Hop til indhold

Omregistrere hund uden tidligere ejers samtykke


Gæst Renésj
 Share

Recommended Posts

Gæst Renésj

Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan ?

 

Selve sagen vil jeg ikke gå i detajler med, men tidligere ejer er absolut ikke i stand til at tage vare på sig selv og har "overdraget" hunden via tlf.svarer beskeder, men vil nu have hunden igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan ?

 

Selve sagen vil jeg ikke gå i detajler med, men tidligere ejer er absolut ikke i stand til at tage vare på sig selv og har "overdraget" hunden via tlf.svarer beskeder, men vil nu have hunden igen.

 

Du kan ikke overtage ejerskabet af en hund (hvis den har tavle altså), hvis du ikke har ejerens skriftlige samtykke. Om den går med en blanding er nok en ganske anden sag om, hvem kræet egentlig tilhører, om det er noget skriftligt, der gør dig til den nye ejer osv. Det er ligesom dig, der skal bevise, at hunden nu er din og ikke den tidligere ejers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis personen ikke er i stand til at tage vare på sig selv, er det vel et godt argument for ikke at levere hunden tilbage?

Det kan da ikke være lovligt at ignorere hvis man har kendskab til vandrøgt (går ud fra at vedkommende heller ikke er i stand til at tage vare på hunden?), hvilket man vel egentligt gør sig skyldig i hvis man tilbagelevere hunden i sådan et tilfælde? Men så er spørgsmålet om man orker en retssag og har råd til måske at tabe den..

Kan tidligere ejer bevise at hunden er hans/hendes?

Og har du stadig de telefonbeskeder, for så vidt jeg ved, er en mundtlig aftale vist lige så gyldig som en nedskrevet..

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at kontakte noget gratis advokathjælp, hvis du da ikke har en advokat selv, bare for at høre hvordan du står juridisk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg overtog Leroy, havde tidligere ejer ikke omregistreret ham, og det varede et godt stykke tid før jeg fik kontakt med opdrætter.

Derfor ringede jeg til Dansk Hunderegister og forklarede sagen, og fik der at vide at jeg kunne underskrive en tro og love erklæring, når jeg omregistrerede hunden.

Så prøv at ringe til dem, det er mit råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en tavle hund.

 

Så det handler om at finde en "udvej" til at få lavet adressen og navn om, via dansk hundereg.

Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre.

 

Jeg har lige været inde og tjekke på hunderegistret, og jeg står stadigvæk som ejer af den hund min ex flyttede med for 7-8 år siden.

 

Han kan ikke ændre det uden mig - og vi er ikke i kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre.

 

Jeg har lige været inde og tjekke på hunderegistret, og jeg står stadigvæk som ejer af den hund min ex flyttede med for 7-8 år siden.

 

Han kan ikke ændre det uden mig - og vi er ikke i kontakt.

 

Tror du så at du, hvis du nu ville være ond, i princippet kunne kræve den tilbage? Efter så lang tid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger tak for svarene.

 

Det lader åbenbart ikke til man kan gøre det "lovligt"

 

Jeg ved ikke om jeg er på din ignorérliste eller sådan noget :hmm:, men jo, der er flere måder, du kan gøre det lovligt på.

Du kan enten underskrive en tro og love erklæring, som nævnt tidligere, eller du kan - hvis ejer virkelig ikke er i stand til at tage vare på hunden, henvende dig til Dyrenes Beskyttelse, forklare dem sagen, og tilbyde dig som plejefamilie for hunden indtil ejerforholdene er afklaret - evt. ved hjælp af den lokale DB kredsformand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Nææ der er ingen på ignoreliste her....

 

Problemet er blot at dansk hundereg. vil sende brev til "ejer" og have denne´s underskrift på ejerskifte og det vil den gamle ejer ikke.

 

Så den er lidt svær.

 

Personen derhar hunden nu, har haft den i længere tid og sørget for dyrlæge osv og er jo så i bund og grund "plejefamilie", det hjælper bare ikke meget når ejer vil have hunden tilbage nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Nææ der er ingen på ignoreliste her....

 

Problemet er blot at dansk hundereg. vil sende brev til "ejer" og have denne´s underskrift på ejerskifte og det vil den gamle ejer ikke.

 

Så den er lidt svær.

 

OK, men det var netop det, jeg fik at vide at de ikke ville - fordi jeg sagde at jeg ikke kendte tidligere ejers navn eller adresse. Hvilket i øvrigt var sandt på det tidspunkt, men det behøver det vel ikke at være hver gang man siger det ;-)

 

Personen derhar hunden nu, har haft den i længere tid og sørget for dyrlæge osv og er jo så i bund og grund "plejefamilie", det hjælper bare ikke meget når ejer vil have hunden tilbage nu

 

Så ville jeg bede DBs kredsformand om at tale med ejer, og overtale vedkommende til at opgive hunden. Det har de en vis erfaring i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj
Vi fik det gjort via vores dyrlæge. Vi havde intet skriftligt fra tidligere ejer, som lovede at sende papirer men aldrig gjorde det (han var vist lidt af et rodehoved).

 

Tak for svaret, det går desværre ikke den vej rundt, da ejer nægter at være med til dette.

 

Men DB er kontaktet

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en tavle hund.

 

Så det handler om at finde en "udvej" til at få lavet adressen og navn om, via dansk hundereg.

 

Jeg ringede ind til hunderegistret og forklarede at min veninde er en sløv pade og har smidt papirerne væk, men vi skulle ud at rejse og havde rigtigt meget brug for at have orden på papirerne - jeg skrev ikke under på noget som helst, udfyldte blot et papir med mine oplysninger og så var hunden min. Tror ikke der blev sendt noget til min veninde (=tidligere ejer)

 

Og Petrine har endda en tavle af en slags :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...