Gæst Aussies for ever Skrevet August 11, 2009 Rapporter Share Skrevet August 11, 2009 Sommerferien var ikke helt til de store udskejelser, så jeg måtte "nøjes" med en discount vandreferie i det danske. Her er lidt om mine oplevelser Forberedelser Jeg har gået nogle lange turer de seneste weekender, ca. 12-18 km. pr. gang. Teltet købes i Harald Nyborg, et tre-persones til Kr. 250,-. Da jeg ved jeg ligger meget dårligt på campingture vælger jeg at købe et bedre liggeunderlig i en butik i Roskilde. Sovepose har jeg fra tidligere og rygsæk låner jeg af en arbejdskollega. Turen planlægges et par dage før og de gratis teltpladser tegnes ind. Dagen før pakkes rygsækken. Dag 1: Søndag formiddag er der afslutningen på Ronja's hvalpehold i Farum og da jeg selvfølgelig ønsker at deltage på dette, kommer vi først af sted midt på eftermiddag. Kl. 1400 eller 1430 tager Emmy, Sirius og jeg den lille færge fra Hundested til Rørvig. Dagens mål er Nykøbing Havns teltplads, en tur på ca. 15 km. Turen fra Rørvig til et stykke uden for Nykøbing Sj. er virkelig smuk: langs fjorden et stort stykke, så gennem et fuglereservat og til sidst gennem et større skovstykke. Desværre var kameraet pakket langt ned, så ingen billeder ( Da jeg planlagde turen synes jeg ikke 15 km. lød af særlig meget, men som aftenen nærmere sig og jeg - stadig ikke kan finde teltpladsen! - begynder jeg at bande lidt over den liiiidt dårlige skiltning. Efter at have vadet frem og tilbage i en time, finder jeg endelig en som kan lede mig på rette vej. Teltpladsen ligger helt vidunderligt: et godt stykke væk fra vejen, bag et krat og direkte ned til fjorden. Jeg er spændt på hvad hundene siger til at ligge i telt, men efter at Emmy lige "brokker" sig lidt over at jeg ikke har slæbt hendes bur med finder de sig hurtig til rette. Her er udsigten fra teltåbningen på den første lejerplads. Dag 2: Avs ... benene er godt ømme efter gårdsdagens vandring. Kan være at 15 km. gåtur med hundene er (næsten) hverdagskost, men knap 20 km. med 23 kg. på ryggen, det er skisma noget helt andet!!! Jeg starter dagens vandring kl. ca. 8 mod teltpladsen i Kongsøre skov, en ikke særlig lang strækning, men rigeligt for mine ømme ben! Turen går for en stor dels vedkommende gennem skov og/eller store marker omgivet af skov. Det er en virkelig smuk strækning. Herunder ses et par billeder fra Ulkerup Skov: Omkring middag er benene virkelig ømme og det begynder at ligge op til regn. Da jeg samtidig er temmelig sulten vælger jeg at ligge turen forbi den nærmeste by og håber at kunne finde et madsted. Desværre er Egebjerg liiidt for langt ude på landet til et spisested, så jeg gør i stedet rest i pavillon med havemøbler tilhørende den eneste butik i byen. Midt på eftermiddagen når vi Kongsøre skov - og selvfølgelig skal jeg da lige se Kongøre grav (herunder): Jeg vælger at tilbringe nogle timer ved Sandskredet og pleje mine meget ømme ben mens jeg læser. Først på aftenen går jeg den ekstra km. op til teltpladsen. Desværre er der allerede "optaget" af en familie på cykelferie og en på kajakferie, men jeg finder en plads og hundene er jo heldigvis dejlig ligeglade ) Senere på aftenen går vi tilbage til Sandskredet og bader, men øv... vandet er tissekoldt og der er brandmænd, så jeg når at få brændt mig flere steder på armene ( Udsigt fra teltåbningen om aftenen - deraf den dårlige billede kvalitet: Dag 3: Mens jeg slår teltet sammen tager hundene sig en dejlig morgendukkert. Det var meningen at jeg skulle tage tidligt af sted, men sørme om kl. ikke igen bliver 8 før alle pakkenelliker er stuvet sammen og vi er klar. Dagens mål er stadig ikke helt klart. Meningen er Tusenæs, men jeg har stadig intet hørt fra Lyngholm som jeg har skrevet og hørt om jeg må slå teltet op ( Så valget står mellem Bognæs teltplads, helt ude på spidsen af Tusenæs eller Ejby. Ejby synes jeg er alt for langt, men på den anden side synes jeg også det er træls at gå hele vejen til Bognæs, for næste dag at gå hele vejen tilbage igen. Dagens vandring ligger for en stor dels vedkommende langs mindre asfalt- eller grusveje i sommerhus områder.... men udsigten er for mestendels vedkommende stadig smuk, her udsyn mod Tusenæs Formiddagshvil og endnu engang tid til at vande "kamelerne", her på diget ved Sidinge fjord. Emmy ... ja hun har et særligt talent for at se dejlig ud ... ind til man trykker på knappen på kameraet :-/ Ved middagstid når jeg Tusenæs og føler mig stadig frisk, benene er slet ikke trætte og jeg føler mig derfor slet ikke klar til allerede at tænke på at gøre rest for natten. Jeg tager derfor den beslutning at vi tager den mod Ejby. Da Ejby er godt 20 km.'s vandring der fra vælger jeg at gå væk fra fjordstien og tage den mere direkte vej mod Holbæk og Munkholmbroen, ikke verdens smukkeste vej, men det spare en del km. Hundene har efterhånden lært at når rygsækken tages af, så gør man bedst i at lægge sig og slappe af med det samme. Her under er Emmy "fanget" under et rest i grøftekanten mellem Hagestad og Holbæk. På rigtig vildhunde maner trappede hun en lille cirkelformet plads i det høje græs og tog sig en dejlig blunder i skyggen. Beslutningen om Ejby synes ikke så dårlig på Tusenæs, meeeen da vi når Holbæk midtpunkt begynder trætheden at melde sig hos os alle sammen og jeg fortryder mit valg - Ejby som stadig ligger over 10 km. væk, vel og mærke når jeg er kommet ud af Holbæk! Mand jeg ville ønske at jeg havde taget penge nok med, vandrehjemmet og campingpladsen ser virkelig indbydende ud! Kl. 18 når vi endelig Munkholmbroen. Både hundene og jeg er så godt som segnefærdige af træthed og ben/hofte har det ikke særlig godt længere, men der er ... suk ... stadig en 3-4 km. til teltpladsen. Da jeg endelig når telt pladsen og får teltet op er kl. hen ad de 9 stykker og jeg er så træt at jeg ikke orker at tænke på aftensmad. Hundene får den kylling jeg købte til dem i Holbæk og jeg går til ro ... med smertende ben :-( Dag 4: Tjaaa ... ben og hofter har det virkelig skidt her til morgen, Sirius halter let på det ene forben og teltet er gået i stykker (billigt l...!), jeg vælger derfor at ringe efter en "livline" og tage hjem 2 dage før tid. - - - Det er bestemt ikke sidste gang jeg tager på vandretur, stilheden og friheden på vejen var vidunderlig, og selv om turen ikke ubetinget var lidt succes, så fik jeg gjort mig nogle værdifulde erfaringer: Forberedelser: Køb en rygsæk tilpasset dig. Den jeg lånte var lidt for lang i bærestykket, hvilket gav et for hårdt pres på skuldre og hofter. Køb kun ting af god kvalitet (virkelig noget hø at stå med et telt der er gået i stykker, hvis man ikke har en "livline".) Pak kun det allermest nødvendige ned. Hvorfor tage en hel pose piratos med, når man ved man kun kan spise to af dem om dagen? Tænkt generelt i vægt, 100 g. her og der gør virkelig stor forskel. Pak den kniv mv. ned som vejer mindst, vælg en mindre paperback bog frem for en hardback osv. Lav tjeklister i god tid, så man ikke står og mangler vigtige ting. Jeg havde f.eks. glemt hårbørste og tægetang! Forbered turen et par måneder i forvejen. Start med at gå lange almindelige turer og ikke mindst dagsturer med oppakning, ens tyngdepunkt/balance ændre sig med en tung rygsæk, hvilket belaster benene mere/andre steder. Turen: Hold mange små pauser, helst hver time. Husk at tage oppakning af og skræk ud/masser. Medbring kort med indtegnet overnatningsmuligheder, og ikke kun de gratis teltpladser! Overvej at slå lejr når trætheden begynder at melde sig, ikke først når man er træt. Lyt til din krop. Er du tørstig, så drik med det samme, ikke først næste gang du synes det er tid til pause. Hundene: Køb og væn hundene til kløv i god tid. Lad den først vænne sig til den tomme kløv, så en kløv fuldt med lette ting, som papir eller tøj og byg langsomt vægt på. En hund bør ikke bære mere end 20-40% af sin egen idealvægt og en hund som er svækket, har dårlige led mv. bør aldrig bære kløv - og køb kun et absolut kvalitetsprodukt! En hund på vandring i et tempereret klima drikker gennemsnitligt en liter vand pr. 10 kg. - mere hvis man bruger et tørt foderprodukt. Hold øje med