Hop til indhold

Sele, kvælerhalsbånd andet? Hun trækker!


Gæst Indie
 Share

Recommended Posts

Indie trækker helt forfærdeligt i øjeblikket selvom vi øver alt hvad vi kan.

Det gik rigtig fint, da vi skiftede fra fast halsbånd til kvæler, men nu er den altså gal igen...

Har I nogle gode erfaringer med bestemte seler eller andet, for hun trækker jo næsten min lille arm af på vej til græsarealet. :lol:

 

Vi har kigget på en Rogz for Dogz-sele, men jeg kan ikke helt finde ud af om den er nyttig eller bare fanzy... :?

 

Og har I nogle gode "lære-at-gå-pænt-fifs"?

 

:D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hejsa.

 

Nu ved jeg ikke, hvordan du har prøvet at lære Indie det, men her er den metode jeg har brugt på en hund, jeg har trænet i det et par gange.

 

Det jeg gjorde var at HVER gang hun begyndte at trække, så vendte jeg om på hælen og gik den stik modsatte vej. Hun fik det okay indlært på forholdsvis kort tid, men man kommer dog til at gå temmelig meget i ring. Godbidder når vovsen ikke trækker, er en god idé, dog havde jeg ikke godbidder første gang. Men ryg i linen brugte jeg absolut ikke og skæld ud brugte jeg næsten ikke. Sagde kun NEJ en sjælden gang imellem. Roste når hun gik pænt.

 

Passede hende igen en anden dag, hvor det var næsten fuldstændig svedt ud igen, hvor jeg brugte en lidt anden metode. Her gjorde jeg simpelt det at jeg stoppede op HVER gang hun trak, og rørte mig ikke ud af flækken før hun kiggede tilbage på mig. Så roste jeg hende også til skyerne og hun fik en godbid en gang i mellem. Det var også yderst effektivt :) Løbende godbidderne, når hun havde gået pænt et lille stykke (afstanden øges selvfølgelig når hunden bliver bedre), vil også være effektivt. Dog var jeg lidt nærig med dem selv, fordi jeg også trænede andre ting med hende.

 

Kvælerhalsbånd og ryk i linen kan jeg ikke anbefale. Hun havde et kvælerhalsbånd og ejerne (som desværre ikke vidste bedre) gjorde også brug af ryk i linen. Alligevel lærte hun ikke noget af dem... Derudover er kædehalsbånd og skadeligt for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Kvælerhalsbåndet kan skade din hund fysisk, det er rigtig skidt at bruge, ligesom rykmetoden også er det :)

 

Kan du evt finde en træner der bruger bløde metoder og som kan instruere dig i stop op metoden eller ''gå den anden vej'' metoden?

 

Det kræver at man altid gør det samme, at du konsekvent gør det samme :)

 

Du skal bruge ros og godbidder (nogen bruger bolde og andet), det virker, men det vigtige er at din timing er rigtig :)

 

Halti har lavet en kropssele (ikke snudesele) som ikke genere hunden med fysiske smerter, det er det eneste jeg kan anbefale af de lette løsninger, giver gerne link hvis du ønsker det :)

 

Men glem alt om ryk og kvæl!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt enige med de 2 andre der har lavet indlæg i denne tråd.

 

Vend rundt når hunden trækker, ros og godbidder.

 

Vi har aldrig brugt kvælerhalsbånd på Mathilde, men netop brugt at vende rundt, og stoppe helt op. Ja man kommer til at gå noget frem og tilbage og stå og vente, men det virker og hunden bliver mindst lige så træt som hvis den har trukket dig afsted 5 km :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, intet kvælerhalsbånd...!? Det var et par hundetrænere som rådede os til det denne gang og jeg brugte det også til min gamle hund (dog INGEN ryk!), så derfor har det været naturligt for os at vælge det.

 

Vi har prøvet jeres råd og bruger dem stadig, men hun er alt for ivrig og fuldstændig ligeglad med godbidder ligemeget hvad det er for noget. :roll:

 

Skal vi bare lade hende trække lidt indtil hun har ræset af på plænen og så træne, når hun er "træt"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, intet kvælerhalsbånd...!? Det var et par hundetrænere som rådede os til det denne gang og jeg brugte det også til min gamle hund (dog INGEN ryk!), så derfor har det været naturligt for os at vælge det.

 

Vi har prøvet jeres råd og bruger dem stadig, men hun er alt for ivrig og fuldstændig ligeglad med godbidder ligemeget hvad det er for noget. :roll:

 

Skal vi bare lade hende trække lidt indtil hun har ræset af på plænen og så træne, når hun er "træt"?

