Hop til indhold

Forskellen på lydighed og Rally


Lonny
 Share

Recommended Posts

Hvad er forskellen på DKK lydighed og og DKK Rally?

 

Jeg ved godt at ved Rally så går du frem til nogle skilte og udfører det der står på skiltene. Men er der ikke også noget med at man fokuserer mere på hurtighed end præcision i forhold til almindelig lydighed?

Jeg syntes også at jeg har hørt at man fokuserer mere på at hundene skal se glade ud ved Rally end ved alm. lydighed.

 

Men er ovenstående rigtig og/eller er der andre forskelle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er forskellen på DKK lydighed og og DKK Rally?

 

Jeg ved godt at ved Rally så går du frem til nogle skilte og udfører det der står på skiltene. Men er der ikke også noget med at man fokuserer mere på hurtighed end præcision i forhold til almindelig lydighed?

Jeg syntes også at jeg har hørt at man fokuserer mere på at hundene skal se glade ud ved Rally end ved alm. lydighed.

 

Men er ovenstående rigtig og/eller er der andre forskelle?

 

Det fortrækkes nu også at hundene ser glade ud i LP ;-) Men flere ting er tilladt i Rally, både for at få hunden til at se glad ud og for at få den til at udføre øverlserne, end i LP.

 

LP fokusere meget på præcision (hvilket jeg elsker :oops::-D ), hvor man så vidt jeg ved er lidt mindre krævende hvad det angår i rally.

 

Men da jeg selv går LP og kun har et begrænset kendskab til rally, er jeg måske ikke den helt rette til at svare :oops: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er forskellen på DKK lydighed og og DKK Rally?

 

Jeg ved godt at ved Rally så går du frem til nogle skilte og udfører det der står på skiltene. Men er der ikke også noget med at man fokuserer mere på hurtighed end præcision i forhold til almindelig lydighed?

Jeg syntes også at jeg har hørt at man fokuserer mere på at hundene skal se glade ud ved Rally end ved alm. lydighed.

 

Men er ovenstående rigtig og/eller er der andre forskelle?

 

 

hurtighed nej. Din tid er kun aktuel hvis to ekvipager har nøjagtig samme antal point, så er det den med hurtigste tid der vinder.

 

Men det tager ikke så lang tid at gennemføre et rally program som det gør at gennemføre et lydighedsprogram, og du har ret, der er ikke lige så stor fokus på præcision... En vis unøjagtighed er tilladt ;-).

 

Derudover er der fokus på, at hund og fører samarbejder og at hunden ser glad ud mens den arbejder :mrgreen:. Og det er helt ok at give dobbelt-kommandoer (fx. sit. bliv)... ligesom du også meget gerne må tale og opmuntre hunden hele vejen igennem banen.

 

Bedømmelse

Der tages tid på den enkelte men denne offentliggøres ikke. Tiden bruges kun for at

afgøre den enkeltes placering ved pointlighed. Præmieoverrækkelsen foregår normalt når

klassen er færdigbedømt.

Dommeren kan vælge at lave åben mundtlig bedømmelse, efter hvert gennemløb.

For at bestå skal hund og fører opnå mindst 70 point ud af de 100 mulige, som gives for

den perfekte præstation. Tre beståede prøver under mindst to forskellige dommere giver

ret til en Rally mester titel.

Indenfor alle klasser er udgangspunktet 100 point. Der trækkes fra for følgende:

1-points fradrag for følgende:

- stram line

- meget skæv plads (over 45 grader)

- hunden ude af position (afstand til føreren)

- hunden går ind i førerens bane

- langsom eller forsinket reaktion

- snusen til eller let berøring af spring, kegle, skilt, person ol.

3-points fradrag for følgende:

- gentagelse af en øvelse (kun èn gentagelse pr. øv.)