hundenes poter og generelle trivsel under vandreturen. Det er en god idé at have en salve med til tørre og sprukne poter og afhængig af hvor der skal vandres, en strømpe/sko hvis der skulle opstå poteskader. Køb et uldtæppe mv. hunden kan ligge på. Liggeunderlag er en dårlig idé; hundes negle ødelægger dem. På regn at hundene spiser, afhængig af hvor langt I går og hvilke klima det er i, ca. 15-20 % mere end normalt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BongoJungle Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Det lyder da ellers som en hyggelig tur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Sikke dog en inspirerende fortælling.. Skal bare liiige have en lidt større hund med også før jeg tør kaste mig ud i en teltovernatning på et fremmed sted helt alene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Hun ligger og griner ad dig Dejlig og inspirerende fortælling Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Skal bare liiige have en lidt større hund med også før jeg tør kaste mig ud i en teltovernatning på et fremmed sted helt alene. Jeg turde også kun gøre det fordi jeg har den type hund som jeg har. Aussien ser måske ud som en nuttet krammeindbydende pelsklump - og det er den også, når jeg giver dem tryghed for at folk er OK, men tro mig der er ikke nogen som skal prøve at komme ind i teltet uden min godkendelse, så er det ikke en sød og blød bamse de møde, men en vaskeægte pelsbeklædt rottweiler! Det er blandt andet det jeg så godt kan lide ved (den temperamentsmæssige mere oprindelige) Aussie: dejlig familiehund, super børnehund, hengiven, loyal og meget kærlig kammerat, utrættelig vandringspartner, topmotiverbar og alsidig arbejdshund - og ubestikkelig vagthund! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Tak for en dejlig og oplysende rejsebeskrivelse - det lyder til at det har været spændende og oplevelsesrigt Skulle du have lyst til det en anden gang, så undersøg også de såkaldte 'høhoteller' - det bruges indenfor hesteverdenen (i hvertfald i islænderregi), hvor man kan overnatte gratis, eller for en meget meget symbolsk betaling, rundt på forskellige gårde/marker/enge - de ligger med 3 - 35 kilometers afstand Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 På trods af nogle små fejltrin, så lyder det som om at I har haft en rigtig dejlig tur. Jeg sidder og bliver helt misundelig når jeg ser de gode billeder du har taget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Jeg får helt lyst til selv at prøve, men jeg ville jo nok vælge, at lade hundene, bære nogle af pakkenellikkerne, i dertil indrettede tasker Det kunne være, at jeg skulle starte træningen nu, ellers når jeg da ikke at få kondi nok Fine billeder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 God fortælling og dejlige billeder -især af grinene Emmy Det kunne være man skulle overveje det en gang, sådan om et par år eller noget, hvor kondi'en på magisk vis er blevet bedre heeelt af sig selv Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Jeg får helt lyst til selv at prøve, men jeg ville jo nok vælge, at lade hundene, bære nogle af pakkenellikkerne, i dertil indrettede tasker Det er helt klar værd at prøve - alle sammen Jeg fandt at min optimum-grænse lå på 25 km. om dagen med 20 kg. oppakning - men mindre kan jo også gører det, det er jo vigtigst at at man selv og hundene har det skønt. Mht. at hunden skal bære noget: Jeps, det var også min idé næste gang (kløv = norsk/svensk ord for bæretasker til hunde, som danskere har adopteret). ... så bare kom igang alle sammen NB! Tak for tippet om overnatning alle islænderfolk :5up: Hvor kan jeg finde mere info om dette, har nemlig aldrig hørt om det før Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 God turrapport :5up: Jeg får helt lyst til selv at prøve, men jeg ville jo nok vælge, at lade hundene, bære nogle af pakkenellikkerne, i dertil indrettede tasker Det kunne være, at jeg skulle starte træningen nu, ellers når jeg da ikke at få kondi nok Fine billeder. Liige det med at lade kræene slæbe..... Jeg