Hop til indhold

Luna og hjerteormen


Lonny
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanett25
Jeg har fået at vide af 2 forskellige dyrlæger at man IKKE selv kan se hjerte/lungeorm med det blotte øje ??

 

Nej nej, når jeg siger kigger, så mener jeg at dyrlægen kigger - med et microskop :blink:

 

Du kan nemlig ikke se dem - derfor skal du have det tjekket.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Til det markerede - Og dette sker jo netop IKKE, hvis du ved hvilken parasit du har med og gøre og hvor stort antal der findes i afførringen.

 

Og hvad mener du helt præcist med for tidligt afbrudte behandlinger? Du tager jo netop nye prøver af afføringen for at SIKRE at der ikke er orm (eller orm over det tilladte niveau)

 

Og det jeg prøver og trække en KRAFTIG streg under er at man får afførringen tjekket FØR man behandler med præperater.

 

Uden denne prøve kan du hverken konstatere om der er æg, eller hvilket præperat der skal anvendes eller i hvilken dose!

 

Folk der giver halve og kvarte ormekure osv.... det sker konstant, af en eller anden årsag. Uagtet om de har taget afføringsprøver eller ej.

 

Hér i huset får kræene dét de må og kan få. for min gamle var det 3 piller på en uge, der var maks dosis.

ENten det, elelr én tube.

 

Nogen af os har jo altså hunde der konstant er udsat for parasitter af forskellige slags, både fra heste, ræve, grævlinger, fuglevildt og alt muligt andet, hvilket altså gør enhver form for prøver temmeligt overflødige. Der skal ormekur til en gang om året som minimum. Oftere ved mistanker, elelr hvis man VED kræet har fået noget i sig den ikke skulle.

 

Og nej. Hvis man tæppebombarderer mod de parasitter hunden ikraft af sit arbejde og sit liv er udsat for, så dør parasitterne. Og var parasitterne der en enkelt gang ikke (det er sket én gang på 10 år) så udvikler de altså heller ikke resistens. Slår man alle parasitterne ihjel, så udvikler de sjovt nok helelr ikek resistens. Og man slår alle parasitter ihjel, hvis man kører en fuld behandling, på fuld dosis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er symptomerne på hjerteorm???

 

Det er der ikke rigtig nogle regler for. Nogle gange kan man se træthed, hoste, diarrè og opkastning men andre gange kan man ikke se symptomer overhovedet. Så desværre er det ikke kun tegn hos hunden man skal kigge efter, men også sin kalender. Jævnlige afføringsprøver er den eneste måde man kan være nogenlunde sikker på, kan afgøre om parasitterne er tilstede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det er der ikke rigtig nogle regler for. Nogle gange kan man se træthed, hoste, diarrè og opkastning men andre gange kan man ikke se symptomer overhovedet. Så desværre er det ikke kun tegn hos hunden man skal kigge efter, men også sin kalender. Jævnlige afføringsprøver er den eneste måde man kan være nogenlunde sikker på, kan afgøre om parasitterne er tilstede.

 

Vi skal afsted til Tjekkiet i næste måned... ville det være en god idé at give hende den samme behandling for orm som Sverige kræver?? (Tjekkiet kræver den ikke, men bare for at være på den sikre side så hun ikke bliver smittet dernede)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er lige forklaringen på, hvordan man tester for Hjerteorm. Man kan faktisk selv, hvis man har et simpelt mikroskop.......:lol:

 

http://books.google.dk/books?id=FF6EqlL64RcC&pg=PA12&lpg=PA12&dq=baermanns+test&source=bl&ots=iLyK34r5Bj&sig=68Bu9g43ol9AYvkgQtUJVwl65Lw&hl=da&ei=27WSSqy5CtKE-QbJx6TyDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3#v=onepage&q=&f=false

 

Symptomer?

 

Netdyredoktor skriver disse:

Hoste

Nedsat appetit

Vægttab

Nedsat udholdenhed

Hurtig vejrtrækning

Evt. opkastninger

 

Silke var egentlig ikke syg. Men hun ville ikke rigtig spise fra efteråret/vinteren 2002. Og efterhånden holdt hun op med at tage på. Hun er født 4-4-2002.

 

I foråret 2003 fik hendes søster en dag hoste, --og fik konstateret lungeorm.

Så ville jeg have Silke testet, for de to plejede at følges med hensyn til helbred. --Men inden jeg fik samlet lortene, fik Silke så voldsom hoste, så hun brækkede en grå klat op samtidig. Det var simpelthen babu til dyrlæge. Med de 2 lorte, jeg havde fået samlet.

Og der var MANGE orm i.