- modvillig reaktion

- høj eller truende kommando eller signal

- overdreven gøen

- urolig i positionen

- væltet skilt eller kegle (8-tal, spiral, serpentin)

- rammer springet

- manglende kontrol (hunden forlader fører)

- mindre førerfejl

10-points fradrag for følgende:

- ikke korrekt udført øvelse (hvis hunden ikke indtager eller holder korrekt position eller

hvis føreren ikke udfører øvelsen korrekt

- afsæt på springet

- ændrer position på ærespladsen.

- større førerfejl

0 til 10 points fradrag:

- Helhedsindtryk (manglende samarbejde, manglende arbejdsiver, manglende flow)

Bedømmelsen ikke bestået (IB) skal gives for:

- minimumskrav ikke overholdt

- konstant stram line

- konstant ude af position

- hunden ude af kontrol - føreren kan ikke få hunden til at samarbejde eller konstant gøen

- enkelt øvelse opgivet eller sprunget over

- gør sig ren i ringen under gennemløbet

- forlader positionen på ærespladsen

- grov førerfejl

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fortrækkes nu også at hundene ser glade ud i LP ;-) Men flere ting er tilladt i Rally, både for at få hunden til at se glad ud og for at få den til at udføre øverlserne, end i LP.

 

LP fokusere meget på præcision (hvilket jeg elsker :oops::-D ), hvor man så vidt jeg ved er lidt mindre krævende hvad det angår i rally.

 

Men da jeg selv går LP og kun har et begrænset kendskab til rally, er jeg måske ikke den helt rette til at svare :oops: :blink:

 

Nu er jeg som person ikke særlig perfektionistisk, så derfor overvejer jeg netop at finde en anden diciplin end LP, da jeg simpelthen ikke tror at jeg har tålmodigheden til at få alting til at være så perfekt :oops:

 

Jeg er jo pavestolt når Baldur svinger ind på plads, og at han rent faktisk tilbyder det som en del af sin tiggeadfærd (det han gør for at lokke mig til at give ham resten af aftensmaden) :-D

Men jeg tror ikke at denne plads vil være perfekt nok til LP, hvor den måske ville være perfekt nok til Rally.

 

hurtighed nej. Din tid er kun aktuel hvis to ekvipager har nøjagtig samme antal point, så er det den med hurtigste tid der vinder.

 

Men det tager ikke så lang tid at gennemføre et rally program som det gør at gennemføre et lydighedsprogram, og du har ret, der er ikke lige så stor fokus på præcision... En vis unøjagtighed er tilladt ;-).

 

Derudover er der fokus på, at hund og fører samarbejder og at hunden ser glad ud mens den arbejder :mrgreen:. Og det er helt ok at give dobbelt-kommandoer (fx. sit. bliv)... ligesom du også meget gerne må tale og opmuntre hunden hele vejen igennem banen.

 

Som skrevet ovenover, så overvejer jeg at skifte til Rally da jeg ikke er så perfektionistisk :oops:

 

Og som du beskriver det, så tror jeg måske at Rally vil passe mit (og Luna's) temperament bedre end LP. Og måske vil det også være et bedre sted at starte for mig, som jo altså ikke er voldsomt øvet i at træne hunde...

 

Der hvor vi går til lydighed der kan de andre hvalpe end masse ting, som Luna endnu ikke kan. Og det går mig lidt på at vi er så langt bagud, så jeg tænker lidt at jeg har sat mig et for svært mål i forhold til hvad jeg på nuværende tidspunkt er i stand til som træner. Dette virker desværre demotiverende på mig, og jeg mister lysten til at træne, derfor ville jeg gerne forsøge at træne noget der ikke skulle være nær så perfekt, og hvor jeg (og Luna) ville have en større chance for at få succes.