vil på det kraftigste fraråde det. Ikke fordi hundene ikke vil kunne gøre det på én tur.. Eller 10 ture...eller 100 ture for den sags skyld.... Men det er den sikre måde at smadre sin hund på, på længere sigt. Og en indskydelse til det med træningen af kondi.... Husk nu at hunden sandelig også skal trænes op til en tur... Igen: Man smadrer kræet, hvis man ikek får det gjort, på længere sigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Liige det med at lade kræene slæbe..... Jeg vil på det kraftigste fraråde det. Ikke fordi hundene ikke vil kunne gøre det på én tur.. Eller 10 ture...eller 100 ture for den sags skyld.... Men det er den sikre måde at smadre sin hund på, på længere sigt. Og en indskydelse til det med træningen af kondi.... Husk nu at hunden sandelig også skal trænes op til en tur... Igen: Man smadrer kræet, hvis man ikek får det gjort, på længere sigt. Det med at lade hunden slæbe lidt, er det ikke det samme som at hundens kondi selvfølgelig også skal trænes langsomt op til sådan en tur -eller hvad?? Altså at den også langsomt og sikkert kan trænes op til at bære en smule vægt, uden at tage skade af det, hverken på kort eller lang sigt?? Jeps, jeg indrømmer, jeg ved ikke en hylende fis om sådan noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Sikken dog en tur du er ude på , jeg skulle da have vidst du var på disse kanter så havde du kunne slå lejr her , jeg er helt sikker på du er kommet lige forbi , vi går tit tur ved sandopperne , surt jeg ikke vidste det , så havde der været friskbagte boller Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Jeg turde også kun gøre det fordi jeg har den type hund som jeg har. Aussien ser måske ud som en nuttet krammeindbydende pelsklump - og det er den også, når jeg giver dem tryghed for at folk er OK, men tro mig der er ikke nogen som skal prøve at komme ind i teltet uden min godkendelse, så er det ikke en sød og blød bamse de møde, men en vaskeægte pelsbeklædt rottweiler!Det er blandt andet det jeg så godt kan lide ved (den temperamentsmæssige mere oprindelige) Aussie: dejlig familiehund, super børnehund, hengiven, loyal og meget kærlig kammerat, utrættelig vandringspartner, topmotiverbar og alsidig arbejdshund - og ubestikkelig vagthund! Der er ingen der rører en tøs med en god stor hund.. Det er mere afskrækkende end en AK47... "Problemet" med Nura er bare at hun er så glad for verden og for alt og alle at hun er nogenlunde den mindst skræmmende hund man kan forestille sig.. Den type hund som folk stopper klapvognen for at lade Victor på 1½ klappe... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Det med at lade hunden slæbe lidt, er det ikke det samme som at hundens kondi selvfølgelig også skal trænes langsomt op til sådan en tur -eller hvad?? Altså at den også langsomt og sikkert kan trænes op til at bære en smule vægt, uden at tage skade af det, hverken på kort eller lang sigt?? Jeps, jeg indrømmer, jeg ved ikke en hylende fis om sådan noget De skal langsomt trænes op til at bære vægt, ligesom når man tilrider en hest. Der er - forhåbentlig - heller ikke nogen som rider flere timer på en nytilredet hest. Den skal først vænne sig til at dens balance punkt ændres når der kommer vægt på ryggen og dens muskler mv. skal først trænes langsomt op, ved gradvis at øge dels kravende til hvor langt den skal gå og dels antal belastning i form af vægt. Jeg har set "anbefaldninger" op til 50% af hundens kropsvægt. Personligt synes jeg det er aaalt for meget. Jeg vil ikke lade mine hunde bare mere end 20-25% af deres kropsvægt og give dem en grundig optræning. Jeg tror ikke jeg vil have nogle skrubler over dette, jeg selv bar på 1/3 af den vægt jeg byrde veje Men det gæder selvfølgelig kun hvis hunden vel og mærker er i god kondi, er helt sund og rask og kløven er dels anatomisk korrekt designet samt pakker ordentligt - ligesom vores bagage skal tingene i kløven pakkes såles at ting der vejer ligger højt og tæt på ryggen, også skal man selvfølgelig tænke på at ingen buler og knolde genere hunden i