Hop til indhold

Lyd-træning af hvalp


Gæst Jette
 Share

Recommended Posts

Hvad gør i får at træne jeres hvalpe i at høje lyde ikke er farlige?

 

Jeg tænker specielt på at vi meget gerne vil undgå en hund der er bange det meste af december og januar pga. fyrværkeri.

 

Indtil videre (hvalpen er godt 3 mdr.) har vi "trænet" skramlen med grydelåg, torden og gåtur ved en motorcross-bane (skive hundeskov ligger lige ved siden af en :mrgreen:) plus det løse :-)

 

Skal vi have fat i en cd med fyrværkeri lyde eller er det andet larm "nok"?

 

Indtil videre virker han bestemt ikke bange for høje lyde men vil jo meget gerne forebygge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Karlas bedste ven er bange for fyrværkeri, men vi har lagt mærke til, at det ikke er bragene der er problemet - dem tager han med ophøjet ro. Det er de der "hvislende" fiiiizzzzzzz lyde når raketten stryger til vejrs der gør ham bange...

 

I håbet om at vende ham til det - så dette års december ikke skal blive lige så slemt som sidste år - er hun gået i gang med cd'en. Vi krydser for at det virker...

 

Og så har vi planer om masser af playdates i december, så han kan lege med Karla mens de "farlige" lyde er der - så han kan forbinde dem med noget sjovt + se at hun ikke reagerer (hvilket hun forhåbentlig heller ikke gør i år :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS

Det er vigtigt at i ikke "pyldrer" for meget ved ham, altså kommer hen og tager ham op når han bliver bange for høje lyde. Hvis han reagere på en høj lyd og måske piver lidt så skal i ignorer lyden så han ser at i ikke syntes det er farligt. Når min reagere på en høj lyd og bliver bange, plejer jeg at tage hende med hen til det der larmer, hvor hun selvfølgelig er i "beskyttelse" i mine arme, så får hun lov til at dufte og på den måde forstår hun at det slet ikke er farligt.

Må dog ærlig indrømme at høje lyde til hverdag er ingenting sammenlignet med nytårsaften og erselv lidt nervøs for min Amys første aften, så vil helt klart følge med i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er heldig er der nogen i nærheden der ikke helt kan vente til nytår, men liiige skal fyre lidt af i ugerne/dagen f¢r. Med Indy (som er af en race der potentielt er i risiko for at være lydangst) gjorde jeg meget ud af at i starten var fyrværkeri helt vildt sjovt! :banan: Altså, blev der fyret en raket eller lignende af, dansede "happy dance" og hun fik lækre guffer. Ved h¢je brag begyndte hun hurtigt selv at kigge op og lægge an til at der skulle ske noget godt.

Ligeså langsomt fasede vi ud af alt det sjove, og skyderierne blev bare til noget der foregik ubemærket i baggrunden. På hendes f¢rste nytårsaften, i en alder af ni og en halv måned, traskede vi hjem fra min mor kl 22, mens det meste af Århus allerede bragede gevaldigt l¢s "under" os (boede i h¢jbjerg/skåde syd for byen, det ligger ret h¢jt, så man kan se det meste af byen derfra).

Indy gik med næsen i jorden det meste af turen, roligt og snusende som hun plejer, og reagerede slet ikke på noget. Klokken tolv vågnede hun lige for at tjekke hvad der foregik, men da både Akita og jeg var gået i seng, lagde hun sig også ned og sov videre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove er (ha ha:confused:) at jeg har haft en hvalp der i sine første leveår var totalt ligeglad med fyrværkeri. Vi gik ture udenfor hele december måned uden et kvæk, ikke engang nytårsaften reagerede han de første 2 år.

Så i sit 3. leveår er han flippet fuldstændig ud, og sidder og ryster af skræk, bare der er det mindste lille puff et sted laaaangt væk.

 

Det er ikke det eneste tilfælde jeg har hørt om, med hunde der er blevet mere angst med alderen.

 

Så jeg tror hvalpe på en eller anden måde enten er mere "though" overfor den slags, eller også er de bare mindre bevidste om det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...