 

 

--Nogle hunde starter med at hoste på et tidligt tidspunkt. Andre mister appetitten. Og så har jeg hørt om de grumme tilfælde, hvor hunden meget hurtigt bliver syg med indre blødninger og blødninger fra tarmen. Det er vistnok som regel hunde, der har haft sygdommen før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal afsted til Tjekkiet i næste måned... ville det være en god idé at give hende den samme behandling for orm som Sverige kræver?? (Tjekkiet kræver den ikke, men bare for at være på den sikre side så hun ikke bliver smittet dernede)

 

 

Du kunne jo i hvert fald få hende tjekket for hjerte/lungeorm. Det er en god ide OGSÅ selv om I ikke skal ud og rejse. Ormen ER jo i Danmark. Og nok over det meste af landet.

 

---Du kan ikke undgå smitte ved at give hende en ormekur. Den virker kun på de orm der allerede er i hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes folk er lidt hysteriske. Undskyld. :oops: Nej, det er ikke noget at spøge med men jeg kendte en broholmer der nok havde haft fransk hjerte/ lungeorm 20 gange og han havde ikke nogen gener af det.

 

Vil bare appelere til at folk ikke styrter ud og presser deres dyrlæger til at give ormekure hvis det ikke er nødvendigt. Prøv lige at tænk på at det kan koste hundeliv i fremtiden, hvis der bliver udviklet resistens. Få checket jeres hunde og saml op efter dem, hvis de har fået tiltusket sig nogle af de små banditter. Og ellers,... is i maven venner. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal afsted til Tjekkiet i næste måned... ville det være en god idé at give hende den samme behandling for orm som Sverige kræver?? (Tjekkiet kræver den ikke, men bare for at være på den sikre side så hun ikke bliver smittet dernede)

 

Jeg ville vente til hun kom hjem igen ;-)

 

Grunden til at ormekur nu er på recept er fordi en masse mennesker rutinemæssigt gav ormekure med det resultat at ormene (IKKE hundene) blev resistente, det er det samme med penicilin til mennesker der har virus (den virker kun på bakterier) det har gjort en masse bakterier resistente (selvom det blev brugt mod virus). Man kan så vælge at lukke øjnene og sige at det tror man ikke på, men nogle gange er det nyttigt at lytte lidt til videnskaben. Kort forklaret så kommer stoffet ud den anden ende, parasitterne får en minimal dosis og bliver langsomt vænnet til medicinen og vupti, så er de resistente!

 

Den ormekur man får til sverige er jeg ret meget i tvivl om virker på hjerteorm, så vidt jeg ved er det mod bændelorm, det er trods alt kun en enkelt pille og hjerteorm kræver en længere kur.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer Bertha

Det er da synd for den lille Luna!! Og også for Baldur self :megaked::megaked:

 

Men håber de får det RIGTIG godt efter behandlingen!!

Så :ae::ae::ae: sådan en til hver af jer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig heri!!

 

Dyrlæger (og læger for den sags skyld) har det med at kaste om sig med ret alvorlige præperater med "better safe that sorry" som argument! Det er simpelthen useriøst!

 

Jeg ville sørge for at få tjekket Luna inden jeg satte hende på noget som helst!!!

 

Jeg har ikke valgt at tjekke Luna først, Luna er 6 måneder gammel og lige i den alder hvor hun spiser alt, og samtidig er hun mere modtagelig for hjerteorm. Så i samråd med dyrlægen har vi valgt bare at sætte gang i behandlingen med det samme, idet at 3 dage eller mere betyder en del i behandlingen af hjerteorm.

 

Hvordan har hundene klaret deres ormekur i dag?

 

---Så Silke har været i forebyggende behandling i over 6 år. Uden problemer.

 

Det synes af være sådan, at hvis en hund har haft hjerte/lungeorm én gang, så er den mere modtagelig for at blive angrebet igen..

Jeg håber at begge dine hunde kommer godt igennem den akutte fase. Så skal det nok gå alt sammen... :ae:

 

Jeg har først hentet ormekuren på apoteket her til aften, så de har først lige fået medecinen, så der er endnu intet at se. Men ud fra det du skriver, så lyder det som om vi godt kan forberede os på en urolig nat :cry:

 

Min dyrlæge sagde at der ikke fandtes forebyggende behandling, det eneste vi kan gøre er, at altid samle al deres lort op, og forsøge at dræbe alle snegle i haven.

Når de er færdige med første behandling, så skal de testet så vi kan se om den virkede, derefter skal de testes igen 3 måneder senere, og så igen en halvt år senere. Herefter går vi over til at teste én gang om året, eller hvis jeg føler der er noget galt.

 

Jeg håber også at de kommer godt igennem denne akutte fase. Min dyrlæge lagde ikke skjul på, at når Baldur var så påvirket som han er, så kan behandlingen altså godt gå galt :shock: Så hvis han begynder at hyperventilere, så er det babu babu afsted til dyrlægen, her vil han så få noget binyrebarkomon (staves), og dette skulle kunne slå det akutte ned. Men det er vigtigt at holde øje med om de bliver dårlige.

 

Og hvad mener du helt præcist med for tidligt afbrudte behandlinger? Du tager jo netop nye prøver af afføringen for at SIKRE at der ikke er orm (eller orm over det tilladte niveau)

 

Hvad mener du med over det tilladte niveau? Der er ikke noget tilladt niveau for hjerteorm overhovedet!

 

Hvad er symptomerne på hjerteorm???

 

I Baldur's tilfælde var der ingen symptomer, han var lidt træt, men udover det så var der intet at mærke. Det var et rent tilfælde at vi opdagede han var syg, så jeg vil anbefale at få din hund testet minimum én gang om året.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Jeg har ikke valgt at tjekke Luna først, Luna er 6 måneder gammel og lige i den alder hvor hun spiser alt, og samtidig er hun mere modtagelig for hjerteorm. Så i samråd med dyrlægen har vi valgt bare at sætte gang i behandlingen med det samme, idet at 3 dage eller mere betyder en del i behandlingen af hjerteorm.

 

 

 

Jeg har først hentet ormekuren på apoteket her til aften, så de har først lige fået medecinen, så der er endnu intet at se. Men ud fra det du skriver, så lyder det som om vi godt kan forberede os på en urolig nat :cry:

 

Min dyrlæge sagde at der ikke fandtes forebyggende behandling, det eneste vi kan gøre er, at altid samle al deres lort op, og forsøge at dræbe alle snegle i haven.

Når de er færdige med første behandling, så skal de testet så vi kan se om den virkede, derefter skal de testes igen 3 måneder senere, og så igen en halvt år senere. Herefter går vi over til at teste én gang om året, eller hvis jeg føler der er noget galt.

 

Jeg håber også at de kommer godt igennem denne akutte fase. Min dyrlæge lagde ikke skjul på, at når Baldur var så påvirket som han er, så kan behandlingen altså godt gå galt :shock: Så hvis han begynder at hyperventilere, så er det babu babu afsted til dyrlægen, her vil han så få noget binyrebarkomon (staves), og dette skulle kunne slå det akutte ned. Men det er vigtigt at holde øje med om de bliver dårlige.

 

 

 

Hvad mener du med over det tilladte niveau? Der er ikke noget tilladt niveau for hjerteorm overhovedet!

 

 

 

I Baldur's tilfælde var der ingen symptomer, han var lidt træt, men udover det så var der intet at mærke. Det var et rent tilfælde at vi opdagede han var syg, så jeg vil anbefale at få din hund testet minimum én gang om året.

 

Nej det ved jeg godt - men det er der ved andre parasitter :blink: Det var derfor jeg skrev det i parantes

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Jeg ville vente til hun kom hjem igen ;-)

 

Grunden til at ormekur nu er på recept er fordi en masse mennesker rutinemæssigt gav ormekure med det resultat at ormene (IKKE hundene) blev resistente, det er det samme med penicilin til mennesker der har virus (den virker kun på bakterier) det har gjort en masse bakterier resistente (selvom det blev brugt mod virus). Man kan så vælge at lukke øjnene og sige at det tror man ikke på, men nogle gange er det nyttigt at lytte lidt til videnskaben. Kort forklaret så kommer stoffet ud den anden ende, parasitterne får en minimal dosis og bliver langsomt vænnet til medicinen og vupti, så er de resistente!

 

Den ormekur man får til sverige er jeg ret meget i tvivl om virker på hjerteorm, så vidt jeg ved er det mod bændelorm, det er trods alt kun en enkelt pille og hjerteorm kræver en længere kur.

 

Præcis! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge sagde at der ikke fandtes forebyggende behandling, det eneste vi kan gøre er, at altid samle al deres lort op, og forsøge at dræbe alle snegle i haven.

 

Nej, nu må du altså undskylde mig..... :shock: Har din dyrlæge anbefalet at du skal dræbe alle snegle i din have?. :evil: De (sneglene) har jo altså også en berettigelse her i livet. Og desuden kan sneglegift (for det er jo stort set den eneste mulighed for at udrydde dem alle på) blive spist af andre dyr. Jeg synes det er hysterisk og egocentrisk.

