Hop til indhold

Sele, kvælerhalsbånd andet? Hun trækker!


Gæst Indie
 Share

Recommended Posts

Gæst lillefod
Jeg er med. Det lød bare bagvendt at du låste kvælet normalt, men aktiverede det, når vovse var bundet af...men det er nok fordi jeg er så gammeldags, at jeg nok ville have gjort modsat, hvis min køter havde et kvælerhalsbånd...

 

Tjaa.. Man kan selvfølgelig godt låse kæden så stramt til at hunden ikke kan trække sig ud, men det forestiller jeg mig ikke kan være særligt behageligt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tjaa.. Man kan selvfølgelig godt låse kæden så stramt til at hunden ikke kan trække sig ud, men det forestiller jeg mig ikke kan være særligt behageligt :blink:

 

Næ og det var også motivet for at investere i et halvkvæl til vores. Den kan ikke smutte ud af det. Jeg ved ikke hvor stærk en rotte er, men en Berner trækker bare nylon, læder osv så stort, at den kan smyge sig ud og det er træls. Aner ikke, hvad jeg vil, når han engang bliver voksen og opfører sig ordenligt hele tiden. Vel et læderhalsbånd. Det kan jo accepteres på alle træningspladser til forskel fra en kæde. Jeg kommer aldrig til at forstå, at det er kæden i sig selv, der er af det onde. Det burde vel være måden, hvorpå den bliver brugt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Næ og det var også motivet for at investere i et halvkvæl til vores. Den kan ikke smutte ud af det. Jeg ved ikke hvor stærk en rotte er, men en Berner trækker bare nylon, læder osv så stort, at den kan smyge sig ud og det er træls. Aner ikke, hvad jeg vil, når han engang bliver voksen og opfører sig ordenligt hele tiden. Vel et læderhalsbånd. Det kan jo accepteres på alle træningspladser til forskel fra en kæde. Jeg kommer aldrig til at forstå, at det er kæden i sig selv, der er af det onde. Det burde vel være måden, hvorpå den bliver brugt...

 

Og det er du ikke ene om.. :-)

 

Jeg mener at de der forbyder kæden på deres træningspladser er dobbelt så forstokkede som de der vælger at bruge den (mig feks...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Pelles kiropraktorer har "forbudt" brugen af halsbånd, hvis han skal have line på.

 

Det halsbånd han bruger er det på fotoet, 6 cm bredt i blødt materiale.

 

Alligevel laver han spændinger i nakken som forplanter sig hele vejen ned gennem ryggen.

 

:(

 

Det er der sikkert mange hunde der render rundt og har problemer med.

 

Tanjas (martinsen) billede af hund med hovedpine øjne er rigtigt godt.

 

Nome halsbåndet er det eneste Mika kan (vil) gå med tror jeg, det er blødt, bredt, og hun kan ikke komme ud af det :-D

 

Susi går kun med seler, og jeg kan slet ikke forestille mig at have noget om halsen på hende, det er en hel anden frihed hun har med sine seler på :-)

 

Tidligere skrev Tanja (tror jeg det var) at mange hundeejere styrer hunden med ryk i halsbåndet istedet for at bruge stemme, de er meget udsatte de hunde og en sele (og en anden adfærd gerne) vil hjælpe sådanne hunde meget!

 

Jeg har lige fået sele på sådan en hund (ved lige at have en der passede i huset) og sikke en forandring der skete med ham :banan:

Redigeret af anne-marie
Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er du ikke ene om.. :-)

 

Jeg mener at de der forbyder kæden på deres træningspladser er dobbelt så forstokkede som de der vælger at bruge den (mig feks...)

 

Mja, det kan der være en hel del om. Det siger nok mest om dem selv og hvad de ville gribe til af midler, hvis deres hund gik i kvæl.

 

Og så vil jeg egentlig også give dig ret i, at en kæde ikke maltraktere hundens pels i samme omfang som et almindeligt halsbånd. Som det er nu har Bassen aldrig halsbånd på uden han absolut skal. Det bliver jo fravalgt pga pelsen, der er nød til at se ordenlig ud (udstilling og det hejs der)...

Link til indlæg
Del på andre sites

^Trækker det virkeligt ned, hvis man kan se på pelsen, at der har været halsbånd på? Det har jo intet med dårlige gener at gøre?

 

Jeg ved ikke om det disideret trækker ned. Men hundens pels på specielt de langhårede med flimmerpels som berneren kommer til ligne noget der er løg, pelsen knækker og filter sammen på halsen og det ser jo ikke ligefrem godt ud. Helhedsindtrygget tæller jo også :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

^Ja ok, så er vi derude på overdrevet, hvor jeg står fuldkommen af i forhold til udstillinger. Det må da handle om at finde de bedste hunde at avle på.

 

 

Åben øjnene engang, tænker jeg lige højt.

Det kan bruges til a skjule fejl med. Det kan retrieverliner som jo er meget almindeligt anvendt af retrieverfolket (:mrgreen:) såmænd også. Bare tag en line i kontrastfarve, og anbring den udstillingsmæssigt korrekt (i dine øjne) og vupti....så har man sløret en fejl, eller fremhævet en god ting.

 

En undskyldning som: "jamen pelsen ser så grim ud pga. halsbåndet den går med normalt" Kunne ligesåvel reelt set dække over en for stejl elelr for vag vinkel på forparten, som meget let sløres af sådan en skuddermudder i pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Ja ok, så er vi derude på overdrevet, hvor jeg står fuldkommen af i forhold til udstillinger. Det må da handle om at finde de bedste hunde at avle på.

 

Det er da rigtigt. Men nr to kan jo også være en god hund. Der er jo kun en, der kan vinde. Jeg skrev jo også " to nogenlunde lige gode hunde":blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg synes ikke jeg har skrevet det så det kunne misforståes...

 

En kæde er mere behagelig for halsen (og dermed nakken) end alternativerne OG mere skånsom for pelsen!

Ja den er røget ind på lystavlen, men det jeg bider mærke i er, at du skriver at det er behageligt for halsen, og skånsomt for pelsen. Derfor sætter jeg spørgsmålstegn til om det er vigtigere, at det er skånsomt for pelsen frem for halsen.

 

Jeg selv ville priortere at det er mere skånsomt for halsen, frem for pelsen. Hellere et par ødelagte hårstrå frem for et par ødelagte nakkehvirvler. :engel:

 

Ja, jeg mener det er ret logisk at en kæde i rustfrit stål er mere holdbar end feks. et klikhalsbånd. Det ved jeg pr. erfaring.

Ligeledes har en hund i sele større "arbejdsradius" ved uheldige udfald, end hvis den er fikseret i halsbånd.

Det kommer da så sandelig an på, hvilken sele hunden har på, og hvor hurtig ejer er på aftrækkeren. Sker disse uheldige udfald, vil jeg da også heller hive min hund til mig via en sele og derved kroppen, frem for at hive i et halsbånd og derved halsen. :shock:

 

Hvad ville du selv, synes var mest behageligt. At der var en der hev i dig via en sele, eller en der hev i dig via kæde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da rigtigt. Men nr to kan jo også være en god hund. Der er jo kun en, der kan vinde. Jeg skrev jo også " to nogenlunde lige gode hunde":blink:.

 

Ja ok - der ville jeg så bare vægte min hunds bekvemmelighed højere end en pokal. Men bruges halsbåndet kun til at bære hundetegn og ikke til at sætte snor i, har jeg ikke noget imod kæder. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja ok - der ville jeg så bare vægte min hunds bekvemmelighed højere end en pokal. Men bruges halsbåndet kun til at bære hundetegn og ikke til at sætte snor i, har jeg ikke noget imod kæder. :blink:

 

Så kan man ligeså godt bruge lammeskind :lol:

 

Er enig i det øvrige.

 

Hvis halspelsen er så vigtig så er en sele vel bedre :-D

 

Der fåes mange rigtigt gode seler, nok at vælge imellem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Egentlig er jeg jo til begge dele, men begge dele skal bruges på den rigtige måde og passe til den enkelte hund.

 

Hvis jeg kom og trænede hos dig - måtte jeg så fortsætte med at bruge kæde? Hvad man bruger kommer vel også an på den enkelte situation?

Det kommer helt an på hvilket "stadie" hunden er på, og hvor god kontakt der er mellem hund og ejer. Hvis jeg ikke kan stå inde for, at hunden render sikkert rundt med kæde, så vil jeg sige nej, så skal kæden skiftes ud til min. et fast bredt halsbånd. Jeg ville ikke kunne have på mine skuldre, og vil ikke stå inde for, at jeg har en hund til træning, som kommer til skade fordi den er for vild eller af en anden årsag.

 

På samme måde ville jeg jo heller ikke slippe to hunde frit sammen, hvis jeg på forhånd kan se, at det kan gå grueligt galt. Hvis ikke man stoler på mig og min viden inden for disse områder, så bør man jo også overveje om det overhovedet er hos mig, at man skal træne. Jeg gør blot hvad jeg mener, der er bedst for hunden. Jeg gør det ikke for at træde ejerne over tærerne. :-)

 

 

Se endnu engang hjap det en smule på min forståelse (jeg syntes jeg har læst den "smører" tidligere - beklager :oops:;-)).
Det behøver du ikke beklage, jeg har skam også brugt den før, men det hjalp jo også lidt på forståelsen, og det er ikke første gang, det har hjulpen en med forståelsen, så hvorfor ikke bruge det igen :engel:

 

Jeg brugte også blot min egen hund som et eksempel på at det ikke altid behøver være lig med skader at man bruger kæde ;-)
Det er skam også helt fint, og som jeg også skrev, så er jeg godt klar over at det ikke er alle hunde, der bruger halsbånd, der har problemer.

 

Men det er da egentligt tydeligt på billedet at hunden sidder med sammenknebne øjne og det ikke ser videre behageligt ud - men jeg tvivler på at jeg personligt ville kunne se det i virkeligheden på en tilfældig hund.

Men nu skal jeg jo heller ikke kunne se det samme som jer andre :blink:

Nu er den på billedet også et af de mere ekstreme og viser her tydeligt, hvordan det ser ud. Det er ikke alle hunde, det er lige så tydeligt på.

Jeg har jo heller ikke altid kunne se disse problemer, og har lært det via min uddannelse.

Jeg er dog også blevet så miljøskaden, så jeg ubevidst er begyndt at se på hundes fysiske tilstand. Jeg kan godt tage mig selv i at sige "uh av den har det ikke godt i kroppen" uden egentlig at kigge bevidst efter skavanker.

 

Det er både godt og skidt, at jeg har lært det, for nogen gang ville jeg hellere være lykkeligt uvidende, og bare tro at alle hunde rendte rundt og havde det fantastisk.

Jo mere man studere hunde, jo nemmere bliver det at kunne se disse skavanker. Det er ligesom med hundesprog. Du ved hvad du skal kigge efter, men i starten kikser mange af signalerne.

 

 

Jeg mener nu ikke jeg er indædt modstander af sele. Det jeg er modstander af er nok mere at der ofte tegnes et rosenrødt skær omkring brugen af sele = Intet kan gå galt.

Og der hvis folk bruger kæde ofte tegnes et sort skær omkring = Hunden får smadret nakken.

 

Jeg sidder ofte med en fornemmelse af, at hvis man siger man bruger kæde så antager folk at man også hiver og slider i hunden, samt at kæden er monteret med kvælerfunktionen i brug.

Nøjagtigt, som at man tit høre at når man bruger sele, så tror folk, at hunden skal have lov til at trække, og så sker der ikke noget.

 

Uanset hvad man anvender, vil der jo altid være nogen for og nogen imod. :-)

 

Kom der en og spugte mig (en hund/fører jeg havde set med egne øjne) om de skulle bruge kvæl for at undgå at hunden træk ville jeg da ikke sige: Fin ide, så river du den bare rundt næste gang den trækker :mrgreen:. (overdrivelse fremmer forståelsen ;-)).
Forstår hvad du mener :mrgreen:

 

Selv tror jeg ikke på den der med at når hunden hører halsbåndet "klikker" så stopper den trækket.
Nogen hunde, har jeg ladet mig fortælle, lære at høre klikket, og så ved den at den skal stoppe. Jeg selv har min idé om hvorfor den så skulle stoppe... men det er jo bare min opfattelse, og den behøver vi ikke komme nærmere ind på. :oops:

 

Min egen har såmænd ogs bevist det modsatte (det var oplevelser fra den gang jeg også mødte "underlige" trænere og åbenbart ikke vidste bedre :oops:)
Og vi bliver jo alle klogere med tiden. Nu ved du jo trods alt, at det er kontakt det handler om :5up:

 

Mon ikke vi i bund og grund er rimelige enige, men blot ser det fra lidt forskellige vinkler??
I det store hele er vi, men det var jeg nu heller ikke i tvivl om, der er bare lige et par enkelte ting vi ikke deler helt samme opfattelse af, men det overlever vi begge jo nok. :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Ja den er røget ind på lystavlen, men det jeg bider mærke i er, at du skriver at det er behageligt for halsen, og skånsomt for pelsen. Derfor sætter jeg spørgsmålstegn til om det er vigtigere, at det er skånsomt for pelsen frem for halsen.

 

Jeg selv ville priortere at det er mere skånsomt for halsen, frem for pelsen. Hellere et par ødelagte hårstrå frem for et par ødelagte nakkehvirvler. :engel:

 

Ja, hvis din hund står ude i stram line konstant eller laver jævnlige udfald, ville jeg nok heller ikke anbefale dig kæden..

 

Men nu er vi så tilbage til at "kædefolket" kun vælger kæden fordi den straffer mere effektivt?

 

Det kommer da så sandelig an på, hvilken sele hunden har på, og hvor hurtig ejer er på aftrækkeren. Sker disse uheldige udfald, vil jeg da også heller hive min hund til mig via en sele og derved kroppen, frem for at hive i et halsbånd og derved halsen. :shock:

 

Hvad ville du selv, synes var mest behageligt. At der var en der hev i dig via en sele, eller en der hev i dig via kæde?

 

Temmelig dårlig sammenligning, men jeg tør ikke belære dig om anatomi igen... Men ok! hvis du skulle holde mig, tror du så du ville have størst succes med selen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ganske simpelt (stadig) ikke problemet.

 

 

Mulige følgeskader frem og tilbage. Det er lidt irrelevant, medmindre man ikke formår at lære hvalpen helt fra start af ikke at trække.

 

Jeg vælger retrieverlinen, fordi det er simpelt, det fylder nul og en skid i min lomme (den er alligevel ikke på hunden) og fordi det kan bruges på mange måder.

 

Det fungerer som kvæl i "normal" brug, men ligesom med enhver anden form for kvæl, er kvælet kun givet hvis man hiver i lortet.

Og hvorfor skulle man dog have brug for at tilbageholde en hund med nogen som helst midler, når man som hundeejer naturligvis har gjort sit arbejde med hunden godt nok fra start af., hvilket naturligvis har til følge at hunden ganske enkelt ikke trækker. På noget tidspunkt.

 

Sidsnævnte er ikke en større generalisering end hvad der præsenteres fra "antikvæl"-gruppen af :roll: :blink:

 

Der høres konstant fra "den" lejr, at kvæl og halsbånd kan forvolde skader på dét og dét, under visse forudsætninger, og at andre hunde kan hænge fast i dem, og så videre og så videre.

Jamen seler kan også forvolde skader. Store skader endda. Rygskader, skrabeskader, og hunde kan hænge fast i selerne, og hunden selv kan hænge fast i ting og sager osv.

Svaret herpå er som sædvanlig: Jamen kun hvis selen ikke passer, og kun hvis selen er anvendt forkert, og kun....og kun....og kun......

 

Jamen hvor er så forskellen?

Risikoen for skader er givet ved begge ting. Ved alle ting. Under de rette forudsætninger!

 

Til forskel fra halsbånd, seler og andet, er en retrieverline i mit hovede et væsentligt bedre alternativ end alt andet.

Når hunden ikke er i snor, så ER der ikke noget den kan hænge fast i, den kan skrabes på, den kan det ene og det andet på.

 

Who cares. Har man grebet sin opgave som hundejer rigtigt an, så er der intetder er bedre end noget andet, der kan dog være visse anvendelsesområder der dikterer en bestemt funktion i hvad man vælger at putte på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Ja ok, så er vi derude på overdrevet, hvor jeg står fuldkommen af i forhold til udstillinger. Det må da handle om at finde de bedste hunde at avle på.

 

Selvfølgelig eller rettere dem der ligger tættest på racestandarden. Ødelagt pels ser usoigneret og mindre sundt ud :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig eller rettere dem der ligger tættest på racestandarden.

 

Eksteriørmæssigt......I forhold til hvad man ønsker og hvordan man tolker lige nu og hér.

 

Det er ingen hemmelighed at hvad der ser godt ud ændrer sig gennem iden. Og dermed ændrer tolkningen af en standard sig også.

 

Hvorfor mon man har høj-avl og lav-avl (Hedder det lav-avl?) ved schäfere.

Hvorfor mon der er samme foskelle ved andre racer?

Hvorfor mon DJR eksisterer idag?

osv osv. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eksteriørmæssigt......I forhold til hvad man ønsker og hvordan man tolker lige nu og hér.

 

Det er ingen hemmelighed at hvad der ser godt ud ændrer sig gennem iden. Og dermed ændrer tolkningen af en standard sig også.

 

Hvorfor mon man har høj-avl og lav-avl (Hedder det lav-avl?) ved schäfere.

Hvorfor mon der er samme foskelle ved andre racer?

Hvorfor mon DJR eksisterer idag?

osv osv. :mrgreen:

 

Ihhhhh - hvor der er en bemærkning der presser sig på i min fine lille mund :mrgreen: Men jeg holder den for mig selv af frygt for at Fjæser-folket rotter sig sammen og kommer og banker mig en meget mørk nat :mrgreen::engel:

 

Udstilinger er ikke en skid andet en skønhedskonkurrence i bund og grund :blink: Og så gælder det jo om at se så godt ud som muligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhhhh - hvor der er en bemærkning der presser sig på i min fine lille mund :mrgreen:Men jeg holder den for mig selv af frygt for at Fjæser-folket rotter sig sammen og kommer og banker mig en meget mørk nat :mrgreen::engel:

:lol:

Nåh jamen så lad os tage brugslinjer og udstillingslinjer ved labber.

Du er vel ikke bange for labfolket, er du vel?

 

Udstilinger er ikke en skid andet en skønhedskonkurrence i bund og grund :blink: Og så gælder det jo om at se så godt ud som muligt :mrgreen:

Nja. Godt og godt.

Stadg kun i forhold til hvad der lige er "in", og hvad der i udstillingskredse regnes for at være "godt".

Der er heldigvis flere definitioner af både god og skøn. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...