Hop til indhold

Så er det "gudhjælpemig" sket igen...


Amanda1996
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman
Kun en gang er mit temperament løbet af med mig:oops::lol:

 

Hvem sagde noget med rødhårede. ??????? :mrgreen:

 

Nu må vi se hvad de kommer frem til på borgen! Vi kan kun håbe på at de har nogle saglige hunde eksperter som rådfører dem

 

Du kan jo selv vurdere.

 

Sammensætning

Landsdommer Jens Kruse Mikkelsen, Østre Landsret (formand)

Kommunikationskonsulent Vibeke Knudsen, Dansk Kennel Klub

Forretningsfører Hans Tonsborg, Danmarks civile Hundeførerforening

Dyrlæge Jens Svenningsen, Dyrenes Beskyttelse

Dyrlæge Ingeborg Mølbak, Dyreværnsrådet

Dyrlæge Pernille Elisa Hansen, Den Danske Dyrlægeforening

Rigsadvokatassessor Pernille Langermann-Nielsen, Rigsadvokaten

Afdelingschef Birgit Kleis, Rigspolitiet

Kontorchef Cristina A. Gulisano, Justitsministeriet

Fuldmægtig Michelle Argir, Justitsministeriet (sekretær)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 862
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvem sagde noget med rødhårede. ??????? :mrgreen:

 

:lol::lol:

Du kan jo selv vurdere.

 

Sammensætning

Landsdommer Jens Kruse Mikkelsen, Østre Landsret (formand)

Kommunikationskonsulent Vibeke Knudsen, Dansk Kennel Klub

Forretningsfører Hans Tonsborg, Danmarks civile Hundeførerforening

Dyrlæge Jens Svenningsen, Dyrenes Beskyttelse

Dyrlæge Ingeborg Mølbak, Dyreværnsrådet

Dyrlæge Pernille Elisa Hansen, Den Danske Dyrlægeforening

Rigsadvokatassessor Pernille Langermann-Nielsen, Rigsadvokaten

Afdelingschef Birgit Kleis, Rigspolitiet

Kontorchef Cristina A. Gulisano, Justitsministeriet

Fuldmægtig Michelle Argir, Justitsministeriet (sekretær)

Nå! Jamen så er forbudet jo så godt som i hus

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Denne mail. tilgik Terrier klubber, DdB klubben m.fl i Maj 2009.

 

From: Vibeke Knudsen

Sent: Friday, May 01, 2009 10:52 AM

Subject: Politisk røre om farlige hunde

 

Til Bulldog-Klubben

Dansk Bullmastiff Klub

Dansk Dogue de Bordeaux Klub

Dansk Mastiff Klub

Dansk Molosser Klub

Dansk Terrier Klub

 

 

Som I også har bemærket, har der de seneste dage været mange politiske markeringer om, hvordan man kan løse problemerne med de mange kamphundeoverfald.

Ikke mindst en sag fra Vejle http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/100576:Vejle--Dyrlaege--Vi-maa-have-koerekort-til-hunde, hvor en lokal dyrlæge kunne oplyse, at han ca. 1 gang om måneden i sin konsultation havde en hund, som var blevet overfaldet af en kamphund, og en sag fra Birkerød, hvor samme hund to gange på en uge gik amok på katte og kaniner i området, har fået politikerne på banen.

 

I den forbindelse vil vi gerne orientere om DKK's indsats for at undgå en hovsaløsning involverende raceforbud, som netop officielt er foreslået af Dyrenes Beskyttelse, som i sit høringssvar af 13. februar 2009 om ændring af Dyreværnsloven har foreslået indførelse af forbud mod amerikansk staffordshire terrier.

 

Indledningsvis skal det fastslås, at DKK tager overfaldene meget alvorligt. Sidst i februar udtalte vi (undertegnede) i et interview i Ekstrabladet, at vi over en 10 ugers periode havde haft 5 sager, hvor den overfaldne hund var død - altså en hund hver 14. dag, hvilket bladet loyalt refererede. Efterfølgende har andre medier "skrevet sjusket af" og har omformuleret artiklen til, at DKK har foretaget en undersøgelse, som viste, at en hund blev bidt ihjel hver 14. dag. Det har vi ikke, men de løbende presseklip som vi modtager viser desværre, at problemet - som dyrlægen fra Vejle beskrev - er meget omfattende og skal løses.

 

DKK har hele tiden påpeget, at det ikke giver mening at forbyde racer, da langt den overvejende del af hundene er blandingshunde. Havde myndighederne anvendt de muligheder, som ligger i hundeloven fra 2003, så kunne man have dæmmet op for problemerne ved at håndtere sagerne enkeltvis med såkaldte §6 pålæg (om båndtvang og mundkurv). Det har man imidlertid ikke gjort, og man står derfor med et problem, som i antal er så stort, at det i dag betragtes nødvendigt at foretage egentlige ændringer af lovbgivningen, som så at sige "løfter" opgaven med at holde styr på kamphundene over på skuldrene af disse hundes ejere. Samtidig er det - efter DKK's opfattelse - helt nødvendigt, at man indtænker i sine planer, hvordan opgaverne med kontrol og opfølgning konkret skal foregå hos politiet. Hvis politiet ingenting gør, er der jo ingen af løsningerne, som du'r til noget.

 

DKK er - sammen med Rigspolitiet, DcH, Dyrenes Beskyttelse, Dyrlægeforeningen m.fl. - inviteret med i Justitminister Brian Mikkelsens hundeudvalg, som har fået til opgave at fremkomme med forslag til løsning af problemerne. Men ministeren har - efter DKK's opfattelse - givet udvalget alt for lang arbejdshorisont (tilstræbt færdigt inden udgangen af 2010).

 

Det betyder naturligvis, at også andre partier - uden for regeringen - er fremkommet med deres forslag til, hvordan man kan dæmme op for problemerne, jfr. denne artikel i Ekstrabladet: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1161193.ece. DKK har i løbet af vinteren været i forbindelse med alle disse partier for at orientere dem om, at en raceforbudstankegang ikke vil løse problemerne. Der er mange fornuftige elementer i forslagene (oplysning til ukyndige købere, særlige krav til hold af den type hunde, gennemtænkt konsekvens ved overtrædelse af kravene etc.)

 

Den nye situation i det politiske landskab er opstået, efter at flere medlemmer af Venstre har været ude med forskellige meldinger om sagen - først retspolitisk ordfører Kimm andersen og senest Flemming Møller, som er nyindtrådt suppleant for Anders Fogh Rasmussen og Venstres nye dyrevelfærdsordfører. DKK kontaktede ham dagen efter tildeling af ordførerskabet for at aftale et møde mhp. at sætte ham ind i problemstillingerne mht. raceforbudstænkningen. FM ville - pga. travlhed i hans ordførerjob vedr. grønlandske forhold - gerne vente med mødet, og mente, at han som dyrlæge var nogenlune rustet "på den korte bane".

 

Man skal være opmærksom på, at de udtalelser, som han i går og i forgårs er blevet citeret for, ikke nødvendigvis er gengivet korrekt eller i den sammenhæng, de er udtalt. Det oplever man jævnligt i pressen og man får altså ikke lejlighed til at få enkeltudtalelser eller svar på spørgsmål stillet af journalisten til gennemsyn, inden artiklerne trykkes. Det er kun noget, som foregår, hvis der er tale om større artikler eller interviews.

 

Men for en sikkerheds skyld tog DKK i går kontakt til de dyrevelfærdsordførere, som vi tidligere har været i forbindelse med og opfordrede dem til ikke pludselig at lade sig "voldføre" af en raceforbudstankegang "i kampens hede". Foreløbig har S og SF svaret tilbage, at de forsøger at holde hovedet koldt, men da det jo ikke er mandater nok, vil vi også forsøge at sætte Flemming Møller ind i tankegangen, selv om han ikke har haft tid til at mødes med DKK endnu. Til umiddelbar beroligelse har FM efterfølgende udtalt, at han ikke udtalte sig på partiets vegne, men personligt. Så et hovsa-lovforslag er nok lidt længere væk, end man kunne frygte i mediebilledet de seneste dage.

