, bare giv det tid (inden for rimelighedens grænser altså). Hvis vi begge er syge herhjemme, er Aslan "alene hjemme" i køkkenet, og det fungere han fint med, og det kan jeres også komme til.

 

 

Som amocca skriver, så træn seperation, nogle hunde tager det i stiv arm, og andre er MEGET følsomme og kan slet ikke overskue mere end 2 sekunder alene.

 

 

 

Bare vent til den dag hun vælger jer fra, så står i som to 4 årige og græder :mrgreen: fordi jeres lille baby er blevet stor :mrgreen::blink:

 

 

 

 

Og så er det bare for lækkert at i får lov at sove 7.5 time, måske jeres hund ener med t blive en syvsover (vi kan jo knap få aslan op i weekenderne, og når han så har "morgen tisset" kl 10 går han i sen gigen og vi ser ham med 12 tiden :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Nogle hunde "lider" meget mere af seperationsangst end andre.

 

Jeg tror i har fået en baby der bestemt ikke bryder sig om at være ladt alene endnu og det skal i nok erkende inden i kan starte på en frisk :-D

 

Selvfølgelig skal i træne alenetid - men som Amocca skriver, skal i helt ned på "babyniveau" - I skal måske gå på badeværelset mens vaps sover og med det samme komme tilbage igen. :blink:

 

Jeg ville ikke lade den være i løbegården endnu. Den skal alligevel vænne sig til støvsuger osv osv. Så start med at være i løbegården sammen med vapper når den er lidt ældre og gå langsomt og gradvist fra den når den slapper af, går for sig selv eller lignende og gå så tilbage igen. Den må ikke nå og hyle/gø i mellemtiden, så er der gået for lang tid.

 

Det der med og gø og springe rundt og opføre sig tosset - det ligger til alle hvalpe og det skal du ikke bekymre dig så meget om - det damper af med tiden. :mrgreen:

 

Jeg kan bestemt også anbefale en bog som "hvalpen" af Lone Greva :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

I starten kan en hvalp have brug for meget tryghed.

Vi ville ikke have Aslan inde i soveværelset!

(i dag er han så i sengen) derfor vlagte jeg at sove i en uge inde i stuen ved siden af Aslan, og da jeg rykkede ind i soveværelset igen (smadret i ryggen) fulgte Aslan med :mrgreen: Men havde vi været lidt mere standhaftige, så havde han sikkert sovet derinde.

 

hehe.. samme historie hos os.. :5up: fik ny hvalp for en uges tid siden, hende startede vi bare med, at ligge i sengen... ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stampe

Det er ganske naturligt for din hvalp at ville være sammen med dig hele tiden - faktisk er det også for den voksne hund - sådan er det at leve i flok :-)

 

Jeg tror I skal lade hende gå med jer når I er hjemme til alt det hun har lyst til, jo mere hun oplever af rengøring, madlavning, oprydning m.v. i huset jo mere tryg bliver hun og på et eller andet tidspunkt kollapser hun og ligger sig til at sove når der falder "ro" på hjemmet - sådan er det med dem.

 

Min hund, selv da hun var 8, rejste sig når jeg forlod rummet for tænk hvis hun gik glip af noget væsentligt på den anden side af væggen :blink:

 

Synes det er en rigtig god ide at man enten sover med hunden den første uge til 14 dage eller stiller kurven/hundesengen ind ved siden af dobbeltsengen for der kan man lige lade hånden falde ned og berolige hunden hvis den pludselig vågner og føler sig ensom. :blink:

 

Rigtig held og lykke med hende - jeg går selv og overvejer at få en lille ny :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sarahsarah

Tak for super gode svar. Lige hvad jeg trængte til.

Vi skal give hende meget mere tid til at vænne sig til alt det nye. Sætte os mere ind i hvordan en lille hund tænker når alt er nyt, stort og lidt farligt:-)

 

Det er en fantastisk hund vi har fået. Hun er virkelig aktiv og meget social. Og jeg kan mærke at det går fremad. Igår havde vi den allerbedste dag og vi kunne mærke hun er ved at være tryg ved det hele. Og vi øver os hele tiden på at gøre det bedre så det hjælper også lidt på det:-)

 

Så tak for de gode svar!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var vist mig der misforstod dit første indlæg, hvor jeg troede at du lukkede hunden væk længere tid af gangen.

Jeg mener dog stadig at ½ time er for meget for en så lille hvalp - særligt en med så stort behov for at være tæt på sine mennesker, som din hvalp tilsyneladende har.

 

Min Jodie var ligesådan den første tid. Vi trænede alene-hjemme rigtig meget og efter ca. en måned kunne hun være alene hjemme en times tid. Derefter gik det hurtigt og der har aldrig været alene hjemme problemer siden.

Men når jeg er hjemme vil hun som regel ikke slippe mig af syne. Jodie ville stadig (nu 1 år) blive bund-ulykkelig hvis jeg lukkede hende væk fra mig, når hun ved at jeg er hjemme. Hun ville helt sikkert hyle i vilden sky. Først da Jodie blev 11 måneder sov hun et andet sted end mit soveværelse. Hun vælger nu selv at sove nedenunder i gangen.

Man skal tænke på at det er et barn man har fået. Vi ville jo heller ikke lukke et barn inde i et værelse, mens vi gjorde rent eller noget.

 

Lad dog den lille være med til de ting du laver. ellers lærer hun jo heller ikke hvordan hun skal gøre imens. Her tog det lang tid at lære Jodie at støvsugeren ikke var farlig og at kosten ikke skulle fanges :-D I dag har jeg en hund der henter fejebakken til mig når jeg henter kosten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sarahsarah
Det var vist mig der misforstod dit første indlæg, hvor jeg troede at du lukkede hunden væk længere tid af gangen.

Jeg mener dog stadig at ½ time er for meget for en så lille hvalp - særligt en med så stort behov for at være tæt på sine mennesker, som din hvalp tilsyneladende har.

 

Min Jodie var ligesådan den første tid. Vi trænede alene-hjemme rigtig meget og efter ca. en måned kunne hun være alene hjemme en times tid. Derefter gik det hurtigt og der har aldrig været alene hjemme problemer siden.

Men når jeg er hjemme vil hun som regel ikke slippe mig af syne. Jodie ville stadig (nu 1 år) blive bund-ulykkelig hvis jeg lukkede hende væk fra mig, når hun ved at jeg er hjemme. Hun ville helt sikkert hyle i vilden sky. Først da Jodie blev 11 måneder sov hun et andet sted end mit soveværelse. Hun vælger nu selv at sove nedenunder i gangen.

Man skal tænke på at det er et barn man har fået. Vi ville jo heller ikke lukke et barn inde i et værelse, mens vi gjorde rent eller noget.

 

Lad dog den lille være med til de ting du laver. ellers lærer hun jo heller ikke hvordan hun skal gøre imens. Her tog det lang tid at lære Jodie at støvsugeren ikke var farlig og at kosten ikke skulle fanges :-D I dag har jeg en hund der henter fejebakken til mig når jeg henter kosten.

 

Ja. Der er noget vi har fået styr på nu. Det er helt sikkert:-) Det kommer den ikke til mere før den er meget større. Det er fedt at forstå den mere og mere og mærke at den trives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...