Hop til indhold

Hundeinstruktør Marianne Bløndal : En hund er en hund


Gæst bibi
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg troede at i denne tråd var kamphunde, alle de hunde der i tidernes morgen var blevet brugt i kamp :-D

 

Men hvis vi taler om hunde der er trænet til kamp, så er de selvfølgelig nødt til at springe signalerne over, og dette er de jo også blevet tvunget til af deres ejere gang på gang, da det jo er på denne måde disse ondskabsfulde mennesker træner en kamphund op :cry:

 

Har du nogensinde set hvordan de træner disse kamphunde op, det er simpelthen forfærdeligt, de mishandler jo disse hunde helt vildt for at få dem til at gå ind i ringen så aggressive som overhovedet muligt, og for at få dem til at forstå at tilbagetrækning ikke er nogen mulighed :cry:

 

Så det kan jo undre at der skal så meget træning til for at få en god kamphund, hvis dette alene skulle ligge i generne?

Der er da vist heller ikke nogen der har ytret at det kun ligger i generne. En jagthund med gode jagtegenskaber skal jo også trænes for at blive god.

 

Det her er jo netop hvad der sker når nogle sakser en del af et indlæg. Oprindeligt forsøgte jeg at forklare hvorfor kamphunde (nu prøver jeg lige en anden formulering) ikke kan forventes at være ligeså gode som andre hundetyper, til at undgå at komme i slåskamp med andre hunde. Og hvorfor andre hunde kan være chanceløse i at undgå/ og få standset slåskampe med kamphunde. Jeg skulle måske bare have holdt mig til at skrive i datid :???: men her er hvad jeg skrev:

 

Hunde er skabt til at overleve som sociale dyr, altså at løse evt. konflikter uden at nogen kommer til skade (for det er jo ris til egen røv). Så finder mennesket ud af at det er morsomt at se dyr slås og udvælger igennem mange generationer hunde som bl.a. er dårlige til at konfliktløse og som man kan få til at blive ved med at slås, selvom den anden hund sender signaler om underkastelse. Det vil sige at hunden er avlet til at overse disse signaler i en kampsituation. Og det har man jo ikke været inde og "pille" ved.

 

I nyere tid avler man så på at hundene skal have en længere lunte og det er vel også nogenlunde lykkedes indenfor amstaffen, men det andet bliver jo så svært at gøre noget ved, da det jo vil kræve at avlshundene bliver sat til at slås, for at afdække deres reaktionsmønstre.

 

Ved det markeret med grønt sætter jeg spørgsmålstegn ved om det vha avl kan lade sig gøre at ændre de egenskaber der igennem generationer er blevet fremelsket. Du tror det, jeg tror det ikke men fakta er vel at hunde jævnligt bliver slået ihjel af kamphunde. Hunde jeg faktisk tror har forsøgt at signalere overgivelse.....

 

Det var sådan set bare det jeg efterlyste respekt for, hos kamphundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 504
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er da vist heller ikke nogen der har ytret at det kun ligger i generne. En jagthund med gode jagtegenskaber skal jo også trænes for at blive god.

 

Det her er jo netop hvad der sker når nogle sakser en del af et indlæg. Oprindeligt forsøgte jeg at forklare hvorfor kamphunde (nu prøver jeg lige en anden formulering) ikke kan forventes at være ligeså gode som andre hundetyper, til at undgå at komme i slåskamp med andre hunde. Og hvorfor andre hunde kan være chanceløse i at undgå/ og få standset slåskampe med kamphunde. Jeg skulle måske bare have holdt mig til at skrive i datid :???: men her er hvad jeg skrev:

 

Hunde er skabt til at overleve som sociale dyr, altså at løse evt. konflikter uden at nogen kommer til skade (for det er jo ris til egen røv). Så finder mennesket ud af at det er morsomt at se dyr slås og udvælger igennem mange generationer hunde som bl.a. er dårlige til at konfliktløse og som man kan få til at blive ved med at slås, selvom den anden hund sender signaler om underkastelse. Det vil sige at hunden er avlet til at overse disse signaler i en kampsituation. Og det har man jo ikke været inde og "pille" ved.

 

I nyere tid avler man så på at hundene skal have en længere lunte og det er vel også nogenlunde lykkedes indenfor amstaffen, men det andet bliver jo så svært at gøre noget ved, da det jo vil kræve at avlshundene bliver sat til at slås, for at afdække deres reaktionsmønstre.

 

Ved det markeret med grønt sætter jeg spørgsmålstegn ved om det vha avl kan lade sig gøre at ændre de egenskaber der igennem generationer er blevet fremelsket. Du tror det, jeg tror det ikke men fakta er vel at hunde jævnligt bliver slået ihjel af kamphunde. Hunde jeg faktisk tror har forsøgt at signalere overgivelse.....

 

Det var sådan set bare det jeg efterlyste respekt for, hos kamphundeejere.

 

Det indlæg du citerer var til Ninjamor og ikke til dig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set det i tv-avisen, det jeg så var en times dokumentar om hvordan de mishandlede hundene for at få dem til at gå ind i ringen, og for at få dem til at blive der :megaked: Men det kan da være at det tv-avisen viste var et klip fra denne dokumentar?

 

Lyder som et program der giver dårlige nætter bagefter :megaked: Heldigvis er jeg ikke faldet over det program, jeg har det nemlig sådan at jeg synes at det er nødvendigt at se programmerne, Animas videoer af dyremishandling osv. osv. for at vide hvad det er der sker selv om det er super hårdt og jeg er ved at tude øjnene ude af hovedet imens :megaked: Det er for nemt at lukke øjnene (og tv'et) og lade som om det ikke eksisterer :cry:

Jeg har en veninde som er meget glad for pels (som hun ikke ved hvor kommer fra) og jeg har gentagne gange forsøgt at få hende til at se Animas hjemmeside om vaskebjørnene der bliver hængt op i benene og derefter får trukket skindet af for efterfølgende at blive smidt levende over i en bunke hvor de kan ligge og lide en frygtelig død :megaked: Eller programmet "Flået levende" :shock::megaked: Kors det gav nogle kedelige billeder på nethinden, men min veninde har det nemt, for hun nægter at se programmerne "fordi det er for hårdt at se på" hvorefter hun med sindsro kan købe en vest med pelskant osv. efterfølgende.... :evil::evil::evil: Det er godt at hun har så mange andre kvaliteter... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da vist heller ikke nogen der har ytret at det kun ligger i generne. En jagthund med gode jagtegenskaber skal jo også trænes for at blive god.

 

Det her er jo netop hvad der sker når nogle sakser en del af et indlæg. Oprindeligt forsøgte jeg at forklare hvorfor kamphunde (nu prøver jeg lige en anden formulering) ikke kan forventes at være ligeså gode som andre hundetyper, til at undgå at komme i slåskamp med andre hunde. Og hvorfor andre hunde kan være chanceløse i at undgå/ og få standset slåskampe med kamphunde. Jeg skulle måske bare have holdt mig til at skrive i datid :???: men her er hvad jeg skrev:

 

Hunde er skabt til at overleve som sociale dyr, altså at løse evt. konflikter uden at nogen kommer til skade (for det er jo ris til egen røv). Så finder mennesket ud af at det er morsomt at se dyr slås og udvælger igennem mange generationer hunde som bl.a. er dårlige til at konfliktløse og som man kan få til at blive ved med at slås, selvom den anden hund sender signaler om underkastelse. Det vil sige at hunden er avlet til at overse disse signaler i en kampsituation. Og det har man jo ikke været inde og "pille" ved.

 

I nyere tid avler man så på at hundene skal have en længere lunte og det er vel også nogenlunde lykkedes indenfor amstaffen, men det andet bliver jo så svært at gøre noget ved, da det jo vil kræve at avlshundene bliver sat til at slås, for at afdække deres reaktionsmønstre.

 

Ved det markeret med grønt sætter jeg spørgsmålstegn ved om det vha avl kan lade sig gøre at ændre de egenskaber der igennem generationer er blevet fremelsket. Du tror det, jeg tror det ikke men fakta er vel at hunde jævnligt bliver slået ihjel af kamphunde. Hunde jeg faktisk tror har forsøgt at signalere overgivelse.....

 

Det var sådan set bare det jeg efterlyste respekt for, hos kamphundeejere.

 

Der er problemer med disse hunde, hvad disse problemer skyldes tror jeg aldrig at du og jeg bliver enige om.

 

Det er videnskabligt bevist at der ikke findes et kampgen, eller et gen der får hunde til at overse andres signaler, så derfor kan du jo godt sige at man ikke kan avle væk fra det, da man jo ikke kan avle væk fra noget der ikke findes...

Nu skriver du også at disse hunde ikke giver sig i en kamp, og de overser alle signaler om underkastelse. Det lyder som om du mener at sådan er de generelt, men så må jeg jo igen spørge, hvorfor er det så nødvendigt at pine disse hunde så meget for at træne dem til at gå ind i en ring?

 

Men man kan avle på et generelt temperament, således at disse hundes ikke er lige så lette at "tænde", og med tænde mener jeg det på præcis samme måde som med en brugshund, hvor man har brug for at de er lette at tænde, da de ellers er for svære at arbejde med.

 

En anden ting, du skriver "sætter jeg spørgsmålstegn ved om det vha avl kan lade sig gøre at ændre de egenskaber der igennem generationer er blevet fremelsket". Hvis man kan avle noget frem, så kan man vel også avle det væk igen?

 

Det jeg har respekt for er, at når en kamphund går ind i en kamp, så er den meget bedre til at slås end mange andre hunde, pga. af sin fysiske styrke og smidighed.

 

Nu skriver du at der jævnligt bliver dræbt andre hunde af kamphunde, jeg mindes "kun" 3-4 tilfælde, men måske husker jeg helt forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som et program der giver dårlige nætter bagefter :megaked: Heldigvis er jeg ikke faldet over det program, jeg har det nemlig sådan at jeg synes at det er nødvendigt at se programmerne, Animas videoer af dyremishandling osv. osv. for at vide hvad det er der sker selv om det er super hårdt og jeg er ved at tude øjnene ude af hovedet imens :megaked: Det er for nemt at lukke øjnene (og tv'et) og lade som om det ikke eksisterer :cry:

Jeg har en veninde som er meget glad for pels (som hun ikke ved hvor kommer fra) og jeg har gentagne gange forsøgt at få hende til at se Animas hjemmeside om vaskebjørnene der bliver hængt op i benene og derefter får trukket skindet af for efterfølgende at blive smidt levende over i en bunke hvor de kan ligge og lide en frygtelig død :megaked: Eller programmet "Flået levende" :shock::megaked: Kors det gav nogle kedelige billeder på nethinden, men min veninde har det nemt, for hun nægter at se programmerne "fordi det er for hårdt at se på" hvorefter hun med sindsro kan købe en vest med pelskant osv. efterfølgende.... :evil::evil::evil: Det er godt at hun har så mange andre kvaliteter... :blink:

 

jeg mener at det dokumentarprogram jeg taler om, ligger på youtube, så hvis du er klar til flere dårlige nætter, så skal jeg da gerne se om jeg kan finde det?

 

og til det du skriver om vaskebjørnene, så har jeg slet ingen ord :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Indlæg #350 er fuld af spørgsmål, henvendt til mig, det kalder jeg ikke en besvarelse:-)

Jeg blev bare irriteret over at hver gang man skriver noget herinde, der ikke lige er i tråd med hvad du eller Priceman synes, så skal man præsentere stolpe op og stolpe ned med faktuelle statestikker eller andet bevismateriale.

 

Du burde sagtens kunne finde svar i mit indlæg hvis du ikke forsøgte at undgå det.

 

Er din påstand, din egen mening ?

Om det er min mening eller min påstand kræver jo at dine værdier er de samme som mine og det vil jeg ikke ud i at diskutere. Det er noget jeg har lært på racekundskabskursus, læst om i bøger, hørt fra adfærdsbiologer osv.. Så kan du jo selv afgøre hvad der er hvad.

 

Eller er det en viden du har et sted fra, måske evt. en side på nettet om avl ??

Det burde selv du kunne læse at jeg ikke har, udfra det spørgsmålsfyldte svar jeg gav.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener at det dokumentarprogram jeg taler om, ligger på youtube, så hvis du er klar til flere dårlige nætter, så skal jeg da gerne se om jeg kan finde det?

 

og til det du skriver om vaskebjørnene, så har jeg slet ingen ord :megaked:

 

Ud fra hvad jeg skrev før, så bliver jeg jo nok nødt til at sige ja tak :???::genert:

 

 

 

 

 

 

 

 

a050.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev bare irriteret over at hver gang man skriver noget herinde, der ikke lige er i tråd med hvad du eller Priceman synes, så skal man præsentere stolpe op og stolpe ned med faktuelle statestikker eller andet bevismateriale.

