Hop til indhold

Hundeinstruktør Marianne Bløndal : En hund er en hund


Gæst bibi
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes bare ikke at man kan sige at disse hunde ikke har noget sprog, og at deres første impuls er at angribe. Så ville du kunne sige det samme om enhver anden race som kræver lidt mere af deres ejere end almindelige selskabshunde gør... Så det irriterer mig at de fremstilles sådan pga. af de folk der enten ønsker en bidsk hund eller bare ikke har den fjerneste idé om hvad de foretager sig. Flertallet af disse hunde er jo socialieret, veltrænede og reagerer ligesom mine egne hunde, man hører bare kun om dem det går galt med...

 

Du skal jo huske at når jeg reagerer, så kæmper jeg rent faktisk for min races eksistens, og dette får mig nok til at reagerer lidt mere voldsomt, når jeg føler at racen får skyld for noget jeg ikke mener er korrekt. Jeg kan ikke bare lade som ingenting og ryste på hovedet, jeg er "tvunget" til at reagere, så jeg forhåbentlig kan få den rigtige opfattelse ud til bare nogle få mennesker. Så jeg beklager hvis jeg ind i mellem reagerer for voldsomt, men det vil jeg nok blive ved med :blink:

 

Jeg kan sagtens forstå din reaktion, vær ikke i tvivl om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 504
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu citerede du den del af mit indlæg jeg slettede, så jeg må vel hellere sætte det ind i mit indlæg igen :blink:

 

Men tak fordi at du forstår min reaktion :-D

 

Jeg kan jo ikke sidde her og vente på du bliver færdig med at redigere :blink: jeg skal ud og træne min hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg syntes bare ikke at man kan sige at disse hunde ikke har noget sprog, og at deres første impuls er at angribe. Så ville du kunne sige det samme om enhver anden race som kræver lidt mere af deres ejere end almindelige selskabshunde gør... Så det irriterer mig at de fremstilles sådan pga. af de folk der enten ønsker en bidsk hund eller bare ikke har den fjerneste idé om hvad de foretager sig. Flertallet af disse hunde er jo socialieret, veltrænede og reagerer ligesom mine egne hunde, man hører bare kun om dem det går galt med...

 

 

Du skal jo huske at når jeg reagerer, så kæmper jeg rent faktisk for min races eksistens, og dette får mig nok til at reagerer lidt mere voldsomt, når jeg føler at racen får skyld for noget jeg ikke mener er korrekt. Jeg kan ikke bare lade som ingenting og ryste på hovedet, jeg er "tvunget" til at reagere, så jeg forhåbentlig kan få den rigtige opfattelse ud til bare nogle få mennesker. Så jeg beklager hvis jeg ind i mellem reagerer for voldsomt, men det vil jeg nok blive ved med :blink:

 

Desuden var dette indlæg vist direkte rettet til mig. og deraf min reaktion

 

 

Jeg siger jo ikke at kamphunde ikke har et sprog. Jeg finder det bare bekymrende når kamphundeejere ikke har forståelse for at deres hunde reagerer anderledes end andre hunde hvis de står i en konfliktsituation.

Nu kan jeg jo ikke vide det, men jeg tror ikke det var myntet på dig (Aschas kommentar). Jeg tror ikke der er nogen, der er i tvivl om at du er en ansvarlig hundeejer, som kender sine hunde, men som du også selv skrev, "det kan godt være at kamphunde ikke bruger lige så lang tid på at signalere", det er jo bl.a det der gør, at de reagere anderledes end andre hunde, og udgør en større risiko, da man skal være mere på vagt, dermed ikke sagt, at de farer i flæsket på alt og alle, og Ascha pointere jo netop, at de har et sprog, så at sige, at der bliver sagt at disse hunde ikke har et sprog, er vidst en misforståelse. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg jo ikke vide det, men jeg tror ikke det var myntet på dig (Aschas kommentar). Jeg tror ikke der er nogen, der er i tvivl om at du er en ansvarlig hundeejer, som kender sine hunde, men som du også selv skrev, "det kan godt være at kamphunde ikke bruger lige så lang tid på at signalere", det er jo bl.a det der gør, at de reagere anderledes end andre hunde, og udgør en større risiko, da man skal være mere på vagt, dermed ikke sagt, at de farer i flæsket på alt og alle, og Ascha pointere jo netop, at de har et sprog, så at sige, at der bliver sagt at disse hunde ikke har et sprog, er vidst en misforståelse. :-)

 

Det kan godt være at jeg misforstod, men nu skrev hun 2 gange direkte henvendt til mig at hun var forfærdet over at jeg ikke kendte mere til min race... Men hvis jeg misforstod, så beklager jeg selvfølgelig at jeg blev så sur.

 

De udgør en større risiko end f.eks. labrador (for lige at vende tilbage til den igen, igen :blink:), og derfor skal man være mere opmærksom. Jeg ville f.eks. ikke tage mine med i en hundeskov, da jeg jo aldrig ved hvilke hunde vi møder derinde. Mine hunde reagerer som sagt hurtig på en provokation fra en anden hund, og derfor vil jeg selv udvælge hvilke hunde mine skal lege med, således at jeg ikke risikere at sætte to dominerende tæver eller hanner sammen.

 

En anden ting jeg tror der går galt i det med signalerne fra en kamphund til en anden hund er, at kamphunde tit ikke er særlig vokale, de snerrer altså ofte ikke. Jeg tror såmænd udemærket at den anden hund alligevel ved hvad der foregår, ejerne af de 2 hunde gør bare ikke, og får derfor ikke stoppet konflikten i opløbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes bare ikke at man kan sige at disse hunde ikke har noget sprog, og at deres første impuls er at angribe.

 

Nej, men deres første impuls ifølge dig selv er ikke konfliktløsning, men at gå ind i en slåskamp hvis de bliver opfordret.

Det konfliktløsende sprog er det der forhindrer slagsmål i at opstå og det har din race tilsyneladende ikke. Eller bruger det bare ikke.

 

Så er næste spørgsmål hvor meget opfordring/udfordring der skal til før hunden slås?

 

Hvor meget/lidt skal der til før hunden føler sig

provokeret over sin grænse?

 

Næste spørgsmål igen er hvor stort territorium en sådan hund føler en dens og skal forsvares?

 

Jeg er ikke ude efter hverken amstaffs eller dig, men disse spørgsmål melder sig automatisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Disse hunde sender lige som alle andre hunde signaler forud for deres handlinger, så hvis du ved bare lidt om hunde, så kan du også godt se hvornår det sker.

 

Her må jeg erklære mig enig med Ninjamor.

 

Problemet ligger i, at mange af de mennesker der ejer disse hunde, ikke aner noget som helst om det at have hund. Og jeg vil give dig ret i, at denne type hund kræver en kompetent ejer, en ejer som ikke mener at deres hund bare skal have lov til at rende rundt uden snor, hvilket er min opfattelse at ingen terrier skulle, nu udtaler jeg mig om amstaff'en, som er den jeg kender bedst.

 

Hvem skal så afgøre hvem, der er en kompetent ejer, og hvem der ikke er? Og hvad hvis en kompetent ejer f.eks. får en mindre kompetent kæreste? Må vedkommende så ikke gå med hunden? Og hvem skal sørge for, at det ikke sker? Og hvordan skal en forbipasserende på få sekunder kunne afgøre, om kamphundeejeren er kompetent eller ej?

 

Nu ved jeg jo godt at du straks vil fortælle om dem der ikke kunne holde deres hund selvom den var i snor. Men så er disse mennesker heller ikke kompetente ejere i mine øjne, idet at du bør have nok mental kontakt til din hund, således at du kan afbryde den i dens handlinger. Desuden så kan selv jeg holde en hund på knapt 27 kilo, selvom den måske fravælger kontakten.

 

Nu kommer det ikke kun an på hundens vægt, men også dens styrke. Jeg har gået til træning med et par amstaffer og set, at deres ejere havde svært ved at holde dem, når de blev begejstrede.

Jeg synes ikke, det er sikkert at have en hund, der i den grad kræver specialevner, og jeg synes ikke, man kan forlange, at andre blindt skal stole på, at man har situationen under kontrol. Man får jo heller ikke lov at rende rundt med en stor kniv, selvom man lover, at man ikke lave ulykker med den. Og alt andet lige har man jo mere kontrol med et våben end med en hund, der jo er et levende væsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det kan godt være at jeg misforstod, men nu skrev hun 2 gange direkte henvendt til mig at hun var forfærdet over at jeg ikke kendte mere til min race... Men hvis jeg misforstod, så beklager jeg selvfølgelig at jeg blev så sur.