 

Lyder ovenstående som noget jeg ville kunne opnå med Rally ifølge din erfaring

?

to videoer her http://positivtraening.dk/tran/rally.html i bunden af siden. Den ene er Oskar :mrgreen:

 

ellers søg på Rally-o på you tube så får du en mio mia videoer

 

Det ser noget mindre "stramt" ud end LP og jeg føler mig ikke nær så skræmt når jeg ser det :blink:

 

Luna og jeg skal rent faktisk til vores første Rally træningstime i morgen, sådan for at se hvordan det er :5up:

 

Træneren mente dog at Luna nok var for ung til at have lydigheden til det endnu, men da hun hørte at vi havde gået på både almindelig hvalpehold og hvalpehold for konkurrence hunde, så mente hun alligevel at vi skulle prøve... Så nu er jeg helt nervøs for at dukke op, da der lige pludselig er en masse forventninger at skulle leve op til :oops:

 

Men de har heldigvis også et almindeligt klikkerhold som vi kan træne på indtil Luna er 9-10 måneder, så det ender nok med at vi starter der og så lige får pudset lydigheden af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg har jo kastet min kærlighed på rally fordi jeg egentlig godt kan lide lydighed, men jeg har simpelthen ikke evnen til at holde min kæft for det første :lol:, jeg er dampbarn eller noget i den stil, så ingen af vores øvelser er 100% perfekte, men de er gode nok for mig ;-) og så synes både jeg og hund at lineføring over mange mange mange meter er drøøøøøøn-kedeligt....

 

Rally passer godt til mig, fordi:

 

  • Jeg må have lov at tale og rose min hund hele banen rundt
  • Jeg kan få godkendt en øvelse, selvom den ikke er snor-lige
  • Jeg skal ikke gå mere end 5 meter lineføring, før der "sker noget andet"
  • Det tager max 5 minutter at gå igennem en bane :mrgreen:

På rally-lydighed.dk kan du se en liste over alle skilte og øvelser (der er 31 skilte i begynderklassen, så vidt jeg husker - men max 15 på en bane). Du kan finde bane-eksempler fra forskellige konkurrencer, du kan printe reglerne og også alle skiltene.

 

Jeg har printet og lamineret alle begynder-skilte, til når vi træner selv og opsætter så en af de mange baneforslag der er inde på siden :-D... Det er absolut sjovest hvis man er flere, sådan at man kan få konstruktiv kritik, men Karla og jeg har nu også meget sjov ud af at træne selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg har jo kastet min kærlighed på rally fordi jeg egentlig godt kan lide lydighed, men jeg har simpelthen ikke evnen til at holde min kæft for det første :lol:, jeg er dampbarn eller noget i den stil, så ingen af vores øvelser er 100% perfekte, men de er gode nok for mig ;-) og så synes både jeg og hund at lineføring over mange mange mange meter er drøøøøøøn-kedeligt....

 

Rally passer godt til mig, fordi:

 

  • Jeg må have lov at tale og rose min hund hele banen rundt
  • Jeg kan få godkendt en øvelse, selvom den ikke er snor-lige
  • Jeg skal ikke gå mere end 5 meter lineføring, før der "sker noget andet"
  • Det tager max 5 minutter at gå igennem en bane :mrgreen:

På rally-lydighed.dk kan du se en liste over alle skilte og øvelser (der er 31 skilte i begynderklassen, så vidt jeg husker - men max 15 på en bane). Du kan finde bane-eksempler fra forskellige konkurrencer, du kan printe reglerne og også alle skiltene.

 

Jeg har printet og lamineret alle begynder-skilte, til når vi træner selv og opsætter så en af de mange baneforslag der er inde på siden :-D... Det er absolut sjovest hvis man er flere, sådan at man kan få konstruktiv kritik, men Karla og jeg har nu også meget sjov ud af at træne selv...

 

Det lyder som noget jeg godt kunne blive glad for, og tak for et supergodt link :5up:

 

Kender man banen på forhånd når man dukker op til prøve, eller opdager man først hvad man skal når man står på selve banen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke bare sådan generelt lidt mere knald på rally. Altså sådan lidt afsted, banen igennem og done i forhold til LP hvor der er pauser mellem øvelserne og dommer-manden står og notere og skribler eller hvad han nu foretager sig i ly af sit telt ?