ryggen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 ... surt jeg ikke vidste det , så havde der været friskbagte boller :mums: Kan være jeg tager der på ordet en anden gang :blink: Hvis økonomien er til at købe udstyr (puha ... det løber næsten op i 8.000,- ), så står den på hærvejen til efteråret ... eller ialt fald når udstyret er kommet i orden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 De skal langsomt trænes op til at bære vægt, ligesom når man tilrider en hest. Der er - forhåbentlig - heller ikke nogen som rider flere timer på en nytilredet hest.Den skal først vænne sig til at dens balance punkt ændres når der kommer vægt på ryggen og dens muskler mv. skal først trænes langsomt op, ved gradvis at øge dels kravende til hvor langt den skal gå og dels antal belastning i form af vægt. Jeg har set "anbefaldninger" op til 50% af hundens kropsvægt. Personligt synes jeg det er aaalt for meget. Jeg vil ikke lade mine hunde bare mere end 20-25% af deres kropsvægt og give dem en grundig optræning. Jeg tror ikke jeg vil have nogle skrubler over dette, jeg selv bar på 1/3 af den vægt jeg byrde veje Men det gæder selvfølgelig kun hvis hunden vel og mærker er i god kondi, er helt sund og rask og kløven er dels anatomisk korrekt designet samt pakker ordentligt - ligesom vores bagage skal tingene i kløven pakkes såles at ting der vejer ligger højt og tæt på ryggen, også skal man selvfølgelig tænke på at ingen buler og knolde genere hunden i ryggen. Tak :5up: Det var jo også det jeg tænkte -at det måtte være lidt ligsom med tilridning af heste. Langsomt øge både vægten og tiden hunden skal gå med det, og selvfølgelig sørge for at der ikke er noget der genere nogen steder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Det med at lade hunden slæbe lidt, er det ikke det samme som at hundens kondi selvfølgelig også skal trænes langsomt op til sådan en tur -eller hvad?? Altså at den også langsomt og sikkert kan trænes op til at bære en smule vægt, uden at tage skade af det, hverken på kort eller lang sigt?? Jeps, jeg indrømmer, jeg ved ikke en hylende fis om sådan noget Nej. Det er det ikke. Hunden er ikke skabt til at rende rundt med ekstravægt spændt ovenpå den, hængende på siden osv. Vil man endelig lade hunden tage en del af slæbet, så køb en pulk, og lad den trække pulken, i en ordentlig sele lavet til at trække genstande. Og det er uanset anbefalinger på mellem 20 og 50%. Til mennesker anbefaler man maks 1/3 af egenvægten, hvilket, særligt for unge menensker/børn, i dén grad er at overdrive. (Og på trods af at jeg ved dét, så har jeg alligevel mellem 40 og 70 kg med i rygsækken når jeg er afsted på længere ture, det er dog inklusiv madvarer der ikek kan skaffes i vild natur, som udgør 1kg pr. mand pr. dag, hvilket efter et par uger får rygsækken til at veje ikke så lidt mindre) Jeg gentager mig selv, men igen: Jeg kan ganske enkelt ikke pointere det kraftigt nok, at jeg absolut ikke vil anbefale at lade hunden bære "sin del" af oppakningen... Og ærligt talt. De par kg foder, dém er der dælme plads til i rygsækken. Ellers må man skaffe plads til det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Ja selvfølgelig skal alle, trænes op til sådan en tur. Og der er jo ingen der siger, at hunden/e skal gå i knæ over vægten :blink: Hvis de/n bærer et par kilo eller 3, er det da værd at tage med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 :mums: Kan være jeg tager der på ordet en anden gang :blink: Hvis økonomien er til at købe udstyr (puha ... det løber næsten op i 8.000,- ), så står den på hærvejen til efteråret ... eller ialt fald når udstyret er kommet i orden 8000 kroner! For hvad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 :mums: Kan være jeg tager der på ordet en anden gang :blink: Hvis økonomien er til at købe udstyr (puha ... det løber næsten op i 8.000,- ), så står den på hærvejen til efteråret ... eller ialt fald når udstyret er kommet i orden Du skal være meget velkommen , og der er masser af plads til du kan slå lejr Hild da op , det er dyrt at leve i og med naturen , jeg er da glad for jeg har det lige uden for døren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Ja hvad er det for noget udstyr ? Jeg har da lidt af hver liggende, jeg gerne låner ud, og også plads til camping, hvis der er nogen, der mangler lidt natur at ligge i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Ja jeg låner så generelt ikke udstyr ud, kun med meget få undtagelser. Men jeg har i dén grad kvalitetsudstyr liggende, og meget af det i flere eksemplarer, størrelser, og anvendelsesområder (specialiseret grej), og det meste af det er absolut ikke det billigste, eftersom jeg har samlet det sammen igennem mere end 20 år, afprøvet, og købt til efterhånden, og rent faktisk misbruger det flere måneder om året.. Så det SKAL ganske enkelt være kvalivare der er fit for fight. Men jeg må erkende at et sæt grej; Rygsæk, dunsovepose, silkelagenpose, liggeunderlag, teltflage/telt/kåte, multifuel trangia, og det løse, ihvertfald ikke rudner 8000 kroner, medmindre jeg regner påklædningen og støvlerne med. Derfor jeg spørger: Hvilket grej skal du have fingre i, for jeg vil næsten tro jeg kan finde et både bedre og billigere alternativ for det meste af det. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Et link til de hø-hoteller der står opført på Dansk Islandsheste forenings hjemmeside: http://www.islandshest.dk/index.php?id=72 Der kommer løbende flere og flere på, da det er et relativt nyt tiltag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret August 11, 2009 Rapporter Share Besvaret August 11, 2009 Derfor jeg spørger: Hvilket grej skal du have fingre i, for jeg vil næsten tro jeg kan finde et både bedre og billigere alternativ for det meste af det. :blink: Luftmadras = 1000,- Jeg ligger altid af skod til så jeg skal have den tykkkeste og mest komfortable der findes på markedet (havde et skum med af den rigtig gode slags pris 350,- og sov næsten ikke alligevel) 2 x Kløv = 2 x 900,- Ruff-wear har lavet den vel nok bedste på markedet. Har set på flere norske modeller hvor kløving er meget populært, men jeg synes de laster for langt tilbage på hunden og er for store. Rygsæk = ca. 1500,- Har set på letvægt model designet til kvinder fra Osprey. Den skal dog prøves før køb (som du anbefalder) og valget vil endelig falde på den som passer mig bedst. Skal dog være en kvindemodel da jeg, selv om jeg er høj og tyk , har et temmelig kort bærestykke (den var stadig for lang den jeg lånte, trods indstilling). Telt = har set på et der ligger i prisen ca. 3000,- Jeps det er dyrt, men langt fra det dyreste Det er et to personers telt beregnet til 3 sæconer. Mit krav er at det er god kvalitet (gider ikke stå med noget skod som går i stykker efter 3 opsætninger), den skal have en stor apsis og det skal være så let så muligt. Storkøkken = ca. 450,- Der til kommer sko, tøj mv. Sovepose skal jeg også have en ny af, men det bliver nok med nål og tråd hjemme - jeg kan simpelthen ikke holde ud at ligge i det smalle kropsformede ting Lynede også den jeg har op og brugte som dyne, men det bliver hurtigt alt for koldt til dette. NB! En hest er faktisk heller ikke skabt til at bære andet end dens egen vægt (hvilket forskerne faktisk ikke forstå den kan, lidt lige som humlebien der ikke burde kunne flyve) og kan lige så let ødelægges som en hund, hvis man ikke tænker over hvordan vægten lægges. Når hunde skal bære kløv skal vægten lægge tæt på ryggen og højt oppe - den må ikke hænge i taskerne og tynge hunden ned. Kløven skal også købes så lille så mulig, således at vægten ligger på hunden forresten tredjedel ... Dette er i alt fald hvad de "kloge" siger. Jeg selv har ingen erfaringen med kløving endnu, men har som sagt ingen skrubler ved at gører det, men du har ret, man skal tænke på sin hunds ve og vel under alle om stændigheder. Som barn havde mine forældre en bekendt som var grønlandsk fanger. Han fortalte at han havde haft en hund som han prøvede at lade løbe med en sele som ikke helt passede den. Resultat = hunden faldt død om Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts