Hop til indhold

Sættes af


Petrine
 Share

Recommended Posts

I har to øvelser for til på mandag: Hunden skal kunne sættes af (det er endnu ikke så vigtigt hvor langt i kan gå væk, eller hvor lang tid) og i skal træne på zig-zag mellem benene.

 

Ja det er beskeden manden har fået fra sit agility-hold, men hvordan sættes en hund af? Har gennemskuet det er noget med at man skal gå fra den, men helt præcis hvordan? Skal den side plads og så går man? hvilken kommando skal bruges? Må man gå så langt væk at man er usynlig?

 

Petrine kan selvfølgelig sådan noget, men synes det er nemmest at bruge de rigtige kommandoer fra starten...så hvad er de? Det er vist under dgi de træner (hvis det har nogen betydning?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er i forbindelse med agility træning, er det ikke vigtigt om sidder på plads når du går, bare hun bliver hvor hun er... mens du går fra hende, i dette tilfælde skal du ikke "blive usynlig" - blot gå og hun skal blive indtil du beder hende starte...

 

med tiden skulle hun gerne blive siddende også selvom du løber og hujer og vifter med armene/ bolden ;-) det er ihvertfald den type "sit og bliv" vi træner til agility....

 

noget anderledes end den mere "værdige" sit og bliv man træner til lydighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man skal indlære en afsitning/afdækning er det vigtigt at huske på, at du ikke kan træne både tid og afstand samtidig. Og da afstand kræver tid, er det lettest at starte med, at det er tiden hvor hunden skal blive siddende der øges.

 

Jeg indlærer først det ved at give hunden sit-signal give ros og godbid - afvente et par milisekunder og give endnu en godbid og mere ros og så en "fri". Fri sådan at hunden ved, at nu slutter øvelsen. Langsomt øges kravet til hvor lang tid hunden skal blive siddende. Når den kan sidde x sekunder, går jeg også et skridt tilbage. Venter lidt og går tilbage til hund giver godbid, ros og fri. Og sådan opøves tiden og afstand langsomt i hundens tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan faktisk godt, pænt længe og næsten til usynlig :-)

 

Men uh, hun skal jo også gå til lydighed i DKK, så hun skal kunne to versioner! (og weightpull, hvor hun også skal stå og vente) - håber hun kan finde ud af det.

 

 

Jeg glæder mig til at se billeder af steoride Petrine med vægt bag på :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er, at de sagtens kan finde ud af det. Især hvis man sørger for at have forskellige ritualer omkring aktiviteten/øvelsen. Jagt er de med på vi skal af sted til - der er tøjet en dead give away. Og til lydighed bruger jeg en type snor og til andre ting en anden.

 

LP dæk klapper jeg hunden på brystet når den skal dækkes af - ved ikke om hun har fattet forskellen på en LP dæk og en indkaldsdæk som vi gør brug af i specialklubbens dressurprøve, men det fungerer udmærket.

 

Har god erfaring med at huske at gå tilbage og give godbid, så hunden ikke leder efter hvert enkelt lille tegn på at komme og få godbid. Så hvis man ikke går tilbage og belønner og roser, så tror jeg bare man skal give hunden fri og undlade - som jeg har haft tendens til - at kalde ind og give godbid for det. For jeg har længe haft en hund, der så efter meget små tegn på at det var NU hun kunne komme ind og score den eftertragtede godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arj du må følge bedre med, det er en gammel nyhed :lol: (og der går rygter om en chihuahua og jeg har selv set en jack russel) - hun har evner!

 

 

Nu har jeg ved den søde aldrig evnet at følge med i så meget som den mest banale serie i tv, så nu må du ikke forlange urimeligheder :mrgreen:

 

Men til gengæld vil jeg lige sige, at jeg synes Petrine er for sej ! :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som Amocca skriver, det gælder bare om, at hun skal blive på stedet, mens din mand går væk fra hende. Om hun står, sidder eller ligger ned er ligegyldigt, i hvert fald her i starten.

 

Petrine skal nok vise sig at være sandkasseholdets mønsterelev (ligesom Tyson var det :mrgreen:), for mange af hundene kan garanteret ikke sættes af ret længe, eller deres ejere kan ikke gå særlig langt væk. :-) Det kan jeg i hvert fald næsten garantere gør sig gældende for Trunte, en fuldstændig uregerlig D/S med nogle ret... specielle... ejere. :lol: De startede på vores sandkassehold, men måtte stoppe efter et par gange pga. sygdom. Men nu starter de op igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trunte er på det tidlige hold, og Petrine er på det sene :-D er mest spændt på, hvordan hun vil reagere på mange fremmede hunde / mennesker. Min onkel har sin egen agility-bane som vi har afprøvet, og der er hun ret dygtig...om hun bliver lige så dygtig som vores store idol ved jeg ikke dog ikke helt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...