 

Det er i hvert fald lidt derfor vi tænker på noget Rally sammen med Bassen på et tidspunkt fremfor LP. Der er vist bare ingen af os tre, der helt dur til at det der med bare at stå der og vente på næste øvelse.

 

Correct me if I´m wrong. Jeg har kun gransket det der LP på allernærmeste hold og det var meeeeeget langsommeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke bare sådan generelt lidt mere knald på rally. Altså sådan lidt afsted, banen igennem og done i forhold til LP hvor der er pauser mellem øvelserne og dommer-manden står og notere og skribler eller hvad han nu foretager sig i ly af sit telt ?

 

Det er i hvert fald lidt derfor vi tænker på noget Rally sammen med Bassen på et tidspunkt fremfor LP. Der er vist bare ingen af os tre, der helt dur til at det der med bare at stå der og vente på næste øvelse.

 

Correct me if I´m wrong. Jeg har kun gransket det der LP på allernærmeste hold og det var meeeeeget langsommeligt.

 

Så langsommeligt plejer det nu heller ikke at være -lidt afhænig af dommeren selvfølgelig, nogle er hurtigere end andre :blink: Men som udgangspunkt er det jo højst et par minutter man venter mellem hver øvelse, og den tid kan man jo passende bruge på at rose og opmuntre hunden og gøre sig klar til næste øvelse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så langsommeligt plejer det nu heller ikke at være -lidt afhænig af dommeren selvfølgelig, nogle er hurtigere end andre :blink: Men som udgangspunkt er det jo højst et par minutter man venter mellem hver øvelse, og den tid kan man jo passende bruge på at rose og opmuntre hunden og gøre sig klar til næste øvelse :blink:

 

Det er måske også fordi jeg kun har set LP med Bernere og trænet det meget kort med Bassen og det var altså ikke lige just det allermest ophidsende. Måske det er anderledes med en mere arbejdsvillig race. Bernerne har jo ikke lige just forrygende travlt med at udføre en øvelse og så skal dommer-manden ikke nøle mange sekunder før det bliver en anelse langtrukkent.

 

Det kunne faktisk være sjovt at se det med en anden race engang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er måske også fordi jeg kun har set LP med Bernere og trænet det meget kort med Bassen og det var altså ikke lige just det allermest ophidsende. Måske det er anderledes med en mere arbejdsvillig race. Bernerne har jo ikke lige just forrygende travlt med at udføre en øvelse og så skal dommer-manden ikke nøle mange sekunder før det bliver en anelse langtrukkent.

 

Det kunne faktisk være sjovt at se det med en anden race engang.

 

Det syntes jeg at du skulle prøve :5up: Før jeg vil da godt give dig ret i at det kan tage sin tid at få en berner trukket i gennem en LP prøve :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det syntes jeg at du skulle prøve :5up: Før jeg vil da godt give dig ret i at det kan tage sin tid at få en berner trukket i gennem en LP prøve :mrgreen:

 

Det kommer klart an på, hvilken berner der er tale om - var med Wagn som ringsekretær til berner klubbens årsstævne sidste år. Der var klart bernere med krudt i - selv om det var varmt (at det så ikke kun var øvelserne de brugte krudt på er en helt anden ting :mrgreen:)

 

Men skægt var det kun at se bernere til LP en hel dag, når man er vant til at se border collier over det hele :5up: Og retfærdigvis skal nævnes at de faktisk var ret gode mange af dem - og at jeg har sendt i hvert fald en DM invitation til en berner!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer klart an på, hvilken berner der er tale om - var med Wagn som ringsekretær til berner klubbens årsstævne sidste år. Der var klart bernere med krudt i - selv om det var varmt (at det så ikke kun var øvelserne de brugte krudt på er en helt anden ting :mrgreen:)

 

Men skægt var det kun at se bernere til LP en hel dag, når man er vant til at se border collier over det hele :5up: Og retfærdigvis skal nævnes at de faktisk var ret gode mange af dem - og at jeg har sendt i hvert fald en DM invitation til en berner!

 

Jeg vil bestemt ikke benægte at der er bernere der er ret skrappe til LP :5up: -Og personligt er jeg jo også vældig glad for at se andet end border collier :blink: Men selvom de fleste af de bernere jeg ser i ringen, laver et pænt stykke arbejde, kan man ikke komme uden om at det for en god del af dem, forgår i et rimeligt adstædigt tempo, jeg sidder i hvert fald altid og jubler hvis de kommer op i højere gear end luntetrav :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bestemt ikke benægte at der er bernere der er ret skrappe til LP :5up: -Og personligt er jeg jo også vældig glad for at se andet end border collier :blink: Men selvom de fleste af de bernere jeg ser i ringen, laver et pænt stykke arbejde, kan man ikke komme uden om at det for en god del af dem, forgår i et rimeligt adstædigt tempo, jeg sidder i hvert fald altid og jubler hvis de kommer op i højere gear end luntetrav :mrgreen:

 

Netop ! Og det er præcis min anke mod synet af Berner til LP. Det tager sin tid. Ja-ja, de skal såmen nok gøre tingene...til sidst :mrgreen:. Ha ha ha det er nok bare mig. Jeg vil se noget fart over feltet og se hunde, der virkelig virker engagerede, og det alene er jo på sin vis en fejl. Det handler vel i sidste ende om hunden gør, hvad den bliver bedt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg har jo kastet min kærlighed på rally fordi jeg egentlig godt kan lide lydighed, men jeg har simpelthen ikke evnen til at holde min kæft for det første :lol:, jeg er dampbarn eller noget i den stil, så ingen af vores øvelser er 100% perfekte, men de er gode nok for mig ;-) og så synes både jeg og hund at lineføring over mange mange mange meter er drøøøøøøn-kedeligt....

 

Rally passer godt til mig, fordi:

 

  • Jeg må have lov at tale og rose min hund hele banen rundt
  • Jeg kan få godkendt en øvelse, selvom den ikke er snor-lige
  • Jeg skal ikke gå mere end 5 meter lineføring, før der "sker noget andet"
  • Det tager max 5 minutter at gå igennem en bane :mrgreen:

Jeg har printet og lamineret alle begynder-skilte, til når vi træner selv og opsætter så en af de mange baneforslag der er inde på siden :-D... Det er absolut sjovest hvis man er flere, sådan at man kan få konstruktiv kritik, men Karla og jeg har nu også meget sjov ud af at træne selv...

 

Kan kun nikke genkendende til alt det du nævner! :5up:

Bortset fra, at det er Mio og ikke mig, der er dampbarn! :lol:

Og jeg glæder mig såååå meget til, at begynde på et hold til august! :ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det kommer klart an på, hvilken berner der er tale om - var med Wagn som ringsekretær til berner klubbens årsstævne sidste år. Der var klart bernere med krudt i - selv om det var varmt (at det så ikke kun var øvelserne de brugte krudt på er en helt anden ting :mrgreen:)

 

Men skægt var det kun at se bernere til LP en hel dag, når man er vant til at se border collier over det hele :5up: Og retfærdigvis skal nævnes at de faktisk var ret gode mange af dem - og at jeg har sendt i hvert fald en DM invitation til en berner!

Så også en Berner i Ølstykke sidste år i klasse 2 - og wow den var sørme både kvik på fødderne og i pæren :shock:

 

En del "rigtige" LP freaks har ikke så meget til overs for rally; de mener det useriøst fordi der er mindre krav til præcision, sværhedsgraden af øvelserne og det at man må opmuntre/give kommandoer hele banen igennem.

