Hop til indhold

Jalousi / ressourceforsvar /?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har ladet mig fortælle, at jalousi er en menneskelig følelse og altså ikke noget hunde kan føle...

 

ressourceforsvar derimod kan hunde jo helt sikkert føle...

 

men jeg kan ikke rigtigt greje hvad der foregår her i huset lige nu....

 

Vi har jo Sif boende som feriebarn - hun var med i sommerhus i en uge og skal nu være her indtil på torsdag hvor svigerforældrene kommer hjem. Karla og Sif er meget glade for hinanden og kan fx sagtens spise af samme skål, ligge på samme tæppe og hygge sig med tyggestænger, tage hinandens legetøj o.lign. da ingen af dem har ressourceforsvar overfor mad eller legetøj (ihvertfald ikke hvad jeg har oplevet)...

 

Men snakker vi med Sif (sådan kæler hende) så kommer Karla farende, springer op på skødet af os og giver sig til at overvaske os - ansigt og hænder. Hun knurrer ikke og holder heller ikke Sif væk, og vi kan også sagtens fortsætte med at kæle Sif uden problemer... Men hun skal simpelthen op og sidde på skødet og slikke og nusse...

 

Hvad er det? For mig ligner det jo: "Hey, det der er min mor/far!" - men hvis hunde ikke kan være jaloux... hvis det er ressourceforsvar er det ihvertfald ikke "typisk"... altså ikke lige det jeg forbinder med ressourceforsvar - som i "pil af makker, det her er mit"-opførsel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke en gang læst det hele igennem, men hvad er det nu lige ressourceforsvar er? :confused::-)

 

Ressourceforsvar er, når hunden føler sig nødsaget til at forsvare sit kødben eller legetøj over for hunde og/eller mennesker, fordi den ikke har tillid til, at de respekterer, at det er dens. Det udmønter sig først og fremmest i, at den knurrer. Hvis den har endnu mindre tillid, markerer den og når den er helt gal, så bider hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jo på at hunde kan føle alle menneskelige følelser, måske bare i en anden form, dog undtaget følelser der er knyttet til moral og etik.

 

Jeg tror det er en følelse af: Det ser dejligt ud. :mrgreen: Mig først, mig først og så lige mig. Hallååå... jeg er her altså også og vil også gerne have kæl, nus og opmærksomhed. Andet tror jeg ikke det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

hvis det er fremmede hunde, dvs. ikke del af samme "flok", tror jeg også der kan være en snert af resourche forsvar.

 

Hvis det er to hunde som er særdeles godt kendt og evt. tilhører samme "flok", så tror jeg nærmere der er tale om "jeg vil også være med i jeres flokritual".

 

Mine hunde er "rigtig slemme" til at komme massende og ville være med når jeg kæler med en af hundene og den er opstemt - altså ikke bare sådan almindelige klapperi, hvor den sidder stille og roligt og bliver kælet lidt på hovedet.

Dette er bestemt ikke resourche forsvar, men nærmere en parrallel til ulvenes pep-rallys - hilseseancer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...