 

Skulle der blive fremsat et sådant, så vil DKK orientere jer om, hvornår der er høringsfrist, så de enkelte klubber også får lejlighed til at udtale sig.

 

Vi regner med, at de enkelte klubber selv orienterer relevante racerepræsentanter om ovenstående.

 

Evt. spørgsmål fra specialklubbernes bestyrelse kan rettes til undertegnede.

 

Med venlig hilsen

DANSK KENNEL KLUB

 

Vibeke Knudsen

kommunikationskonsulent

 

PS Til de klubber/racer som ikke allerede har gjort det, anbefales det at udarbejde en kortfattet (max. 2 A4 sider incl. et foto) beskrivelse af racen, som præsenterer den så korrekt som muligt og har notatet parat i skuffen, hvis nogle af partierne i deres ønske om at vise handlekraft pludselig skulle forvilde sig ind i raceforbudstanken igen. Vi har hørt, at bl.a. den svenske bullmastiff skulle have produceret noget sådant.

 

 

Jeg håber og vil gerne tro på at Fru Vibeke Knudsen holder fast i de udmeldinger der er i denne mail.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med den samling af hunde U-sagkyndige har racerne ikke en chance

 

Så vidt jeg lige kan tælle er der 5 der arbejder med hunde til hverdag og 5 der arbejder med politik??

 

Er alle de 5 der arbejder med hunde til hverdag usagkyndige? og hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Så vidt jeg lige kan tælle er der 5 der arbejder med hunde til hverdag og 5 der arbejder med politik??

 

Er alle de 5 der arbejder med hunde til hverdag usagkyndige? og hvorfor?

 

Efter Brian M´s udtalelser i Tv for nyligt om " der vil kommer et forbud" så er der ikke tyngde nok i de personer til at foreslå andet.

 

I øvrigt er vi jo her på debatten blevet tudet ørene fulde af at dyrlæger IKKE er hundesagkyndige. Ikke fra dig men sådan når vi har snakket om andre ting.

Skulle de så pludseligt være tilstrækkeligt sagkyndige udi hunde. Jeg tror det ikke.

En komunikations konsulent fra Dkk og en forretningsfører fra DcH , er ikke lige dem jeg ville definere som sagkyndige omkring hunde. Hvad de har af Uddannelse aner jeg ikke en pind om. Jeg læser kun det samme som jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Sammensætning

Landsdommer Jens Kruse Mikkelsen, Østre Landsret (formand)

Kommunikationskonsulent Vibeke Knudsen, Dansk Kennel Klub

Forretningsfører Hans Tonsborg, Danmarks civile Hundeførerforening

Dyrlæge Jens Svenningsen, Dyrenes Beskyttelse

Dyrlæge Ingeborg Mølbak, Dyreværnsrådet

Dyrlæge Pernille Elisa Hansen, Den Danske Dyrlægeforening

Rigsadvokatassessor Pernille Langermann-Nielsen, Rigsadvokaten

Afdelingschef Birgit Kleis, Rigspolitiet

Kontorchef Cristina A. Gulisano, Justitsministeriet

Fuldmægtig Michelle Argir, Justitsministeriet (sekretær)

 

Uha,.. :( jeg synes der mangler en kynolog, etolog eller noget lignende.

 

Man må da håbe at de dyrlæger der sidder med om bordet har taget videreuddannelse indenfor adfærd, ellers er jeg også bange for at der kommer noget skidt ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne mail. tilgik Terrier klubber, DdB klubben m.fl i Maj 2009.

 

 

 

 

Jeg håber og vil gerne tro på at Fru Vibeke Knudsen holder fast i de udmeldinger der er i denne mail.

 

Så tror jeg også vi fik lagt låg på al den kritik der har været af DKK og Vibeke Knudsen. Jeg synes det lyder fornuftigt hvad de har gang i. Lad os håbe de lytter til hende derinde. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste der her gør "nogen" til "de små" er en flok VOKSNE menneser der mente de kunne kanøfle en dreng.

Føj for helvede, en flok kujoner. Havde det været mig og min to rotter så skulle du nok se dem holde en fornuftig afstand. Men som vanligt er rigtigt mange voksne mennesker kun i stand til at revse børn , men lukker røven når de møder en værdig modstander.

 

Nu var det så ikke lige den hændelse jeg refererede til :blink:

 

Så derfor er det vel bare en slags selvtægt hævn.

 

 

Det var ment som en sammenligning, jeg skrev INGEN STEDER at det var ok.

 

 

For ikke at blive totalt misforstået så kan jeg så udemærket forstå din og andres reaktioner på at der render tåbelige ejere og deres hunde rundt og gør gaderne usikre. Men det berettiger ikke nogen til at opføre sig på samme måde som dem , og så bare lade det gå ud over nogen man ved man kan "banke"

 

Det har jeg heller aldrig påstået :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ja... Jeg syntes bare ikke jeg kan bruge den sidste kommentar til meget... jo, selvfølgelig skal ulovlig import stoppes, men jeg tror ikke kun det er der problemet ligger... Vi har da et vennepar der fik en amstaff hvalp af en ven... To år senere fik de hvalpe på den (selvom hunden var ustabil udenfor hjemmets 4 vægge) og de undersøgte vist ikke meget hvem de solgte til.

 

Her var hvalpene ikke ulovligt impoteret, men stadig hunde der nemt vil kunne udgøre et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter Brian M´s udtalelser i Tv for nyligt om " der vil kommer et forbud" så er der ikke tyngde nok i de personer til at foreslå andet.

 

I øvrigt er vi jo her på debatten blevet tudet ørene fulde af at dyrlæger IKKE er hundesagkyndige. Ikke fra dig men sådan når vi har snakket om andre ting.

Skulle de så pludseligt være tilstrækkeligt sagkyndige udi hunde. Jeg tror det ikke.

En komunikations konsulent fra Dkk og en forretningsfører fra DcH , er ikke lige dem jeg ville definere som sagkyndige omkring hunde. Hvad de har af Uddannelse aner jeg ikke en pind om. Jeg læser kun det samme som jer.

 

Hov,... jeg er jo ikke så hurtig på tasterne, men vil gerne indrømme at det godt kan være mig du taler om i den forbindelse. Og nej, jeg vil ikke sige at dyrlæger ikke er sagkyndige men jeg anser dem ikke for at være særlig vidende indenfor adfærd. Det er meget lidt uddannelse de har indenfor emne, med mindre de har en overbygning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
:blink:

 

Godt ord igen.

Det var slet heller ikke dig personligt jeg skrev om. For jeg forstod godt hvad du mente.:5up:

 

Jeg kom bare til at tænke på at det du skrev lignede lidt den der med : At "så kan de prøve hvordan det er"

 

Hvilket er sådan noget "tøsehævnfnidder" i mine øjne.

Uden at det udtryk har med nogen herinde at gøre. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg lige kan tælle er der 5 der arbejder med hunde til hverdag og 5 der arbejder med politik??

 

Er alle de 5 der arbejder med hunde til hverdag usagkyndige? og hvorfor?

Det er den halvdel,som ikke ved noget om hunde der er usagkyndige.

Altså de 5 som ikke arbejder med hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været med Baldur hos en ny dyrlæge i dag, og hun kunne fortælle mig at ud af alle de Amstaff's hun kendte (ca. 50), så var det første gang at hun mødte en med stamtavle.

 

Ydermere kunne hun fortælle at 90% af dem hun kendte havde indrømmet at deres Amstaff var enten 50% eller 100% pitt... Og hun kunne fortælle om en der havde lavet hvalpe på sin pitt, for derefter at sælge dem som Amstaff...

 

Så er der sgu da ikke noget at sige til at det går galt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hov,... jeg er jo ikke så hurtig på tasterne, men vil gerne indrømme at det godt kan være mig du taler om i den forbindelse. Og nej, jeg vil ikke sige at dyrlæger ikke er sagkyndige men jeg anser dem ikke for at være særlig vidende indenfor adfærd. Det er meget lidt uddannelse de har indenfor emne, med mindre de har en overbygning.

 

Det er jo lige det.

Vi har så mange mere eller mindre sagkyndige omkring hunde og deres adfærd at man for søren da kunne have brugt bare en eller to af dem.

 

Ifølge min søster så har Vet Sygeplejeskerne mere omkring adfærd og fodring end Dyrlægerne i deres uddannelse.

For de skal kunne rådgive . Dyrlægerne skal "bare" behandle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og det var da dejligt (syntes jeg) endelig at se en i medierne der fortæller om forskel på muskel- og kamphunde.

 

Ja, det er godt nok. Bare hun havde vidst hvad hun talte om (selvom hun virkede meget overbevisende).

 

Var der andre end mig der hørte at der var forskel på de racer hun kaldte kamphunde og så storvildt jaghundene (som sjældent var aggressive overfor mennesker, modsat de andre?????). Amstaffer, staffer osv. er da kendt for at være meget "sikre" for mennesker. :confused:

 

Hun siger noget i retning af: dogoen, som jeg selv ejer, bliver ofte fejlagtig kaldt kamphund,... og det er den ikke. Den MÅ IKKE være aggressiv overfor mennesker.

 

Jeg synes hun vrøvler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været med Baldur hos en ny dyrlæge i dag, og hun kunne fortælle mig at ud af alle de Amstaff's hun kendte (ca. 50), så var det første gang at hun mødte en med stamtavle.

 

Ydermere kunne hun fortælle at 90% af dem hun kendte havde indrømmet at deres Amstaff var enten 50% eller 100% pitt... Og hun kunne fortælle om en der havde lavet hvalpe på sin pitt, for derefter at sælge dem som Amstaff...

 

Så er der sgu da ikke noget at sige til at det går galt!

nope og underbygger min frygt/teori og de ptt's har sikkert enten været importeret eller blanding af en. Plus som du nævner tidligere eller en anden, folk avler på rub og skid uden at tænke på deres sind som kan overføres til hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt ord igen.

Det var slet heller ikke dig personligt jeg skrev om. For jeg forstod godt hvad du mente.:5up:

 

Ok, det var bare mig du quotede :blink:

 

Jeg kom bare til at tænke på at det du skrev lignede lidt den der med : At "så kan de prøve hvordan det er"

 

Hvilket er sådan noget "tøsehævnfnidder" i mine øjne.

Uden at det udtryk har med nogen herinde at gøre. :-D

 

Jeg mente overhovedet ikke at "så kan de prøve det" eller "så kan de lære det", jeg sammenlignede for at give en ide om hvordan det er at have en hund man ved ikke kan klare sig ved et evt. overfald. Men den fangede du åbenbart selv om det ikke umiddelbart så sådan ud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

nope og underbygger min frygt/teori og de ptt's har sikkert enten været importeret eller blanding af en. Plus som du nævner tidligere eller en anden, folk avler på rub og skid uden at tænke på deres sind som kan overføres til hvalpene.

 

Ja, jeg ved ikke hvorfor der er så ufattelig mange unge tøser (jeg syntes at det især er tøser) der syntes at deres tæve bare ikke kan undvære at få hvalpe, og helst flere gange. De ved ikke en skid om hvor vigtig det er at avle på mentalt og fysisk sunde hunde, hvis bare deres hund ser sød ud og kan lide naboens børn, samt ligge i frøstilling, så skal der avles på den...

Og efterfølgende aner de intet om hvordan sådan en lille hvalp skal passes og miljøtrænes for at blive en mentalt sund hund som voksen...

 

Jeg ved rimeligt meget om min race, miljøtræning og andre ting som gør at man kan få gode hvalpe, men jeg aner absolut intet om at sætte de rigtige hunde sammen for at få sundt afkom. Så jeg ville da aldrig turde begynde at avle!

 

Er det pengene, eller er det deres forsøg på at blive "mødre", eller hvad er årsagen til at der er så mange unge tøser der mener at de skal avle på deres kamphunde, uden den mindste viden om det at avle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...