 

Jeg skal da ærlig indrømme at jeg i starten heller ikke selv havde såååå meget til overs for rally i starten. Min mening var at det var for dem som ikke "gad" træne "ordentlig lydighed - at jeg blot trænede min tæve en 3-4 gange og gik op og bestod begynderprøven - endda som vinder, gjorde da heller ikke denne indstilling bedre - heller ikke da jeg så hvor mange der kunne "halte" hele banen rundt og stadig bestå :shock:

 

Men jeg har ladet mig fortælle at kravende er strammet noget siden da - og de sværrere klasser har fået indført nogle nye - og sværre - øvelser :?:

Derudover synes jeg også nu at det er en fortræffelig sportsgren til dem som ikke ønsker det stilrene - og for mange kedelige - lydighed.

... Også tror jeg Rally har fanget mange af dem, som ellers ikke "gad" lave noget med deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så også en Berner i Ølstykke sidste år i klasse 2 - og wow den var sørme både kvik på fødderne og i pæren :shock:

 

En del "rigtige" LP freaks har ikke så meget til overs for rally; de mener det useriøst fordi der er mindre krav til præcision, sværhedsgraden af øvelserne og det at man må opmuntre/give kommandoer hele banen igennem.

 

Jeg skal da ærlig indrømme at jeg i starten heller ikke selv havde såååå meget til overs for rally i starten. Min mening var at det var for dem som ikke "gad" træne "ordentlig lydighed - at jeg blot trænede min tæve en 3-4 gange og gik op og bestod begynderprøven - endda som vinder, gjorde da heller ikke denne indstilling bedre - heller ikke da jeg så hvor mange der kunne "halte" hele banen rundt og stadig bestå :shock:

 

Men jeg har ladet mig fortælle at kravende er strammet noget siden da - og de sværrere klasser har fået indført nogle nye - og sværre - øvelser :?:

Derudover synes jeg også nu at det er en fortræffelig sportsgren til dem som ikke ønsker det stilrene - og for mange kedelige - lydighed.

... Også tror jeg Rally har fanget mange af dem, som ellers ikke "gad" lave noget med deres hunde.

 

Rally kan være nemt - for en lydighedshund! Nogen af tingene er dog svære, hvis hunden er meget trænet - det at gå "forkert" på plads (bagom) og tyskervending er f.eks. helt, helt forkert i Kimmis verden, når det kommer i en kontekst, der ellers ligner lydighed meget. Men grundlæggende bør det ikke være svært for en trænet lydighedshund - men derfor kan der stadig ske små fejl såsom, at hunden går i vejen for fører i venstrevendinger eller at fører glemmer banen :mrgreen:

 

Jeg træner ikke selv rally længere - gjorde selvfølgelig dengang vi startede det op for at vi kunne få lavet regler, tilrettet øvelser osv. I dag er jeg bare instruktør og dommer. Men jeg er stolt af og elsker s.. den sportsgren alligevel! Den er ikke for mig, for jeg elsker, elsker, elsker alt nørderiet omkring lydighedsprøver. Det har heller aldrig været meningen, at det skulle være som lydighed, tværtimod skulle det være et tilbud til dem, der ikke kunne/ville deltage i lydighedsprøver. Men hyggen omkring ringen, alle de gamle, pensionerede lydigheds- og agilityhunde, der får lov at komme ud, helt nye hundeførere, der stifter bekendtskab med konkurrencer på en sjov og uformel måde.... ja det hele! Jeg kan stadig huske da vi sad til det endelige reglementsmøde og talte om taksten for dommere og blev enige om 250,- selv om alle andre får 500,- - fordi der nok ikke ville komme så mange hunde. ½ år efter var jeg i Brøndby og dømme 67 hunde på en dag..... det var altså stort :mrgreen:

 

Sidst jeg var ude og dømme, det var i Esbjerg 5. juli og det var meget, meget varmt, fik jeg gåsehud over en ganske, ganske særlig hund og fører - det er godt nok længe siden det er sket! En leonberger, der hyggede sig storartet og gjorde alt, føreren bad om i et rigtig, rigtig flot tempo for en stoooor og meget pelset hund - og en fører, der havde mere forståelse for sin hund end jeg nogensinde tidligere har set, hun forstod bare at holde den igang, så den hele tiden var på og havde det storartet. Jeg tror aldrig jeg har været gladere for at give 100 point.... heller ikke selv om jeg gav 3 x 100 point i den begynderklasse (ok, jeg er vist også kendt som den flinke dommer :oops:). De to andre var henholdsvis en ikke stambogsført lab-blanding og en Basenji.... det siger alligevel lidt om, hvor bredt rally rammer!

 

I den nye championklasse har vi indført højrehandling, fremsending over flere spring (kan stå i vinkel), tunnel, fremsending til kegle (svært, når der er mange andre kegler + skilte på banen!), indkald under gang osv. så ja, den er blevet nooooget sværere! Her skal også være 20 øvelser (hvoraf nogle er meget pladskrævende) på 12,5 x 25 m, så tungen skal holdes lige i munden!

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det har heller aldrig været meningen, at det skulle være som lydighed, tværtimod skulle det være et tilbud til dem, der ikke kunne/ville deltage i lydighedsprøver. Men hyggen omkring ringen, alle de gamle, pensionerede lydigheds- og agilityhunde, der får lov at komme ud, helt nye hundeførere, der stifter bekendtskab med konkurrencer på en sjov og uformel måde.... ja det hele!

 

... De to andre var henholdsvis en ikke stambogsført lab-blanding og en Basenji.... det siger alligevel lidt om, hvor bredt rally rammer!

 

Og det er det jeg synes der er det gode ved Rally: man får fat i dem som ikke har lyst/mod på lydighed. Kan se inden for egen race, at det har fået flere "op af stolen", som ellers ikke ville træne seriøst med deres hund - og det er fedt.

 

Kan også godt se at det at man må opmuntre sin hund, tale med den mv. kan være en fordel for folk som ikke har top motiveret arbejdsbier af hunde.

Min egen gamle tøs Emmy hører blandt andet med i den gruppe - hvis hun ikke jævnligt for et opmuntrende ord, så går hun langsomt i stå :genert:

Vi er pt. ved at tænke på næste klasse.

 

Var den fra Bornholm?

Pas.

Skal også lige siges at det var rigtig berner vejr. Det stod ned i stænger HELE dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var vi til vores første rally time i går, og jeg syntes egentlig at det gik meget godt :5up:

 

Altså vi lavede jo ikke en eneste øvelse rigtig, men jeg kunne godt se for mig at vi ville kunne opnå det en dag, og det er mere end jeg kan se ved almindelig lydighed :blink:

 

Vi var på et begynder hold, så heldigvis var der ingen af de andre der kunne mere end os, så det hjalp jo lidt på humøret :blink:

 

Vi fik lov at starte på holdet selv om hun i telefonen udtrykte tvivl, da hun mente at Luna med sine 5 måneder var for ung, den yngste de havde haft indtil nu var 9 måneder. Men efter at have set Luna, så mente hun godt at hun kunne deltage, så vi er lidt stolte :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var vi til vores første rally time i går, og jeg syntes egentlig at det gik meget godt :5up:

 

Altså vi lavede jo ikke en eneste øvelse rigtig, men jeg kunne godt se for mig at vi ville kunne opnå det en dag, og det er mere end jeg kan se ved almindelig lydighed :blink:

 

Vi var på et begynder hold, så heldigvis var der ingen af de andre der kunne mere end os, så det hjalp jo lidt på humøret :blink:

 

Vi fik lov at starte på holdet selv om hun i telefonen udtrykte tvivl, da hun mente at Luna med sine 5 måneder var for ung, den yngste de havde haft indtil nu var 9 måneder. Men efter at have set Luna, så mente hun godt at hun kunne deltage, så vi er lidt stolte :mrgreen:

 

Cool og så skidt da med almindelig lydighed. Hele baduljen er jo bare hundekunster. Om Hunden bliver specielt lydig af det, tvivler jeg nu kraftigt på. Det vigtigste er ski, at I har haft det sjovt sammen og at I gerne må komme igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...