 

Hvad angår at køre hende lidt træt inden træningen, så har jeg hørt, eller rettere læst flere steder, at man kan have to forskellige ting, eksempelvis en sele og et halsbånd, så hunden kan kende forskel på det. Det man vil bruge permanent (lad os sige at det er selen), når hunden har lært ikke at trække, er man konsekvent med. Altså, hunden får en konsekvens af at trække, som eksempelvis ikke at komme videre eller komme væk fra den meget spændende duft. Og husk at det skal være HVER GANG - og husk timingen, som Anne Marie nævner. Halsbåndet må hunden så gerne trække med, hvor den så køres lidt træt. Hunden lærer simpelthen, at med halsbånd må den gerne trække, men når så halsbåndet bliver skiftet ud med selen, så må der ikke trænes længere.

Håber det er til at forstå :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Oh, intet kvælerhalsbånd...!? Det var et par hundetrænere som rådede os til det denne gang og jeg brugte det også til min gamle hund (dog INGEN ryk!), så derfor har det været naturligt for os at vælge det.

 

Vi har prøvet jeres råd og bruger dem stadig, men hun er alt for ivrig og fuldstændig ligeglad med godbidder ligemeget hvad det er for noget. :roll:

 

Skal vi bare lade hende trække lidt indtil hun har ræset af på plænen og så træne, når hun er "træt"?

 

Jamen hun skal jo ikke rase af i snoen? på plænen?

 

Kan hun ikke løbe løs?

Søge, lave sjove ting og dermed have krudtet af inden turen?

 

Eller er det ikke muligt for jer?

 

Har i adgang til frie områder?

 

I kunne lade hende løbe i en sporline, den energi hun har der er jo en energi hun skal have brændt af og ikke en energi hun har for at genere nogen :)

 

De gammeldags trænere burde allesammen få noget efteruddannelse og holde op med at genere hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LKollerup

At have en hund, der trækker er noget af det mest frustrerende for hundejere - specielt hvis hunden er stor og stærk.

Desværre føler mange sig så magtesløse at de tyr til kvæl og ryk, men som flere andre har svaret er det yderst skadeligt for hunden med kvæl og ryk. Begge dele kan forårsage store skader på strubehoved, nakke og ryg, som måske ikke ses umiddelbart, men som kan give hunden store lidelser når den bliver lidt ældre.

 

Der findes en rigtig god bog om at lære hunden at gå pænt i snor. Den er skrevet af Turid Rugaas og hedder 'Hva gjør jeg når hunden drar i båndet' Den er på norsk, men meget let læselig. Den beskriver trin for trin hvad du gør for at lære din hund at gå pænt.

 

Problemet med hunde, der trækker meget er at der kan være andet involveret. Et træk i halsbåndet giver modtræk - dvs. hunden vil forsøge at komme væk fra trækket.

 

(Så er der selvfølgelig de, der rykker så voldsomt hårdt i snoren at hunden bliver så forskrækket og får så ondt at den ikke tør vige fra ejerens side. Men så er vi i gang med en snak om etik - der er ingen grund til at træne så negativ forstærkning, når der er så mange andre positive metoder.)

 

Endvidere vil de fleste stressede hunde også trække meget når de kommer ud, og hunde, der trækker meget vil ofte også stresse meget. Om det så er hønen eller ægget der kommer først, må komme an på en dyberegående undersøgelse af hunden.

Det kan altså være en ide at gennemtænke hundens hverdag, for at finde ud af om der er noget man kan gøre anderledes, for at sænke et evt. forhøjet stressniveau.

 

Når din hund overhovedet ikke interesserer sig for godbidder, når I er ude, er det tegn på at hun stresser lidt. Da vil det ikke hjælpe at forsøge at belønne hende med disse.

Det eneste, der vil hjælpe, er at hun oplever ikke at komme derhen hvor hun ønsker, når hun trækker i snoren! Og det gøres ved enten at stoppe op eller at gå den modsatte vej. Hun skal selvfølgelig roses når hun går pænt.

 

For mange hunde er det svært at koncentrerer sig om at stå stille eller vende om i ret lang tid ad gangen. Derfor kan det være en hjælp at lære hunden at skelne mellem sele og halsbånd(et halsbånd skal være så bredt at det dækker to halshvirvler, hvis det skal skade mindst muligt) eller to forskellige snore.

 

For at skåne hunden mest muligt vil to forskellige snore være at foretrække. Den ene snor er i selen når hun skal gå pænt og den anden i selen når hun har 'fri'. For at gøre det lettere for hunden at skelne kan man evt. hænge en lille bjælde(med blid lav lyd) i den snor, der bruges til at træne gå pænt.

Efterhånden som hun bliver bedre og bedre til det øger du tiden hvor hun skal gå pænt.

 

Håber du kan bruge det til noget fornuftigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, intet kvælerhalsbånd...!? Det var et par hundetrænere som rådede os til det denne gang og jeg brugte det også til min gamle hund (dog INGEN ryk!), så derfor har det været naturligt for os at vælge det.

 

Vi har prøvet jeres råd og bruger dem stadig, men hun er alt for ivrig og fuldstændig ligeglad med godbidder ligemeget hvad det er for noget. :roll:

 

Skal vi bare lade hende trække lidt indtil hun har ræset af på plænen og så træne, når hun er "træt"?

 

Der er givet gode svar om stop og vend om m.m. at det vil jeg ikke komme mere ind på.

 

Giv hende nogle aktiviteter hvor hun bliver mental træt. Lav nogle kontakt øvelser med hende, så hun lærer at koncentrerer sig om jer. Når der er god kontakt mellem jer og hunden øver i i at gå pænt i snor.

Giv hende også muligheder for at kunne rende løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, intet kvælerhalsbånd...!? Det var et par hundetrænere som rådede os til det denne gang og jeg brugte det også til min gamle hund (dog INGEN ryk!), så derfor har det været naturligt for os at vælge det.

 

Vi har prøvet jeres råd og bruger dem stadig, men hun er alt for ivrig og fuldstændig ligeglad med godbidder ligemeget hvad det er for noget. :roll:

 

Skal vi bare lade hende trække lidt indtil hun har ræset af på plænen og så træne, når hun er "træt"?

 

Jamen hun skal jo ikke rase af i snoen? på plænen?

 

Kan hun ikke løbe løs?

Søge, lave sjove ting og dermed have krudtet af inden turen?

 

 

Eller er det ikke muligt for jer?

 

Har i adgang til frie områder?

 

I kunne lade hende løbe i en sporline, den energi hun har der er jo en energi hun skal have brændt af og ikke en energi hun har for at genere nogen :)

 

De gammeldags trænere burde allesammen få noget efteruddannelse og holde op med at genere hunde!

 

Der er en lille gå-tur ned til græsarealet, det er DEN tur jeg mener om hun gerne må trække lidt eller om vi skal træne fra vi går ud af døren, for selvfølgelig kommer hun da ud og drøne af, ellers havde vi jo ikke valgt en så aktiv hund.

 

Jeg syns faktisk du lyder lidt fordomsfuld... :?

At vi ikke alle har samme holdning behøver vel ikke betyde, at nogle generer dyrene...

Så længe et kvælerbånd kun bliver brugt for lyden og ikke for ryk/kvæl, så er der jo ingen skade sket.

Men er glad for jeres svar, for det var jo trods alt erfaringer jeg spurgte til. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi giver hende ikke ryk eller andet i det halsbånd...

Ved ikke hvorfor folk automatisk tror man er uvidende og komplet imbecil fordi hunden har kvælerhalsbånd. '

 

Stort set enhver kan vel regne ud, at det skader hunden at blive tævet løs på hals og nakke med en metalkæde. :? :(

 

Og hov, glemte helt at tilføje... Hvilke seler er gode? Er Rogz for Dogz okay til den str. hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Oh, intet kvælerhalsbånd...!? Det var et par hundetrænere som rådede os til det denne gang og jeg brugte det også til min gamle hund (dog INGEN ryk!), så derfor har det været naturligt for os at vælge det.

 

Vi har prøvet jeres råd og bruger dem stadig, men hun er alt for ivrig og fuldstændig ligeglad med godbidder ligemeget hvad det er for noget. :roll:

 

Skal vi bare lade hende trække lidt indtil hun har ræset af på plænen og så træne, når hun er "træt"?

 

Jamen hun skal jo ikke rase af i snoen? på plænen?

 

Kan hun ikke løbe løs?

Søge, lave sjove ting og dermed have krudtet af inden turen?

 

 

Eller er det ikke muligt for jer?

 

Har i adgang til frie områder?

 

I kunne lade hende løbe i en sporline, den energi hun har der er jo en energi hun skal have brændt af og ikke en energi hun har for at genere nogen :)

 

De gammeldags trænere burde allesammen få noget efteruddannelse og holde op med at genere hunde!

 

Der er en lille gå-tur ned til græsarealet, det er DEN tur jeg mener om hun gerne må trække lidt eller om vi skal træne fra vi går ud af døren, for selvfølgelig kommer hun da ud og drøne af, ellers havde vi jo ikke valgt en så aktiv hund.

 

Jeg syns faktisk du lyder lidt fordomsfuld... :?

At vi ikke alle har samme holdning behøver vel ikke betyde, at nogle generer dyrene...

Så længe et kvælerbånd kun bliver brugt for lyden og ikke for ryk/kvæl, så er der jo ingen skade sket.

Men er glad for jeres svar, for det var jo trods alt erfaringer jeg spurgte til. :D

Det er ikke meningen at lyder fordomsfuld :)

 

Og jo desværre kan det skade hende selv når du ikke rykker :)

 

For når hun af en leller anden grund ryger frem i snoen så kan det ryk i hslsen det giver være nok :)

 

Det ved kiropraktikerne, og de støder ofte på det :)

 

Du kan sagtens lade hende trække derned, du kan gøre det ved fx at lade hende trække i sele fx eller bruge en bestemt kommando til det :)

 

Du må undskylde at du føler dig ramt af det jeg skriver,men det var hvad jeg fik ud af de få oplysninger du gav og mine spørgsmål er ret relevante :)

 

Et godt halsbånd er dette her, blødt og dejligt bredt :)

 

http://www.123hjemmeside.dk/hundenshus/1321384

 

Det er vigtigt at der tages det helt rigtige mål, jeg bruger det til Mika, som ikke bryder sig om at have sele på :)

 

Der er mange seler på markedet, da det er en tung hund du har skal du måske over i noget i læder fra fx http://www.kenjan.dk/

 

De har nogle meget lækre seler og de holder i mange mange år :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke meningen at lyder fordomsfuld :)

 

Og jo desværre kan det skade hende selv når du ikke rykker :)

 

For når hun af en leller anden grund ryger frem i snoen så kan det ryk i hslsen det giver være nok :)

 

Det ved kiropraktikerne, og de støder ofte på det :)

 

Du kan sagtens lade hende trække derned, du kan gøre det ved fx at lade hende trække i sele fx eller bruge en bestemt kommando til det :)

 

Du må undskylde at du føler dig ramt af det jeg skriver,men det var hvad jeg fik ud af de få oplysninger du gav og mine spørgsmål er ret relevante :)

 

Et godt halsbånd er dette her, blødt og dejligt bredt :)

 

http://www.123hjemmeside.dk/hundenshus/1321384

 

Det er vigtigt at der tages det helt rigtige mål, jeg bruger det til Mika, som ikke bryder sig om at have sele på :)

 

Der er mange seler på markedet, da det er en tung hund du har skal du måske over i noget i læder fra fx http://www.kenjan.dk/

 

De har nogle meget lækre seler og de holder i mange mange år :)

 

Tak for svar, Anne-Marie. :)

Vi vil nok køre ud og finde et nyt halsbånd til hende i morgen. Hun har nemlig gnavet det gamle over (altså ikke det af metal, vel :D )

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...
Gæst bamses_ejer

altså når jeg sidder og læser denne tråd bliver jer nervøs, min første træner ville have sele, skønt vi havde et lædder halsbånd og kæde halsbånd. så jeg måtte ud og investere i en masse nyt. min nr2 træner ham jeg har nu, vil have kædehalsbåndet (kvæler halsbåndet bare man spænder det fast som et fastlåst halsbånd når vi går tur) , og det er af den grund at det ikke giver sig, et lædder/ nylon giver sig en smule, så når hunden trækker og det giver sig lidt føler den den får mere ud af at trække og derfor vil den blive ved.

når jeg bruger kædehalsbånd gør jeg det sådan jeg spænder det fast i øjet og der næst i 3 eller 4 led fra det andet øje. kan ikke forstå hvorfor nogle vil anbefale dette hvis det virkelig skader hunden så meget.

ja jeg mener den kan blive skadet men bare hvis man mishandler og misbruger kædebåndet, dvs. den kan kvæle og man hiver hårdt tilbage når hunden trækker. hvis man gør dette over en længere periode vil man skade hunden.

men jeg mener ikke en dch træner ville være så uansvarlig at råde mig til at bruge dette hvis ikke der var fordi det hjalp, og det har det gjort.

jeg har snart trænet i et år med positiv træning i sele for at få ham til ikke at trække, men intet har hjulpet. som en der har skrevet før, så snart han trækker vender jeg mig og går modsat vej, og bamse fatter det bare ikke.

nu efter 2. gang jeg var til træning trækker han næsten ikke mere, så det er verd at tage med.

vil rigtig gerne have svar og respons på dette da jeg syntes det er vigtig at min hund ikke bliver skadet.

