Hop til indhold

Sele, kvælerhalsbånd andet? Hun trækker!


Gæst Indie
 Share

Recommended Posts

Ihhhhh - hvor der er en bemærkning der presser sig på i min fine lille mund :mrgreen: Men jeg holder den for mig selv af frygt for at Fjæser-folket rotter sig sammen og kommer og banker mig en meget mørk nat :mrgreen::engel:

 

Udstilinger er ikke en skid andet en skønhedskonkurrence i bund og grund :blink: Og så gælder det jo om at se så godt ud som muligt :mrgreen:

 

Men-men-men stadig for mange racer en forudsætning for en avlsgodkendelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men-men-men stadig for mange racer en forudsætning for en avlsgodkendelse...

 

Jow jow - men avlgodkendelse inden for "min" race er heller ikke en dyt værd i den sammenhæng :blink: Bare min mening :oops:

 

det den giver er at du får papir på at din Rottweiler ligner en Rotweiler, samt at den er nogenlunde godt sat sammen.

Det siger intet om dens temperament, udholdenhed/fysik osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

Nåh jamen så lad os tage brugslinjer og udstillingslinjer ved labber.

Du er vel ikke bange for labfolket, er du vel?

 

Jeg er ikke bange for lab.folket hvis bare det er udstillingsfolket - de er jo sofaformet og i dårlig kondi, så de kan ikke løbe mig op alligevel :mrgreen:Dette er en joke :-D

 

Nja. Godt og godt.

Stadg kun i forhold til hvad der lige er "in", og hvad der i udstillingskredse regnes for at være "godt".

Der er heldigvis flere definitioner af både god og skøn. :blink:

 

Ja ja - moden skifter jo alle steder :blink: men klart standarderne ændre sig og det samme gør dommernes øjne.

Der er feks en bestemt Rottweiler der oftest ryger op i toppen, og bare jeg ser dens navn i kataloget så er jeg rødglødende. Jeg kan sagtens se det er et fint eksemplar af racen, men dens temperament er lige til at kaste i havet :evil: Sådan ser jeg gerne ud når de der tåbelige dommer begynder at smide op forest i køen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jow jow - men avlgodkendelse inden for "min" race er heller ikke en dyt værd i den sammenhæng :blink: Bare min mening :oops:

 

det den giver er at du får papir på at din Rottweiler ligner en Rotweiler, samt at den er nogenlunde godt sat sammen.

Det siger intet om dens temperament, udholdenhed/fysik osv.

 

Heldigvis for labber er udstilling ikke et krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man kan vel alligevel ikke bare avle på en + en tavlelab og så automatisk få tavler på hvalpene?? Eller kan man :confused:

 

 

Bare du følger de almindelige procedurer forbundet med registrering og tavler, så reelt set jo.

Kræver jo så HD og øjenlysning. Mener ikek AD er et krav.

 

Af selvsamme årsag forstår jeg ikke at der avles så mange tavleløse labber. Det kræver ikke en skid.

 

Der arbejdes på at indføre en kvalifikationsprøve som et krav. PT er den frivillig.

Indeholder en basel test af om hunden overhovedet kan apportere, og en simpel eksteriørbedømmelse.

Ikke just ret meget indhold, men bedre end ingenting.

 

Eneste der skiller fårene fra bukkene, er at alliere sig med folk der virkelig kender til linjer, avlsdyr og opdrætterne. Og så iøvrigt holde sig fa labber uden tavle. Der er som beskrevet ingen gyldig grund til at avle labber uden tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jow jow - men avlgodkendelse inden for "min" race er heller ikke en dyt værd i den sammenhæng :blink: Bare min mening :oops:

 

det den giver er at du får papir på at din Rottweiler ligner en Rotweiler, samt at den er nogenlunde godt sat sammen.

Det siger intet om dens temperament, udholdenhed/fysik osv.

 

 

Siger såmen heller ikke, at der er så farligt meget i det. Konstaterer bare at det er en naturnødvendighed at skaffe sig de premieringer, der nu engang skal til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at argumentet om, "at man bare skal lære hunden at gå pænt" er langt ude. Alle ønsker vel, at deres hund går pænt, men det er en proces for både hund og ejer at nå dertil, og for nogle går det nemmere og hurtigere end for andre. Der er ingen grund til at være høj i hatten, fordi man selv har haft succes med det. Måske står man senere i livet med en anden hund, hvor det ikke går så nemt.

 

Dertil kommer, at der kan opstå situationer, hvor man er NØDT til at trække i hunden. Det kan ske ved uforudsete situationer i trafikken eller ved uheldige møder med andre hunde.

 

At seler skulle forårsage rygskader har jeg altid stillet mig tvivlende overfor, eftersom trækket ligger på brystkassen og ikke på ryggen. Jeg har derfor spurgt min dyrlæge om det, og han sagde, at han aldrig havde set rygproblemer hos en hund, som direkte kunne relateres til selen.

 

Det er korrekt, at en forkert tilpasset sele kan give gnavesår, men helt ærligt - det er for det første nemt at opdage, og for det andet heler det hurtigt, når man lader være med at bruge selen/indstiller den rigtigt. Det virker som et lidt desperat argument mod seler at sammenligne et gnavesår med en nakkeskade. Helt ude af proportioner. :roll:

 

Derimod er der en undersøgelse, der viser, at op til 91% af hunde har nakkeskader.

 

http://www.andershallgren.se/en/books.php

 

This is a report from a study that showed that it is as usual that dogs have problems related to the spinal, as we humans. In a normal population of 400 dogs there were 63% that had some sort of defect as defined by the chiropractors that were cooperating to do this piece of research. In many cases there were problematic behavior correlated to the back defect. One of the most alarming findings were that as many as 91% of the dogs that had been pulled hard on the leash, or themselves pulled hard, had defects in the neck!

The results of this study have been spread worldwide and have made dog clubs change training methods and not use hard pulls on the leash any longer. Many dog owners now shift to use a harness instead of a collar (especially choke chain) to avoid hurting the neck of their dogs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ja, hvis din hund står ude i stram line konstant eller laver jævnlige udfald, ville jeg nok heller ikke anbefale dig kæden..

Det gør han ikke. Jeg høre til den gruppe af sele folk, der mener at det er vigtigt at træne, uanset hvad han har på. Men skulle det nu ske, at han fare frem af en eller anden årsag, eller jeg har behov for at trække ham til mig, så kan jeg gøre det med god samvittighed. :-)

 

Men nu er vi så tilbage til at "kædefolket" kun vælger kæden fordi den straffer mere effektivt?
Det har jeg vidst ikke skrevet.

 

Temmelig dårlig sammenligning, men jeg tør ikke belære dig om anatomi igen... Men ok! hvis du skulle holde mig, tror du så du ville have størst succes med selen?

Du kan jo starte med at svare på mit spørgsmål, så skal jeg nok svare på dit. :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Det gør han ikke. Jeg høre til den gruppe af sele folk, der mener at det er vigtigt at træne, uanset hvad han har på. Men skulle det nu ske, at han fare frem af en eller anden årsag, eller jeg har behov for at trække ham til mig, så kan jeg gøre det med god samvittighed. :-)

 

Det har jeg vidst ikke skrevet.

 

Du kan jo starte med at svare på mit spørgsmål, så skal jeg nok svare på dit. :-)

 

Jeg bryder mig ikke så meget op at blive hevet i, men ville da selvfølgelig klart vælge selen.. Hvis det var med kæde, ville jeg for det første ikke lave udfald eller trække og så ville du ikke have grund til at hive..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg bryder mig ikke så meget op at blive hevet i, men ville da selvfølgelig klart vælge selen.. Hvis det var med kæde, ville jeg for det første ikke lave udfald eller trække og så ville du ikke have grund til at hive..

For det første:

Kan dette skyldes ubehag??

 

For det andet, så tænker hunde ikke sådan, så derved kan man udsætte dem for unødig ubehag.

 

Nu til mit svar som lovet. Nu ved jeg jo ikke hvor vild du er :blink: men jo jeg tror jeg ville kunne holde dig bedre med halsbåndet, netop pga. at det er langt mere ubehageligt for dig.

 

Nu har jeg gudskelov heller aldrig skulle holde en hund, der er så stor som dig, og har til dags dato altid kunne trække en hund til mig, hvis det var nødvendigt. Hvis jeg har behøv for at trække en hund til mig, bruger jeg som regel også min krop til at blokere med. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu til mit svar som lovet. Nu ved jeg jo ikke hvor vild du er :blink: men jo jeg tror jeg ville kunne holde dig bedre med halsbåndet, netop pga. at det er langt mere ubehageligt for dig.

 

Nu kunne jeg godt skrive noget, men det gør jeg ikke :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Nu kunne jeg godt skrive noget, men det gør jeg ikke :pift:

Ha ha jeg er heller ikke sikker på, at det ville være godt at få ud i åbent forum....... uden at det blev censureret :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
For det første:

Kan dette skyldes ubehag??

 

For det andet, så tænker hunde ikke sådan, så derved kan man udsætte dem for unødig ubehag.

 

Ja, det kan det i højeste grad, og du har også understreget min pointe i at man ikke kan sammenligne hunde og mennesker på det punkt!

 

Nu til mit svar som lovet. Nu ved jeg jo ikke hvor vild du er :blink: men jo jeg tror jeg ville kunne holde dig bedre med halsbåndet, netop pga. at det er langt mere ubehageligt for dig.

 

Nu har jeg gudskelov heller aldrig skulle holde en hund, der er så stor som dig, og har til dags dato altid kunne trække en hund til mig, hvis det var nødvendigt. Hvis jeg har behøv for at trække en hund til mig, bruger jeg som regel også min krop til at blokere med. :5up:

 

Godt for dig.. Det mener jeg bare ikke altid er muligt i alle tilfælde :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst egholm´sChili

tak tak :)

nej det har jeg ikke! jeg har tit gået og tænkt over hvad det kan være der har stoppet ham i at trække, ved ikke om de ikke har så mange krafter ved hovedet, der går det?, men dyrlægen har sagt den har hjulpet meget på hans nakke muskulatur, da han ikke bliver trukket sådan i mere, det er især en af grundene til at vi bruger den, men dog en nem løsning, men den hjælper :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ja, det kan det i højeste grad, og du har også understreget min pointe i at man ikke kan sammenligne hunde og mennesker på det punkt!

Fordi en hund ikke tænker som os mennesker, så kan de jo stadig føle ubehag som os, så jeg har vidst ikke understreget nogen pointe dér. :-)

 

Godt for dig.. Det mener jeg bare ikke altid er muligt i alle tilfælde :engel:

Næ der skal jo nok være nogen, der ikke kan styre det. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bettesmor
tak tak :)

nej det har jeg ikke! jeg har tit gået og tænkt over hvad det kan være der har stoppet ham i at trække, ved ikke om de ikke har så mange krafter ved hovedet, der går det?, men dyrlægen har sagt den har hjulpet meget på hans nakke muskulatur, da han ikke bliver trukket sådan i mere, det er især en af grundene til at vi bruger den, men dog en nem løsning, men den hjælper :)

 

 

vi har også nyligt anskaffet os en grime til vores "lab". men vi har overtaget ham som voksen, og ikke haft muligheden for at træne ham som lille. årsagen til den ikke trækker, er jo at det er ubehageligt, og derfor er det bestemt også ved os kun en nødløsning. vi bruger den simpelthen til at få ham "afstresset" ved at træne opmærksomhed, så vi kan lære ham at gå pænt uden at trække. må sige at intensiv øvelse på opmærksomhed har hjulpet efter vi har taget grimen i brug, fordi han ikke kan komme videre, begynder han at fokusere på os. og han er begyndt at kigge op på mig, når jeg stopper.:mrgreen:

grimen kan altså også give alvorlige nakkeproblemer - derfor ville jeg bestemt kun anvende grimen som trænningsværktøj og ikke som en nem løsning, men det er min personlige holdning. og som du kan høre herinde, er der meget bred uenighed.

 

men jeg tænker derfor lidt som Dkwiechert, at det er jo "vores" egen skyld at hunden trækker. hvis der var blevet taget hånd om vores hund som hvalp, havde den jo ikke haft de problemer den har. desværre er verden ikke altid lyserød, og jeg har skisme også ondt af min hund, at den render rundt med en grime, for jeg tror ikke at det er optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Ved ikke om tråden er død og jeg bare er langsom og irriterende og hiver den frem igen...hehe...

 

Sværger til de lækre læderhalsbånd..hehe...men jeg har da et kvælerhalsbånd også, som bliver brugt en smule...

 

Men jeg bringer lige et andet halsbånd ind i billedet: Pighalsbånd...føj...håber aldrig nogen herinde vil påtænke at bruge det...heller ikke de lovlige med afrundede pigge, eller hvad det er...

 

bringer lige et billede af min Sabas hals til skræk og advarsel(sådan så hun ud da jeg overtog hende)...selvom om hun var Bully, bør en hals ikke se sådan ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
¢v for en hals :(

 

Jeg kan godt lide at mange af de læderhalsbånd der laves til de store bullbreeds er så dejligt brede :5up: ....Bare en skam at de er oversået med diverse nitter og ting der stritter ud alle vejne :lol:

Men som sagt, :5up: for gode brede læderhalsbånd!

 

Ja det var godt nok ikke noget kønt syn, og da jeg fik hende var det også det første der røg ud...billedet er taget samme dag...

 

Jeg har 3 brede lækre halsbånd til vapperne...Pablo har et almindelig sort bredt et med lidt flade nitter på...så har han et ,ed spidse nitter, som mest er til når han skal være stadset ud...hehe...og Victoria har så et Malucchi med sten, som er rigtigt flot...:-)..og et hunter...men det er ikke bredt...hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...