Gæst Breton-Jet Skrevet September 7, 2009 Rapporter Share Skrevet September 7, 2009 Hej! Vi hentede vores lille hvalp igår :hjerte: Jeg er lidt usikker på det med at de var 9 hvalpe og skulle de så være hurtigt med at spise/Kæmbe om føden ;/' Hun grov æder Og det er helt vildt !! Vi har en ældre hund pippi ?! Kunne det være at hvalpen Tror at hun vil tage hendes foder ?! OXOX Nullermusen ;D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mulline Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Hej!Vi hentede vores lille hvalp igår :hjerte: Jeg er lidt usikker på det med at de var 9 hvalpe og skulle de så være hurtigt med at spise/Kæmbe om føden ;/' Hun grov æder Og det er helt vildt !! Vi har en ældre hund pippi ?! Kunne det være at hvalpen Tror at hun vil tage hendes foder ?! OXOX Nullermusen ;D Det kan sagtens være at hun tror hun skal kæmpe for føden, hvis det er sådan hun er opvokset hos opdrætter. Da vi havde hvalpe, havde de alle hver deres skål, og ingen af dem havde denne adfærd:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Breton-Jet Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Det kan sagtens være at hun tror hun skal kæmpe for føden, hvis det er sådan hun er opvokset hos opdrætter. Da vi havde hvalpe, havde de alle hver deres skål, og ingen af dem havde denne adfærd:-) ' Mange tak Hun virker som en normal hvalp når hun ikke spiser så tror der har været noget hos kennelen med at "Kæmpe" om maden ;P Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariannaa Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Det er i hvert fald vigtig, at man lære sin hund ikke at sluge føden, da det hos især store hunde, kan give mavedrejning. Hvordan man så lære den det ved jeg ikke, her må der andre på banen Jeg kan dog fortælle at min egen hund, altid har mad i sin skål, måske derfor hun ikke er spor glubsk ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mulline Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Det er i hvert fald vigtig, at man lære sin hund ikke at sluge føden, da det hos især store hunde, kan give mavedrejning. Hvordan man så lære den det ved jeg ikke, her må der andre på banen Jeg kan dog fortælle at min egen hund, altid har mad i sin skål, måske derfor hun ikke er spor glubsk ? Hundens mave er bygget til at indeholde store mængder kød, mine hunde vil nok kunne spise en 18-20 kg, det i sig selv giver IKKE mavedrejning:-D Man mener at en mavedrejning kan opstå, hvis hunden er i voldsom aktivitet lige efter et måltid, den skal have ro til at fordøje maden:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariannaa Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Hundens mave er bygget til at indeholde store mængder kød, mine hunde vil nok kunne spise en 18-20 kg, det i sig selv giver IKKE mavedrejning:-D Man mener at en mavedrejning kan opstå, hvis hunden er i voldsom aktivitet lige efter et måltid, den skal have ro til at fordøje maden:-D Okay, jeg synes bare at jeg har læst at hunden når den sluger maden, samtiddig sluger en masse luft og det kan give mavedrejning? Men, altså nu kommer jeg da pludselig i tvivl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mulline Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 http://www.netdyredoktor.dk/sw7843.asp Her er lidt læsestof:-D Okay, jeg synes bare at jeg har læst at hunden når den sluger maden, samtiddig sluger en masse luft og det kan give mavedrejning? Men, altså nu kommer jeg da pludselig i tvivl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariannaa Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 http://www.netdyredoktor.dk/sw7843.asp Her er lidt læsestof:-D Nå så Tak for link Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mulline Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Nå så Tak for link Det var så lidt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Min gamle vuf sluger maden, hvilket er blevet løst ved, at vi hælder vand i maden lige inden det serveres. Det tvinger hende til at drikke noget af vandet for at kunne få fat i maden. Hendes tempo er sat betydeligt ned, og maven har det uden tvivl bedre med det. Tidligere kunne bugen reagere meget voldsomt under spisning, sådan at det næsten lignede en krampetilstand i maveregionen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Breton-Jet Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Min