Mvh bamses ejer

Redigeret af bamses_ejer
Link til indlæg
Del på andre sites

altså når jeg sidder og læser denne tråd bliver jer nervøs, min første træner ville have sele, skønt vi havde et lædder halsbånd og kæde halsbånd. så jeg måtte ud og investere i en masse nyt. min nr2 træner ham jeg har nu, vil have kædehalsbåndet (kvæler halsbåndet bare man spænder det fast som et fastlåst halsbånd når vi går tur) , og det er af den grund at det ikke giver sig, et lædder/ nylon giver sig en smule, så når hunden trækker og det giver sig lidt føler den den får mere ud af at trække og derfor vil den blive ved.

når jeg bruger kædehalsbånd gør jeg det sådan jeg spænder det fast i øjet og der næst i 3 eller 4 led fra det andet øje. kan ikke forstå hvorfor nogle vil anbefale dette hvis det virkelig skader hunden så meget.

ja jeg mener den kan blive skadet men bare hvis man mishandler og misbruger kædebåndet, dvs. den kan kvæle og man hiver hårdt tilbage når hunden trækker. hvis man gør dette over en længere periode vil man skade hunden.

men jeg mener ikke en dch træner ville være så uansvarlig at råde mig til at bruge dette hvis ikke der var fordi det hjalp, og det har det gjort.

jeg har snart trænet i et år med positiv træning i sele for at få ham til ikke at trække, men intet har hjulpet. som en der har skrevet før, så snart han trækker vender jeg mig og går modsat vej, og bamse fatter det bare ikke.

nu efter 2. gang jeg var til træning trækker han næsten ikke mere, så det er verd at tage med.

vil rigtig gerne have svar og respons på dette da jeg syntes det er vigtig at min hund ikke bliver skadet.

Mvh bamses ejer

jeg tænker flere ting, timing i hvornår i vender, hvornår i roser, hvor langt jeres hund må gå frem før i vender.

Aktivering i løbet af dagen.

Hvor meget i går om dagen.

Jo mindre aktivering jo mere travlt har en hund med at komem frem og læse hundeavis ect.

 

læs evt. denne tråd, Jørgen giver nogle rigtige gode tips og vi har fået meget ud af dem.

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/4968-vi-kaemper-stadig-vaek-med-traek.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu læst hele tråden igennem og en masse gode råd som også jeg har brugt i min træning både som hundefører og som instruktør.

 

Det eneste jeg tænker over er at man også skal tage hundens alder i betragtning og race samt at hver hund har forskelligt indlærings tempo. NOgen hunden er utroligt hurtige for deres race og andre er utroligt langsomme for deres race.

 

Det eneste man ikke må er at miste modet. Det handler oftest om hvem der er mest stædig dig eller hunden.....

 

Hvis det virker med at træne med at hunden har kædehalsbånd på som er låst så det bliver som et "fast" så brug dog det. Hvis det virker med sele så brug det. Og ja det kræver måske lidt forsøg og ja det kan være en dyr fornøjelse - men det er også det værd i sidste ende hvis du får hunden til at gå ordentligt.

 

Måske kan det være man skal prøve klikker træning.

Nogen gange kan en agility bane være rigtig god at skabe kontakt med.

 

Og så skal man gøre op med sig selv hvor hunden skal gå på plads og hvor den skal have mulighed for at gå fri og "trække" fordi der er så mange dufte den skal have "ind". Gør gerne det faste steder på gå turen. eller bestem dig lidt før så du er forberedt mentalt på at det er der sker..

 

Man skal ikke kimse af den indvirkning vores intentioner har på hunden, hvis man virker lidt tøvende går det lige i linen og ned i hunden. Det går hvis det er en ældre hund som allerede er godt opdraget, men det kan godt skabe noget "flimmer" hos en unghund som ikke er helt sikker på hvad den skal hvornår.

 

Lav kontakt øvelser hjemme med "super" godbidder - tag derefter øvelserne med ud og med ud med snoren evt. i haven eller tæt på hjemmet - dernæst tag øvelserne med ud på selve turen.

 

Og igen GIV ikke op ;-)

 

Det var bare min tanker. Ha en dejlig dag

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig altid over hvorfor det er så stort et problem at lære hunden at lade være med at trække.

Det er jordens mest simple ting, kun kompliceret af os selv og vores egen planløse ukonsekvente tilgang til det.

 

Jeg vil råde dig til at tænke en kort gang over det. Vil du have at hunden trækker, eller vil du ikke have det?

Hvis svaret er det sidste, så betyder det pr. automatik at hunden aldrig må trække. Punktum færdig.

 

Ikke noget emd at lade hunden vise vejen hen til en græstot den liiige skal snuse til en gang. Ikke noget med at lade den ræse af i linen på en græsplæne. Ikke noget med at lade den stæse derudaf, fordi den jo skal have lov at se sigomkring osv.

 

Enten må den, elelr den må ikke.

 

Og den der med kvæleren......:roll: Jeg har altså set flere hunde med skader forvoldt af seler og alt muligt andet, end jeg har set forvoldt af kvælerhalsbånd.

Og jeg er endda én af dem der kan finde på at rykke hovedet af min hund, hvis ikke den makker ret på en simpel ting som lineføring, som den iøvrigt har lært til hudløshed.

Dér er jeg godt nok kold på dét punkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
altså når jeg sidder og læser denne tråd bliver jer nervøs, min første træner ville have sele, skønt vi havde et lædder halsbånd og kæde halsbånd. så jeg måtte ud og investere i en masse nyt. min nr2 træner ham jeg har nu, vil have kædehalsbåndet (kvæler halsbåndet bare man spænder det fast som et fastlåst halsbånd når vi går tur) , og det er af den grund at det ikke giver sig, et lædder/ nylon giver sig en smule, så når hunden trækker og det giver sig lidt føler den den får mere ud af at trække og derfor vil den blive ved.

når jeg bruger kædehalsbånd gør jeg det sådan jeg spænder det fast i øjet og der næst i 3 eller 4 led fra det andet øje. kan ikke forstå hvorfor nogle vil anbefale dette hvis det virkelig skader hunden så meget.

ja jeg mener den kan blive skadet men bare hvis man mishandler og misbruger kædebåndet, dvs. den kan kvæle og man hiver hårdt tilbage når hunden trækker. hvis man gør dette over en længere periode vil man skade hunden.

Svaret er ganske simpelt. Nogle er "ligeglade" fordi at træningen til tider er nemmere med halsbånd, så der vælger man at lukke øjnene. Andre ved simpelthen ikke bedre. Det er langt fra alle trænere der er informeret/har viden om skader på hunde.

 

men jeg mener ikke en dch træner ville være så uansvarlig at råde mig til at bruge dette hvis ikke der var fordi det hjalp, og det har det gjort.
Nogle hunde er nemmere at have med at gøre, hvis de har halsbånd på, min egen høre bl.a til den del. Når han har halsbånd på bliver der ligesom lagt en dæmper på ham, og han går pænt, men det er ikke fordi det er bedre at bruge halsbånd, det er kort og godt fordi han føler et ubehag ved det, hvis der kommer et træk. Så jo bevares det er da bedre for mig, men hvad hjælper det, når det ikke er bedre for min hund. Nogle gange kan det kræve lidt ekstra arbejde, at bruge sele, fordi man skal arbejde mere for at få den fornødne kontakt, end hvis man bruger halsbånd, hvor man kan give et nyk, og derved "få kontakt"

Jeg bruger ikke selv halsbånd til træning og er stor tilhænger af sele.

 

Nogle trænere vælger bevidst at bruge halsbånd fordi det oftest er nemmere at styrre hundene, og har de ikke den fornødne viden om skader, så er det helt naturligt, at de vil vælge at bruge halsbånd frem for sele. Ja så er der som sagt også dem, der bare lukker øjnene med hensyn til skader, ej at forglemme dem, der mener at det er fis i en hornlygte, at hunde kan få skader. :roll:

Der er også er dem, der bare ikke bryder sig om seler, hvorfor det er sådan, kan de ikke altid svare på. :shock:

Og sikkert også flere, som jeg ikke lige kan komme i tanke om på stående fod :blink:

 

jeg har snart trænet i et år med positiv træning i sele for at få ham til ikke at trække, men intet har hjulpet. som en der har skrevet før, så snart han trækker vender jeg mig og går modsat vej, og bamse fatter det bare ikke.

nu efter 2. gang jeg var til træning trækker han næsten ikke mere, så det er verd at tage med.

vil rigtig gerne have svar og respons på dette da jeg syntes det er vigtig at min hund ikke bliver skadet.

Mvh bamses ejer

Det gælder om, at finde den metode, der virker på ens hund. Som regel hører man om stop op eller vende om metoden, som også kan virke godt for nogle hunde.

Jeg har haft en cavalier som jeg også prøvede disse to modeller til hudløshed med, for det skulle jo virke, hvis bare min timing var rigtig nok... Ja godaw min bare. :shock: Jeg trænede og trænede men intet hjalp, han hev og trak og var så fokuseret på dufte, at jeg, godbider og alt andet kunne være lige meget, han skulle bare fremad.

Jeg begyndte så at klikkertræne ham, og på vors gåture brugte jeg så dufte som belønning, så når han gik pænt klikkede jeg og han fik lov til at løbe frem og dufte. Der gik ikke ret lang tid, inden han fandt ud af, at det bare handlede om, at gå pænt, så skulle man nok komme hen til de dufte, man ville hen til. :mrgreen:

 

En god instruktør/træner bør kunne hjælpe med forskellige redskaber, så man finder den rigtige metode til sin hund, OGSÅ hvis man bruger sele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Svaret er ganske simpelt. Nogle er "ligeglade" fordi at træningen til tider er nemmere med halsbånd, så der vælger man at lukke øjnene. Andre ved simpelthen ikke bedre. Det er langt fra alle trænere der er informeret/har viden om skader på hunde.

 

Altså, hvor hører jeg så ind under?

 

Jeg sværger til kæden og anbefaler den også til andre. Jeg bruger ikke kæde fordi det gør min træning nemmere, men fordi det generelt er mere praktisk og sikkert. Jeg er fuldt ud klar over at hunden kan skades ved forkert brug, men vil påstå at ingen af mine hunde har taget skade.

 

Desuden mener jeg ikke at jeg har "trækkeproblemer". Men jeg bruger også metoder der virker 100% :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Altså, hvor hører jeg så ind under?

:ae: Vi laver en der hedder. Nogle bruger halsbånd fordi de synes det er mere praktisk og sikkert :blink:

 

Jeg skrev også længere nede

Og sikkert også flere, som jeg ikke lige kan komme i tanke om på stående fod
:-D

 

Jeg sværger til kæden og anbefaler den også til andre. Jeg bruger ikke kæde fordi det gør min træning nemmere, men fordi det generelt er mere praktisk og sikkert.
Hvordan er det mere praktisk og sikkert?

Jeg er fuldt ud klar over at hunden kan skades ved forkert brug, men vil påstå at ingen af mine hunde har taget skade.

Det har jeg hørt mange gange af folk, der bruger halsbånd, men jeg har dog også set mange hunde med problemer, trods det at ejerne påstår noget andet. :blink:

 

Desuden mener jeg ikke at jeg har "trækkeproblemer". Men jeg bruger også metoder der virker 100% :mrgreen:
Jeg har heller ikke trækkeproblemer, hvis jeg bruger halsbånd til min hund. :engel:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst egholm´sChili

Mine forældre har præcis samme problem, med deres labrador han, han er fuldstændig umulig at gå med, du er lam i armen bagefter. Vi prøvede ALLE samtlige metoder, som findes tror jeg, og intet har hjulpet. men det var han sku ligeglad med, han trak bare lige så snart vi gik igen :(. Men så hørte vi noget om en "gå-grime" den kan slet ikke forbindes med en mundkurv, hunden kan åbne munden på samme måde uden den på! Det er simpelthen et vidunder middel, især for vores hund.

De er ikke særlige dyre, og de hjælpe rigtig godt! nu kan vi holde ud at gå med ham, uden at knække armen af, og uden at det tager skade på hunde. Hvis det er synes jeg du helt sikkert skal prøve én, se om den virker, du kan købe den snart i alle dyreforetninger ;-)

 

venlig hilsen kristina.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svaret er ganske simpelt. Nogle er "ligeglade" fordi at træningen til tider er nemmere med halsbånd, så der vælger man at lukke øjnene. Andre ved simpelthen ikke bedre. Det er langt fra alle trænere der er informeret/har viden om skader på hunde.

 

Ejjj - Det er da noget pladder :-) Der er også nogle der vælger kæden fordi det skal hunden bære når der stilles til prøver. Og at det skulle gøre træningen nemmere det syntes jeg lyder som noget underligt noget. Min egen hund er et udemærket eksempel........

 

Selen bruges i forbindelse med spor - så det er såmænd ikke fordi sele er et FY-ord for mig.

 

Min hund bliver også slæbt til kiropraktor og jeg har snakket med vedkommende om halsbånd kontra sele og er ikke blevet anbefalet at smide kæden ud.

 

Når alt kommer til alt, er det det handler om jo at skabe kontakt, kontakt, kontakt.

 

Mener du/I helt seriøst at en hund der hopper fremad eller til siden ingen skader overhovedet kan få i en sele :confused: Den får da et ordentligt ryk i kroppen uanset hvad den er påmonteret......... Og ja ja, jeg har hørt den med at det bliver mere/bedre fordelt i en sele. Men hvad med en gravhund i sele der laver et hop til siden!! Er chancerne for at den får en diskusprolaps ikke til stede :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
:ae: Vi laver en der hedder. Nogle bruger halsbånd fordi de synes det er mere praktisk og sikkert :blink:

 

TAK! :cool:

 

Hvordan er det mere praktisk og sikkert?

 

Sikkerhedsfaktoren er jo ret åbentlys. Det praktiske (for mig) består i at have både fast halsbånd og kvælfunktionen i et og samme. Kvælerfunktionen bruger jeg dog kun hvis hunden afbindes. Desuden tilpasser en kæde sig bedre halsen end feks. alternativerne i stof og læder, og er dermed mere behageligt og mere skånsom for pelsen.

Nårh ja og så er der jo evighedsgaranti på mine rustfrie kæder lissom jeg frit kan bytte størrelse..

Som Tanten også er inde på, er kæden et krav til visse prøver

 

Det har jeg hørt mange gange af folk, der bruger halsbånd, men jeg har dog også set mange hunde med problemer, trods det at ejerne påstår noget andet. :blink:

 

Du har ikke set mine :blink:

 

Jeg har heller ikke trækkeproblemer, hvis jeg bruger halsbånd til min hund. :engel:

 

Er ret sikker på at dine antitrække løsninger ikke er lige så effektive som mine :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ejjj - Det er da noget pladder :-) Der er også nogle der vælger kæden fordi det skal hunden bære når der stilles til prøver. Og at det skulle gøre træningen nemmere det syntes jeg lyder som noget underligt noget. Min egen hund er et udemærket eksempel........

Nu handlede det jo ikke om prøver. :-)

 

Selen bruges i forbindelse med spor - så det er såmænd ikke fordi sele er et FY-ord for mig.

 

Min hund bliver også slæbt til kiropraktor og jeg har snakket med vedkommende om halsbånd kontra sele og er ikke blevet anbefalet at smide kæden ud.

 

Når alt kommer til alt, er det det handler om jo at skabe kontakt, kontakt, kontakt.

Enig, og lige den del, har jeg set flere gange glippe, når folk vælger at bruge halsbåndet. Dermed ikke sagt, at alle har den holdning, gudskelov :-)

 

Jeg indrømmer at jeg genereliserede i mit første indlæg, og skulle have skrevet, at sådan som JEG har set og oplevet det, så er det oftest at.....

 

Mener du/I helt seriøst at en hund der hopper fremad eller til siden ingen skader overhovedet kan få i en sele :confused: Den får da et ordentligt ryk i kroppen uanset hvad den er påmonteret.........
Nej og det har jeg heller aldrig skrevet.

I en anden tråd har jeg også skrevet, at hunde også kan få skader med sele på, men der er større chance for skader ved et hop fremad i halsbånd, specielt hvis det er et tyndt, end hvis den har sele på. Hvis man skal bruge halsbånd, vil jeg anbefale at man bruger et halsbånd, der dækker over mindst to nakkehvirvler, så trykket bliver fordelt over et større stykke, og der derved skal mere til at skade hunden.

 

Jeg har også set flere eksempler af hunde, der bruger kæde, som går rundt med "hovedpine øjne" som kan skyldes spændinger i nakken. Dette kan være en tilfældighed, men det er bare det, jeg selv har observeret.

 

Og ja ja, jeg har hørt den med at det bliver mere/bedre fordelt i en sele. Men hvad med en gravhund i sele der laver et hop til siden!! Er chancerne for at den får en diskusprolaps ikke til stede :confused:
Øh kan ikke lige se hvad det har med sagen at gøre. Nu har gravhunden jo tendens til diskusprolaps om den så gik "nøgen" rundt.

 

Jeg snakker jo ikke om skader en hund er disponeret for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...