 

Hvis du i fremtiden ikke laver for meget madsøg i din have og får checket dine hunde et par gange om året, så overlever de nok....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Folk der giver halve og kvarte ormekure osv.... det sker konstant, af en eller anden årsag. Uagtet om de har taget afføringsprøver eller ej.

 

Hér i huset får kræene dét de må og kan få. for min gamle var det 3 piller på en uge, der var maks dosis.

ENten det, elelr én tube.

 

Nogen af os har jo altså hunde der konstant er udsat for parasitter af forskellige slags, både fra heste, ræve, grævlinger, fuglevildt og alt muligt andet, hvilket altså gør enhver form for prøver temmeligt overflødige. Der skal ormekur til en gang om året som minimum. Oftere ved mistanker, elelr hvis man VED kræet har fået noget i sig den ikke skulle.

 

Og nej. Hvis man tæppebombarderer mod de parasitter hunden ikraft af sit arbejde og sit liv er udsat for, så dør parasitterne. Og var parasitterne der en enkelt gang ikke (det er sket én gang på 10 år) så udvikler de altså heller ikke resistens. Slår man alle parasitterne ihjel, så udvikler de sjovt nok helelr ikek resistens. Og man slår alle parasitter ihjel, hvis man kører en fuld behandling, på fuld dosis.

 

Det er ligepræcis denne konstante bombardering der gør at parasitterne bliver resistente, når man overbehandler. Du ved jo i bund og grund IKKE om dyret har orm, og hvis du endelig har mistanke ved så ved du ikke hvilke parasitter der er tale om eller hvilket præperat der skal bruges. De skal helst varriere fordi parasitterne udvikler immunitet overfor det bestemte medicin.

 

Det er altså som Ascha også skriver, faktisk, nu ret gammel viden, og netop derfor blev ormemidler også recpetpligtige!

 

Jeg har oplevet en hest der var så ormebefængt, men kunne ikke behandles pga at parasitterne havde udviklet resistens mod medicinen - det var i hvert fald den eneste konklusion på den tragiske slutning for denne hest, som måtte lade livet herfor. Det er mange år siden nu.

 

Idag anbefaler alle de dyrlæger jeg taler med (og det er både til husdyr og større dyr) at man tjekker afføring/gødning FØR man behandler med noget som helst.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi endnu en gang været til dyrlægen.

 

Vi valgte at give Luna en ormekur uden at have testet hende. Men vi tog blodprøve, så vi kan se om hun også har en infektion hun skal behandles for. Den får vi så først svar på i næste uge.

 

Så nu er både Baldur og Luna i behandling for hjerteorm. Men som dyrlægen påpegede, de er altså ret svære at komme af med. Grunden til dette er, at man ikke vil give så høj en dosis at alle ormene dør på én gang, da dette højst sandsynlig også vil betyde at hunden dør... Så man er nødt til at slå dem ihjel lidt ad gangen, så derfor er det ikke sikkert at de alle er væk når måneden er gået :cry:

 

Al fysisk udfoldelse er forbudt i den næste måned, og dermed er al træning udover herhjemme også forbud. Grunden til dette er, at jo mere fysiske de er , jo mere løber blodet rundt i deres årer, og jo mere bliver ormene spredt til andre organer i kroppen end netop hjertet og lungerne. Er I klar over hvor svært det er at få Luna til at holde sig i ro, og holde sig væk fra Baldur, så han også kan holde sig i ro :shock:

 

Som nævnt i mit foregående indlæg, så er risikoen for Baldur absolut ikke overstået fordi at han er kommet i behandling. Da han har haft dem så længe, så risikerer han at få en allergisk reaktion som ubehandlet kan tage livet af ham :shock: Så jeg ved ikke rigtig hvad jeg gør, tager en måned fri og sidder og glor på ham 24/7 eller ...? Derudover så har han så mange orm, at dyrlægen ikke kunne garantere at én behandling var nok.

Luna's udsigter er meget bedre, og hende er vi ikke så bekymrede for, hun er jo kun 6 måneder, så det er begrænset hvor længe hun kan have haft hjerteorm.

 

Som sagt, så lagde dyrlægen ikke skjul på at hjerteorm er meget alvorligt, og at der er en reel risiko for at de kan dø af det, eller få stor permanent skade på de indre organer. Men hun mente dog også at chancerne for helbredelse var gode, og det må vi jo så klynge os til. Det er igen Baldur der bekymrer os mest, også fordi at han allerede er fysisk påvirket af disse orm, og fordi at han har haft dem i over 2 år.

 

Gode råd om hvordan man forhindre en hvalp på 6 måneder i at løbe rundt modtages forresten med kyshånd :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Uf.. Føler virkelig ed dine hunde og dig, ikke mindst:ae:

Det er en forfærdelig tanke at der kravler små dyr rundt inde i deres organer, og det lyder til på mange måder at blive en rigtig hård behandling. Held og lykke til dem begge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Shit!

Louie blev testet for hjerteorm for lidt over en måneds tid siden nu. Og den var helt fin. Men siger du, at det ikke altid man kan se ormene, fordi det er for tidligt?

 

 

de afføringsprøver man aflevere hos dyrlægen kan sagtens være falsk negative og er det tidligt i stadiet kan de ikke se orm i afføringsprøverne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvad er symptomerne på hjerteorm???

 

 

kan være træthed,hosten,rømmen nedsat udholdenehed eller ingen

 

husk til alle der findes og en lungeorm som ødelægger lungerne også en farlig satan

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi overstået den første nat.

 

Baldur sov bare i gennem, han er simpelthen så træt :ae:

 

Luna derimod, jeg tror at hun fik ondt i maven af ormekuren. Så kl. 2 vågnede hun, og så travede hun ellers rundt indtil kl. var 4, og så op igen da vækkeuret ringede kl. 5... Samtidig var hun meget frygtsom :confused: Pga. af mørket så gik hun ind i en skabslåge, og hun fór sammen, og først da lyset blev tændt gik hun hen og undersøgte skabslågen. Kort efter ville jeg lige række ud efter hende for lige at trøste hende lidt i hendes hvileløse traven rundt, men også her blev hun forskrækket :cry:

Det ligner slet ikke Luna at blive forskrækket over så lidt, men måske var det også fordi at jeg havde taget hende med ned i stuen, så hun ikke vækkede Baldur og manden?

 

Men vi overlevede natten, selvom jeg godt nok sidder her på arbejdet og føler mig mere død end levende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Så har vi overstået den første nat.

 

Baldur sov bare i gennem, han er simpelthen så træt :ae:

 

Luna derimod, jeg tror at hun fik ondt i maven af ormekuren. Så kl. 2 vågnede hun, og så travede hun ellers rundt indtil kl. var 4, og så op igen da vækkeuret ringede kl. 5... Samtidig var hun meget frygtsom :confused: Pga. af mørket så gik hun ind i en skabslåge, og hun fór sammen, og først da lyset blev tændt gik hun hen og undersøgte skabslågen. Kort efter ville jeg lige række ud efter hende for lige at trøste hende lidt i hendes hvileløse traven rundt, men også her blev hun forskrækket :cry:

Det ligner slet ikke Luna at blive forskrækket over så lidt, men måske var det også fordi at jeg havde taget hende med ned i stuen, så hun ikke vækkede Baldur og manden?

 

Men vi overlevede natten, selvom jeg godt nok sidder her på arbejdet og føler mig mere død end levende :blink:

 

jeg krydser fingre for begge hunde især ham det er noget frygteligt noget :ae:

 

håber også min jubi er fri hun fik sin sidste pille igår efter de første 20 dages ormekur hvorefter vi er igang nu med 4 uger mere og sidste i denne her uge og i næste uge tager vi nye prøver for og se om hun er fri

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg krydser fingre for begge hunde især ham det er noget frygteligt noget :ae:

 

håber også min jubi er fri hun fik sin sidste pille igår efter de første 20 dages ormekur hvorefter vi er igang nu med 4 uger mere og sidste i denne her uge og i næste uge tager vi nye prøver for og se om hun er fri

 

Jeg krydser alt hvad jeg kan for at næste uge bringer gode nyheder :x2:

Det vil jo ikke være til at bære hvis hun skal igennem endnu en kur :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg krydser alt hvad jeg kan for at næste uge bringer gode nyheder :x2:

Det vil jo ikke være til at bære hvis hun skal igennem endnu en kur :cry:

 

 

ja hun har gået med det længe nu og det vil være en skam hvis hun får permanente skader da jeg heller ikke ville kunne bruge det i træningen en mindre udholden hund så det er alfa hun bliver rask snart :cry:

held og lykke med begge hunde :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja hun har gået med det længe nu og det vil være en skam hvis hun får permanente skader da jeg heller ikke ville kunne bruge det i træningen en mindre udholden hund så det er alfa hun bliver rask snart :cry:

held og lykke med begge hunde :ae:

 

Ja, det er jo endnu værre hvis hun er konkurrence hund, og skal have en vis fysisk formåen :cry:

Hvad siger dyrlægen angående de permanente skader, tror h*n at hun slipper helskindet fra den omgang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...