 

Du burde sagtens kunne finde svar i mit indlæg hvis du ikke forsøgte at undgå det.

 

Det har bestemt ikke været min mening at irriterer dig:-) og jeg mener bestemt ikke jeg plejer at forlange hverken statistikker eller anden dokumentation...... det ved jeg godt priceman nogen gange gør, men jeg gør ikke, godt nok er vi gift, men vi er altså 2 mennesker med hver vores meninger og holdninger:-)

 

 

Om det er min mening eller min påstand kræver jo at dine værdier er de samme som mine og det vil jeg ikke ud i at diskutere. Det er noget jeg har lært på racekundskabskursus, læst om i bøger, hørt fra adfærdsbiologer osv.. Så kan du jo selv afgøre hvad der er hvad.
Personligt er jeg udmærket i stand til at vide om, det er min egen mening, jeg skriver om, eller om det er noget jeg har læst mig til.

 

 

Det burde selv du kunne læse at jeg ikke har, udfra det spørgsmålsfyldte svar jeg gav.
Jeg kan jo kun læse de ord du skriver, ikke hvad du mener:-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver du at der jævnligt bliver dræbt andre hunde af kamphunde, jeg mindes "kun" 3-4 tilfælde, men måske husker jeg helt forkert?

 

JA, det gør du. Fakta er at der indenfor de seneste 3-4 måneder er dræbt 3 hunde af kamphunde: i maj/juni måned en hund i parken ved Glostrup Hospital. I juli måned en hund i en kolonihave, jeg mener det var et sted på sydsjælland. I august måned en 5 mdrs. hvalp på offentlig vej.

 

Så det er nærmere 1 hund om måneden der dræbes af kamphunde !

 

Du har åbenbart glemt de mange tilfælde der ligger nogen tid tilbage.Jeg husker flere ældre tilfælde fra bl.a. Nørrebro og Odense hvor en mindre hund er blevet bidt ihjel, samt flere tilfælde hvor den anden hund har kunnet reddes af dyrlægerne selvom den var bidt næsten til døde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gange kan man da godt blive lidt i tvivl om hvorvidt I egentlig HAR forskellige holdninger til noget som helst :blink:

 

Det hænder da at priceman, får lov at have sin egen mening .... ha ha :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

JA, det gør du. Fakta er at der indenfor de seneste 3-4 måneder er dræbt 3 hunde af kamphunde: i maj/juni måned en hund i parken ved Glostrup Hospital. I juli måned en hund i en kolonihave, jeg mener det var et sted på sydsjælland. I august måned en 5 mdrs. hvalp på offentlig vej.

 

Så det er nærmere 1 hund om måneden der dræbes af kamphunde !

 

Du har åbenbart glemt de mange tilfælde der ligger nogen tid tilbage.Jeg husker flere ældre tilfælde fra bl.a. Nørrebro og Odense hvor en mindre hund er blevet bidt ihjel, samt flere tilfælde hvor den anden hund har kunnet reddes af dyrlægerne selvom den var bidt næsten til døde.

 

Jeg er enig i at sådan noget ikke må ske, men det kan desværre ske når der er så mange af den slags hunde ude hos inkompetente ejere. men at blæse det op til at de jævnligt dræber andre hunde, det syntes jeg at blæse det lidt ud af proportioner... Vi har 20.000 af disse hunde i landet, og du har nævnt 4 tilfælde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at sådan noget ikke må ske, men det kan desværre ske når der er så mange af den slags hunde ude hos inkompetente ejere. men at blæse det op til at de jævnligt dræber andre hunde, det syntes jeg at blæse det lidt ud af proportioner... Vi har 20.000 af disse hunde i landet, og du har nævnt 4 tilfælde...

 

For at kopiere lidt mere af Nollike, end jeg har fået lov til, så må du gerne låne min røde signatur:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det spørgsmål må der vel være vidt forskellige svar på, alt efter om man taler om en dansk hund med tavle, som er avlet i x antal generationer med gode dyr, i forhold til en polsk amstaff hvis forfædre og forældre altid har været valgt ud efter aggressivitet mod andre hunde, eller i bedste fald helt tilfældige hunde..

 

Eller at man avler på x antal generationer "gode" hunde og så lige laver en parring med en anden, så kampegenskaben igen kommer ind.

 

Avl ud af en egenskab må betyde, at man kan dokumentere hundenes baggrund på begge sider x antal generationer tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...