Nu ved jeg jo ikke om du misforstod, det må Ascha selv give svar på, det lød bare lige som en lille misforståelse, sådan det udefra. :-D

 

De udgør en større risiko end f.eks. labrador (for lige at vende tilbage til den igen, igen :blink:), og derfor skal man være mere opmærksom. Jeg ville f.eks. ikke tage mine med i en hundeskov, da jeg jo aldrig ved hvilke hunde vi møder derinde. Mine hunde reagerer som sagt hurtig på en provokation fra en anden hund, og derfor vil jeg selv udvælge hvilke hunde mine skal lege med, således at jeg ikke risikere at sætte to dominerende tæver eller hanner sammen.
Det er netop det, de udgør en større risiko, og så længe, at folk ikke ved dette eller ikke tager det til sig, så er det jo nogle "farligerer" hunde.

 

Det handler jo ikke kun om ansvarlige hundeejere, det handler jo også om, at dem der ellers er i nærheden af hunden skal være klar over, at de skal være ekstra opmærksom.

 

En anden ting jeg tror der går galt i det med signalerne fra en kamphund til en anden hund er, at kamphunde tit ikke er særlig vokale, de snerrer altså ofte ikke. Jeg tror såmænd udemærket at den anden hund alligevel ved hvad der foregår, ejerne af de 2 hunde gør bare ikke, og får derfor ikke stoppet konflikten i opløbet.

Og det lyder jo som om, at de så også springer et "kapitel" over, hvis de glemmer det verbale som i den grad er afstandsøgende signaler. Men at de så i stedet springer direkte fra de pacificerende til direkte angreb. Og det kan man vel i og for sig godt kalde "manglen på sprog".
Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Nej Lonny. Prøv lige at tænk logisk på det. Hunde er skabt til at overleve som sociale dyr, altså at løse evt. konflikter uden at nogen kommer til skade (for det er jo ris til egen røv). Så finder mennesket ud af at det er morsomt at se dyr slås og udvælger igennem mange generationer hunde som bl.a. er dårlige til at konfliktløse og som man kan få til at blive ved med at slås, selvom den anden hund sender signaler om underkastelse. Det vil sige at hunden er avlet til at overse disse signaler i en kampsituation. Og det har man jo ikke været inde og "pille" ved.

 

Er dette noget du tror eller har du et link eller noget du kan henvise til ?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er dette noget du tror eller har du et link eller noget du kan henvise til ?:-)

 

Jeg har ændret mit syn på f.eks. amstaffen fra negativt til mere positivt gennem møde med flere velfungerende af slagsen, alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på de af slagsen jeg har haft til træning/hvalpeleg her i sommer.

Godt nok kun to, såvidt jeg husker, så de gælder ikke for en seriøs statistik men begge hvalpe har vi måttet tage af og fjerne fra andre hvalpe gang på gang fordi de ikke anerkendte de andres underkastelsessignaler som gyldig grund til at stoppe "legen".

 

Alle hunde der kommer til træning hos mig skal vise registreringsbevis mm og jeg ved at disse hvalpe er dansk DKK opdræt.

 

Det samme med et par stykker jeg havde til træning/leg for et par år siden.

 

Så manglende vilje/evne til konfliktløsning samt ligegyldighed overfor underkastelsessignaler ses allerede fra hvalpestadiet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ændret mit syn på f.eks. amstaffen fra negativt til mere positivt gennem møde med flere velfungerende af slagsen, alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på de af slagsen jeg har haft til træning/hvalpeleg her i sommer.

Godt nok kun to, såvidt jeg husker, så de gælder ikke for en seriøs statistik men begge hvalpe har vi måttet tage af og fjerne fra andre hvalpe gang på gang fordi de ikke anerkendte de andres underkastelsessignaler som gyldig grund til at stoppe "legen".

 

Alle hunde der kommer til træning hos mig skal vise registreringsbevis mm og jeg ved at disse hvalpe er dansk DKK opdræt.

 

Det samme med et par stykker jeg havde til træning/leg for et par år siden.

 

Så manglende vilje/evne til konfliktløsning samt ligegyldighed overfor underkastelsessignaler ses allerede fra hvalpestadiet.

 

Det er skam også fint nok:-)

 

Bortset fra at disse hvalpe sagtens kan mangle dette sprog, hvis deres mor ikke har lært dem det:-D

 

Men det besvarer ikke spørgsmålet til Asha:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam også fint nok:-)

 

Bortset fra at disse hvalpe sagtens kan mangle dette sprog, hvis deres mor ikke har lært dem det:-D

 

Men det besvarer ikke spørgsmålet til Asha:-D

 

Moderen lærer hvalpene det sprog hun selv har.

