Hop til indhold

Sele, kvælerhalsbånd andet? Hun trækker!


Gæst Indie
 Share

Recommended Posts

Gæst T_Martinsen
TAK! :cool:

Så lidt :mrgreen:

 

 

Sikkerhedsfaktoren er jo ret åbentlys.
Åbentbart ikke for mig :oops:

 

Det praktiske (for mig) består i at have både fast halsbånd og kvælfunktionen i et og samme. Kvælerfunktionen bruger jeg dog kun hvis hunden afbindes. Desuden tilpasser en kæde sig bedre halsen end feks. alternativerne i stof og læder, og er dermed mere behageligt og mere skånsom for pelsen.
Men hvad med nakken? :blink:

 

Nårh ja og så er der jo evighedsgaranti på mine rustfrie kæder lissom jeg frit kan bytte størrelse..

Som Tanten også er inde på, er kæden et krav til visse prøver

Som jeg skrev til tanten, så handlede det ikke om prøver, men om hvorfor visse trænere anbefaler kæder frem for sele. Jeg ved skam godt, at det er krav til visse prøver. :-)

 

 

 

Du har ikke set mine :blink:
Det kan vi kun blive enige om, måske du skal være glad for det :blink:

 

 

 

Er ret sikker på at dine antitrække løsninger ikke er lige så effektive som mine :engel:
Tja jeg skal jo bare påmontere et halsbånd, så er den hjemme. Det er da dejligt nemt og det virker bare..... :engel:
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

TAK! :cool:

 

 

 

Sikkerhedsfaktoren er jo ret åbentlys. Det praktiske (for mig) består i at have både fast halsbånd og kvælfunktionen i et og samme. Kvælerfunktionen bruger jeg dog kun hvis hunden afbindes. Desuden tilpasser en kæde sig bedre halsen end feks. alternativerne i stof og læder, og er dermed mere behageligt og mere skånsom for pelsen.

Nårh ja og så er der jo evighedsgaranti på mine rustfrie kæder lissom jeg frit kan bytte størrelse..

Som Tanten også er inde på, er kæden et krav til visse prøver

 

 

 

Du har ikke set mine :blink:

 

 

 

Er ret sikker på at dine antitrække løsninger ikke er lige så effektive som mine :engel:

 

 

Hvorfor ? Ja, vores springer rundt som en skollet skid, mens der lægges spor til ham (han bruger halvkvæl...altså egentlig ikke kvæl). Er der nogen fordel i at afbinde ham i kvæl....udover at han ikke flytter rundt på fodboldmål og anden han bindes til af løse genstande ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu handlede det jo ikke om prøver. :-)

 

For nogle af os handler det jo om prøver, og så kan man jo lige så godt vende dyret til at bærer det udstyr der er påkrævet.

 

Enig, og lige den del, har jeg set flere gange glippe, når folk vælger at bruge halsbåndet. Dermed ikke sagt, at alle har den holdning, gudskelov :-)

 

Jeg har så lidt den modsatte opfattelse. Nemlig: Min hund er påmonteret sele så den får ingen nakkeskader, ergo må den gerne hoppe rundt og skabe sig :-D

Og bare rolig jeg har skam også set hunde der går pænt med rigtig god kotakt selv om de er påmonteret sele ;-)

 

Jeg indrømmer at jeg genereliserede i mit første indlæg, og skulle have skrevet, at sådan som JEG har set og oplevet det, så er det oftest at.....

 

Takker :mrgreen:

 

Nej og det har jeg heller aldrig skrevet.

I en anden tråd har jeg også skrevet, at hunde også kan få skader med sele på, men der er større chance for skader ved et hop fremad i halsbånd, specielt hvis det er et tyndt, end hvis den har sele på. Hvis man skal bruge halsbånd, vil jeg anbefale at man bruger et halsbånd, der dækker over mindst to nakkehvirvler, så trykket bliver fordelt over et større stykke, og der derved skal mere til at skade hunden.

 

Næææ har du nok ikke, det var vist også mere sådan en generel betragtning af det der oftes skrives - Hunden får nakkeskader af kæder. Igen fordi jeg oftest læser/forstår det som om at der intet galt/dårligt kan ske hvis bare hunden har sele på.

Sikkert mig der læser de forskellige indlæg forkert, men mon jeg er den eneste........ :engel:

 

Et bredt halsbånd vil vel blot flytte punkterne der beskadiges :confused: Måske min logik er fuldstændig ude i hampen her, men det er nu det jeg tænker.

Bredere halsbånd = andre/flere hvivler der lider overlast :confused:

 

Jeg har også set flere eksempler af hunde, der bruger kæde, som går rundt med "hovedpine øjne" som kan skyldes spændinger i nakken. Dette kan være en tilfældighed, men det er bare det, jeg selv har observeret.

 

Aner ikke hvordan de ser ud. Og vælger personligt at stole på, at så længe "min" kiropraktor ved hvad jeg trænede med min hund og ikke har påtalt noget grundet denne træningsform (incl. kæden) så har min hund ingen skader på den kant.

 

Øh kan ikke lige se hvad det har med sagen at gøre. Nu har gravhunden jo tendens til diskusprolaps om den så gik "nøgen" rundt.

 

Jeg snakker jo ikke om skader en hund er disponeret for.

 

Men det er jo det første folket bliver fortalt. Kæde er lig med nakkeskader. Derfor tog jeg et åbenlyst eksempel hvor jeg i min "fantasi" kan se en sele gøre mere skade end godt er.

 

Burde man måske anbefale gravhundeejere at bruge halsbånd, netop gor at undgå selevrid i hele kroppen ved evt. udskejelser??

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting jeg har lært herinde, det er at hvis man vil have sin hund til ikke at trække i snoren, så er det ikke kun på dele af turen man træner det. Det er konsekvent hver gang kræet trækker. Om man så bruger stop eller vend rundt og gå den anden vej, syntes jeg er ligegyldig bare man bruger den metode som passer en bedst. Ryk i linen, Halti ( Tror nok det er sådan den hedder) og kvæl er for mig de nemme løsninger, som på sigt ikke hjælper. Alt træning kræver tålmodighed og samarbejde hund og fører imellem.

 

Jeg har med Victor vænnet ham til det lige fra første gang han havde snor på. Han er 5 mdr. nu og han trækker ikke i snoren. Jeg ville have ønsket jeg havde gjort det samme med Oskar, for det har taget tid at lære ham at gå pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting jeg har lært herinde, det er at hvis man vil have sin hund til ikke at trække i snoren, så er det ikke kun på dele af turen man træner det. Det er konsekvent hver gang kræet trækker. Om man så bruger stop eller vend rundt og gå den anden vej, syntes jeg er ligegyldig bare man bruger den metode som passer en bedst. Ryk i linen, Halti ( Tror nok det er sådan den hedder) og kvæl er for mig de nemme løsninger, som på sigt ikke hjælper. Alt træning kræver tålmodighed og samarbejde hund og fører imellem.

 

Jeg har med Victor vænnet ham til det lige fra første gang han havde snor på. Han er 5 mdr. nu og han trækker ikke i snoren. Jeg ville have ønsket jeg havde gjort det samme med Oskar, for det har taget tid at lære ham at gå pænt.

 

I min verden gør man jo akkurat det samme selv om hunden har kæde på - Kontakt er stadig kodeordet.

 

At en hund har kæde på er ikke ensbetydende med at man hiver og flår i den, ej heller at kvælerfunktionen er i brug.

 

Dette er ikke "skydning" mod lige specielt dit indlæg, blot en mere generel pop-up ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

De færreste hunde undgår udfald af forskellige årsager når de er i snor, de pludselige ryk det giver på halsen er faktisk nok til at skaden sker hos nogle hunde :-)

 

Jeg er af den mening at hvis jeg kan finde noget der er mindre skadeligt og som passer til min hund, så bruger jeg det :-)

 

Cairner er nogle ivrige og vågne hunde og jeg kan ikke undgå at de rykker i snoen når de har en sådan på, brede bløde halsbånd eller og sele er det rigtige for os :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For nogle af os handler det jo om prøver, og så kan man jo lige så godt vende dyret til at bærer det udstyr der er påkrævet.

 

 

 

Jeg har så lidt den modsatte opfattelse. Nemlig: Min hund er påmonteret sele så den får ingen nakkeskader, ergo må den gerne hoppe rundt og skabe sig :-D

Og bare rolig jeg har skam også set hunde der går pænt med rigtig god kotakt selv om de er påmonteret sele ;-)

 

 

 

Takker :mrgreen:

 

 

 

Næææ har du nok ikke, det var vist også mere sådan en generel betragtning af det der oftes skrives - Hunden får nakkeskader af kæder. Igen fordi jeg oftest læser/forstår det som om at der intet galt/dårligt kan ske hvis bare hunden har sele på.

Sikkert mig der læser de forskellige indlæg forkert, men mon jeg er den eneste........ :engel:

 

Et bredt halsbånd vil vel blot flytte punkterne der beskadiges :confused: Måske min logik er fuldstændig ude i hampen her, men det er nu det jeg tænker.

Bredere halsbånd = andre/flere hvivler der lider overlast :confused:

 

 

 

Aner ikke hvordan de ser ud. Og vælger personligt at stole på, at så længe "min" kiropraktor ved hvad jeg trænede med min hund og ikke har påtalt noget grundet denne træningsform (incl. kæden) så har min hund ingen skader på den kant.

 

 

 

Men det er jo det første folket bliver fortalt. Kæde er lig med nakkeskader. Derfor tog jeg et åbenlyst eksempel hvor jeg i min "fantasi" kan se en sele gøre mere skade end godt er.

 

Burde man måske anbefale gravhundeejere at bruge halsbånd, netop gor at undgå selevrid i hele kroppen ved evt. udskejelser??

 

Med en korrekt tilpasset sele er trækket på brystet af hunden - ikke på ryggen. Især gravhunde bør gå med sele - det er i hvert fald hvad en bekendt af mig fik at vide på Landbrughøjskolen. Hendes gravhund havde fået nakkeskade pga. halsbånd (det var ikke engang en kæde), hvilket kostede hende 18.000 bobs - det ville jeg hverken gøre imod min hund eller min tegnebog :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en korrekt tilpasset sele er trækket på brystet af hunden - ikke på ryggen. Især gravhunde bør gå med sele - det er i hvert fald hvad en bekendt af mig fik at vide på Landbrughøjskolen. Hendes gravhund havde fået nakkeskade pga. halsbånd (det var ikke engang en kæde), hvilket kostede hende 18.000 bobs - det ville jeg hverken gøre imod min hund eller min tegnebog :blink:

 

Problemet er så (eller det er det mit øje ofte ser) elendige seler der hænger på siden af hunden osv. Jeg kan ikke forstå hvis det er bedre end et halsbånd af en slags :confused:

 

Det der irretere min blindtarm en smule er den store flok af tumper jeg har mødt på min vej der mener at med en sele på dyret så er det helt OK at den fiser rundt og ter sig som en ......... :evil::-)

 

Det er altid en kedelig oplevelse når hunden skades seriøst. Og ja det kan blive dyrt - spørg du blot mit forsikringsselskab :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er så (eller det er det mit øje ofte ser) elendige seler der hænger på siden af hunden osv. Jeg kan ikke forstå hvis det er bedre end et halsbånd af en slags :confused:

 

Det der irretere min blindtarm en smule er den store flok af tumper jeg har mødt på min vej der mener at med en sele på dyret så er det helt OK at den fiser rundt og ter sig som en ......... :evil::-)

 

Det er altid en kedelig oplevelse når hunden skades seriøst. Og ja det kan blive dyrt - spørg du blot mit forsikringsselskab :(

 

Så længe trykket ikke er på halsen, hvilket det sjældent er med seler, så vil jeg mene, at det er bedre end halsbånd. Men selvfølgelig skal selen så også helst passe rigtig godt til kropsformen. Stasia kan ikke bruge mange af de populære seler, fordi hendes brystkasse simpelthen er for vandret, og midterstykket derfor hænger og "dingler".

 

Hvis hunden endelig skaber sig tosset, så er selen faktisk også en fordel, i og med at man har fat om hunden på det tykkeste sted, som er rundt om maven :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorvidt man bruger sele eller halsbånd må efter min mening være et spørgsmål om hvad man føler sig bedst tilpas med.. :-)

 

Selv bruger jeg sele til hvalpe, men når hvalpen vokser ud af selen skifter jeg til halsbånd, da jeg personligt føler mig bedst tilpas ved halsbånd og føler jeg har mest 'styr' over hunden når den har halsbånd på -selvom jeg altså hverken trækker eller rykker i halsbåndet for at holde styr på dyret :blink:

 

Hvad man så vælger at bruge af halsbånd -eller sele, syntes jeg også må være optil hvad man selv og hunden føler sig bedst tilpas med. Jeg har selv lidt af hvert hængene på krogen :mrgreen: De to gamle har sammentrækshalsbånd -eller 'halvkvæl' om man vil, med en fast del af nylon eller læder og et lille stykke kæde. Chivas har et rundtsyet læder halsbånd, kvælerhalsbånd er det faktisk og oh skræk og ve, det er ikke 'låst' så den kan faktisk kvæle når han har det på :shock::mrgreen: - men det gør det altså ikke :!: Gaia har et af de brede huttahalsbånd, også med halvkvæl men dog uden det lille stykke kæde.

Det er de halsbånd jeg bruger mest -selvom jeg har en del flere hængene :oops::mrgreen: Jeg bruge de halsbånd fordi jeg syntes at de er praktiske, de er nemme og tage af og på, bare over hovdet på dyret, og så kommer de ikke i konflikt med deres pels :5up:

 

Jeg vælger ikke halsbånd eller seler efter hvad der er mest praktisk eller nemmest i forbindelse med anti-træk træning, jeg vælger ganske enkelt det udstyr jeg bedst kan lide at bruge og så er træningen en sag for sig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Hvorfor ? Ja, vores springer rundt som en skollet skid, mens der lægges spor til ham (han bruger halvkvæl...altså egentlig ikke kvæl). Er der nogen fordel i at afbinde ham i kvæl....udover at han ikke flytter rundt på fodboldmål og anden han bindes til af løse genstande ?!?

 

 

Nu er det ikke så ofte jeg binder mine hunde af, da jeg hellere putter dem i bilen. Men fidusen ved at binde dem af i kvæl er blot at de ikke kan trække sig ud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Men hvad med nakken? :blink:

 

Nakken er en del af halsen :-)

 

Tja jeg skal jo bare påmontere et halsbånd, så er den hjemme. Det er da dejligt nemt og det virker bare..... :engel:

 

Sikkert, men min metode virker på ALLE hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Pelles kiropraktorer har "forbudt" brugen af halsbånd, hvis han skal have line på.

 

Det halsbånd han bruger er det på fotoet, 6 cm bredt i blødt materiale.

 

Alligevel laver han spændinger i nakken som forplanter sig hele vejen ned gennem ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mine forældre har præcis samme problem, med deres labrador han, han er fuldstændig umulig at gå med, du er lam i armen bagefter. Vi prøvede ALLE samtlige metoder, som findes tror jeg, og intet har hjulpet. men det var han sku ligeglad med, han trak bare lige så snart vi gik igen :(. Men så hørte vi noget om en "gå-grime" den kan slet ikke forbindes med en mundkurv, hunden kan åbne munden på samme måde uden den på! Det er simpelthen et vidunder middel, især for vores hund.

De er ikke særlige dyre, og de hjælpe rigtig godt! nu kan vi holde ud at gå med ham, uden at knække armen af, og uden at det tager skade på hunde. Hvis det er synes jeg du helt sikkert skal prøve én, se om den virker, du kan købe den snart i alle dyreforetninger ;-)

 

venlig hilsen kristina.

 

Hej Kristina. velkommen til :-D

 

Har du gjort dig nogle tanker om HVORFOR grimen virker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Min hund bliver også slæbt til kiropraktor og jeg har snakket med vedkommende om halsbånd kontra sele og er ikke blevet anbefalet at smide kæden ud.

:confused:

 

Det fatter jeg ikke en bønne af.

 

Tidligere brugte jeg din kiropraktor til mine egne hunde og til at undervise mine instruktørelever samt at jeg har haft afholdt flere foredrag med hende.

Hver gang har hun udtalt at kædehalsbånd laver mange skader på hunde og at sele er langt bedre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
For nogle af os handler det jo om prøver, og så kan man jo lige så godt vende dyret til at bærer det udstyr der er påkrævet.

 

Igen så var det ikke det det handlede om, og som jeg svarede på. Jeg svarede på hvorfor nogle trænere ANBEFALER kæde fremfor sele til træning.

 

Jeg har også selv trænet steder, hvor det er blevet anbefalet kæde. Det var frit om jeg ville bruge sele, men valgte jeg at gøre dette, så ville træneren ikke kunne garantere at Han kunne hjælpe :shock:

Det siger lidt om en træners "evner", hvis du spørger mig.

Jeg har så lidt den modsatte opfattelse. Nemlig: Min hund er påmonteret sele så den får ingen nakkeskader, ergo må den gerne hoppe rundt og skabe sig :-D

Og bare rolig jeg har skam også set hunde der går pænt med rigtig god kotakt selv om de er påmonteret sele ;-)

Jeg oplever selv det samme. Det er vi slet ikke uenige i. http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/5061-kan-sele-give-slidgigt-i-knae.html

 

Jeg oplever at en del folk, der bruger halsbånd, netop bruger halsbåndet til at "få kontakt" med. I stedet for at bruge lyde og bevægelser, får hunden lige et nyk/ryk i stedet. Dette er selvfølgelig sværre med en sele. Jeg har trænet folk, som normalt bruger halsbånd, som jeg så har anbefalet sele til. De er lige ved at gå ud af deres gode skind, når de så får en sele på hunden, for så er "kontakten" lige pludselig væk. Forkert, den har bare ikke været der. Det er halsbåndet, der har været kontakten mellem hund og ejer.

Næææ har du nok ikke, det var vist også mere sådan en generel betragtning af det der oftes skrives - Hunden får nakkeskader af kæder. Igen fordi jeg oftest læser/forstår det som om at der intet galt/dårligt kan ske hvis bare hunden har sele på.

Sikkert mig der læser de forskellige indlæg forkert, men mon jeg er den eneste........ :engel:

Næ det er du nok ikke, men så er vi jo også i samme båd. Vi har begge geberaliseret, blot er jeg til sele og du til halsbånd :-)

 

Et bredt halsbånd vil vel blot flytte punkterne der beskadiges :confused: Måske min logik er fuldstændig ude i hampen her, men det er nu det jeg tænker.

Bredere halsbånd = andre/flere hvivler der lider overlast :confused:

Som jeg skrev, så vil et halsbånd der dækker over flere hvirvler 'kræve' et større træk for at få en skade. Lige som en fakir, der ligger på et sømbræt. Hvis sømmene står for langt mellem hinanden, så gør det ondt at ligge på den, fordi der er for stor vægt på hvert enkelt søm. Når der er mange søm, bliver vægten fordelt over et større antal = mindre vægt på et enkelt søm, så det går ikke så langt ind. Ved godt det ikke er det samme, men mere så du kunne få en fornemmelse af hvad jeg mener :blink:

Et andet eksempel:

 

Hvis du forestiller dig at knoerne på en knyttet hånd er din hunds nakkehvirvler. Så tager du en finger (fra den anden hånd) og ligger oven på en af knoerne. Denne finger er et halsbånd. Forestil dig så hvordan billedet vil se ud, hvis hunden lige pludselig fare frem, det kan være der sker noget uventet og hunden bliver forskrækket. Fingeren/halsbåndet presser på hvirvlen og der skal faktisk ikke noget særligt hårdt træk til, for at få forskubbet denne hvirvel, så den evt. sætter sig fast, som jo kan give nogle forfærdelige smerter for hunden. Forestil dig selv, hvordan du ville have det med en nakkehvirvel, der ikke kan bevæge sig.