gamle vuf sluger maden, hvilket er blevet løst ved, at vi hælder vand i maden lige inden det serveres. Det tvinger hende til at drikke noget af vandet for at kunne få fat i maden. Hendes tempo er sat betydeligt ned, og maven har det uden tvivl bedre med det. Tidligere kunne bugen reagere meget voldsomt under spisning, sådan at det næsten lignede en krampetilstand i maveregionen. Ja Det ligner at hun suger maven ind Når hun spiser og så Går det hurtigere end vores 8årige gamle border collie! Hun må virkeligt have kæmpet om maden hos kennelen!:mums: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Hundens mave er bygget til at indeholde store mængder kød, mine hunde vil nok kunne spise en 18-20 kg, det i sig selv giver IKKE mavedrejning:-D Man mener at en mavedrejning kan opstå, hvis hunden er i voldsom aktivitet lige efter et måltid, den skal have ro til at fordøje maden:-D Min Ramses (berner sennen) var altså overhovedet ikke i voldsom aktivitet efter han havde spist sit (ikke specielt store) aftensmåltid bestående af kylling og ris... Han hev efter vejret et par gange og så gik han ud og forsøgte at køle sin mave i sneen... Men han blev ved med at gispe og blev så indlagt til observation. Dyrlægen sagde at det var en begyndende mavedrejning. Ramses døde samme nat, under operationen. Det viste sig at milten var sprængt. Det sker tit, at milten drejer med rundt og derfor bliver revet i stykker. Ramses kom til dyrlæge inden der var gået 2 timer efter måltidet. Og alligevel var han død 6 timer senere. Den væsentligste medvirkende årsag til mavedrejning er den dybe brystkasse. Mavesækken ligger inde bag ribbenene. Og når brystkassen er dyb, så er der plads til at mavesækken kan dreje. --Også meget tynde hunde kan få mavedrejning. Hvis en hund er tyk, så fylder fedtet ud i bug og brystkasse, så mavesækken ikke lige så let kan dreje. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Breton-Jet Besvaret September 7, 2009 Rapporter Share Besvaret September 7, 2009 Min Ramses (berner sennen) var altså overhovedet ikke i voldsom aktivitet efter han havde spist sit (ikke specielt store) aftensmåltid bestående af kylling og ris... Han hev efter vejret et par gange og så gik han ud og forsøgte at køle sin mave i sneen... Men han blev ved med at gispe og blev så indlagt til observation. Dyrlægen sagde at det var en begyndende mavedrejning. Ramses døde samme nat, under operationen. Det viste sig at milten var sprængt. Det sker tit, at milten drejer med rundt og derfor bliver revet i stykker. Ramses kom til dyrlæge inden der var gået 2 timer efter måltidet. Og alligevel var han død 6 timer senere. Den væsentligste medvirkende årsag til mavedrejning er den dybe brystkasse. Mavesækken ligger inde bag ribbenene. Og når brystkassen er dyb, så er der plads til at mavesækken kan dreje. --Også meget tynde hunde kan få mavedrejning. Hvis en hund er tyk, så fylder fedtet ud i bug og brystkasse, så mavesækken ikke lige så let kan dreje. Trist Meget trist !!!:ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Breton-Jet Besvaret November 17, 2009 Rapporter Share Besvaret November 17, 2009 Nu er hun blevet 4 måneder. ...men det bliver mere og mere et problem. Hun 'Hukker' ned i mad skålen, efter maden. Hun tygger det heller ikke Så når hun for mad er det foder søg eller lidt opblødt mad af gangen men det er nu -lidt- irreterene ikke "bare" at kunne give hende noget mad når hun er træt, efter en tur i skoven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret November 17, 2009 Rapporter Share Besvaret November 17, 2009 Nu er hun blevet 4 måneder....men det bliver mere og mere et problem. Hun 'Hukker' ned i mad skålen, efter maden. Hun tygger det heller ikke Så når hun for mad er det foder søg eller lidt opblødt mad af gangen men det er nu -lidt- irreterene ikke "bare" at kunne give hende noget mad når hun er træt, efter en tur i skoven. Man kan købe nogle madskåle som gør at hunden ikke kan sluge det hele på 1 minut, ala denne her: Gobbler Controller - Den sikre måde at fodre din hund på. Jeg er sikker på jeg har set en lignende på en eller anden hundeartikel side, men kan ikke lige finde den igen.. Ellers kan det nogle gange virke at sætte dig ved siden af hende mens hun spiser, og kun lægge lidt ned i skålen af gangen, når hun har spist det og forholder sig roligt, lægger du lidt mere ned i skålen. Det skal sikkert gøres i et godt stykke tid før det virker helt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret November 17, 2009 Rapporter Share Besvaret November 17, 2009 Kender godt problemet fra min nu afdøde hund. Jeg fik det råd at lægge en stor sten ned i madskålen - det hjalp. Ellers prøv at gå ind på smileydog.dk. De har en skål til formålet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret November 17, 2009 Rapporter Share Besvaret November 17, 2009 Personligt kan jeg ikke se problemet i en madglad hund, der også gerne spiser hurtigt af sin skål? Hvis det går for hurtigt, vil jeg stadig foreslå, at der hældes lunkent vand i tørfoderet lige inden det serveres, sådan at hunden ikke kan hugge maden i sig i nævnte hastighed. Det tvinger den til at spise i behersket tempo, og dækker samtidig behovet for væskeindtag i forbindelse med foderet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Nu er hun blevet 4 måneder....men det bliver mere og mere et problem. Hun 'Hukker' ned i mad skålen, efter maden. Hun tygger det heller ikke Så når hun for mad er det foder søg eller lidt opblødt mad af gangen men det er nu -lidt- irreterene ikke "bare" at kunne give hende noget mad når hun er træt, efter en tur i skoven. hvis hun kan lide fodersøgning er det da super, det gør hun får brugt sin næse ect. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst happy_face Besvaret November 19, 2009 Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 Sky er nøjagtigt det samme. Jeg bruger en Brake-fast skål til hendes mad. Før jeg fik skålen prøvede jeg det råd om at ligge en tennisbold ned i skålen for at hun så skulle være mere besværet med at spise, men hun er jo så klog :slem:at hun bare tog tennis bolde, flyttede den ud på gulvet og spiste så videre. Ser skålen her: Welcome to brake-fast.net! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 19, 2009 Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 øøhh.. Det kan godt være at jeg ikke er så hundeklog igen, men jeg har aldrig hørt om hunde der tygger sin mad (á la et menneske) ? Hunde sluger sin mad hvis det kan komme ned uden at blive tygget nævneværdigt? Tænk på ulvene? De tygger heller ikke deres mad, de flår stykker af, som de sluger? Eller er jeg tosset? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret November 19, 2009 Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 De tygger den nok ikke i helt nær så små stykker, men jo, de tygger da maden! Selv min Astagator tygger sin mad, selvom navnet indikerer noget andet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 19, 2009 Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 Ta' den, Lone! :klovn: I Bassil's verden gælder reglen: Hvis det kan komme ned uden brug af tænder... :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst happy_face Besvaret November 19, 2009 Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 Jeg har 2 modsætninger. Sky sluger som sagt maden hvorimod Marley går ud tager en mundfuld tørkost og bærer denne ind i stuen hvor han tømmer det på gulvet, hcorpå han så tager en tørfoder 'pille' af gangen og tygger. Det bliver "spændende" at se om vi også skal have råt mad i stuen når vi skifter til BARF:shock: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lena Besvaret November 19, 2009 Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 Er det ikke en breton? En breton er lige så madglad som labben får skyld for..... Den kan æde altid....... altid! Vores breton spiser nu stille og roligt, tygger sin mad og har ikke spor travlt. Men hun kan æde altid........ ser sulten ud....... altid! Vores border Terrier derimod æder så stærkt, at vi må fodre hende udenfor, hvor vi spreder foderet........ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Breton-Jet Besvaret November 20, 2009 Rapporter Share Besvaret November 20, 2009 Personligt kan jeg ikke se problemet i en madglad hund, der også gerne spiser hurtigt af sin skål? Hvis det går for hurtigt, vil jeg stadig foreslå, at der hældes lunkent vand i tørfoderet lige inden det serveres, sådan at hunden ikke kan hugge maden i sig i nævnte hastighed. Det tvinger den til at spise i behersket tempo, og dækker samtidig behovet for væskeindtag i forbindelse med foderet. Hun hugger og sluger maden. Bogstaveligt talt! (...) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts