Hop til indhold

Spg. om lidt af hvert


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har lige et par spørgsmål ang. min 5½ mdr. gamle Berner hvalp.

 

Når vi går tur spiser han gerne alt han møder på sin vej og hvis han ikke spiser det skal det ihvertfald en tur i munden(blade,nødder, frugt,blomster m.m.) Hvornår stopper det tror i eller er det bare noget han vil fortsætte med???

 

Da han elsker at være ude overvejer jeg lidt om jeg skulle bygge en løbe/hundegård med adgang til et indested til ham, når vi er på arbejde(han vil være inde de resterende 18½ timer af døgnet).Med undtagelse af luftning og leg naturligvis;-)

Hvad er jeres holdning til det, jeg er selv lidt i tvivl,men tænker at det måske kunne være meget godt for ham og måske mindre kedeligt at være udenfor.

Hvad er jeres erfaringer/holdninger?????

 

V.H

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har lige et par spørgsmål ang. min 5½ mdr. gamle Berner hvalp.

 

Hej og velkommen til :vinken:

Når vi går tur spiser han gerne alt han møder på sin vej og hvis han ikke spiser det skal det ihvertfald en tur i munden(blade,nødder, frugt,blomster m.m.) Hvornår stopper det tror i eller er det bare noget han vil fortsætte med???

Det er ikke særlig sandsynligt, at det stopper af sig selv. Han skal, hvis det ikke allerede er sket, lære hvad "nej" betyder.

Det kan gøres ved at lægge en godbid foran dig, mens hunden ser på det. Når han forsøger at tage godbidden, siger du nej og sætter benet foran godbidden eller stirre på ham, indtil han kigger væk og trækker sig. (Stirren betyder "fjern dig" på 'hundsk' :-)) Tricket er, at han lærer at nej betyder "stop det du er i gang med" eller "stop det du har i tankerne," hvis man kan se, hunden skal til et eller andet den ikke må :-)

 

 

Da han elsker at være ude overvejer jeg lidt om jeg skulle bygge en løbe/hundegård med adgang til et indested til ham, når vi er på arbejde(han vil være inde de resterende 18½ timer af døgnet).Med undtagelse af luftning og leg naturligvis;-)

Hvad er jeres holdning til det, jeg er selv lidt i tvivl,men tænker at det måske kunne være meget godt for ham og måske mindre kedeligt at være udenfor.

Hvad er jeres erfaringer/holdninger?????

 

V.H

Sille

Jeg synes sagtens, du kan bygge en hundegård til ham, hvis han holder meget af at være ude. Jeg synes også, det er rigtig godt, at han ikke skal gå derude evig og altid, men kun skal være derude, når han er alene hjemme :5up:

 

For at det skal blive en succes, er det vigtigt, at han lærer at forbinde hundegården med noget positivt/rart, så han skal tilvænnes langsomt, ligesom med alene-hjemme træning. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sille.

Du kan nok ikke forhindre, at din dejlige hvalp samler ting op når I går tur. Han er ligesom et lille barn, og det er hans måde at undersøge verden på.

Når han bliver ældre vil han kun samle det op, som han genkender som interessant. Og det han får lov til. Han skal selvfølgelig lære at lade det ligge som du ikke vil have han rører ved.

 

Du kan begrænse hans opsamling ved at fastholde hans opmærksomhed når I nærmer jer noget, der kan samles op. Det kan du gøre ved at snakke med ham, ved at vise ham legetøj eller ved at vise ham godter som han kan få i stedet for det, der ligger og flyder.

 

Helt vil du nok ikke kunne undgå at han samler ting op. Og derfor skal du huske at tænke på hjerte- lungeorm. Det vil være en yderst fornuftig ide at få ham testet for den slags mindst to gange om året. Første gang f.eks. i december. Eller før, hvis han viser tegn på utilpashed eller sygdom. --Man skal samle tre afføringsprøver over tre dage. De må ikke have været i kontakt med jorden . Det er ikke så svært, når lortene er store, for du kan bare tage en bid af den øverste "snoning"..:-P

 

Det er ikke nødvendigt at bestille konsultation, så det er ikke så dyrt, sikkert omkring 200 kr.

 

 

Løbegård til en bernerhvalp kan jeg ikke rigtig se nytten af. Hvis løbegården skal være andet end et betonbelagt bur, så rummer det også en masse farer. Se bare, hvordan han forsøger at undersøge alting med sin mund.

Min egen bernerhvalp hyggede sig engang i vores gårdhave som er fuldstændig lukket og derfor kunne bruges som løbegård hvis jeg havde haft brug for det. Gården var dækket af fliser og af en efterhånden noget hullet græsplæne:roll:..

Pludselig lød der de frygteligeste skrig derudefra, og en lille grædende uldklump kom tumlende ind i stuen... Jeg fik fat i ham, og til min rædsel kunne jeg --imellem skrigene-- høre en knasende lyd som knuste glasskår inde fra hans lille --og blødende-- mund.

Samtidig med at jeg fik fingrene ind i hans mund og forsøgte at holde ham fast og trøste ham, så fik jeg fat i telefonen og ringede til dyrlægevagten, --det var selvfølgelig udenfor normal åbningstid.

Jeg tror at dyrlægen fattede alvoren da han ikke kunne undgå at høre Ramses' hysteriske jamren i baggrunden, så 20 minutter senere ringede det på døren. Ramses fik en sprøjte, -gik ud som et lille lys, --dyrlægen kikkede ham helt ind i munden......... og fjernede en ganske lille fjeder fra den bagerste kindtand.

Ny sprøjte, og næsten øjeblikkeligt begyndte Ramses at røre på sig igen.. Ham tyggede forsigtigt sammen med de små kæber. Og så LOGREDE hans hale voldsomt og inderligt. Og så var dyrlægen væk igen..

 

---Fjederen har nok engang siddet inden i en cykellygte, og den har så ligget i jorden til Ramses fik lyst til at undersøge den.

 

 

---Hvis din hvalp kun er alene i 5-6 timer, så er det næsten bedst at han sover tiden væk. Så kommer han ikke til skade så længe.

Om han sover ude eller inde er ikke så vigtigt, men det er vigtigt, at han er et sted, hvor han ikke kan komme til skade. Hverken fysisk eller psykisk. Hvad vil han f.eks. sige til hvis det pludselig bliver lyn- og tordenvejr mens han er alene udenfor? Eller hvis der er forbipasserende børn, der synes det er sjovt at drille ham?

 

Når han bliver voksen kan det måske være en ide... Hvis du stadig synes det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hej og velkommen til :vinken: Det er ikke særlig sandsynligt, at det stopper af sig selv. Han skal, hvis det ikke allerede er sket, lære hvad "nej" betyder.

Det kan gøres ved at lægge en godbid foran dig, mens hunden ser på det. Når han forsøger at tage godbidden, siger du nej og sætter benet foran godbidden eller stirre på ham, indtil han kigger væk og trækker sig. (Stirren betyder "fjern dig" på 'hundsk' :-)) Tricket er, at han lærer at nej betyder "stop det du er i gang med" eller "stop det du har i tankerne," hvis man kan se, hunden skal til et eller andet den ikke må :-)

Jeg synes sagtens, du kan bygge en hundegård til ham, hvis han holder meget af at være ude. Jeg synes også, det er rigtig godt, at han ikke skal gå derude evig og altid, men kun skal være derude, når han er alene hjemme :5up:

 

For at det skal blive en succes, er det vigtigt, at han lærer at forbinde hundegården med noget positivt/rart, så han skal tilvænnes langsomt, ligesom med alene-hjemme træning. :-D

 

Det der med at stirre vil jeg nok undgå... jeg ved godt at stirre betyder fjern dig på hunsk men jeg vil hellere vende det om til noget positivt...

 

I ringen eks. så kigger Freya mig i øjene HELE tiden.. for hende betyder det noget positivt... så jeg ville aldrig gøre det at kigge en hund i øjnene til noget negativt...

 

Bare min mening:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at stirre vil jeg nok undgå... jeg ved godt at stirre betyder fjern dig på hunsk men jeg vil hellere vende det om til noget positivt...

 

I ringen eks. så kigger Freya mig i øjene HELE tiden.. for hende betyder det noget positivt... så jeg ville aldrig gøre det at kigge en hund i øjnene til noget negativt...

 

Bare min mening:engel:

Det handler også om ens kropssprog i det hele taget - ikke kun om øjnene :-) Hunde er jo mestre i at aflæse ens kropssprog og hvis man virker glad og afslappet imens man kigger hunden i øjnene, har det naturligvis ikke samme effekt :-)

Men jeg kan godt se, hvad du mener, og hvis man ikke er helt tryg ved den metode, skal man selvfølgelig ikke bruge den. Havde bare engang en hund, der ikke respekterede når jeg satte benet frem og prøvede at bremse og der virkede det at stirre :-D Men det handler selvfølgelig meget om en selv og ens hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har altid haft mine hunde til at gå i hundegård, uden problemer.

Det er ligesådan som med børn, vi vil helst have dem i skovbørnehaver hvor de er ude næsten hele dagen, det er godt for deres sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...