Hvis du så tager to fingrer i stedet, som skal indikere et bredere halsbånd, og ligger hen over, så vil du se, at det nu dækker over flere hvirvler. Det at der nu bliver dækket over flere hvirvler gør, at der skal et større træk til, for at beskadige disse, da vægten eller trækket vil fordele sig over et bredere stykke.

 

Aner ikke hvordan de ser ud. Og vælger personligt at stole på, at så længe "min" kiropraktor ved hvad jeg trænede med min hund og ikke har påtalt noget grundet denne træningsform (incl. kæden) så har min hund ingen skader på den kant.
Jeg siger heller ikke at din hund har skader. Jeg har heller ikke skrevet, at det er alle hunde, der bruger kæde, som har skader. :-)

 

Her er et eksempel på en hund med "hovedpine øjne" Dette var en hund, som jeg havde til træning, og som også brugte kæde, indtil jeg kom ind i billedet :blink:

 

picture.aspx?id=7347788

 

 

 

Men det er jo det første folket bliver fortalt. Kæde er lig med nakkeskader. Derfor tog jeg et åbenlyst eksempel hvor jeg i min "fantasi" kan se en sele gøre mere skade end godt er.
Ja det er det første folket bliver fortalt, hvis det kommer fra bl.a mig, men der er jo også nogle der siger det modsatte, at sele er lig med skader.

I dit eksempel vil jeg dog stadig ikke mene, at det skulle være selen, der er årsag til en diskus. medmindre man har valgt en forkert sele, hvilket selvfølgelig også er set, men det er jo såen helt anden snak :-)

Burde man måske anbefale gravhundeejere at bruge halsbånd, netop gor at undgå selevrid i hele kroppen ved evt. udskejelser??

Jeg ville ikke anbefale et halsbånd, men en sele der sidder rigtigt.

 

Man vrider jo ikke i kroppen ved brug af sele, men bruger man derimod halsbånd, kan man vride i nakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Nakken er en del af halsen :-)

Tak fordi du lige lærer mig lidt om hundens fysik :blink: Men hvad havde det med sagen at gøre :confused:

 

Du skrev:

Desuden tilpasser en kæde sig bedre halsen end feks. alternativerne i stof og læder, og er dermed mere behageligt og mere skånsom for pelsen.

Jeg skrev:

Men hvad med nakken? :blink:
Her mener jeg om det er vigtigere, at det er mere skånsom for pelsen, frem for halsen.

 

Du har i øvrigt stadig ikke fortalt om sikkerheden, som du mener er ret åbentlyst, at det er bedre end sele. Den undre jeg mig stadig over :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fatter jeg ikke en bønne af.

 

Tidligere brugte jeg din kiropraktor til mine egne hunde og til at undervise mine instruktørelever samt at jeg har haft afholdt flere foredrag med hende.

Hver gang har hun udtalt at kædehalsbånd laver mange skader på hunde og at sele er langt bedre?

 

Tænkte nok der ville komme et indlæg af denne type hvis du kom ind i tråden :blink: (intet ondt i denne udtalelse)

 

Min hund har haft problemer med nakken som er blevet rettet og kiropraktoren har ikke observeret "tilbagefald".

 

Oftest trænes min hund uden line og jeg bor på bøhlandet hvor der luftes uden snor. Så egentligt er det meget sjældent min hund er i line - måske det har noget med det at gøre.

 

Jeg syntes da også det er fint at folk generelt anbefales at bruge sele - men hvor ville jeg dog ønske at disse blev tilpasset den enkelte hund ordentligt.

 

Selv kommer jeg nok aldrig til at bruge selen til andet end spor og forsvarsarbejde. Jeg har det fint med kæden og må jo så bare arbejde ekstra hårdt på at få en god kontakt hvis det er det der skal til. Under alle omstændigheder HADER jeg at gå med en hund der trækker og spasser rundt :blink: Det gør vi nok alle og jeg ved godt at det der lille nøgleord KONTAKT er en kamp uden lige for nogen, og for dem vil det sikkert være fint med en veltilpasset sele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Tak fordi du lige lærer mig lidt om hundens fysik :blink: Men hvad havde det med sagen at gøre :confused:

 

Jeg skrev:

Her mener jeg om det er vigtigere, at det er mere skånsom for pelsen, frem for halsen.

 

Jeg synes ikke jeg har skrevet det så det kunne misforståes...

 

En kæde er mere behagelig for halsen (og dermed nakken) end alternativerne OG mere skånsom for pelsen!

 

Du har i øvrigt stadig ikke fortalt om sikkerheden, som du mener er ret åbentlyst, at det er bedre end sele. Den undre jeg mig stadig over :engel:

 

Ja, jeg mener det er ret logisk at en kæde i rustfrit stål er mere holdbar end feks. et klikhalsbånd. Det ved jeg pr. erfaring.

Ligeledes har en hund i sele større "arbejdsradius" ved uheldige udfald, end hvis den er fikseret i halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Nu du er her Bettefod, må jeg lige spørge igen: Hvad er ideen i at afbinde hunden med kvæl fremfor alt muligt andet ?

 

Som skrevet i #38 er idéen at den ikke kan trække sig ud af kvælerhalsbåndet. :blink:

 

Der kan selvfølgelig være grunde til at det ikke er tilrådeligt som feks. ved meget "urolige hunde"

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen så var det ikke det det handlede om, og som jeg svarede på. Jeg svarede på hvorfor nogle trænere ANBEFALER kæde fremfor sele til træning.

 

Jeg har også selv trænet steder, hvor det er blevet anbefalet kæde. Det var frit om jeg ville bruge sele, men valgte jeg at gøre dette, så ville træneren ikke kunne garantere at Han kunne hjælpe :shock:

Det siger lidt om en træners "evner", hvis du spørger mig.

Jeg oplever selv det samme. Det er vi slet ikke uenige i. http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/5061-kan-sele-give-slidgigt-i-knae.html

 

Men det er jo også en udtalelse der i min bog er en falliterklæring.

 

Jeg oplever at en del folk, der bruger halsbånd, netop bruger halsbåndet til at "få kontakt" med. I stedet for at bruge lyde og bevægelser, får hunden lige et nyk/ryk i stedet. Dette er selvfølgelig sværre med en sele. Jeg har trænet folk, som normalt bruger halsbånd, som jeg så har anbefalet sele til. De er lige ved at gå ud af deres gode skind, når de så får en sele på hunden, for så er "kontakten" lige pludselig væk. Forkert, den har bare ikke været der. Det er halsbåndet, der har været kontakten mellem hund og ejer.

Næ det er du nok ikke, men så er vi jo også i samme båd. Vi har begge geberaliseret, blot er jeg til sele og du til halsbånd :-)

 

Egentlig er jeg jo til begge dele, men begge dele skal bruges på den rigtige måde og passe til den enkelte hund.

 

Hvis jeg kom og trænede hos dig - måtte jeg så fortsætte med at bruge kæde? Hvad man bruger kommer vel også an på den enkelte situation?

 

Som jeg skrev, så vil et halsbånd der dækker over flere hvirvler 'kræve' et større træk for at få en skade. Lige som en fakir, der ligger på et sømbræt. Hvis sømmene står for langt mellem hinanden, så gør det ondt at ligge på den, fordi der er for stor vægt på hvert enkelt søm. Når der er mange søm, bliver vægten fordelt over et større antal = mindre vægt på et enkelt søm, så det går ikke så langt ind. Ved godt det ikke er det samme, men mere så du kunne få en fornemmelse af hvad jeg mener :blink:

Et andet eksempel:

 

Hvis du forestiller dig at knoerne på en knyttet hånd er din hunds nakkehvirvler. Så tager du en finger (fra den anden hånd) og ligger oven på en af knoerne. Denne finger er et halsbånd. Forestil dig så hvordan billedet vil se ud, hvis hunden lige pludselig fare frem, det kan være der sker noget uventet og hunden bliver forskrækket. Fingeren/halsbåndet presser på hvirvlen og der skal faktisk ikke noget særligt hårdt træk til, for at få forskubbet denne hvirvel, så den evt. sætter sig fast, som jo kan give nogle forfærdelige smerter for hunden. Forestil dig selv, hvordan du ville have det med en nakkehvirvel, der ikke kan bevæge sig.

Hvis du så tager to fingrer i stedet, som skal indikere et bredere halsbånd, og ligger hen over, så vil du se, at det nu dækker over flere hvirvler. Det at der nu bliver dækket over flere hvirvler gør, at der skal et større træk til, for at beskadige disse, da vægten eller trækket vil fordele sig over et bredere stykke.

 

Se endnu engang hjap det en smule på min forståelse (jeg syntes jeg har læst den "smører" tidligere - beklager :oops:;-)).

 

Jeg er så en af dem der ikke behøver at forestille sig hvordan en låst nakke er :neutral:

 

Jeg siger heller ikke at din hund har skader. Jeg har heller ikke skrevet, at det er alle hunde, der bruger kæde, som har skader. :-)

 

Her er et eksempel på en hund med "hovedpine øjne" Dette var en hund, som jeg havde til træning, og som også brugte kæde, indtil jeg kom ind i billedet :blink:

 

picture.aspx?id=7347788

 

Jeg brugte også blot min egen hund som et eksempel på at det ikke altid behøver være lig med skader at man bruger kæde ;-)

 

Men det er da egentligt tydeligt på billedet at hunden sidder med sammenknebne øjne og det ikke ser videre behageligt ud - men jeg tvivler på at jeg personligt ville kunne se det i virkeligheden på en tilfældig hund.

Men nu skal jeg jo heller ikke kunne se det samme som jer andre :blink:

 

Ja det er det første folket bliver fortalt, hvis det kommer fra bl.a mig, men der er jo også nogle der siger det modsatte, at sele er lig med skader.

I dit eksempel vil jeg dog stadig ikke mene, at det skulle være selen, der er årsag til en diskus. medmindre man har valgt en forkert sele, hvilket selvfølgelig også er set, men det er jo såen helt anden snak :-)

Jeg ville ikke anbefale et halsbånd, men en sele der sidder rigtigt

 

Man vrider jo ikke i kroppen ved brug af sele, men bruger man derimod halsbånd, kan man vride i nakken.

 

Jeg mener nu ikke jeg er indædt modstander af sele. Det jeg er modstander af er nok mere at der ofte tegnes et rosenrødt skær omkring brugen af sele = Intet kan gå galt.

Og der hvis folk bruger kæde ofte tegnes et sort skær omkring = Hunden får smadret nakken.

 

Jeg sidder ofte med en fornemmelse af, at hvis man siger man bruger kæde så antager folk at man også hiver og slider i hunden, samt at kæden er monteret med kvælerfunktionen i brug.

 

Kom der en og spugte mig (en hund/fører jeg havde set med egne øjne) om de skulle bruge kvæl for at undgå at hunden træk ville jeg da ikke sige: Fin ide, så river du den bare rundt næste gang den trækker :mrgreen:. (overdrivelse fremmer forståelsen ;-)).

 

Selv tror jeg ikke på den der med at når hunden hører halsbåndet "klikker" så stopper den trækket. Min egen har såmænd ogs bevist det modsatte (det var oplevelser fra den gang jeg også mødte "underlige" trænere og åbenbart ikke vidste bedre :oops:)

 

Mon ikke vi i bund og grund er rimelige enige, men blot ser det fra lidt forskellige vinkler??

Link til indlæg
Del på andre sites

Som skrevet i #38 er idéen at den ikke kan trække sig ud af kvælerhalsbåndet. :blink:

 

Der kan selvfølgelig være grunde til at det ikke er tilrådeligt som feks. ved meget "urolige hunde"

 

Jeg er med. Det lød bare bagvendt at du låste kvælet normalt, men aktiverede det, når vovse var bundet af...men det er nok fordi jeg er så gammeldags, at jeg nok ville have gjort modsat, hvis min køter havde et kvælerhalsbånd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...