Kuldsøskende lærer også hinanden sprog.

 

Uanset hvem der ikke har lært hvem hvad, så er det fakta at nogle hunde ikke respekterer andres hundes signaler = de går videre til grovere adfærd.

 

Mht. link så var spørgsmålet jo til Ascha.

 

Selv har jeg det sådan med hjemmesider at jeg synes man skal være meget kritisk med hvad man "sluger".

 

Vi skal ud i noget med dokumenteret forskning kan jeg regne ud, før du vil være tilfreds, og spørgsmålet er om der er blevet forsket i "kamphundes" sprog og adfærd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Moderen lærer hvalpene det sprog hun selv har.

Kuldsøskende lærer også hinanden sprog.

 

Uanset hvem der ikke har lært hvem hvad, så er det fakta at nogle hunde ikke respekterer andres hundes signaler = de går videre til grovere adfærd.

 

Mht. link så var spørgsmålet jo til Ascha.

 

Selv har jeg det sådan med hjemmesider at jeg synes man skal være meget kritisk med hvad man "sluger".

 

Vi skal ud i noget med dokumenteret forskning kan jeg regne ud, før du vil være tilfreds, og spørgsmålet er om der er blevet forsket i "kamphundes" sprog og adfærd?

 

Vi er enige, en hund kan ikke lære sine hvalpe noget den ikke selv har:-D

 

 

Ja spørgsmålet var til Asha, og nej vi behøver ikke ud i forskningsresultater, jeg har bare aldrig hørt den påstand, og synes den er lidt vild:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Påstanden er reel nok, som kamphund nytter det ikke at stoppe op et øjeblik fordi den anden viser underkastelse.

 

Det handler jo om liv og død for hundene under kamp.

Også derfor de holder fast og slider i stedet for at bide igen og igen, som andre hunde gør.

Det kan betyde døden at slippe den anden.

 

Spørgsmålet er måske snarere, hvor meget af dette "instinkt" der endnu sidder i vor tids kamphunderacer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Påstanden er reel nok, som kamphund nytter det ikke at stoppe op et øjeblik fordi den anden viser underkastelse.

 

Det handler jo om liv og død for hundene under kamp.

Også derfor de holder fast og slider i stedet for at bide igen og igen, som andre hunde gør.

Det kan betyde døden at slippe den anden.

 

Spørgsmålet er måske snarere, hvor meget af dette "instinkt" der endnu sidder i vor tids kamphunderacer.

 

Påstanden var at disse hunde er avlet til at overse andre hundes signaler:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ændret mit syn på f.eks. amstaffen fra negativt til mere positivt gennem møde med flere velfungerende af slagsen, alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på de af slagsen jeg har haft til træning/hvalpeleg her i sommer.

Godt nok kun to, såvidt jeg husker, så de gælder ikke for en seriøs statistik men begge hvalpe har vi måttet tage af og fjerne fra andre hvalpe gang på gang fordi de ikke anerkendte de andres underkastelsessignaler som gyldig grund til at stoppe "legen".

 

Alle hunde der kommer til træning hos mig skal vise registreringsbevis mm og jeg ved at disse hvalpe er dansk DKK opdræt.

 

Det samme med et par stykker jeg havde til træning/leg for et par år siden.

 

Så manglende vilje/evne til konfliktløsning samt ligegyldighed overfor underkastelsessignaler ses allerede fra hvalpestadiet.

 

Nu er der jo mange hvalpe der ikke respekterer at andre underkaster sig, jeg har da selv i flere situationer måtte bede en anden hundeejer om at fjerne deres hvalp fra Luna når hun har underkastet sig uden succes, og dette var altså ikke kamphunde, men hvalpe af forskellige andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo mange hvalpe der ikke respekterer at andre underkaster sig, jeg har da selv i flere situationer måtte bede en anden hundeejer om at fjerne deres hvalp fra Luna når hun har underkastet sig uden succes, og dette var altså ikke kamphunde, men hvalpe af forskellige andre racer.

 

Enig, det har jeg også selv oplevet et par gange:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu inviterede jeg jo Ascha med til hundeleg i næstved, og i den forbindelse vil jeg da vise en lille film jeg har optaget derfra. Det er hundeleg i mellem både kamphunde og ikke kamphunde, der er mange signaler at se, og på intet tidspunkt er der noget der går galt, da disse hunde er glimrende i stand til at kommunikere med hinanden.

 

Jeg har kun været der 2 gange, men jeg ved at de andre mødes 1-2 gange om måneden helt uden problemer.

 

http://www.motionbox.com/video/show/7a9ed2bd1e19e0c0f5/3022bf2755b46453

 

ps. Bær lige over med at det alt sammen er video af Luna, men hun var jo min lille baby :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu inviterede jeg jo Ascha med til hundeleg i næstved, og i den forbindelse vil jeg da vise en lille film jeg har optaget derfra. Det er hundeleg i mellem både kamphunde og ikke kamphunde, der er mange signaler at se, og på intet tidspunkt er der noget der går galt, da disse hunde er glimrende i stand til at kommunikere med hinanden.

 

Jeg har kun været der 2 gange, men jeg ved at de andre mødes 1-2 gange om måneden helt uden problemer.

 

http://www.motionbox.com/video/show/7a9ed2bd1e19e0c0f5/3022bf2755b46453

 

ps. Bær lige over med at det alt sammen er video af Luna, men hun var jo min lille baby :oops:

 

Lige før jeg kom til at kramme computeren:shock: Hun er da bare for nuttet:shock::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo mange hvalpe der ikke respekterer at andre underkaster sig, jeg har da selv i flere situationer måtte bede en anden hundeejer om at fjerne deres hvalp fra Luna når hun har underkastet sig uden succes, og dette var altså ikke kamphunde, men hvalpe af forskellige andre racer.

 

Jeg har også set det. Det er typisk det jeg kalder "mobbere": Hvalpe som er så overkørt af overstimulering, at de ikke ænser noget. Der har gerne været andre tegn på overstimulering/frustration end mobberiet.

De bliver "normale" igen, når aktiviteterne afbalanceres.

 

De amstaffhvalpe jeg har omtalt, som har ignoreret underkastelsessignaler har på alle andre måder virket velfungerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu inviterede jeg jo Ascha med til hundeleg i næstved, og i den forbindelse vil jeg da vise en lille film jeg har optaget derfra. Det er hundeleg i mellem både kamphunde og ikke kamphunde, der er mange signaler at se, og på intet tidspunkt er der noget der går galt, da disse hunde er glimrende i stand til at kommunikere med hinanden.

 

Jeg har kun været der 2 gange, men jeg ved at de andre mødes 1-2 gange om måneden helt uden problemer.

 

http://www.motionbox.com/video/show/7a9ed2bd1e19e0c0f5/3022bf2755b46453

 

ps. Bær lige over med at det alt sammen er video af Luna, men hun var jo min lille baby :oops:

 

Det er altid herligt med video :-D

 

Men hvori består legen? Jeg ser hunde være sammen, men ingen decideret leg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så set Baldur møde andre hunde han ikke kunne lide, og han reagerer absolut ikke anderledes end andre hunde, han forsøger først at bede dem om at skrubbe af ved hjælp af den stive kropsholdning, og hvis dette ikke lykkedes, så laver han et skinangreb. Så du får mig absolut ikke til at blive enig i at disse hunde ikke har et sprog og at de ikke forsøger at komme ud af konflikter!

Nu hvor du selv bruger din egen hund som eksempel bliver det jo svært at undgå at blive personlig men jeg mener at en hund med en god sprogforståelse ikke behøver at bruge disse virkemidler, som du beskriver, for at løse en konflikt.

 

Og så lægger du altså ord i munden på mig. Jeg har aldrig sagt at kamphunde ikke har noget sprog!!!!!.

 

Så derfor irriterer det mig grænseløst at du skal belærer mig om at mine hunde ikke har nogen signaler, og at deres løsning altid er slåskamp, da dette ikke er korrekt!

Og igen...... det har jeg aldrig sagt.

 

Men jeg syntes da at du en dag skulle tage med til hundeleg i næstved, så kan du se hvordan disse kamphunde leger med alle mulige andre hunde, og hvorledes de løser deres konflikter.

Det kunne jeg jo overveje. Har du begge dine hunde med til de arrangementer?.

 

Jeg syntes bare ikke at man kan sige at disse hunde ikke har noget sprog, og at deres første impuls er at angribe. Så ville du kunne sige det samme om enhver anden race som kræver lidt mere af deres ejere end almindelige selskabshunde gør... Så det irriterer mig at de fremstilles sådan pga. af de folk der enten ønsker en bidsk hund eller bare ikke har den fjerneste idé om hvad de foretager sig. Flertallet af disse hunde er jo socialieret, veltrænede og reagerer ligesom mine egne hunde, man hører bare kun om dem det går galt med...

Forsvar er helt okay, bare man ikke føler man skal forsvare noget der ikke bliver sat spørgsmålstegn ved. Overdrivelse fremmer ikke altid forståelsen.

 

Alle hundetyper kræver noget specielt af deres ejere. Jeg efterlyser bare lidt respekt omkring kamphundenes fortid blandt ejerne.... noget jeg tit bliver bekræftet i, ikke altid er til stede.

 

Du skal jo huske at når jeg reagerer, så kæmper jeg rent faktisk for min races eksistens, og dette får mig nok til at reagerer lidt mere voldsomt, når jeg føler at racen får skyld for noget jeg ikke mener er korrekt. Jeg kan ikke bare lade som ingenting og ryste på hovedet, jeg er "tvunget" til at reagere, så jeg forhåbentlig kan få den rigtige opfattelse ud til bare nogle få mennesker. Så jeg beklager hvis jeg ind i mellem reagerer for voldsomt, men det vil jeg nok blive ved med :blink:

Og for at en kamphund på 30 kg ikke er farligere for andre hunde end en anden hund på 30 kg (der er mentalt og fysisk stærk). Det lyder lidt sådan.

 

Det kan godt være at jeg misforstod, men nu skrev hun 2 gange direkte henvendt til mig at hun var forfærdet over at jeg ikke kendte mere til min race... Men hvis jeg misforstod, så beklager jeg selvfølgelig at jeg blev så sur.

Der er ingen grund til at beklage. Jeg efterlyser en forståelse for at kamphunde er opdrættede til at slås med artsfæller og at de derfor håndterer konflikter anderledes end andre hunde (af samme størrelse).

 

De udgør en større risiko end f.eks. labrador (for lige at vende tilbage til den igen, igen :blink:), og derfor skal man være mere opmærksom. Jeg ville f.eks. ikke tage mine med i en hundeskov, da jeg jo aldrig ved hvilke hunde vi møder derinde. Mine hunde reagerer som sagt hurtig på en provokation fra en anden hund, og derfor vil jeg selv udvælge hvilke hunde mine skal lege med, således at jeg ikke risikere at sætte to dominerende tæver eller hanner sammen.

Nu skal vi ikke gøre det personligt, men du er selv klar over at risikoen er større med dine hunde. Du vil ikke anerkende min tolkning...... hvad er din egen forklaring på den øgede risiko så?. Det drejer sig vel ikke kun om kg for kg. eller dominans, hvilket jo ikke er en faktor imellem fremmede hunde.

 

En anden ting jeg tror der går galt i det med signalerne fra en kamphund til en anden hund er, at kamphunde tit ikke er særlig vokale, de snerrer altså ofte ikke. Jeg tror såmænd udemærket at den anden hund alligevel ved hvad der foregår, ejerne af de 2 hunde gør bare ikke, og får derfor ikke stoppet konflikten i opløbet.

Og det er så dèr hvor mange andre hunde selv kan løse tingene. Der bliver tit slået på at hundene skal være grundigt socialiserede osv. men ifølge min erfaring er det hundenes sprogkundskaber og deres selvtillid og selvsikkerhed der gør at de ikke behøver lave skinangreb osv.

 

Jeg har selv haft en meget selvsikker og sprogkyndig hund og har aldrig set hende på stive ben. Alligevel kunne hun afværge alle hunde der lavede trueadfærd mod hende, bare ved at bevare roen og være pacificerende. Hun gled bare af på deres trusler og så gik gassen af ballonen. Det undrer mig derfor at folk i kamphundedebatten taler om at disse hunde ikke kan forventes at kunne enes med alle fordi de er selvsikre hunde der er mentalt stærke. Jeg synes jo det burde være lige modsat. At de så ville have overskud til at lade situationen passere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er dette noget du tror eller har du et link eller noget du kan henvise til ?:-)

Så hvis der ikke kan henvises til et videnskabeligt bevis, er det bare et skud i tågen fra min side?. :???: Du har aldrig delt din viden om hundes forskellige egenskaber med andre uden at dokumentere det?. At goldens f.eks. er pleasere og mere allemandshunde end rottweilere?. Det er almindelig kendt men kan du linke til steder der beviser hvorfor det er sådan?.

 

Jeg sidder altså ikke og støver nettet igennem for at finde ud af ting som jeg har gennemgået på kurser eller lært af at lytte til hundekloge mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...